W maju 2021 roku niedługo po sezonie wiosennych promocji marka odzieżowa BIALCON zasiliła szereg klientów Fabryki Marketingu. Zainicjowaliśmy kompleksową współpracę w obszarach SEO, Google Ads i Meta Ads, dążąc do:
- poprawy struktury strony internetowej marki,
- optymalizacji opisów kategorii i podkategorii,
- usprawnienia designu zakładki produktowej z punktu widzenia UX i SEO,
- migracji i rozwoju bloga, optymalizacji strony dla urządzeń mobilnych,
- budowania sieci odnośników oraz wdrożenia SSR.
O marce BIALCON
Założona w 1999 roku polska marka BIALCON to producent damskiej odzieży, którego siedziba znajduje się w Białej Podlaskiej. Marka specjalizuje się w tworzeniu projektów i produkcji ubrań dla kobiet, oferując produkty zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. BIALCON jest cenionym za jakość materiałów i staranność wykonania brandem, oferującym szeroką gamę odzieży i dostosowującym swoje kolekcje do najnowszych trendów w modzie. Firma jest obecna na rynkach wielu krajów europejskich, takich jak Niemcy, Czechy, Słowacja i Węgry. W roku 2020 BIALCON zdobyła prestiżową nagrodę Superbrands, co potwierdza jej zaangażowanie w produkcję wysokiej jakości odzieży. Jest również aktywna na polu społecznym i charytatywnym, wspierając różne organizacje, takie jak szpitale dziecięce czy organizacje proekologiczne.
Jak usprawniliśmy serwis internetowy i zwiększyliśmy widoczność polskiej marki odzieżowej?
Naszym zadaniem było poprawienie jakości serwisu internetowego firmy oraz zwiększenie jej rozpoznawalności wśród klientów docelowych, uwzględniając bezpośrednią konkurencję.. Efektem miały być wyższe, niż u bezpośrednich konkurentów, pozycje w wynikach wyszukiwania oraz zwiększona liczba fraz, na które domena wyświetla się na pierwszej stronie wyszukiwarki Google (tzw. TOP10).
Dzięki wspólnym wysiłkom osiągnęliśmy imponujące rezultaty, którymi chcemy się pochwalić. Aby zachęcić Was do zgłębiania szczegółów, przedstawiamy wykres widoczności witryny w TOP10.
Podczas realizacji projektu napotkaliśmy wiele wyzwań. Pierwszym, ważnym celem do realizacji zostało wdrożenie SSR, którego zadaniem było ułatwienie robotom wyszukiwarek renderowania JavaScript na stronie.
Proces renderowania stron: CSR i SSR
Zacznijmy od zdefiniowania, czym tak właściwie jest wspomniane „renderowanie”. Renderowanie odnosi się do procesu przekształcania kodu źródłowego (np. kodu HTML, CSS, JavaScript) w finalną prezentację graficzną lub interaktywną, która jest widoczna dla użytkowników na ekranie. W kontekście stron internetowych renderowanie odnosi się do przetwarzania kodu źródłowego strony w sposób, w jaki jest on wyświetlany i interpretowany przez przeglądarkę. Istnieją dwa główne rodzaje renderowania: renderowanie po stronie klienta (Client-Side Rendering, CSR) i renderowanie po stronie serwera (Server-Side Rendering, SSR).
Proces renderowania odbywa się na serwerze (SSR) przed wysłaniem strony do przeglądarki użytkownika. To serwer przygotowuje kompletną stronę, włącznie z danymi i treścią, i przesyła ją do przeglądarki. Przeglądarka otrzymuje już gotową do wyświetlenia witrynę i nie musi wykonywać zbyt wiele operacji przetwarzania. SSR jest szczególnie przydatne w przypadku stron z dużą ilością dynamicznych treści, które muszą być ładowane szybko i być skutecznie indeksowane przez roboty wyszukiwarek. W renderowaniu po stronie klienta (CSR), kod źródłowy strony jest pobierany i przetwarzany przez przeglądarkę użytkownika.
Głównym celem wdrożenia SSR było ułatwienie robotom wyszukiwarek dostępu do kodu HTML, który mogą renderować. Jest to szczególnie istotne w serwisach opartych na technologii JavaScript, ponieważ roboty wyszukiwarek często mają trudności z prawidłowym odczytaniem i zrozumieniem treści na stronach korzystających z tej technologii. To z kolei utrudnia poprawną indeksację tych treści przez roboty wyszukiwarek. Przechodząc na SSR, osiągnęliśmy dwie korzyści.
