E-mail – marketing co to jest?

E-mail marketing to jedno z najstarszych narzędzi marketingu online i wiele osób zadaje sobie pytanie, czy w dobie mediów społecznościowych jest ono nadal skuteczne. Pytanie jest jak najbardziej zasadne, bo chyba każdemu z nas zdarzyło się usunąć ze swojej skrzynki mailowej wiadomości marketingowe bez ich otwierania.

Mogłoby się więc wydawać, że e-mail marketing nie spełnia już swojej roli, jednak prawda jest zupełnie inna.

Owszem, bez odpowiedniej strategii marketingowej, Twoje wiadomości e-mail będą raczej nieskuteczne. Jeżeli jednak efektywnie wykorzystasz potencjał tej formy marketingu bezpośredniego, nie tylko dotrzesz do potencjalnych klientów, ale również zadbasz o wizerunek marki oraz łatwiej wprowadzisz nowe produkty lub usługi na rynek.

Od czego zatem zależy skuteczność e-mail marketingu, jak docierać do swojej grupy docelowej w ten sposób i jakie wiadomości e-mail chcą otrzymywać odbiorcy? Przybliżamy temat w niniejszym artykule!

Newsletter

E-mail marketing – definicja

Czym jest e-mail marketing? Najprościej rzecz ujmując jest to rodzaj marketingu internetowego, w którym na pocztę elektroniczną odbiorców są wysyłane wiadomości email.

Co mogą zawierać takie wiadomości? W zasadzie wszystko – od promocji produktów i usług, poprzez kody rabatowe, aż po bardziej neutralne informacje z życia firmy lub branży, mające na celu nawiązanie kontaktu z odbiorcą i budowanie relacji długofalowej.

Siła e-mail marketingu tkwi w tym, że wiadomości trafiają do osób, które wyraziły nimi zainteresowanie, zapisując się na newsletter.

W teorii powinno to zwiększyć open rate, czyli wskaźnik otwarć, w praktyce nie zawsze tak to działa. Co więcej, otwieralność na poziomie 40%-50% jest już naprawdę dobra, a w większości przypadków wskaźnik zatrzymuje się w granicach 25%.

Czy przy takich wartościach e-mail marketing ma sens? Jak najbardziej i to z kilku powodów.

Zalety email marketingu

Marketing online ma wiele form – od social mediów po reklamy w wyszukiwarce – ale nie wyparły one newsletterów z obiegu. Dlaczego? Ponieważ za tym rodzajem promocji przemawia wiele korzyści.

E-mail marketing – zalety:

  • spersonalizowana forma kontaktu z odbiorcą, co pozwala budować lojalność klienta i zwiększać jego zaangażowanie,
  • niskie koszty przy dużej skuteczności,
  • niezależność od mediów społecznościowych i/lub wyszukiwarek oraz ich często zmieniających się algorytmów,
  • łatwa skalowalność,
  • zaawansowane możliwości analizy danych i optymalizacji kampanii mailingowych,
  • prostota obsługi i opcje automatyzacji wielu procesów,
  • skuteczność w docieraniu do potencjalnych klientów.

Łatwo zauważyć, że e-mail marketing oferuje sporo korzyści przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych samej obsługi, jednak aby czerpać z niego korzyści, trzeba zadbać o dwie ważne kwestie.

Po pierwsze, rozbudowa bazy mailingowej, bo docierasz wyłącznie do tych odbiorców, od których pozyskałeś adres e-mail. Po drugie, strategia marketingowa, gdyż chaos, nieregularność i nastawienie wyłącznie na sprzedaż nie przyniosą Ci oczekiwanych rezultatów.

Maile reklamowe i ich rodzaje

Zanim przejdziemy do tego, jak wykorzystać e-mail marketing w swojej firmie, przedstawimy krótko rodzaje maili reklamowych, które można podzielić na kilka podstawowych typów.

Oto one!

  • Newsletter

Regularnie wysyłane wiadomości e-mail, które mogą zawierać treści informacyjne, edukacyjne czy nowinki bądź ciekawostki z Twojej branży. Newsletter ma zazwyczaj charakter ogólny, a jego celem są trwałe relacje z użytkownikami.

  • Oferty promocyjne

Specjalne e-maile z kodami rabatowymi, informacjami o promocjach czy wyprzedażach, a także kampanie sprzedażowe.

  • E-maile transakcyjne

Wszystkie wiadomości okołosprzedażowe, czyli potwierdzenia zakupu czy wysyłki oraz przypomnienia o porzuconym koszyku.

  • Wiadomości okolicznościowe

Rodzaje e-maili wysyłanych z okazji urodzin odbiorcy, świąt czy innych wyjątkowych okazji.

  • Inne

Maile z wartością dodaną, na przykład e-bookiem czy poradnikiem.

Oczywiście, granice pomiędzy poszczególnymi rodzajami wiadomości mogą być płynne, a w newsletterze mogą pojawiać się wiadomości okolicznościowe czy informacje o nowych akcjach promocyjnych.

