Przejdź do

Analiza konkurencji w marketingu online – jakie narzędzia wybrać i jakie metryki śledzić?

Strona główna > Czytelnia > Marketing > Analiza konkurencji w marketingu online – jakie narzędzia wybrać i jakie metryki śledzić?

Funkcjonując w świecie marketingu online, warto pamiętać, że duża część działań naszej konkurencji może być dla nas transparentna. Analiza postępowania naszych rynkowych rywali to doskonała droga do zdobycia przewagi oraz załatania luk we własnych kampaniach, a niezbędne do tego informacje są często na wyciągnięcie ręki – gdy tylko mamy świadomość, jakich narzędzi użyć do ich pozyskania. Co więcej, jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z marketingiem sieciowym – analizę konkurencji warto przeprowadzić już na samym początku prowadzenia działalności, by poznać mocne i słabe strony konkurentów w Twojej niszy. Na jakie narzędzia się zdecydować i jakie wskaźniki powinny przykuć Twoją uwagę, by analiza konkurencji okazała się skuteczna i pomocna?

Dlaczego warto wykonać analizę konkurencji?

Na początek warto zdać sobie sprawę z korzyści, jakie przyniesie badanie konkurencji oraz jej działań marketingowych. Trzeba zaznaczyć, że żaden biznes nie działa w izolacji, a w dzisiejszych czasach nawet niegdysiejsi monopoliści są zmuszeni do aktywnej pracy, by utrzymać swoje pozycje w wynikach wyszukiwania, social mediach oraz świadomości klientów. Dlaczego więc warto analizować konkurencję i co zyskamy w wyniku dobrze przeprowadzonych badań?

Inspiracje

To szczególnie ważne przy tworzeniu strategii wejścia, podczas poszukiwania schematów, które zadziałają na danym rynku. Zamiast uczyć się na własnej skórze, możemy uniknąć kosztownych błędów, dzięki analizie potencjalnych konkurentów.

Zdobywając cenne informacje na temat tego, co dobrze funkcjonuje w branży i jakie działania marketingowe warto podjąć, by osiągnąć sukces, możemy dużo szybciej stać się ważnym graczem wśród rynkowych rywali.

Zdobycie przewagi konkurencyjnej

Przeprowadzenie dokładnej analizy konkurentów w świetle ich marketingu online, pozwala nie tylko poznać ich mocne strony, ale także umożliwia dostrzeżenie słabszych elementów strategii, którymi odznacza się nasze otoczenie rynkowe.

Ta wiedza jest bardzo istotna, gdyż pomaga nam uniknąć niewłaściwych decyzji biznesowych w marketingu online. Ponadto odnalezienie luk w działaniach bezpośredniej konkurencji to szansa na wykorzystanie tej przestrzeni dla własnych zysków.

Aktualizacja własnej strategii marketingowej

Analiza konkurencji w marketingu sieciowym daje nam możliwość dostosowania swoich strategii marketingowych do poziomu, który reprezentuje środowisko rynkowe. Marketing online to dziedzina ulegająca nieustannym i bardzo dynamicznym zmianom, analizowanie tego, co czyni konkurencja bezpośrednia pozwoli nam być „na czasie” i korzystać z nowinek oraz rozwiązań, które po prostu się sprawdzają w danej niszy.

Analiza działań konkurencji w marketingu online może mieć zatem różnorakie cele i przynieść dużo korzyści dla Twojego biznesu. To nie tylko droga do poznania mocnych i słabych stron konkurentów, ale także sposób na zdobycie przewagi w działaniach marketingu sieciowego oraz ulepszenie swoich własnych strategii, by trafić do potencjalnych klientów.

konkurencja

Jakie metryki śledzić podczas analizy konkurencji?

By przeprowadzić analizę konkurencji w uporządkowany sposób, warto wyznaczyć sobie wskaźniki, które będą przedmiotem naszego zainteresowania. To pozwala na lepsze zrozumienie usług konkurencji oraz pomaga w identyfikacji mocnych stron, oraz zdobyciu informacji o błędach. Przykładowa analiza konkurencji może koncentrować się na śledzeniu następujących metryk.

