Employer branding – co to jest? Przykłady
W branży trudno znaleźć osobę, która ich nie kojarzy. Emanują charyzmą i ujmują kompetencjami, ale wystrzegają się arogancji. Inspirują do działania, pobudzają wyobraźnię i przyciągają do siebie jak magnes. Gdy publikują post w mediach społecznościowych, naturalnie wyzwalają niemałe zaangażowanie. Jeśli pokuszą się o wypuszczenie własnej kolekcji ubrań i gadżetów, mogą liczyć na wyniki sprzedażowe, których nie powstydziłaby się niejedna kapela rockowa.
Mowa tutaj o organizacjach wyróżniających się silnym employer brandingiem. Dowiedz się, w czym tkwi sekret tej wyjątkowej aury, której często trudno się oprzeć.
Czym jest employer branding?
Termin employer branding oznacza zbiór działań podejmowanych w celu stworzenia pozytywnego wizerunku firmy. Cała koncepcja opiera się na wartościach organizacji, kulturze pracy, możliwościach rozwoju, atmosferze i wszystkich innych czynnikach wpływających korzystnie na relację pracownika z firmą. Skuteczny employer branding sprawia, że zatrudnieni dostrzegają zdecydowanie głębszy sens swojej pracy, niż tylko prozaiczną realizację celów zarobkowych.
Poza tym spójna strategia w tym zakresie przynosi wymierne korzyści. Pracodawcy dysponujący silną marką mogą zredukować koszt zatrudnienia, skrócić czas rekrutacji oraz zmniejszyć rotację. Korzystny wizerunek sprzyja też aktywizowaniu obecnych pracowników.
Budowanie wizerunku pracodawcy w praktyce
W ramach realizowania employer brandingu można korzystać z wielu metod. Nie trzeba wprawdzie sięgać po wszystkie, ale warto zdecydować się na przynajmniej kilka, aby zbudować kompleksową strategię. Do wyboru masz następujące rozwiązania:
Storytelling
Opowiadaj o kulisach firmowego życia, wspólnych sukcesach, ale też historiach poszczególnych pracowników. W ten sposób nadasz firmie ludzką twarz. Treść to jednak nie wszystko. Niebagatelną rolę odgrywa również nietuzinkowa forma. Cała narracja powinna charakteryzować się unikatowym stylem, odróżniającego Cię od konkurencji. Bez wątpienia przyda się zatem wsparcie zdolnego copywritera, który wykazuje się empatią, polotem i umiejętnością syntezowania myśli.
Silna kultura organizacyjna
To zbiór wartości definiujących firmę. Kluczową rolę w tym kontekście powinny odgrywać wszelkie kwestie związane ze statusem pracowników. Należy zatem utrzymać transparentne podejście do wynagrodzeń oraz zapewnić przejrzystość w procesie onboardingowym oraz ścieżce kariery. Poza tym warto zwrócić uwagę na świadczenia dodatkowe, inwestycje w szkolenia oraz inne udogodnienia, takie jak elastyczne godziny pracy. Duże znaczenie mają też inicjatywy wzmacniające poczucie przynależności, takie jak wyjazdy integracyjne czy też programy mentoringowe. Wszystkie wymienione działania w dużej mierze odpowiadają za employer branding wewnętrzny, ale świetnie sprawdzą się również w komunikacji kierowanej do potencjalnych pracowników.
Media społecznościowe
Firmowe profile odgrywają fundamentalną rolę w strategii komunikacji, a więc naturalnie posłużą również do kreowania wizerunku atrakcyjnego pracodawcy. Niech employer branding zostanie stałym motywem w Twoim kalendarzu publikacji. Poświęć temu tematowi oddzielny format, który będzie zawsze ukazywać się tego samego dnia tygodnia.
Job boardy
Wbrew pozorom nie służą one tylko do zbierania aplikacji od kandydatów. Już samo zamieszczenie ogłoszenia sprzyja poszerzaniu świadomości swojej marki. Do tego masz do dyspozycji sporo przestrzeni w treści oferty i na profilu pracodawcy. Warto tam rozwinąć wątki związane z kulturą organizacyjną.
Miej też na uwadze nieformalną hierarchię miejsc z ofertami pracy. OLX i grupy na Facebooku wprawdzie sprawdzą się przy poszukiwaniu zewnętrznego współpracownika, ale niekoniecznie nadają się do rekrutowania wykwalifikowanego specjalisty na pełny etat. Nietrafiony dobór metod może odbierać powagę organizacji. Gdy zatem chcesz zatrudnić kogoś na stałe, lepiej zwrócić się w kierunku bardziej prestiżowych platform, takich jak pracuj.pl albo Rocket Jobs.
Działania z zakresu CSR
Termin CSR oznacza Corporate Social Responsibility, czyli społeczną odpowiedzialność biznesu. W praktyce odnosi się to do wszelkich inicjatyw, które dowodzą, że firmie nie chodzi tylko o zysk, ale liczy się też głębsza idea. Działania employer brandingowe w tej materii mogą przybierać formę zbiórek charytatywnych, dbania o środowisko czy też wspierania lokalnych społeczności.