- Po pierwsze, zapewniliśmy, że roboty wyszukiwarek mogą łatwo uzyskać dostęp do całego kodu HTML, który jest renderowany. To z kolei umożliwia robotom indeksowanie treści strony.
- Po drugie, przyspieszyliśmy ładowanie strony, co jest dodatkowym atutem w odniesieniu do sygnałów wyszukiwania dotyczących jakości strony i doświadczeń użytkownika, czyli Core WebVitals.
Poza głównymi celami, dzięki dokładnym audytom i analizom udało nam się zidentyfikować kolejne obszary wymagające poprawy i podjąć odpowiednie kroki:
- przeprowadziliśmy reorganizację struktury serwisu,
- uporządkowaliśmy opisy kategorii i podkategorii,
- poprawiliśmy układ zakładki produktowej,
- pracowaliśmy również nad optymalizacją wersji mobilnej strony: skupiliśmy się na dopasowaniu witryny do szerokości ekranów urządzeń tak, by nie wymagały przewijania poziomego oraz odpowiednim ustawieniu wielkości fontów, by czytanie nie wymagało przybliżania i scrollowania.
W następnych etapach naszej współpracy zajęliśmy się:
- przeniesieniem bloga do właściwej sekcji (z subdomeny do katalogu),
- tworzeniem odpowiednich podstron,
- optymalizacją opisów kategorii i podkategorii,
- poprawieniem układu zakładek produktowych.
Działania te przyczyniły się do znacznej poprawy funkcjonalności i użyteczności serwisu BIALCON, znacznie zwiększając ruch na stronie oraz satysfakcję użytkowników.
Wzrost pozycji BIALCON dzięki strategii content marketingowej
Poza wymienionymi czynnościami podjęliśmy także działania mające na celu poprawę jakości treści na stronie. Opracowaliśmy strategię content marketingową, która zakładała tworzenie wartościowych i angażujących wpisów dla użytkowników, takich jak poradniki modowe, ciekawostki z branży czy relacje z pokazów kolekcji (E-E-A-T). Dzięki temu udało nam się nie tylko podnieść pozycję brandu w wyszukiwarkach, ale również zbudować większe zaangażowanie użytkowników i wzmocnić wizerunek BIALCON jako marki dbającej o potrzeby swoich klientów.
Poniższe wykresy pokazują efekty naszej współpracy z BIALCON, dokumentując wzrosty na kolejnych etapach projektu względem wyszukiwanych fraz oraz porównanie do trzech wyznaczonych przez klienta firm z bezpośredniej konkurencji.
Słowa w TOP 3: wzrost o 323%
Słowa w TOP 10: wzrost o 444%
Słowa w TOP 50: wzrost o 146%
Wszechstronna strategia przyniosła pozytywne rezultaty, które potwierdzają skuteczność naszych działań i dają solidne podstawy do dalszej, owocnej współpracy.
Po zakończeniu pierwszych etapów prac nie spoczęliśmy na laurach. Przeniesienie bloga do odpowiedniej sekcji strony i utworzenie odpowiednich podstron to jedno, ale to, co sprawia, że blog jest skuteczny, to treść. Zajęliśmy się dalszym tworzeniem atrakcyjnych i wartościowych wpisów, które przyciągnęły zarówno obecnych, jak i nowych klientów marki.
Równocześnie z dbałością o jakość treści, skupiliśmy się na aspektach technicznych. Po naprawieniu błędów 404 i optymalizacji zakładki produktowej przyszła pora na optymalizację strony pod kątem urządzeń mobilnych. Biorąc pod uwagę rosnący trend korzystania z Internetu na smartfonach i tabletach, niewłaściwie zoptymalizowana strona mobilna mogłaby znacznie obniżyć efektywność naszych działań.
Przy wszystkich podjętych krokach stale pamiętaliśmy o optymalizacji witryny klienta pod kątem SEO. Przeprowadziliśmy pełen linkbuilding, co pozwoliło na wzmocnienie pozycji marki BIALCON w wynikach wyszukiwania.
Efekty współpracy
Szerokie spektrum działań w procesie całej współpracy z klientem przyniosło zauważalne rezultaty. Na każdym etapie naszych prac obserwowaliśmy wzrosty. Co więcej, marka BIALCON zaczęła wyprzedzać swoich bezpośrednich konkurentów, co pokazuje, że nasza strategia była skuteczna.
W ciągu całego okresu współpracy z BIALCON udało nam się nie tylko poprawić jakość serwisu, ale także zwiększyć rozpoznawalność marki. Wprowadzone przez nas zmiany zaowocowały zadowoleniem klientów i wzrostem ruchu na stronie. Efekty mówią same za siebie.
