Serwis społecznościowy LinkedIn odnotowuje stale rosnącą liczbę użytkowników. Coraz więcej osób oraz firm zakłada tam swoje profile, aby móc komunikować się z innymi, a także być na bieżąco z nowościami na rynku. Dlatego też działania reklamowe w tym serwisie stają się coraz bardziej popularne. Zanim jednak przejdziemy do opisania możliwości reklamowych, krótkie wprowadzenie.
LinkedIn to serwis społecznościowy umożliwiający tworzenie i podtrzymywanie relacji biznesowo-zawodowych. W Polsce zrzesza już ponad 3,7 mln użytkowników oraz więcej niż 55 tys. firm. Dominuje tam grupa wiekowa 24–35 – jest to około 59% wszystkich użytkowników. Popularność serwisu sprawia, że LinkedIn bardzo dobrze sprawdza się w komunikacji B2B.
Kierowanie na podstawie firm, w których pracują użytkownicy
Nie ma lepszego miejsca do tak dokładnego i szczegółowego kierowania związanego z miejscami pracy użytkowników jak LinkedIn. Użytkownicy sami chętnie podają te informacje na swoich profilach i chętnie się nimi chwalą.
Istnieje możliwość wyboru branży firmy, gdzie pracują osoby, którym chcemy wyświetlać reklamy. Branże są bardzo zróżnicowane – od programowania i usług IT, przez usługi korporacyjne i prawne, aż do sektorów związanych ze sztuką i fitnessem. Można wybrać także kategorie firmy, definiowane na podstawie publikacji i list branżowych. Dzięki temu LinkedIn sam grupuje te firmy i tworzy listę najważniejszych firm wg redaktorów w danych krajach.
W przypadku bardzo szczegółowego kierowania można wybrać wielkość (pod względem liczby pracowników) i nazwy firm, gdzie mają pracować osoby, którym zostaną wyświetlane reklamy. Można także wybrać kierowanie na osoby obserwujące daną firmę oraz na kontakty osób pracujących w wybranej firmie.
Nowością w targetowaniu na LinkedIn jest dotarcie do członków na podstawie wzrostu i rozwoju firmy. Oznacza to, że można wyświetlić reklamę osobom, które pracują w firmach odnotowujących wzrost liczby pracowników. Wzrosty te są odnotywane względem poprzedniego roku, w ujęciu procentowym.
Dane geograficzne – kierowanie
Wybieranie cech związanych z danymi geograficznymi grupy docelowej jest bardzo podobne jak np. na Facebooku. Dane geograficzne dotyczą lokalizacji oraz języka profilu.
W przypadku lokalizacji możliwe są dwie opcje.
- Pierwsza z nich to kierowanie na osoby na stałe mieszkające lub pracujące w danym miejscu.
- W drugim wyborze dochodzą osoby, które odwiedziły wskazane miejsca, ale nie przebywają w nich na stałe.
Do wyboru są lokalizacje w podziale na: kontynenty, państwa, miasta, województwa, a nawet powiaty. Wybór języka profilu oznacza język, w którym użytkownicy mają uzupełnione swoje profile.
Wybieranie grupy docelowej – dane demograficzne
Dane demograficzne, które można wybrać, tworząc grupę docelową, to płeć i wiek. W przypadku wieku mamy do wyboru cztery przedziały: 18–24, 25–34, 35–54 oraz 55+. Jak zostało wspomniane na początku artykułu – najliczniejsza jest druga grupa, osoby w wieku 25–34.
Kierowanie dotyczące doświadczenia zawodowego
Doświadczenie zawodowe dzieli się na kilka kategorii. Pierwszą z nich jest możliwe dotarcie do użytkowników na podstawie łącznej liczby lat doświadczenia zawodowego. Należy zaznaczyć, że przerwy w karierze nie są tutaj wliczane.
Kolejną możliwą do wyboru cechą są funkcje, jakie użytkownik pełni w pracy. Określane są one na podstawie typowych zadań lub działań podejmowanych na stanowiskach. Funkcji jest bardzo dużo, przykładowe to: HR, marketing, prawo, sprzedaż, zarządzanie projektami. Podobną kategorią są umiejętności członka. LinkedIn już je zna, ponieważ użytkownicy wpisują je na swoich profilach, a inni potwierdzają. Serwis może także odczytać te, które są wypisane w treści profilu. Przykładowymi umiejętnościami dostępnymi do kierowania są: Microsoft Excel, koordynacja projektu, zarządzanie programami, pisanie artykułów technicznych.
Bardzo przydatnym typem kierowania jest wybieranie konkretnych stanowisk, na których pracują użytkownicy. Informacje o tym można znaleźć w ich profilach, więc nie ma mowy o pomyłce. Podobną kategorią są poziomy w hierarchii. Istnieje możliwość wyboru od poziomów praktykanta i początkującego pracownika, poprzez menedżerów i dyrektorów, aż po właścicieli i partnerów firm.
Kierowanie z uwzględnieniem wykształcenia
Najpopularniejszą opcją w wykształceniu są kierunki studiów, które deklarują użytkownicy. Dzięki temu można wyświetlać reklamy osobom posiadającym wykształcenie w konkretnych dziedzinach. Kolejna podkategoria to tytuły i stopnie zdobytego wykształcenia. Ostatnią są uczelnie członka. Przykładowo: jeśli chcesz wyświetlać reklamy absolwentom Politechniki Warszawskiej, wystarczy jednym kliknięciem wybrać tę uczelnię.
Wady LinkedIna
Oprócz wymienionych zalet i możliwości reklamowych LinkedIn Ads istnieją także wady. Największą z nich jest wysoki koszt. Zdarza się, że koszty za kliknięcie w modelu rozliczeniowym CPC kilkakrotnie przekraczają koszty w podobnych kampaniach na Facebooku, Twitterze czy Instagramie. Koszty pozyskania leada w kampaniach Lead Ads również są wyższe niż na innym platformach. Należy jednak pamiętać, że ilość nie zawsze oznacza jakość. A przy odpowiednim wyborze grupy docelowej jakość działań reklamowych na LinkedInie jest bardzo wysoka.
Podsumowanie
Kampanie LinkedIn Ads mają dużą przewagę nad kampaniami w innych mediach – głównie dlatego, że użytkownicy sami podają realne dane w swoich profilach zawodowych. Pozwala to na niezwykle trafne targetowanie. Jeśli wiemy, kto jest naszą grupą docelową, możemy ją bez problemu ustawić, korzystając z możliwości kierowania wymienionych w artykule.
Panel reklamowy LinkedIn Ads umożliwia łączenie wszystkich opisanych w tekście możliwości targetowania. Dzięki temu możemy bardzo dokładnie wybrać interesującą nas grupę odbiorców. Takie działanie zawęża nam grupę docelową i chroni przed nieefektywnym wydawaniem budżetu w postaci wyświetlania reklam nieodpowiednim osobom.
W prowadzeniu kampanii na LinkedIn Ads ustalenie odpowiedniej grupy docelowej to podstawa. Ale nie można zapomnieć o pozostałych aspektach, powodujących rentowność takich kampanii. Są to na pewno wysokiej jakości komunikaty i treści reklamy, odpowiednie materiały graficzne lub video, strona docelowa dostosowana do komunikatu, personalizacja przekazu. Wszystkie te elementy łączą się w jedną całość i finalnie mogą sprawić, że kampania spełni swoje KPI.