Przejdź do
baner_under_the_fold-8-2048×486

Na czym polega pozycjonowanie stron (SEO)?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Na czym polega pozycjonowanie stron (SEO)?

Jednym z najistotniejszych działań w Internecie, mającym na celu dotarcie do jak największej liczby potencjalnych klientów, jest pozycjonowanie stron. Na czym ono polega, od czego zależy jego skuteczność i po jakim czasie możemy spodziewać się efektów? O tym w poniższym artykule.

Czym jest pozycjonowanie?

W bardzo dużym skrócie, pozycjonowanie stron (od angielskiego Search Engine Optimization) to ogół działań mających na celu zwiększenie widoczności serwisu w wyszukiwarkach. W dzisiejszych czasach, poszukując odpowiedzi na nurtujące nas pytania lub szukając konkretnego produktu czy usługi, kierujemy się właśnie do wyszukiwarki. Korzystają z niej również klienci – dlatego prowadząc każdy biznes, należy zadbać o jak najlepszą widoczność strony.

Działania SEO mają na celu pokazywanie naszej strony jak najwyżej na liście wyników wyszukiwania (celem jest pierwsza strona, ponieważ z reguły internauci kończą na niej przeglądanie) na frazy kluczowe związane z konkretną działalnością. To, które strony pojawią się wysoko w wynikach wyszukiwania, zależy od algorytmu Google’a, który co jakiś czas się zmienia. Zadaniem algorytmu jest analiza wielu czynników rankingowych, a w efekcie – ustalenie kolejności wyświetlania poszczególnych stron w wynikach. Głównym celem wszystkich firm i serwisów jest osiągnięcie pozycji w tzw. TOP 10. Zapewni to duży ruch.

Od czego zależy kolejność wyników w Google?

W Internecie działa ogrom firm oferujących takie same produkty – dlaczego jedne z nich osiągają wysokie pozycje w wyszukiwarce, a drugie są zupełnie niewidoczne? Jak już wspomnieliśmy, na kolejność wyników w Google wpływa ocena stron dokonywana przez algorytm Google; analizują one mnóstwo czynników, które brane są pod uwagę w momencie ustalania kolejności wyświetlania stron internetowych. Z perspektywy Google najbardziej wartościowe są strony zoptymalizowane, często mają często maja dużą ilość treści (a co za tym idzie – słów kluczowych) i odpowiednio wysoką liczbę linków (czyli linków, które kierują do naszej strony czy sklepu). Wyszukiwarka „wiedząc”, że w danym serwisie znajduje się dobra jakościowo treść dobra jakościowo treść, kieruje tam użytkowników i tym sposobem niejako ułatwia internaucie zadanie, podsuwając mu miejsce, w którym znajdzie rozwiązanie swojego problemu lub produkt, którego w danym momencie poszukuje.

Podejmując działania SEO dla naszej strony musimy być cierpliwi, ponieważ są one dość czasochłonne – jednak finalny efekt, który przekłada się na zwiększenie ruchu na stronie, zdecydowanie jest tego wart.

Od czego zacząć pozycjonowanie?

Działania mające na celu pozycjonowanie naszej strony możemy podzielić na kwestie techniczne oraz tworzenie treści. Pierwsze z nich dotyczą przede wszystkim sprawdzenia i poprawy (optymalizacji) technicznych aspektów strony – oznacza to nic innego, jak zoptymalizowanie strony pod konkretne wytyczne wyszukiwarki Google. Są to poprawki programistyczne w kodzie strony, treści i kwestie użyteczności dla użytkownika. Aby się dowiedzieć, co trzeba zoptymalizować, należy przeprowadzić audyt SEO.

Zawartość witryny obejmuje natomiast treści, które na niej znajdziemy. Treści powinny być unikalne, merytoryczne, wysokiej jakości i w naturalny sposób nasycone frazami kluczowymi, które opisują naszą działalność. Treści i frazy należy dobierać bardzo starannie – to od nich zależą efekty działań pozycjonujących.

Ostatni aspekt mający wpływ na efekty pozycjonowania to tzw. linkbuilding, czyli linki z innych stron, które kierują do naszego serwisu. Jeśli posiadamy dużą ilość linków do naszej strony z innych dobrych stron to znacząco wpłynie to na widoczność w Google. Wysoka jakość jest w pozycjonowaniu niezwykle istotna, ponieważ dotyczy zarówno tworzonych i umieszczanych przez nas treści, jak i linków które kierują do naszej strony.

Podsumowanie: ile trzeba czekać na efekty pozycjonowania?

Pozycjonowanie – w przeciwieństwie do kampanii reklamowych Ads – jest procesem, na którego efekty trzeba cierpliwie czekać. W optymalnej dla nas sytuacji pierwsze efekty wdrażania zmian możemy zaobserwować czasem nawet po ok. 3 miesiącach intensywnych działań (przeprowadzeniu audytu, wdrożeniu poprawek technicznych, budowaniu linkowania i tworzeniu oraz zamieszczaniu treści na stronie. Należy jednak wziąć pod uwagę, że w przypadku jednych stron efekty mogą pojawić się szybciej, w drugich – po dłuższym czasie. Jest to zależne między innymi od liczby i trudności słów kluczowych, od konkurencji (jej ilości oraz jakości) oraz od działań algorytmu Google. Zmiany nie pojawiają się od razu, ponieważ wyszukiwarka musi treści zaindeksować i przeanalizować. Ogół działań pozycjonujących strony internetowe można porównać do ludzkich interakcji – Google musi poznać serwis, aby nabrać do niego zaufania.

 


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Podsumowanie 2024 w SEO

    Końcówka roku to idealna okazja do podsumowań w marketingu internetowym i SEO. W roku 2024 algorytmy Google zdecydowanie nie próżnowały...

    Podsumowanie nowości i zmian Google Ads w 2024

    W marketingu internetowym czas zdaje się biec szybciej. Nowe formaty reklamy wypierają starsze, a na naszych oczach zmieniają się zwyczaje...

    Trendy marketingowe w 2025 roku

    W marketingu jak w kalejdoskopie – zmiany pojawiają się praktycznie non stop. Aby wyprzedzić lub przynajmniej nadążyć za konkurencją,...

    Parametry UTM – co to jest i jak z nich poprawnie korzystać?

    Prowadzenie działań marketingowych online ma liczne zalety. Do najważniejszych z nich należy możliwość dokładnego zmierzenia, jaka...