W dobie ogromnej konkurencji w świecie e-commerce, nie dziwi fakt, że większość brandów uwzględnia retargeting w swoich działaniach marketingowych. Ta niezwykle skuteczna forma reklamy pozwala marce cały czas być blisko klienta. Co kryje się pod terminami remarketing i retargeting? Jakie są między nimi różnice i jak skutecznie wdrożyć je w swoim sklepie internetowym? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej!
Remarketing vs. retargeting
Na początku warto podkreślić najważniejsze różnice, jakie dzielą remarketing i retargeting. Wielu specjalistów ma trudności z prawidłową definicją tych pojęć, ponieważ są one bardzo podobne, przez co często stosuje się je zamiennie. Zarówno remarketing, jak i retargeting to dwie strategie marketingowe online, mające na celu zaangażowanie użytkowników, którzy mogą zamienić się w potencjalnych klientów. Taktyki te mają na celu nie tylko zwiększenie świadomości marki, ale również zachęcają do podjęcia konkretnych działań zakupowych.
Remarketing polega na kierowaniu działań, takich jak np. płatne reklamy, do tych klientów, którzy mieli już kontakt z daną marką, odwiedzili naszą stronę i dokonali konwersji. Remarketing pozwala na nawiązywanie kontaktu z użytkownikami, którzy są już obecni w Twoich kanałach. Możemy próbować zaangażować ich za pośrednictwem e-maili, działań w mediach społecznościowych lub innych akcji promocyjnych.
Retargeting to natomiast forma marketingu internetowego, mająca na celu zwiększenie konwersji wśród tych osób, które przeglądały dany produkt, ale nie dokonały ostatecznie zakupu. Istnieje duża szansa, że docierając do takiego użytkownika za pomocą reklam, przypomnisz mu o Twojej firmie i nakłonisz go do konkretnego działania, jakim jest konwersja.
Możemy powiedzieć, że retargeting koncentruje się bardziej na odbiorcach, którzy nie stali się jeszcze klientami i próbie przemieszczenia ich z początku lejka sprzedażowego do jego wąskiej ścieżki. Remarketing zakłada z kolei ponowne nawiązywanie kontaktu z osobami, które już zostały klientem Twojej marki.
Jeśli porównujesz remarketing vs. retargeting i nadal zastanawiasz się, który z nich pozwoli na zwiększenie sprzedaży, proponujemy wdrożenie obu tych strategii. Będzie miało to ogromne znaczenie zwłaszcza w sektorze e-commerce i pozwoli znacznie podwyższyć współczynnik konwersji. Przyjrzyj się działaniom swojej konkurencji – jest duże prawdopodobieństwo, że firmy z Twojej branży już wykorzystują te działania marketingowe.
Jak działa remarketing?
Istnieją dwa podstawowe narzędzia, które mogą służyć do tworzenia skutecznych kampanii remarketingowych: piksele i listy. Piksele używane w remarketingu to fragmenty kodu, które mogą śledzić ścieżkę użytkownika w Twojej witrynie i zapewniać wgląd w jego zwyczaje zakupowe. Jednym z najbardziej znanych pikseli jest piksel Facebook Ads. Możesz go wykorzystać w kampanii remarketingowej i wyświetlać konsumentom produkty komplementarne do tych, które już nabyli. To doskonałe narzędzie pomaga w ponownym dotarciu do klienta.
Różne formy remarketingu to większa szansa na skuteczność tego typu działań. Sfinalizowanie transakcji wspiera także reklama Google Ads – wystarczy wdrożyć na stronie tag Remarketing Google Ads. Umożliwia on wywoływanie ponownego zainteresowania firmą u potencjalnych klientów poprzez dodawanie użytkowników witryny lub aplikacji do list remarketingowych.
Listy remarketingowe to uporządkowane zbiory użytkowników, którzy odwiedzają Twoją witrynę, wraz z informacją, jakie miejsca zajmują w ścieżce zakupu. Możesz podzielić odwiedzających witrynę na kilka różnych segmentów, np.:
- Klienci, którzy porzucili koszyk
- Konsumenci dokonujący pierwszych zakupów
- Internauci zainteresowani daną grupą produktów
- Użytkownicy powracający
- Klienci z wygasającą subskrypcją
Co to jest i jak działa retargeting?