- Widoczność w TOP3 (pozycje od 1 do 3) zanotowała wzrost o 595 fraz (+136%)
- Widoczność w TOP10 (pozycje od 1 do 10) zanotowała wzrost o 2014 fraz (+100%)
- Widoczność w TOP50 (pozycje od 1 do 50) zanotowała wzrost o 7117 fraz (+59%)
Sukces nie byłby możliwy bez zaangażowania klienta — przez cały okres współpracy wypracowaliśmy owocną relację, będąc w ciągłym kontakcie, zarówno poprzez maile, jak i spotkania statusowe. Jak działaliśmy?
- Osoby odpowiedzialne za komunikację z nami zawsze były otwarte na nasze propozycje i niezwłocznie wdrażały wskazane rekomendacje.
- Wspólnie stworzyliśmy raporty zawierające dane pozwalające jak najdokładniej przeanalizować wyniki naszych działań, a w rezultacie podjąć kolejne adekwatne kroki.
- Wypracowaliśmy proces tworzenia wytycznych, a następnie pisania jakościowych tekstów blogowych, co pozwoliło zarówno zadbać o jakość, jak i ciekawość modowych wpisów.
W wyniku naszych działań marka BIALCON stała się bardziej widoczna i rozpoznawalna w świecie mody online, co przełożyło się na:
- lepsze wyniki sprzedażowe,
- zauważalny wzrost ruchu na stronie,
- zadowolenie klientów,
- poprawę pozycji marki w wynikach wyszukiwania.
Kolejne kroki — kryzys nam niestraszny
Z początkiem listopada serwis zaczął mocno tracić wypracowane wyniki we wszystkich zakresach. Poniżej screen z Senuto dotyczący wyników TOP3 i TOP10.
Początkowo postawiliśmy na problemy technologiczne uniemożliwiające wdrożenie poprawek związanych z jakością strony i doświadczeniami użytkownika — Core Web Vitals. Jednak głębsza analiza wykazała, że za spadek odpowiedzialna była aktualizacja, December 2022 Link Spam Update. Było to niestandardowe zjawisko, ponieważ przy wcześniejszym October 2022 Spam Update serwis nie odnotował znaczących spadków. Tym bardziej ciekawą sprawą wydało się, że serwis do samej aktualizacji nie wykazywał anomalii w zakresie ilości pozyskiwanych linków. Zadaniem aktualizacji była neutralizacja wpływu nienaturalnych linków na wyniki wyszukiwania, spamowe linki były usuwane, przez co ich udział w przekazywaniu mocy SEO został utracony, co miało wpływ na ranking pozycji w wynikach wyszukiwania.
Nienaturalny wzrost liczby linków pojawił się dopiero na początku stycznia 2023 roku. Porzucając próby optymalizacji serwisu pod Core Web Vitals, które niosły za sobą konieczność zmiany technologii całej strony na nowszą, rozpoczęliśmy analizę linków zewnętrznych. W pierwszej kolejności sprawdziliśmy anchory, w których pojawiały się linki. Dużym zaskoczeniem było, że anchory typu Exact Match przewyższyły ilością linki brandowe.
Dalsza analiza oparła się na zweryfikowaniu stron, z których pochodziły linki oraz do których witryn kierowały. W większości wypadków odnośnikiem były obrazki zamieszczone na Bialcon.pl. Domeny, na których pojawiały się linki, były mocno zróżnicowane i pochodziły z różnych krajów oraz nie były powiązane tematycznie z serwisem Bialcon.pl. Podstrony, które linkowały do strony naszego klienta, pochodziły najczęściej z włamań. Udało nam się ustalić pewien wzór, który pojawiał się w adresach URL odsyłających stron. Na podstawie dokonanej analizy doszliśmy do tego, że to właśnie duża liczba spamowych linków niskiej jakości mogła być przyczyną tak drastycznych spadków będących odpowiedzią na aktualizację algorytmu.
Korzystając z narzędzia Ahrefs wygenerowaliśmy listę wszystkich adresów kierujących do Bialcon.pl, następnie wykluczyliśmy wszystkie linki i domeny za pomocą pliku Disavow, który dodany do Google Search Console pozwala zrzec się linków prowadzących do serwisu w oczach algorytmów Google.
