Przejdź do
baner_under_the_fold-4-2048×486

SEO: poprawność tekstów i rekomendacje odnośnie do tworzenia treści

Strona główna > Czytelnia > SEO > SEO: poprawność tekstów i rekomendacje odnośnie do tworzenia treści

Dobry tekst możemy poznać po tym, że jest merytoryczny, wciągający i napisany prostym językiem, dzięki czemu z łatwością zrozumiemy nawet bardzo skomplikowane zagadnienia. Natomiast tekst pisany na stronę www, a już zwłaszcza na bloga, aby był skuteczny, musi pełnić jeszcze jedną funkcję: pozycjonować. Obowiązują nas zatem nie tylko standardy językowe, ale także standardy SEO – search engine optimization. Jak napisać tekst zgodny z regułami SEO?

Długość tekstu a pozycja w rankingu Google

Jednym z najczęściej zadawanych pytań na temat pisania tekstów zgodnych z SEO jest pytanie o ich długość. Jest ono tym częściej powtarzane, że nie ma nie jednoznacznej odpowiedzi. Należy zdać sobie raczej sprawę z tego, że Google zdecydowanie chętniej promuje długie teksty niż krótkie. Przyjmuje się, że średnia liczba znaków, która znacząco poprawia wynik w wyszukiwarce, to 8000-10 000 zzs – czyli ok. 4-5 stron ustandaryzowanego tekstu (Times New Roman 12, interlinia 1,5, marginesy 2,5 cm).

Nie chodzi jednak o to, aby „lać wodę” przez kilka stron, byle tylko osiągnąć odpowiednią długość. Jeśli tekst będzie krótszy, ale bardzo merytoryczny, nasycony frazami ogólnymi i frazami long tail oraz będzie przykuwał uwagę czytelnika – to zadziała lepiej niż bardzo długi, ale mało treściwy wpis. Nie na wszystkie tematy da się też długo pisać, a pewne zagadnienia można wyczerpać w 4000-5000 zzs. Bezcelowe byłoby też wstawianie tak długiego tekstu na stronę główną – tam o wiele lepiej zadziałają krótkie teksty, które skutecznie zachęcają czytelnika do przejścia na zakładki z dłuższymi tekstami lub od razu na bloga.

Należy sobie zadać raczej pytanie: czy w krótkim tekście da się tak wyczerpać temat, aby użytkownik nie musiał szukać dalej? Czy konkurencyjne strony wyczerpują temat i mają przy tym bardzo merytoryczne oraz poprawne technicznie wpisy?

Frazy w tekście SEO

Oprócz napisania merytorycznego tekstu, jedną z podstawowych czynności jest nasycenie go frazami kluczowymi. Frazy kluczowe to słowa, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę, aby znaleźć treść na dany temat. Możemy się domyślać, co powinien wpisać użytkownik, by znaleźć naszą stronę, jednak o wiele lepiej skorzystać z narzędzi, które pokażą nam popularność fraz na dany temat i wybrać 1-3 frazy, na które będziemy się pozycjonować. Jak bardzo tekst powinien być nimi nasycony? Mówi się, że optymalne nasycenie to 2-3 razy na każde 1000 zzs – jednak jest to pewna tendencja, a nie twarde wytyczne Google’a.

Wybierając frazy, należy mieć świadomość, że trudno będzie nam wypozycjonować się na te najbardziej popularne, jeśli nie poruszamy się w niszowej branży lub bardzo wąskiej specjalizacji. Tu przychodzą nam z pomocą frazy long tail – od ogólnych różnią się one długością i precyzją oraz skutecznością pozycjonowania. Dla przykładu:
Fraza ogólna: buty do biegania
Fraza long tail: damskie buty do biegania po lesie

Zdecydowana większość użytkowników, szukając sklepu z butami do biegania, wpisze frazę ogólną i trafi na najlepiej wypozycjonowane sklepy i serwisy, z którymi bardzo trudno konkurować. Jeśli zawrzemy w tekście frazy long tail, to użytkownicy, którzy szukają damskich butów do biegania po lesie (a nie po asfalcie lub uniwersalnych) z dużym prawdopodobieństwem trafią do nas. Takich użytkowników jest oczywiście o wiele mniej, niż ogólnych – jednak użytkownik z tak sprecyzowanymi potrzebami jest bardziej zdecydowany na zakup i szuka już tylko sklepu, w którym będzie mógł ten zakup zrealizować. Jest to więc miecz obosieczny, ale użyty świadomie i z namysłem bardzo pomaga w pozycjonowaniu.