Jak wykorzystać e-mail marketing w swojej firmie?

Ok, teoria teorią, ale jak wykorzystać email marketing w codziennych działaniach promocyjnych i informacyjnych? Wszystko zaczyna się od odpowiedniej strategii marketingowej, bo jeśli jej nie masz, łatwo wpaść w pułapkę nieregularnego tworzenia i zbyt nachalnego reklamowania oferty.

Pierwszym krokiem jest więc odpowiedzenie sobie na pytanie, co chcesz osiągnąć. Czy zależy Ci na budowaniu długotrwałych relacji z klientami, czy raczej edukacja odbiorców na temat swojej firmy, branży i produktów?

Celowo nie piszemy tutaj o sprzedaży, ponieważ nastawienie wyłącznie na reklamy produktów bądź usług, nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Owszem, krótka i intensywna kampania sprzedażowa może być bardzo skuteczna, ale w międzyczasie powinieneś dostarczać odbiorcom wartość w postaci bezpłatnych i interesujących treści.

Przy takim podejściu współczynnik kliknięć będzie większy, ponieważ użytkownicy będą już bardziej zaangażowani i gotowi na interakcję z marką.

Gdy już wiesz, jakie cele chcesz realizować za pomocą strategii e-mail marketingowych, czas na krok drugi, czyli rozbudowanie bazy kontaktów.

Tworzenie listy mailingowej

Budowanie listy mailingowej to fundament działania, ponieważ im jest ona większa, tym łatwiej docierasz do dużej liczby odbiorców. I znowu – nowe adresy e-mail możesz pozyskiwać różnymi sposobami i warto wykorzystać kilka z nich.

Najczęstszym rozwiązaniem jest formularz zapisu do newslettera, który umieszczasz w swoim sklepie internetowym lub na Twojej stronie www. Warto przy tym zaoferować w coś zamian, aby zachęcić odwiedzających do zapisu – dobrze sprawdzają się tutaj zarówno kody rabatowe, jak i dostęp do unikalnych treści czy artykułów. Pamiętaj, aby dopasować rodzaj „nagrody” to specyfiki Twojej branży.

Inną możliwością są kampanie w mediach społecznościowych, w których pośrednio lub bezpośrednio zapraszasz do zapisania się na listę mailingową.

Popularną opcją jest też „wymiana” adresu e-mail za uczestnictwo w bezpłatnych wydarzeniach online, na przykład webinarach czy zamkniętych spotkaniach LIVE. W tym celu możesz stworzyć proste strony typu landing page, na których krótko przedstawisz wydarzenie i umieścisz formularz zapisu.

Co istotne, swoją bazę mailingową możesz budować nawet wtedy, gdy prowadzisz bardziej stacjonarny biznes. Przykład? Kawiarnia, która w zamian za pozyskanie adresów e-mail, oferuje rabat na kolejną kawę.

Email marketing

Przykłady wiadomości mailowych

Masz już strategię, a Twoja baza mailingowa stale rośnie? Teraz trzeba zadbać o to, aby e-mail marketing spełniał swoją funkcję. I tutaj najważniejsza jest treść wiadomości.

Co powinno znaleźć się w treści maila?

Może to być wszystko, ale pamiętaj o odpowiednim ubraniu tego w słowa i właściwym ustrukturyzowaniu wiadomości. To nie tylko kwestia estetyki, ale również klikalności (ang. click rate), bo czytelnik odpowiednio poprowadzony przez tekst, chętniej wykona wskazaną czynność.

Rozłóżmy zatem taki mail na czynniki pierwsze!

Temat maila

Pierwsze, co widzi odbiorca, to tytuły wiadomości i to właśnie na ich podstawie często decyduje o tym, czy otworzyć maila, czy też od razu przenieść go do kosza. Dlatego zadbaj o to, aby tytuł był jak najbardziej zachęcający.

Stosuj krótkie komunikaty, które zaciekawią i zaproszą do dalszego czytania. Zadbaj przy tym o język korzyści i personalizuj wiadomości e-mail, umieszczając w nich imię odbiorcy poddane przy zapisie.

Treść wiadomości

Sam fakt otwarcia wiadomości, nie oznacza jeszcze sukcesu, ponieważ wielu odbiorców czyta maile pobieżnie. Musisz więc zadbać o to, aby czytelnik został z Tobą na dłużej i pomoże Ci w tym jasna struktura treści.

Duże bloki tekstu bez podziału na akapity od razu odstraszą. Nie bój się też stosować pogrubień, kolorów czy list punktowych, które od razu przyciągną wzrok.

Jak wygląda idealna wiadomość, która trafia do skrzynki odbiorczej Twojego klienta?

  • Na samej górze – w pierwszych zdaniach – umieść najważniejsze informacje, które chcesz przekazać, i upewnij się, że stanowią one naturalne przedłużenie tytułu.
  • Stosuj call to action, czyli wezwania do działania, które wyraźnie zaznaczysz w tekście. W krótkich wiadomościach wystarczy jedno CTA umieszczone na końcu maila, w dłuższych warto je wpleść w tekst lub oddzielić nimi poszczególne akapity.
  • Zadbaj o estetykę, aby całość była przyjemna dla oka.
  • Personalizuj wiadomość i zwracaj się bezpośrednio do czytelnika.

