Przejdź do
baner_under_the_fold-3-2048×486

Jak nadzorować efekty pracy agencji SEO?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Jak nadzorować efekty pracy agencji SEO?

„Nadzór” efektów pracy agencji SEO może kojarzyć się ze źle pojętą kontrolą. Oczywiście pilnowanie zleconej i opłaconej pracy nie jest niczym złym – jednak sprawdzanie wyników pracy agencji SEO ma na celu coś zupełnie innego. Z tego artykułu dowiesz się, jakie korzyści przyniesie Ci sprawdzenie pracy zatrudnionej przez Ciebie agencji oraz jak wykonać to w prosty sposób.

Dlaczego warto nadzorować efekty pracy agencji SEO?

Niezrozumiałe lub niepełne raporty

Jedną z sytuacji, w której nadzorowanie efektów pracy agencji SEO jest świetnym rozwiązaniem, jest ta, gdy otrzymujesz od agencji SEO regularne raporty, ale liczby i wykresy są dla Ciebie niejasne lub nie do końca wiesz, jak je odczytywać. Zdarza się też, że dostajesz raporty, w których brakuje jakiejś istotnej dla Ciebie informacji – wtedy dzięki bieżącemu nadzorowaniu efektów pracy agencji SEO możesz ją we własnym zakresie uzupełnić.

Strategia pozycjonowania

Nadzorowanie efektów pracy agencji SEO ma też jeszcze inną zaletę – dzięki sprawdzaniu efektów pozycjonowania dysponujesz danymi, które pozwolą na ustalenie lub zmianę priorytetów w Twojej pracy lub w pracy agencji.

Dla przykładu: ustaliłeś wraz z agencją pewną strategię (np. wypozycjonowanie pod frazami związanymi z wybranym produktem) i po kilku miesiącach widzisz, że pomimo intensywnej pracy agencji wyniki nie są satysfakcjonujące. Może tak być z różnych powodów, np. okazuje się, że dany produkt nie sprzedaje się pomimo dobrze prowadzonej kampanii. W takiej sytuacji, wiedząc o wynikach, możesz zrobić korektę obranego kursu.

O czym pamiętać przy sprawdzaniu wyników pozycjonowania?

Pamiętaj jednak, aby wyników pozycjonowania nie traktować jak wyroczni. Dlaczego?

  • Efekty pozycjonowania nie będą widoczne od razu. To praca na wiele miesięcy, w najlepszym przypadku na kwartał. Jest bardzo małe prawdopodobieństwo, aby przed upływem tego czasu otrzymać miarodajne wyniki.
  • Nie wszystko zależy od agencji i pozycjonerów. Google codziennie aktualizuje algorytmy; oprócz tego w każdej branży występują pewne trendy, sezonowość czy nieprzewidziane wydarzenia, które mogą zauważalnie wpłynąć na wynik. Wtedy ani Ty, ani agencja SEO nie będziecie mieli na te wyniki wpływu – ale dzięki ich znajomości można korygować dalsze działania.
  • Na początku współpracy efekty mogą nie być takie, o jakich marzysz, ponieważ w trakcie pracy mogą pojawić się przeszkody, trudności i sytuacje, których nie byłeś w stanie wcześniej przewidzieć. Jednak przy obustronnym zaangażowaniu większość z nich może być szybko usunięta.

Jeśli nie znasz się na pozycjonowaniu, to samodzielne sprawdzanie efektów pracy agencji może się wydawać skomplikowane. Wbrew pozorom – jest to jednak bardzo łatwe. Nie musisz bynajmniej znać się na technikaliach, a do sprawdzenia efektów pozycjonowania wystarczą Ci darmowe aplikacje, których i tak warto używać na co dzień.

Jak nadzorować efekt pracy agencji SEO? Narzędzia

Wbrew pozorom, aby nadzorować pracę agencji SEO, wcale nie trzeba znać się na pozycjonowaniu tak samo dobrze jak jej pracownicy. Czym innym jest bowiem sprawdzenie efektu, a czym innym prowadzenie działań, dzięki którym ten efekt jest osiągany. Ważne jest jednak, abyś wiedział, w jaki sposób te wyniki sprawdzać i na których z nich się skupić.

Google Analytics

Celem pozycjonowania i zatrudnienia agencji SEO jest – w ogólnym rozrachunku – zwiększenie ruchu na stronie. Możemy go sprawdzać – jego źródła, przyrost lub spadek oraz demografię osób wchodzących na stronę – właśnie w GA. Kontroluj oczywiście ruch organiczny, czyli liczbę wejść na stronę z organicznych (bezpłatnych) wyników wyszukiwania.

Większy i jakościowo lepszy ruch na stronie jest z kolei podstawą do tego, co interesuje Cię najbardziej – konwersji, czyli nierzadko sprzedaży (w zależności od tego, co ustalisz jako konwersję).

Rodzaj konwersji powinien być ustalony w zasadzie jeszcze przed rozpoczęciem współpracy z agencją SEO. Konwersją może być kliknięcie określonego miejsca na stronie, wypełnienie i przesłanie formularza, pobranie pliku, wysłanie przez potencjalnego klienta zapytania ofertowego lub po prostu zakupienie produktu, jeśli prowadzisz sprzedaż.

Poziom konwersji możesz więc sprawdzić w zakładce Konwersje w lewym panelu GA; po wejściu kliknij Cele i następnie Przegląd.

Istnieje też osobna zakładka dla e-commerce: kliknij Konwersje, następnie E-commerce i Przegląd.

Sprawdzając ruch w Google Analytics, pamiętaj jednak o tym, aby zanadto nie przejmować się spadkiem ruchu po jego wcześniejszym wzroście. Nie zawsze jest to wina agencji SEO. Taki spadek może wynikać z sezonowości, z problemów technicznych samej strony czy z innych powodów, które nie muszą być zależne ani od agencji SEO, ani od Ciebie. Może to być na przykład bardzo atrakcyjna promocja u Twojego konkurenta, która chwilowo przyciąga więcej ruchu.

Google Search Console

Drugim ważnym narzędziem do sprawdzania efektów pozycjonowania i nadzoru pracy agencji SEO jest Google Search Console. Sprawdzisz w nim m.in. informacje, ile razy serwis wyświetlił się w wynikach wyszukiwania i ile kliknięć uzyskał.

Najważniejszym parametrem do sprawdzenia w GSC jest widoczność strony na konkretne słowa kluczowe (chociaż tu lepiej sprawdzają się dedykowane narzędzia, takie jak Webpozycja czy Seostation) i adresy URL, na które użytkownicy wchodzą z wyników wyszukiwania. Znajdziesz je w sekcji Skuteczność i dalej w Zapytania i Strony.

Dlaczego akurat Strony? Pamiętaj, że wyniki w Google to tak naprawdę linki do podstron, które najlepiej odpowiadają na frazy wpisane przez klientów (czyli ich zapytania). Dlatego to właśnie klikalność konkretnych stron w tej sekcji będzie ważnym i miarodajnym wynikiem. Umożliwi sprawdzenie, które podstrony podstrony przynoszą coraz więcej ruchu, a które go tracą.

Bardzo ważnym parametrem są też linki prowadzące do naszej strony z innych serwisów. