Przejdź do
baner_under_the_fold 7

Czym jest CMS? Jakie wyróżniamy rodzaje, wady i zalety systemów CMS?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Czym jest CMS? Jakie wyróżniamy rodzaje, wady i zalety systemów CMS?

Firmowe strony www, rozbudowane blogi, sklepy internetowe – podstawą ich funkcjonowania jest odpowiedni system CMS. To dzięki niemu możesz tworzyć profesjonalne strony od podstaw, a następnie dokonywać aktualizacji ich zawartości na różnych etapach swojej działalności online. Czym jest CMS, jakie są jego funkcje i rodzaje? Czy warto korzystać z tego typu rozwiązania? Zapraszam do lektury!

Tworzenie i prowadzenie stron internetowych często kojarzy się się ze żmudnym, długotrwałym procesem, który wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania. Rozwój internetu wymusił wprowadzenie dedykowanej klasy rozwiązań do tworzenia stron www. W tym momencie na rynku istnieją proste w obsłudze i efektywne narzędzia, za pomocą których możesz samodzielnie prowadzić swoją stronę www. Mowa tu o systemie CMS.

Obszar kompozycji 2

CMS, czyli Content Management System

Content Management System (CMS) to system zarządzania treścią na stronie internetowej. Jest to intuicyjne w obsłudze rozwiązanie, które zazwyczaj nie wymaga znajomości tajników programowania. Tworzenie stron internetowych, wprowadzanie nowych treści i sprawne zarządzanie sprzedażą – wszystko to możesz z powodzeniem realizować z poziomu przyjaznego użytkownikowi panelu administracyjnego.

Dlaczego CMS jest tak innowacyjny? Głównie z uwagi na specyficzną konstrukcję – połączenie dwóch modułów: CMA i CDA:

  • Content Management Application (CMA) – dzięki niemu możesz zarządzać swoją witryną bez znajomości języków programowania;
  • Content Delivery Application (CDA) – odpowiada za to, że wszystkie publikowane treści automatycznie zyskują swoje odzwierciedlenie w kodzie.

Samodzielna praca nad własną stroną internetową oznacza również znaczną redukcję kosztów. Systemy CMS wyposażone są też w szereg atrakcyjnych funkcjonalności. Jeśli więc chciałbyś stworzyć profesjonalną wizytówkę firmy, uruchomić rozbudowany portal internetowy bądź rozpocząć prowadzenie sprzedaży online – z pewnością znajdziesz odpowiedni rodzaj systemu CMS.

Przyjrzyjmy się teraz bardziej szczegółowo specyfice tego systemu. Jakie są jego możliwości i najważniejsze funkcje?

Funkcje systemu CMS

Jak już wspomniałem – podstawowym zadaniem platform CMS jest dostarczanie odbiorcom treści, które wprowadzasz na swoją stronę internetową. Jak to wygląda w praktyce? Co możesz osiągnąć, korzystając z systemu CMS?

Publikacja treści bez znajomości kodu HTML

Za pośrednictwem systemów zarządzania treścią możesz publikować i poddawać edycji treści na stronie internetowej. Co ważne – nie wymaga to znajomości HTML ani języków programowania (skryptowych czy też wykonywanych na serwerze). Zatem jeśli chcesz, aby na Twojej witrynie znalazły się artykuły blogowe, opis Twojej działalności biznesowej czy firmowa oferta, wystarczy wprowadzić treść do intuicyjnego w obsłudze edytora.

Możliwości edycji jest wiele. Od ustawienia odpowiednich nagłówków, poprzez pogrubienie i kursywę, aż po wprowadzenie cytatów, wypunktowań, tabelek i wielu innych elementów, które sprawiają, że tekst staje się bardziej czytelny. Wszystko to tłumaczone jest na właściwy kod, dzięki czemu treść może wyświetlać się w przestrzeni wirtualnej.