Newsletter
To doskonałe narzędzie do budowania pozytywnego wizerunku firmy. Z jego pomocą można kreować zarówno zewnętrzny, jak i wewnętrzny employer branding. Niech jedna lista mailingowa obejmuje osoby spoza organizacji, w tym potencjalnych kandydatów. Z kolei druga będzie skierowana do obecnych pracowników firmy. W ten sposób można bardzo skutecznie utrwalać relacje w zespole. Ciekawym rozwiązaniem jest wydawanie gazetek firmowych.
Eventy
Warto brać czynny udział w konferencjach, różnorodnych imprezach branżowych, a przede wszystkim w targach pracy. Każde takie wydarzenie stanowi świetną okazję do utrwalenia wizerunku swojej marki, a także znalezienia partnerów biznesowych i potencjalnych pracowników.
Employer branding – przykłady
Poznaj kilka firm, które wykazują się niezrównaną skutecznością w tworzeniu atrakcyjnego miejsca pracy.
Google zrewolucjonizowało podejście do aranżacji przestrzeni biurowej. Kolorowe siedziby zostały wyposażone w zjeżdżalnie, kapsuły do drzemek czy też darmowe restauracje. Nie brakuje tam również miejsc sprzyjającym różnym formom rekreacji. Wszystkie te elementy stały się symbolem nowoczesnego podejścia do pracy.
Google to jednak nie tylko efektowne biura. To również kultura innowacji pozwalająca na realizację autorskich projektów. Na szczególne uznanie zasługuje słynna zasada 20%. Umożliwia ona pracownikom poświęcenie jednego dnia w tygodniu na rozwój osobisty. Takie podejście sprzyja utrwalaniu poczucia spełnienia, które popycha do przodu całą organizację. Ukoronowaniem strategii jest hasło rekrutacyjne „Do cool things that matter”. Doskonale rezonuje ono z ambitnymi osobami, które chcą zyskać realny wpływ na otaczającą rzeczywistość.
Patagonia
Amerykańska firma odzieżowa Patagonia zbudowała swoją markę wokół aktywizmu i społecznej odpowiedzialności biznesu. Jej misja przyciąga osoby, dla których ekologia ma szczególne znaczenie. Pracodawca oferuje unikatowe benefity. Jednym z nich jest program pozwalający odbyć staż w organizacji realizującej działania związane z ochroną środowiska. Co więcej, pracownicy korzystający z tej możliwości otrzymują pełne wynagrodzenie.
CD Projekt RED
Polski producent gier buduje swoją markę pracodawcy wokół niezrównanej pasji do tworzenia rewolucyjnych, immersyjnych światów. Firma regularnie publikuje materiały zza kulis, angażuje społeczność graczy i buduje poczucie wspólnoty. Wszystkie te działania przyciągają kreatywne osoby poszukujące autonomii twórczej.
IKEA
Szwedzka firma meblowa konsekwentnie akcentuje swoje przywiązanie do takich wartości jak równość I różnorodność. Pracownicy są zachęcani do korzystania z transportu publicznego i mają do dyspozycji ekologiczne biura. Organizacja słynie też z rozległych możliwości rozwoju w ramach wewnętrznych struktur. Awans zależy nie tylko od umiejętności i wiedzy, ale również zgodności z kulturą organizacyjną. Na stronie internetowej można znaleźć historie pracowników, którzy zaczynali od szeregowych stanowisk, a dziś współtworzą kadrę menedżerską.
Allegro
Polski gigant e-commerce słynie z programów rozwojowych. Za przykład może posłużyć inicjatywa „Allegro tech”, stanowiąca platformę wymiany wiedzy technicznej oraz doświadczeń. Na uwagę zasługuje również „Allegro e-Xperience”, czyli program stażowy cieszący się sporą popularnością w środowisku akademickim. Co ciekawe, Allegro otwarcie mówi też o swoich porażkach i wyciągniętych wnioskach. To utrwala obraz autentycznej organizacji.
Employer branding – o czym należy pamiętać?
W erze mediów społecznościowych i platform z opiniami firmy nie mają już pełnej kontroli nad swoim wizerunkiem. Każda zatrudniona osoba stała się potencjalnym ambasadorem lub krytykiem marki. Właśnie dlatego strategiczne podejście do employer brandingu jest dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Budowanie wizerunku firmy może przybierać różne formy. Wspólnym mianownikiem wszystkich tych działań jest jednak spójność i autentyczność. W końcu wszelkie pozorowane działania prędzej czy później wyszłyby na jaw. W związku z tym firmy cieszące się doskonałą reputacją z pełnym zaangażowaniem tworzą atrakcyjne środowisko pracy. W takich okolicznościach employer branding staje się naturalnym przedłużeniem wewnętrznej kultury organizacyjnej.