Przejdź do

Pinterest w strategii marketingowej – jak skutecznie wykorzystać potencjał tej platformy?

Strona główna > Czytelnia > Marketing > Pinterest w strategii marketingowej – jak skutecznie wykorzystać potencjał tej platformy?

W Polsce o Pintereście wciąż niewiele się mówi w kontekście promowania biznesu i rozkręcania sprzedaży. Tymczasem może być to świetny sposób na dotarcie do potencjalnych klientów i przekierowanie ich zainteresowania na swoją stronę internetową. Czy Twój plan marketingowy powinien uwzględniać Pinteresta? Jak wygląda dobra strategia marketingowa z wykorzystaniem tego serwisu? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w poniższym tekście!

Czym właściwie jest Pinterest?

Pinterest postrzegany jest głównie jako galeria inspiracji – zbiór pięknych, efektownych fotografii, grafik oraz krótkich formatów wideo. Są to tzw. piny, z których użytkownicy tworzą następnie własne wirtualne tablice i wykorzystują je do czerpania ciekawych pomysłów z różnych kategorii. A skoro już mowa o kategoriach, warto wspomnieć, że są ich dziesiątki, przy czym zbiór dostępnych tam materiałów stale się powiększa. Obecnie na Pintereście można znaleźć inspiracje niemalże z każdej dziedziny: począwszy od tematów lifestyle’owych, przez sport, motoryzację, home design, kończąc na podróżach i sztukach wizualnych.

Pinterest to pełnoprawna platforma społecznościowa z wieloma interesującymi funkcjami zarówno dla zwykłych użytkowników, jak i reklamodawców. Utworzona w Stanach Zjednoczonych w 2010 roku, w Polsce pojawiła się z 2-letnim opóźnieniem. Od tego czasu zainteresowanie serwisem z pinami rośnie wykładniczo. Jego twórcy starają się na bieżąco odpowiadać na potrzeby użytkowników, wprowadzając nowe narzędzia i rozwiązania służące przyjemniejszemu korzystaniu z aplikacji, a jednocześnie zwiększające jej potencjał biznesowy.

Owe funkcjonalności sprawiają, że Pinterest przestał być utożsamiany wyłącznie z wirtualną galerią do przeglądania zdjęć. Coraz więcej osób widzi w nim potężne narzędzie do promocji marki i firmy, dzięki któremu można skutecznie docierać do nowych odbiorców, zwiększać ich zaangażowanie oraz optymalizować sprzedaż produktów lub usług. Skuteczny plan marketingowy zakłada dywersyfikację źródeł pozyskiwania klientów, a obecność na Pintereście wydaje się jednym z ciekawszych (choć nieoczywistych) rozwiązań.

Pinterest w liczbach:

  • ponad 430 000 000 – tylu aktywnych użytkowników miesięcznie ma Pinterest na całym świecie (stan na rok 2022);
  • blisko 5 500 000 – tyle osób regularnie korzysta z Pinteresta w Polsce (według Digital 2023), co jest wynikiem porównywalnym z serwisem LinkedIn;
  • 14 – mniej więcej tyle minut dziennie spędzają użytkownicy Pinteresta na przeglądaniu nowych pinów i tablic;
  • ok. 85 – tyle procent aktywnych użytkowników w Polsce stanowią kobiety (ta tendencja jest dobrze widoczna także w innych krajach);
  • 14 – miejsce zajmowane przez Pinteresta w rankingu najpopularniejszych mediów społecznościowych na świecie.

Zastanówmy się wspólnie, jak zaplanować strategię marketingową z wykorzystaniem Pinteresta i dlaczego potencjał reklamowy tej platformy jest tak duży.

pinterest w liczbach

Przygotowanie strategii marketingowej z Pinterestem – co musisz wiedzieć?

Przemyślana strategia marketingowa (marketing plan) powinien skupiać się na skutecznym przekazie reklamowym dostosowanym do konkretnej grupy docelowej – to oczywiste. Planując działania biznesowe na Pintereście, warto więc zacząć od dokładnego zapoznania się z odbiorcami treści, a także ze specyfiką działania samego serwisu.

Plan marketingowy z Pinterestem – jak korzystać z serwisu?

Zasada działania Pinteresta jest stosunkowo prosta – użytkownicy przeglądają piny wyświetlane na Stronie głównej, czyli głównej tablicy. W każdej chwili mają możliwość skorzystania z wyszukiwarki tekstowej lub wizualnej w celu znalezienia interesującego ich zagadnienia z wybranej kategorii. Pojedynczy pin to nie tylko zdjęcie czy filmik, lecz także stojący za nim link do strony internetowej. To właśnie ten element jest najważniejszy dla firm reklamujących się na Pintereście, bo umożliwia przeniesienie użytkownika z aplikacji bezpośrednio na docelową witrynę.