Moduły SEO, czyli pozycjonowanie strony internetowej

Wprowadzenie atrakcyjnych treści na stronę www to tylko połowa sukcesu. Każdy, kto chce zaistnieć w Internecie, powinien zadbać o optymalizację swojej witryny pod kątem wyszukiwarek.

W kontekście SEO istotna jest przede wszystkim konfiguracja meta tagów. Każda podstrona Twojej witryny powinna posiadać tytuł i meta opis – w końcu to one są wyświetlane w wyszukiwarce internetowej. Odpowiednia wtyczka dostępna w systemie CMS pozwala na optymalizację tych elementów. Umożliwia również wprowadzenie słów kluczowych, na które ma wyświetlać się Twoja strona.

Dzięki systemowi CMS możesz również utworzyć mapę strony, ułatwiającą algorytmom wyszukiwarki indeksowanie wprowadzonych treści. Odpowiednia konfiguracja z Google Analytics i Google Search Console pozwoli Ci monitorować szeroko rozumianą aktywność użytkowników.

Sprzedaż produktów bez tajemnic

System CMS umożliwia też prowadzenie sklepu internetowego na własną rękę. Możesz udostępnić klientom swoją ofertę – stworzyć sieć kategorii i wprowadzić konkretne produkty wraz z ich wizualną i tekstową prezentacją.

Za pośrednictwem systemu zarządzania treścią masz też możliwość prowadzenia aktywnej sprzedaży swoich produktów. Do tego wystarczy konfiguracja odpowiednich modułów odpowiedzialnych za płatności i dostawy. Cały proces jest prosty i przyjemny w obsłudze zarówno po stronie właściciela sklepu, jak i klienta.

Multimedia na stronie www

Wizualne środki przekazu obecnie dominują w przestrzeni wirtualnej – wynika to z potrzeb użytkownika. System CMS umożliwia wprowadzanie plików multimedialnych, takich jak: grafiki, zdjęcia i materiały wideo.

Przejrzyste i estetyczne infografiki, zdjęcia prezentujące kadrę Twojej firmy, wideoporadniki… – dzięki CMS przedstawisz wszystkie niezbędne materiały w atrakcyjnej formie. Elementy, które wprowadzisz na swoją stronę, zapiszą się też w systemie, dzięki czemu zawsze będziesz miał je pod ręką.

Szereg atrakcyjnych dodatków

Zazwyczaj CMS to wręcz nieskończone źródło wtyczek, które możesz dobierać wedle własnego uznania. Oznacza to dostęp do ogromnej liczby przydatnych funkcji.

FM_24.03

Wszystko zależy jednak od rodzaju oprogramowania. Jakie typy CMS wyróżniamy?

CMS – otwarty, dedykowany czy SaaS?

Niektóre systemy CMS mogą być trudniejsze w obsłudze, bardziej kosztowne w utrzymaniu i pozbawione szeregu niezbędnych funkcji. Inne będą przystępne dla użytkownika i wypełnione mnóstwem przydatnych modułów.

Jednym z ciekawych rozwiązań dla zaczynających działania w Internecie może być wykorzystanie systemu Open Source.

Systemy CMS na licencji Open Source

System CMS na licencji Open Source to system otwarty. Brak zamkniętego kodu źródłowego pozwala na swobodną modyfikację oprogramowania. W praktyce oznacza to duże możliwości w zakresie dostosowywania witryny do indywidualnych potrzeb. Open Source jest ogólnodostępny i bezpłatny.

Bezproblemowa obsługa systemu

CMS typu Open Source jest współtworzony przez społeczność i opiera się na powszechnie akceptowanym kodzie. Jeśli zechcesz dokonać aktualizacji treści na stronie, nie będzie konieczne korzystanie z usług programisty.

W Open Source znajdziesz wiele modułów, które pomogą Ci stworzyć atrakcyjną dla odbiorców i wyszukiwarek stronę internetową. Dlatego podstawowa wiedza na temat wtyczek będzie bardzo przydatna. Informacje możesz zdobywać na bieżąco, korzystając z bazy wiedzy tworzonej przez społeczność konkretnego systemu.