Ruch organiczny

To najbardziej podstawowy wskaźnik, sygnalizujący liczbę odwiedzin strony internetowej, które pochodzą z wyników wyszukiwarek. Do tej puli nie zaliczają się więc kliknięcia pochodzące np. z reklam. Dzięki temu ta metryka daje jasne informacje na temat zaawansowania SEO naszej konkurencji. Ponadto łatwo zestawić ją z uzyskiwanymi przez naszą stronę wynikami, zyskując porównanie z bezpośrednim konkurentem.

Duży ruch organiczny najczęściej jest zasługą wysokich pozycji w Top 10 SERP, warto zdecydować się zatem także na monitorowanie obecnych miejsc konkurencji w wyszukiwarkach.

Linki i sposób linkowania

Analiza konkurencji zakłada także prześledzenie strategii link buildingu, którą stosują rynkowi rywale. Przeprowadzenie analizy SEO w dużej mierze polega na sprawdzeniu liczby linków prowadzącej do witryny konkurenta oraz tego, jakie strony internetowe linkują do jego domeny.

Dokładna analiza ich współczynników, takich jak autorytet domeny czy relacja linków wychodzących do przychodzących, daje jasny obraz tego, w jaki sposób nasza konkurencja buduje linki zewnętrzne i z jakich serwisów warto skorzystać, by dorównać do rynkowych standardów, wypełniając luki we własnym link buildingu.

Słowa kluczowe

Pozostając w świecie Search Engine Optimalization, nie sposób nie wspomnieć o słowach kluczowych w świetle analizy konkurencji. Optymalizacja pod dane słowa kluczowe to doskonały sposób na dotarcie do naszej grupy docelowej, a jeśli działamy pośród konkurentów o ugruntowanej pozycji, prześledzenie tego, na jakie frazy pozycjonuje się reszta rynku, pomaga w ustaleniu swojej własnej strategii. Sprawdzenie, jak to robią konkurencyjne firmy, ułatwi nam wprowadzenie niezbędnych zmian, by zyskać grono stałych klientów w organiczny sposób.

Zaangażowanie w mediach społecznościowych

Czymże byłby marketing sieciowy bez social mediów? Celem analizy konkurencji może być również sprawdzenie, jak dobrze rywale radzą sobie w świecie mediów społecznościowych. Nowoczesne podejście do marketingu online uznaje obecność w SM za obowiązkowy krok, niezbędny, by pokonać konkurencję.

Warto zwrócić uwagę na to, na jakich serwisach znajdują się profile innych firm, czy rynkowi rywale mają konto na TikToku, Instagramie, może Pintereście? Zebranie jak największej ilości informacji na temat poziomu zaangażowania odbiorców, strategii komunikacji, rodzaju contentu czy liczby obserwujących może dostarczyć inspiracji do własnych działań w Internecie.

analiza konkurencji

Analiza konkurencji – jakie narzędzia wybrać?

Analiza otoczenia rynkowego może zakładać badanie konkurencji na podstawie różnorakich wskaźników. Dane na temat konkurentów muszą więc pochodzić z różnych źródeł, by przeprowadzona analiza konkurencji była wiarygodna i przydatna. Za pomocą jakich narzędzi przeprowadzać badania konkurencji, aby otrzymać informacje na temat jej strategii SEO, link buildingu oraz aktywności w social mediach?

SEMrush

SEMrush to doskonałe narzędzie do optymalizacji SEO Twojej witryny. Jednak swoją prawdziwą moc pokazuje właśnie podczas analizy konkurencji – gwarantując dostęp do licznych danych, które zobrazują nam strategie marketingowe rynkowych konkurentów. Siłą SEMrush w analizie konkurencji jest identyfikacja słów kluczowych używanych przez rywalizujące firmy oraz dokładne oszacowanie ruchu, który uzyskują one na owe frazy.