W wiadomościach mail marketingowych możesz również sięgnąć po grafiki. Czy warto? W wielu przypadkach tak, ponieważ obraz może przekazać więcej informacji w krótkim czasie, a jednocześnie przyciąga uwagę.

Takie rozwiązanie sprawdza się szczególnie przy promocji konkretnych produktów, które nie tylko przedstawisz tekstowo, ale również zwizualizujesz za pomocą obrazu.

Od czego zależy skuteczność prowadzenia e-mail marketingu?

Za pomocą e-maili marketingowych możesz zwiększyć sprzedaż, rozpromować markę czy budować lojalność wśród klientów. Co jednak ważne, sukces zależy nie tylko od liczby pozyskanych kontaktów i umiejętności tworzenia wiadomości, ale również od właściwej segmentacji.

Czym jest segmentacja? Jest to wysyłanie wiadomości do odpowiednich grup odbiorców. Za pomocą narzędzi do prowadzenia e-mail marketingu możesz dzielić swoją bazę kontaktów na mniejsze podgrupy, co pozwala na jeszcze efektywniejsze zarządzanie nimi i łatwiejszą personalizację.

Oczywiście, na samym początku podział będzie prosty i bardzo umowny, na przykład ze względu na płeć czy wiek, ale z biegiem czasu możesz go optymalizować w oparciu o nowe dane, chociażby na podstawie dokonanych zakupów czy zachowania na Twojej stronie internetowej.

Dodatkowo możesz testować różne warianty wiadomości, aby podnosić open rate i poprawiać wyniki kampanii marketingowych i zobaczyć, co się lepiej sprawdza w praktyce. Wykorzystaj w tym celu testy A/B, w których porównujesz ze sobą grafiki, rodzaj treści, a nawet godziny wysyłki mailingu, co pozwala Ci ulepszać swoje wiadomości.

Pamiętaj również, aby optymalizować wiadomości pod smartfony, ponieważ większość takich maili jest otwierana na urządzeniach mobilnych.

mailing

Zautomatyzuj swój e-mail marketing

Wspomnieliśmy już, że e-mail marketing nie wymaga dużych nakładów finansowych, ale dzięki automatyzacji nie wymaga też nakładów czasowych, bo raz skonfigurowane kampanie (np. powitalne czy przypominające o koszyku), będą wysyłane automatycznie.

Podstawową automatyzację możesz zrealizować nawet na darmowych platformach. Jeśli jednak chcesz pójść o krok dalej i np. podzielić odbiorców na różne grupy czy wprowadzić bardziej skomplikowane scenariusze, potrzebujesz już płatnych narzędzi.

Warto jednak pamiętać, że inwestycja w płatne rozwiązania często szybko się zwraca – lepiej trafiają one w potrzeby odbiorców i przynoszą wyraźniejsze efekty, a także zapewniają Ci dostęp do bardziej zaawansowanej analizy danych, co z kolei przekłada się na skuteczniejszą optymalizację.

Podsumowanie – stwórz mailing, który sprzedaje

Proste wiadomości e-mail mogą być świetnym narzędziem marketingowym Twojej marki. I chociaż budowanie bazy odbiorców i regularne wysyłanie do niej newslettera jest raczej strategią długoterminową, to doświadczenie pokazuje, że bardzo skuteczną.

Czy warto poświęcić czas i pieniądze na takie rozwiązanie? Jasne, że tak!

Szczególnie, że e-mail marketing to jedna z bardziej przystępnych cenowo metod, która oferuje ogromne możliwości. A co najlepsze, skalowalność jest tutaj praktycznie nieograniczona – w swojej bazie możesz mieć zarówno tysiąc kontaktów, jak i dziesiątki tysięcy. Każdy kolejny odbiorca to szansa na jeszcze większy zasięg i lepsze wyniki, a koszt dotarcia do jednej osoby pozostaje wciąż niski.

Mamy zatem nadzieję, że wskazówki z tego artykułu pomogą Ci rozwinąć e-mail marketing w swojej firmie!

Marketing & PR Specialist

Zdjęcie profilowe

Jako Marketing & PR Specialist w Fabryce Marketingu zajmuje się budowaniem wizerunku marki poprzez prowadzenie mediów społecznościowych i współtworzenie strategii marketingowej. Jest też odpowiedzialna za nawiązywanie i utrzymywanie relacji z partnerami biznesowymi.

Marketing & PR Specialist

Zdjęcie profilowe

Jako Marketing & PR Specialist w Fabryce Marketingu zajmuje się budowaniem wizerunku marki poprzez prowadzenie mediów społecznościowych i współtworzenie strategii marketingowej. Jest też odpowiedzialna za nawiązywanie i utrzymywanie relacji z partnerami biznesowymi.

formularz kontaktowy

    Nie wybrano pliku

    Skąd o nas wiesz