Bezpieczeństwo i koszty utrzymania

Kolejną istotną kwestią jest system zabezpieczeń. W przypadku otwartego programu CMS użytkownik musi samodzielnie dokonywać wszelkich aktualizacji, aby chronić swoją witrynę przed atakami.

Jeżeli chodzi o koszty związane z prowadzeniem strony w systemie Open Source, to – dla osób rozpoczynających działalność – jest to chyba najkorzystniejsze rozwiązanie ze wszystkich dostępnych opcji. W końcu Open Source to bezpłatne oprogramowanie – koszty pojawiają się dopiero wtedy, gdy zdecydujesz się powierzyć projekt strony internetowej zewnętrznemu wykonawcy lub postanowisz zainstalować płatne wtyczki.

Alternatywą dla systemu Open Source jest rozwiązanie typu SaaS. (Zazwyczaj) wymaga ono płatności za oprogramowanie już na początku działania; jest bezpieczniejsze. Z drugiej jednak strony trudniej się je modyfikuje.

Software as a Service

Czym różni się CMS typu Open Source od systemu opartego na SaaS? Przede wszystkim kwestią kosztów. Wybierając SaaS, musisz płacić abonament, aby móc prowadzić swoją stronę www. W dłuższej perspektywie może się to okazać droższe w utrzymaniu od oprogramowania Open Source.

SaaS będzie dobrym rozwiązaniem w przypadku, gdy nie masz czasu na tworzenie własnej strony i wolisz zaufać ekspertom. Kod, na którym się opiera, zna większość programistów działających w danej platformie, dzięki czemu wszelkie zmiany czy wymagane konfiguracje nie będą stanowić problemu.

Systemy SaaS mogą charakteryzować się znacznie węższym zakresem dostępnych funkcjonalności. Reasumując, są o wiele mniej korzystnym rozwiązaniem niż CMS Open Source – o ile oczywiście zależy nad nam dużej kontroli nad całym systemem i jego modyfikowalnością.

Dedykowany system CMS

Dedykowany CMS to system indywidualny, który powstaje na zamówienie klienta – można więc powiedzieć, że jest to oprogramowanie zamknięte, a przy tym (zazwyczaj) najdroższe rozwiązanie. Zaprojektowane specjalnie dla zleceniodawcy, służy jego konkretnym potrzebom i celom.

Utrudniona edycja funkcjonalności

Autorski CMS jest tworzony od zera. Z tego względu wprowadzanie i edycja funkcjonalności przez użytkownika, który nie potrafi posługiwać się kodem, jest praktycznie niemożliwa.

W odróżnieniu od ogólnodostępnych systemów oprogramowanie dedykowane nie zawiera rozbudowanej bazy gotowych modułów – muszą one zostać stworzone przez wykonawcę od podstaw. Co to oznacza dla klienta? Jakiekolwiek aktualizacje strony internetowej będą wymagały interwencji autora systemu. To z kolei spowoduje znaczne wydłużenie całego procesu.

Wysokie koszty i brak gwarancji bezpieczeństwa

Jak wiadomo, każda usługa tworzona specjalnie dla wybranego klienta wiąże się z podwyższonymi kosztami. Nie inaczej sprawa wygląda w przypadku dedykowanego systemu CMS. Przy czym nie tylko samo zaprojektowanie oprogramowania wymaga sporych nakładów finansowych – dedykowany CMS jest również drogi w utrzymaniu, z uwagi na wspomnianą wyżej konieczność prowadzenia strony internetowej przez autora systemu.

Trudno również ocenić wartość kodu, na którym opiera się taki indywidualny system. Może się to przełożyć na niższy standard bezpieczeństwa Twojej witryny. Jeśli dodamy do tego brak automatycznych aktualizacji, otrzymamy stronę, która nie będzie dostatecznie dobrze chroniona.