Ciekawostka: Oficjalne dane z Pinteresta wskazują, że najpopularniejsze wyszukiwania składają się z krótkich, 2/3 wyrazowych haseł niezawierających nazw producentów. To otwiera drzwi także dla mniejszych brandów i wyrównuje ich szanse w starciu z biznesowymi gigantami rynku – nazwy marek schodzą na dalszy plan, zaś na pierwszy wysuwa się jakość prezentowanych produktów.

Każdy pin oprócz linku i grafiki składa się z tytułu, krótkiego opisu oraz przyporządkowanych hashtagów, podobnie jak w innych mediach społecznościowych. Choć te krótkie fragmenty tekstu nie mają aż takiego znaczenia jak odnośnik do Twojej strony lub sklepu, warto zadbać, by logicznie uzupełniały publikowane zdjęcie. Jest to istotne także pod kątem SEO i widoczności Twojej firmy w wyszukiwarce Google.

Tworzenie strategii marketingowej z użyciem Pinteresta – co warto publikować?

Pinterest to platforma kładąca nacisk na aspekt wizualny publikowanych materiałów. Wrzucając fotografie czy grafiki, należy więc zadbać o wysoką jakość postów. Użytkownicy zwracają uwagę przede wszystkim na estetykę i naturalność zdjęć. A co klika się najbardziej?

  • Najpopularniejsze kategorie i branże – jeśli Twoja strategia przedsiębiorstwa zakłada korzystanie z Pinteresta, dobrze jest wiedzieć, jakie kategorie cieszą się największą popularnością na tym serwisie. W czołówce znajduje się tematyka aranżacji wnętrz i ogrodu, moda i szeroko pojęty lifestyle, branża beauty, kulinaria, sztuka, a także tematy dotyczące zdrowia, samopoczucia oraz well-being.
  • Najpopularniejsze piny – proste, minimalistyczne, ale jednocześnie profesjonalnie wykonane i sformatowane zdjęcia są wyświetlane najczęściej. Popularnością cieszą się posty pokazujące jakiś efekt, np. metamorfozę fryzury wykonaną w Twoim salonie czy estetyczny manicure, a więc zdjęcia reklamujące usługi firmy. Fajnym formatem są także infografiki agregujące ciekawostki na dany temat, zaprezentowane w formie efektownej wizualizacji.

Pamiętaj, że publikując kolejne piny i tworząc własne, spójne tematycznie tablice, możesz skutecznie nawiązywać do swojej oferty i przyświecających Ci wartości. Atrakcyjnie zaprezentowane produkty bądź usługi pomagają w budowaniu zaangażowania i lojalności klientów.

Pinterest w planie marketingowym – główni użytkownicy serwisu w Polsce

Jak już wspomnieliśmy, podstawowymi odbiorcami treści na Pintereście są kobiety. Mężczyźni stanowią zdecydowanie mniejszy odsetek użytkowników, przy czym zupełne pomijanie tej grupy nie jest wskazane. Platformę przeglądają najczęściej młode kobiety w wieku 18-24 lat, otwarte na konsumpcję treści reklamowych. Kolejną istotną kategorią są panie w przedziale wiekowym 25-34 lata – w tej grupie mocny przekaz reklamowy jest zwykle ignorowany. Dlatego w tym przypadku warto mieszać treści marketingowe z organicznymi, by osiągnąć zamierzony sukces biznesowy i wizerunkowy.

strategia marketingowa na pintereście

Działania marketingowe na Pintereście – jakie są możliwości?

Pinterest dostarcza reklamodawcom szereg możliwości pod kątem promocji konkretnych produktów. Jeśli czujesz, że Twoja oferta firmy powinna się tam znaleźć, sprawdź, z jakich funkcjonalności warto skorzystać.

Przykłady planu marketingowego na Pintereście – Pinterest Ads

Praktycznie wszystkie media społecznościowe dają możliwość zaprezentowania oferty swojej firmy za pośrednictwem płatnych wyników wyszukiwania. Pinterest nie jest tutaj wyjątkiem – korzystając z narzędzia Pinterest Ads, przekształcisz wybrane piny w posty sponsorowane wyświetlające Twoje produkty wybranej grupie docelowej. Pojawią się one na Stronie głównej oraz w pasujących wynikach wyszukiwania. Do wyboru masz kilka celów reklamowych, m.in. konwersje, wyświetlenia filmu czy zwiększenie świadomości Twojego brandu.