W kampaniach retargetingowych do sfinalizowania transakcji możemy wykorzystywać wiele różnych kanałów online. Aby retargeting działał skutecznie, użytkownik przeglądarki musi włączyć cookies, czyli małe pliki umożliwiające śledzenie zachowań internautów oraz analizowanie ruchu. Dzięki przechowywaniu plików cookies, które opisują użytkowników unikalnym identyfikatorem, możesz określić, czy klienci zrealizowali cel konwersji, np. zdecydowali się dokonać zakupu przez stronę, wypełnili formularz, wykonali telefon lub zapisali się do bazy mailingowej.
Rodzaje retargetingu
Stosując taktykę retargetingową, wykorzystujesz na swoją korzyść możliwość gromadzenia danych o zachowaniu użytkowników. Śledząc ich poprzednią aktywność zakupową lub działania w swojej witrynie, możesz skorzystać z tej strategii, aby dotrzeć do byłych lub obecnych klientów, wzbudzić ich zaangażowanie i ponownie sprowadzić na daną stronę internetową. Chodzi tu nie tylko o uwagę użytkowników oraz wzmocnienie relacji, ale także zwiększenie współczynnika konwersji.
Wśród najważniejszych rodzajów kampanii retargetingowej wyróżniamy:
- Retargeting statyczny – to najprostszy wariant retargetingu. Za jego pomocą możesz wysyłać takie same reklamy wszystkim użytkownikom, niezależnie od ich aktywności na stronie czy historii zakupów.
- Retargeting dynamiczny – polega na spersonalizowanym wyświetlaniu reklam dokładnie tego produktu, jaki użytkownik wcześniej odwiedził w witrynie albo tego, który dodał do koszyka na stronie.
- Retargeting segmentowy – w przypadku retargetingu segmentowego, reklamy możemy wyświetlać, grupując użytkowników w różne segmenty, zależnie od tego, jakie strony wyświetlali lub jakie działania podjęli. Następnie poszczególnym klientom emitujemy dopasowany przekaz reklamowy.
Remarketing i retargeting – główne zalety
- Możliwość wielokrotnego nawiązywania kontaktu i dotarcia do klienta. Zwiększenie liczby punktów styków z marką i danym produktem to równocześnie większe szanse na uzyskanie konwersji.
- Zwiększenie współczynnika konwersji w sklepie internetowym. Potencjalny klient potrzebuje zazwyczaj więcej czasu na podjęcie decyzji zakupowej, zwłaszcza w przypadku produktów z segmentu premium. Warto być w pobliżu z reklamą, kiedy użytkownik zdecyduje, że jest gotowy wrócić na stronę i dokonać transakcji.
- Większa skuteczność remarketingu i retargetingu dzięki personalizacji. Zamiast wyświetlać reklamy losowym użytkownikom, kierujesz reklamę do wybranych użytkowników i tworzysz spersonalizowane doświadczenia zakupowe.
- Produkty wyświetlane w ramach retargetingu pojawiają się na wielu poczytnych stronach. Zwróć uwagę, że dzięki tej strategii możesz wyświetlić reklamę na najpopularniejszych portalach internetowych, gdzie zakup reklam tradycyjną drogą mógłby znacznie uszczuplić Twój budżet marketingowy. Dla wielu firm to jedyna okazja, aby pojawić się na łamach serwisów informacyjnych, dzienników ekonomicznych albo popularnych tygodników.
- Budowanie świadomości marki – celem retargetingu i remarketingu jest także zadbanie o to, aby reklama cały czas towarzyszyła konsumentowi i przypominała mu o danym brandzie. Wszechobecna ślepota banerowa sprawia, że firma musi starannie wyróżnić swoją witrynę, a reklama powinna być obecna w wielu różnych kanałach.
- Remarketing pozwala firmom poprawić rentowność. Ponowne przekierowanie na stronę internetową klienta, który już zna naszą markę, zapewnia niższy koszt konwersji niż pozyskanie całkiem nowego użytkownika.
Podsumowanie: retargeting i remarketing
Remarketing i retargeting to taktyki pozyskiwania klientów, których celem jest wspieranie holistycznego planu marketingowego dotyczącego cyklu życia klienta. Strategicznie wykorzystując obie te taktyki, możesz dotrzeć do odbiorców, którzy już znają Twoją markę, zaangażować osoby, które najprawdopodobniej dokonają zakupu oraz zbudować długoterminową rozpoznawalność i świadomość marki. Pamiętaj o tym, że informacje na temat klienta powinny być szczegółowo analizowane w odpowiednich narzędziach. Tylko prawidłowa analityka sprawi, że remarketing i retargeting zamienią się w skuteczne narzędzia.