Najczęściej zadawane pytanie na ten temat to: czy odmieniać frazy? TAK. W latach 2015-2016 Google wdrożył system uczący się odmiany wyrazów i całych zdań, dlatego możemy (a nawet powinniśmy) tak umieszczać frazy w tekście, aby brzmiały one możliwie naturalnie.

Tytuły, śródtytuły i metadane

Dobry tekst jest czytelny i wciągający – jednak aby to osiągnąć, nie trzeba być wcale utalentowanym literatem; wystarczy zadbać o jego strukturę. Długi tekst powinien być podzielony na sekcje opatrzone śródtytułami, a same sekcje powinny być podzielone na akapity; warto przyjąć, że jeden akapit wyczerpuje jedną myśl.

Roboty Google’a sczytujące tekst sprawdzają, jak bardzo tytuł tekstu i śródtytuły zgadzają się z tym, co jest w akapitach – łatwo więc się domyślić, że tworzenie clickbaitowych tytułów, które nijak się mają do treści, jest dość ryzykowne – ponieważ na krótką metę tekst szybko zaistnieje, ale już po krótkim czasie jego pozycja zacznie spadać.
Dobrym sposobem jest więc używanie potencjalnych zapytań z wyszukiwarki jako tytułów i śródtytułów, a akapit pisać tak, aby był odpowiedzią na postawione w śródtytułach pytanie (również to domyślne). A jeśli uda się nam zawrzeć w nich frazę kluczową, to tym bardziej zadowolimy google’owskie roboty.

Metadane (meta title i meta description) to odpowiednio tytuł strony i jej krótki opis (1-2 linijki w szarym kolorze), które widzimy w wynikach wyszukiwarki.

Techniczne wymogi metadanych to maksimum 60 znaków dla title oraz maksimum 160 znaków dla description. Jeśli chodzi o sposób ich pisania – kierujemy się takimi samymi zasadami, jak przy tytułach i śródtytułach: mają one zachęcać użytkownika do kliknięcia oraz określać treść, której merytoryczne rozwinięcie znajdzie się w tekście. Warto zawrzeć w nich frazę kluczową.

Pisać dla Google’a czy dla czytelnika?

Na końcu powinniśmy przyswoić najważniejszą radę dotyczącą pisania tekstów zgodnych ze standardami SEO: teksty piszemy tak, aby w pierwszej kolejności zadowolony był czytelnik – a dopiero w drugiej kolejności Google. Czy to znaczy, że powyższe porady są mało ważne? Nie, wręcz przeciwnie – są to w dużej mierze sugestie samego Google’a, który prowadzi politykę przyjaznego czytelnikowi i „ludzkiego” oblicza pozycjonowania, w którym na pierwszym miejscu jest właśnie dobro użytkownika.

Należy więc o tych zasadach pamiętać i się do nich stosować, ale tylko do momentu, w którym tekst nie traci naturalności, wartości merytorycznej oraz uwagi użytkownika. Może się więc zdarzyć, że zapomnimy umieścić w tekście frazy (albo nie umieścimy ich świadomie, bo nie będą brzmiały naturalnie), a tekst i tak się dobrze wypozycjonuje – ponieważ będzie odpowiadał na ważne dla użytkownika pytania, a przez to będzie często odwiedzany i czytany w całości. A to jest przecież naszym celem.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Pozycjonowanie PrestaShop w 8 prostych krokach – poradnik

    PrestaShop ma 0,8% udziałów rynkowych z liczbą sklepów przekraczającą barierę 100 tysięcy – jako jedyna platforma e-commerce spoza „ścisłej...

    Jak zbudować lojalność widzów poprzez content na YouTube?

    Druga najbardziej popularna wyszukiwarka na świecie, źródło setek kreatywnych pomysłów oraz doskonały sposób na generowanie dochodów....

    Wprowadzenie do domów mediowych – co to takiego i jakie są ich główne funkcje?

    Dom mediowy, lub inaczej agencja mediowa, umożliwia realizację rozbudowanych strategii reklamowych oraz osiąganie zaawansowanych celów marketingowych...

    Marketing emocjonalny – jak wykorzystać emocje i wartości ludzkie w komunikacji marketingowej?

    Zig Ziglar, amerykański trener sprzedaży, powiedział kiedyś: „Ludzie nie kupują, kierując się logiką. Kupują, kierując się emocjami”....