Najpopularniejsze systemy CMS

Systemów zarządzania treścią jest bardzo wiele, ale tylko kilka z nich zyskało sympatię dużego grona użytkowników. Część programów jest uniwersalna, niektóre zostały stworzone specjalnie dla branży e-commerce. Czym charakteryzują się najpopularniejsze systemy CMS? Jakie są ich wady i zalety?

Pozycjonowanie WordPress

CMS WordPress – tysiące modułów w jednym miejscu

WordPress to darmowy CMS oparty na licencji Open Source. Jest popularny na całym świecie. Zgodnie z danymi dostępnymi na stronie internetowej WordPressa (styczeń 2022) – z systemu korzysta już 60 milionów użytkowników. Z kolei witryny stworzone za pośrednictwem tej platformy stanowią aż 43% witryn w przestrzeni wirtualnej.

Mnóstwo funkcji i łatwość obsługi

Dlaczego CMS WordPress cieszy się tak dużą popularnością? Powodów jest kilka, jednak najważniejsze to:

  • Intuicyjny panel administracyjny. Jest to bardzo prosty w obsłudze system, dzięki któremu możesz dostosować wygląd szablonu, tworzyć wpisy blogowe i podstrony oraz przeprowadzać błyskawiczne aktualizacje treści na witrynie. Ponadto – w razie problemów – możesz skorzystać z bezpośredniej pomocy społeczności WordPressa lub zajrzeć do rozbudowanej bazy wiedzy.
  • Szereg atrakcyjnych funkcjonalności. W WordPressie masz do dyspozycji ponad 50 tysięcy wtyczek. Głównym przeznaczeniem tego systemu jest co prawda projektowanie przestrzeni blogowych i firmowych stron www. Jednak duża liczba dostępnych modułów pozwala również na tworzenie zaawansowanych portali i nowoczesnych sklepów internetowych. Założenie własnego jest możliwe dzięki wtyczce WooCommerce.

Obciążenie strony i luki bezpieczeństwa

Jak wiadomo – każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Jakie są wady WordPressa?

  • Witryny uruchamiane w tym systemie mogą charakteryzować się niewystarczającą prędkością ładowania. Taka sytuacja występuje w momencie, kiedy zainstalujemy zbyt wiele dodatkowych funkcji.
  • Ponadto popularność WordPressa sprawia, że strony na nim tworzone są zagrożone atakami z zewnątrz. Jeśli nie chcesz dopuścić do pojawienia się luk w zabezpieczeniach witryny, musisz na bieżąco wszystko aktualizować.

Drupal – system z atrakcyjnym modułem e-commerce

Drupal to kolejny popularny system CMS oparty na licencji Open Source. Podobnie jak w przypadku WordPressa – korzystanie z Drupala jest bezpłatne.

Wtyczka Commerce

Drupal umożliwia rozbudowę strony internetowej o dodatkowe moduły, których jest aż 48 134 (dane ze strony internetowej Drupala – styczeń 2022 rok). Popularnym dodatkiem jest wtyczka Commerce, która pozwala na tworzenie zaawansowanych platform sprzedażowych. Rozwiązanie to jest o wiele bardziej wydajne niż moduł WooCommerce w WordPressie, który ma ograniczone możliwości w zakresie prezentacji dużej liczby produktów.

Drugą zaletą Drupala jest wysoki standard bezpieczeństwa. Na tym polu Drupal zdecydowanie przewyższa WordPressa.

Wady systemu Drupal

  • Nie jest tak prosty w obsłudze jak CMS WordPress. Interwencja eksperta może być wymagana o wiele częściej niż w przypadku WordPressa.
  • Może powodować problemy z wydajnością strony internetowej. Wynika to z dużej ilości dostępnych funkcji.

Joomla

Joomla to otwarty system zarządzania treścią. Jest bezpłatny i chętnie wykorzystywany przez użytkowników, chociaż nie tak często jak WordPress. Zgodnie z danymi znajdującymi się na stronie Joomla (styczeń 2022) – za pośrednictwem tego systemu powstały już ponad 2 miliony witryn.