Zakup miejsca reklamowego na głównej tablicy serwisu

Zawsze możesz postawić na wykupienie miejsca w obrębie głównego kanału Pinteresta. Oczywiście wcześniej masz możliwość sprecyzowania grupy docelowej oraz określenia konkretnych kryteriów demograficznych, co powinno przełożyć się na zmaksymalizowanie zysków ze sprzedaży produktów.

Wsparcie dla sprzedawców działających w obrębie platformy Shopify

W 2021 roku w serwisie pojawił się kanał Shopify Pinterest, skierowany do sprzedawców związanych z tą popularną platformą e-commerce. Opcja ta daje możliwość wyświetlania produktów ze swojego e-sklepu w formie pinów, bezpośrednio na Pintereście. Narzędzie umożliwia również retargetowanie swoich postów do użytkowników, którzy już wcześniej wyrazili nimi zainteresowanie.

Narzędzie Idea Pins

Funkcja znana w Polsce pod nazwą „pin z pomysłem” opiera się na koncepcji przewijanych zdjęć i filmików podobnych do Stories na Instagramie. Mogą one trwać maksymalnie 60 sekund i co ważne, nie znikają po upływie 24 godzin. Ten format jest nowoczesny, uniwersalny i daje mnóstwo opcji edycji, a przy tym – jak zapewnia sam Pinterest – realnie zwiększa wyniki sprzedażowe marek, które z niego korzystają.

Narzędzie Lista zakupów

Ciekawa opcja, która pozwala użytkownikom zapisywać wybrane piny produktowe w jednym miejscu. W ten sposób mogą oni powrócić do koszyka zakupowego w dowolnej chwili i dokończyć transakcję. Strategia marketingowa z Pinterestem i wykorzystaniem Listy zakupów przynosi znaczne korzyści biznesowe – marki mogą zwiększyć sprzedaż artykułów cieszących się dużym zainteresowaniem, informując klientów np. o aktualnych zniżkach.

Współpraca z influencerami

Marki obecne na Pintereście mogą nawiązywać współprace z influcencerami, podbijając w ten sposób swoje zasięgi. Link do Twojej strony lub sklepu internetowego ma szansę dotrzeć do dużej grupy odbiorców, zwiększając zainteresowanie konkretnym produktem lub usługą. Inluencer marketing na Pintereście jest popularną praktyką w USA – w Polsce dopiero raczkuje, choć jest tutaj duży potencjał.

Rozbudowane i regularnie aktualizowane narzędzia statystyczne

Pinterest stale rozwija narzędzia służące do analizy statystyk płatnych i organicznych pinów. Reklamodawcy mają możliwość sprawdzenia informacji o liczbie zapisów i wyświetleń postów, danych o zaangażowanych użytkownikach czy skuteczności podejmowanych działań. Nie musisz więc martwić się o to, że plan marketingowy na Pintereście będzie wdrażany „w ciemno”.

strategia na pinterest

Strategia marketingowa z Pinterestem – podsumowanie

Dobry plan marketingowy musi uwzględniać różne drogi dotarcia do nowych odbiorców – czyli Twoich potencjalnych klientów. Jeśli działasz w branży, w której liczy się efekt wizualny i szukasz nowych sposobów na zwiększenie świadomości marki (zwłaszcza wśród kobiet), Pinterest będzie dla Ciebie doskonałym narzędziem marketingowym i biznesowym.

Wioletta Sotomska

Wioletta Sotomska

Marketing & Business Development Director

Marketing & Business Development Director w Fabryce Marketingu. Posiada doświadczenie z sektora biznesowego, w zakresie budowania i rozwoju marek. Na co dzień zajmuje się budowaniem wizerunku marki, strategią marketingową, komunikacją w mediach społecznościowych oraz zarządzaniem projektami.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Pozycjonowanie PrestaShop w 8 prostych krokach – poradnik

    PrestaShop ma 0,8% udziałów rynkowych z liczbą sklepów przekraczającą barierę 100 tysięcy – jako jedyna platforma e-commerce spoza „ścisłej...

    Jak zbudować lojalność widzów poprzez content na YouTube?

    Druga najbardziej popularna wyszukiwarka na świecie, źródło setek kreatywnych pomysłów oraz doskonały sposób na generowanie dochodów....

    Wprowadzenie do domów mediowych – co to takiego i jakie są ich główne funkcje?

    Dom mediowy, lub inaczej agencja mediowa, umożliwia realizację rozbudowanych strategii reklamowych oraz osiąganie zaawansowanych celów marketingowych...

    Marketing emocjonalny – jak wykorzystać emocje i wartości ludzkie w komunikacji marketingowej?

    Zig Ziglar, amerykański trener sprzedaży, powiedział kiedyś: „Ludzie nie kupują, kierując się logiką. Kupują, kierując się emocjami”....