W sumie do serwisu Bialcon.pl kierowało 8 521 spamowych adresów URL, które pochodziły z 1 414 zhakowanych domen. Spamowe adresy URL od razu zostały dodane do pliku Disavow. Domeny udało nam się wyodrębnić za pomocą Chatu GPT i języka programowania Python. By zabezpieczyć serwis podwójnie, domeny również zostały dodane do pliku, by automatycznie zrzekać się wszystkich linków pochodzących z poszczególnych domen.
Plik Disavow uaktualniamy na bieżąco (przynajmniej raz w miesiącu). Cały czas analizujemy profil linkowy za pomocą narzędzia Ahrefs, by wykryć nienaturalne wzrosty spamowych adresów URL i domen, z których pochodzą. Do pliku dodajemy kolejne pojawiające się spamowe domeny i linki.
Wysiłek włożony w analizę i wyodrębnienie wszystkich elementów opłacił się i niedługo po dodaniu wszystkich spamowych linków i domen do pliku Disavow, serwis zaczął odzyskiwać widoczność w wynikach wyszukiwania.
Od końca grudnia 2022, poza pracami contentowymi i przeniesieniem opisów kategorii nad listę produktów nie były prowadzone żadne inne prace.
Kolejnym krokiem jest ulepszenie i rozbudowanie fragmentu rozszerzonego Schema Product. Fragmenty rozszerzone (ang. Schema Markup) są strukturalnymi metadanymi, które można dodać do kodu strony internetowej, aby dostarczyć wyszukiwarkom dodatkowych informacji na temat jej zawartości. Są to specjalne znaczniki, które pomagają robotom wyszukiwarek zrozumieć kontekst i znaczenie różnych elementów opublikowanych na stronie. Fragmenty rozszerzone Schema ułatwiają lepsze wyświetlanie w wynikach wyszukiwania, dostarczając wyszukiwarkom i ich robotom dodatkowych informacji, takich jak np.: oceny produktów, koszty przesyłki, stany magazynowe, cena produktu, godziny otwarcia, lokalizacje, recenzje, ceny i wiele innych. Dzięki nim wyszukiwarki i ich roboty mogą zrozumieć i prezentować treści witryn internetowych, co z kolei może prowadzić do lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania i większego zaangażowania użytkowników.
Podsumowanie
Celem naszych działań dla marki BIALCON było usprawnienie jakości serwisu internetowego, zwiększenie rozpoznawalności marki oraz poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania. Inicjatywa rozpoczęła się w maju 2021 roku i obejmowała obszary SEO, Google Ads i Meta Ads.
W ramach kompleksowej współpracy z BIALCON zainicjowaliśmy szereg działań optymalizacyjnych. Przede wszystkim przeprowadziliśmy audyt serwisu, analizując strukturę strony, opisy kategorii i podkategorii, układ zakładki produktowej oraz wydajność strony z perspektywy użytkownika. Ważnym elementem naszych działań było także wdrożenie SSR (Server-Side Rendering).
Wyniki wspólnych wysiłków z klientem są imponujące. Serwis BIALCON zanotował znaczący wzrost widoczności w wynikach wyszukiwania. Widoczność w TOP3 wzrosła o 136%, widoczność w TOP10 wzrosła o 100%, a widoczność w TOP50 wzrosła o 59%.
Nie moglibyśmy odnieść sukcesu bez aktywnej współpracy z Klientem. W ciągu kilku lat wspólnej pracy zbudowaliśmy efektywne partnerstwo, utrzymując stały przepływ komunikacji, zarówno za pośrednictwem poczty elektronicznej, jak i na regularnych spotkaniach statusowych. Klient zawsze wykazywał się otwartością na nasze pomysły i bez zwłoki wprowadzał w życie nasze sugestie.
Za pomocą wspólnych wysiłków stworzyliśmy kompleksowe raporty, które dostarczały tych danych, które pozwoliły na jak najbardziej precyzyjną analizę rezultatów naszej pracy, co umożliwiło podjęcie najbardziej odpowiednich dalszych działań.
Razem wypracowaliśmy system tworzenia wytycznych, a następnie tworzenia tekstów o wysokim standardzie dla bloga, co przyczyniło się do zwiększenia jakości i zainteresowania wpisami na blogu modowym.
Nasza praca nie skończyła się jednak tylko na optymalizacji serwisu. Podjęliśmy również kroki mające na celu poprawę profilu linkowego BIALCON. Przeanalizowaliśmy linki zewnętrzne, identyfikując spamowe linki i domeny. Wykluczyliśmy je za pomocą pliku Disavow, co przyczyniło się do poprawy widoczności serwisu po utracie wyników na skutek December 2022 Link Spam Update.