Wartościowa baza wiedzy

Z pewnością ogromną zaletą Joomli jest rozbudowana baza wiedzy, pełna przydatnych materiałów szkoleniowych. Pomoc jest dostępna również w języku polskim za sprawą Polskiego Centrum Joomla.

CMS Joomla zapewnia też ponad 10 tysięcy wtyczek, więc funkcjonalności jest tam całkiem sporo. Wśród nich znajduje się również moduł przeznaczony dla branży e-commerce.

Wady systemu Joomla

  • Dość skomplikowana w obsłudze. Korzystają z niej zazwyczaj bardziej wtajemniczeni użytkownicy. Jeśli więc dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z tworzeniem stron, lepiej wybierz inny system zarządzania treścią.
  • Koszty związane z korzystaniem. Wiele wtyczek, które w innych systemach są darmowe, Joomla udostępnia odpłatnie. Może to okazać się problematyczne w kontekście niektórych projektów stron internetowych.

Shoper – Software as a Service

Shoper to system zarządzania treścią zaprojektowany specjalnie dla branży e-commerce; jest to więc CMS przeznaczony do zarządzania sklepem internetowym. Shoper działa na licencji SaaS, co oznacza, że korzystanie z niego jest płatne, a koszty rozliczane są w systemie abonamentowym.

Oferta w atrakcyjnej cenie

Użytkownik może wybrać jeden z czterech dostępnych pakietów, a ceny mieszczą się w przedziale 99 zł – 399 zł za miesiąc (dane ze stycznia 2022 roku). Ponadto nowi klienci otrzymują środki na kampanię reklamową.

Sklep internetowy założony w systemie Shoper można w prosty sposób połączyć z platformami sprzedażowymi typu Allegro. Dodatkowe zalety to brak prowizji za sprzedażmożliwość wprowadzania dowolnej ilości wersji językowych.

Płatne wtyczki i niewielkie możliwości dostosowania

Miesięczne koszty prowadzenia sklepu w systemie Shoper są co prawda atrakcyjne, ale niestety nie obejmują większości podstawowych udogodnień. Dlatego zastanów się, z jakich dodatków chcesz korzystać i sprawdź, czy Shoper to rozwiązanie dla Ciebie.

Ponadto większość pakietów nie pozwala na rozbudowę sklepu internetowego zgodnie z własnymi upodobaniami. Jeśli więc chcesz stworzyć sklep internetowy z dużą liczbą kategorii, produktów i funkcjonalności, Shoper może okazać się niewystarczający.

PrestaShop – CMS dla e-commerce

PrestaShop to kolejny system zarządzania treścią służący do projektowania i prowadzenia sklepów internetowych, z którego korzysta już 300 tysięcy sprzedawców (dane ze stycznia 2022 roku). W odróżnieniu od Shopera jest to oprogramowanie Open Source.

Szereg funkcji i wsparcie eksperckie

CMS PrestaShop udostępnia wiele atrakcyjnych szablonów i jest wyposażony w przydatne funkcjonalności. Konfiguracja produktów, dostosowanie opcji płatności – również w obcych walutach – z tych i wielu innych modułów można korzystać bezpłatnie.

Odwiedzając stronę PrestaShop, możesz wybrać opcję samodzielnego tworzenia sklepu internetowego lub skorzystać z wyszukiwarki specjalizujących się w tym agencji. Przy wyborze pierwszego rozwiązania otrzymujesz dostęp do forum skupiającego aż 100 tysięcy użytkowników. Dzięki temu możesz uzyskać niezbędne wsparcie.

Uwaga na wtyczki

Podobnie jak w przypadku innych systemów opartych na Open Source, PrestaShop może prowadzić do problemów z wydajnością sklepu. Jeśli jednak zachowasz rozwagę przy dobieraniu wtyczek, to Twoja witryna sprzedażowa powinna spełniać wymagania klientów.