Ponadto, funkcjonalność zwana Keyword Gap podaje słowa kluczowe używane przez konkurentów, których brakuje w Twojej strategii pozycjonowania, z czego może wynikać przewaga konkurencyjna oponentów. Backlink Gap z kolei umożliwia znalezienie luk w linkowaniu, analizując konkurencję bezpośrednią pod tym kątem.

Ahrefs

Badania konkurencji zakładają także sprawdzenie strategii pozyskiwania linków zewnętrznych. Narzędziem, które specjalizuje się w pozyskiwaniu informacji dotyczących link buildingu jest Ahrefs – kombajn SEO, doskonale radzący sobie z analizą linków zwrotnych. Za jego pomocą przejrzysz także raporty dotyczące ruchu organicznego na stronach konkurencji oraz otrzymasz listę serwisów, które warto wykorzystać w strategii linkowania.

Dzięki wykorzystaniu Ahrefs otrzymujesz zatem potencjalne źródła backlinków oraz informacje dotyczące strategii budowania linków stosowanej przez konkurencyjne portale.

Brand24

Brand24 to jedno z wielu narzędzi, które można wykorzystać do analizy konkurencji w social mediach. Doskonale nadaje się do monitorowania mediów społecznościowych w celu poszukiwania wzmianek, zarówno o nas, jak i na temat konkurencji. Brand24 przeszukuje Internet na bieżąco i udostępnia także dane historyczne, nie skazując na zawężenie analizy. Dzięki temu narzędziu dowiesz się wielu faktów o swoich rywalach, także pod względem satysfakcji klientów i najnowszych zmian w opiniach na temat ich brandu.

BuzzSumo

BuzzSumo oferuje dodatkowe metody analizy konkurencji w social mediach. To narzędzie poinformuje Cię, jakie treści konkurentów są najbardziej popularne, oceni ich skuteczność oraz pokaże, jakie źródła najchętniej udostępniają content rywali.

narzędzia do analizy konkurencji

Analiza konkurencji – niezwykle ważna w marketingu online

Trudno zaprzeczyć korzyściom, które przynosi odpowiednio wykonana analiza konkurencji w świecie marketingu internetowego. Dobrze ustalony cel analizy konkurencji pomoże Ci pozyskać wartościowe informacje, poinformuje o najczęściej popełnianych błędach oraz ułatwi stworzenie własnej strategii marketingowej.

Twoje badania marketingowe, przy użyciu wspomnianych narzędzi, pozwalają na pozyskanie informacji bezpośrednio od rywali, dzięki czemu poznasz strategie konkurencji. Wykorzystaj zdobyte informacje, by uzyskać przewagę marketingową, która przybliży Cię do sukcesu w sieci!

Wioletta Sotomska

Wioletta Sotomska

Marketing & Business Development Director

Marketing & Business Development Director w Fabryce Marketingu. Posiada doświadczenie z sektora biznesowego, w zakresie budowania i rozwoju marek. Na co dzień zajmuje się budowaniem wizerunku marki, strategią marketingową, komunikacją w mediach społecznościowych oraz zarządzaniem projektami.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Pozycjonowanie PrestaShop w 8 prostych krokach – poradnik

    PrestaShop ma 0,8% udziałów rynkowych z liczbą sklepów przekraczającą barierę 100 tysięcy – jako jedyna platforma e-commerce spoza „ścisłej...

    Jak zbudować lojalność widzów poprzez content na YouTube?

    Druga najbardziej popularna wyszukiwarka na świecie, źródło setek kreatywnych pomysłów oraz doskonały sposób na generowanie dochodów....

    Wprowadzenie do domów mediowych – co to takiego i jakie są ich główne funkcje?

    Dom mediowy, lub inaczej agencja mediowa, umożliwia realizację rozbudowanych strategii reklamowych oraz osiąganie zaawansowanych celów marketingowych...

    Marketing emocjonalny – jak wykorzystać emocje i wartości ludzkie w komunikacji marketingowej?

    Zig Ziglar, amerykański trener sprzedaży, powiedział kiedyś: „Ludzie nie kupują, kierując się logiką. Kupują, kierując się emocjami”....