Warto również wiedzieć, że możliwości PrestaShop nie są nieograniczone. Jeśli chcesz sprzedawać bardzo zindywidualizowany produkt, to może się okazać, że konieczne będzie wsparcie firmy zewnętrznej, która stworzy dla Ciebie dedykowane funkcjonalności. W większości przypadków jednak PrestaShop odpowiada na potrzeby użytkowników.

Magento (Adobe Commerce) – dla dużych i małych sklepów

Magento (Adobe Commerce) występuje w dwóch wersjach: Open Source oraz płatnej.  System ten jest przeznaczony do projektowania sklepów internetowych. Oprogramowanie jest dostępne w różnych odsłonach – dla niewielkich sklepów lub na potrzeby rozbudowanych platform sprzedażowych. Poniżej skupimy się na wersji Open Source.

Rozbudowana platforma e-commerce

Jak każdy system otwarty, CMS Magento stwarza duże możliwości rozbudowy witryny. W dodatku to użytkownicy decydują, z jakiej wersji Magento chcą korzystać, co pozwala na realizację indywidualnych celów.

Chcesz obsługiwać kilka sklepów internetowych jednocześnie? W systemie Magento jest to możliwe.

Wady systemu Magento

  • Nie jest tak prosty w obsłudze jak PrestaShop. Z tego powodu wymaga zazwyczaj skorzystania z profesjonalnych usług w zakresie projektowania platformy.
  • Cena jest uzależniona od liczby modułów, które chcesz wdrożyć. Z tego powodu koszty mogą okazać się o wiele wyższe niż w przypadku PrestaShop, który oferuje wiele darmowych wtyczek.

Podsumowanie

CMS to system zarządzania treścią na stronie www. Umożliwia tworzenie zaawansowanych stron internetowych, publikację i edycję treści na witrynie, sprawne zarządzanie serwisem, a także sprzedaż produktów i usług.

W systemach typu Open Source można samodzielnie projektować blogi, strony wizytówki i portale internetowe. Do stworzenia strony internetowej wystarcza zazwyczaj umiejętność obsługi prostego panelu administracyjnego. Możesz dobierać funkcjonalności witryny praktycznie bez ograniczeń. Systemy Open Source dzięki prostym i atrakcyjnym rozwiązaniom dla branży e-commerce pozwalają również na rozpoczęcie własnej działalności sprzedażowej w Internecie.

Jaki CMS wybrać? Przed podjęciem decyzji warto ocenić własne wymagania. Czy potrzebujesz systemu CMS do tworzenia blogów czy sklepów internetowych? Interesuje Cię samodzielne zarządzanie zawartością, czy system przygotowany i modyfikowany przez wykonawcę? Chcesz dysponować stroną z unikalnym szablonem graficznym? A może potrzebujesz rozwiązania przygotowanego specjalnie dla branży e-commerce? Udzielenie odpowiedzi na te i inne pytania umożliwi Ci podjęcie optymalnej decyzji. Powodzenia!

Patryk Błachnio

Patryk Błachnio

Patryk Błachnio – SEO Specialist. Z Fabryką Marketingu związany od 2020 roku. Zajmuje się analizą danych strukturalnych i optymalizacją witryn. Specjalizuje się w audytach SEO i UX.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Storytelling bez tajemnic: co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz go wykorzystywać?

    Storytelling (inaczej marketing narracyjny) to jedna z najskuteczniejszych technik stosowanych w marketingu. Za pomocą ciekawych historii można...

    Persona marketingowa – kim jest i do czego służy?

    Kim jest persona marketingowa? Zanim zaczniesz wprowadzać jakikolwiek produkt lub usługę na rynek, powinieneś odpowiedzieć sobie na najważniejsze...

    Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy...

    Jak stworzyć skuteczną reklamę na Facebooku w 2022

    Facebook to zdecydowanie najpopularniejszy serwis społecznościowy – zgodnie z wynikami badań Mediapanel, tylko w lutym 2022 roku...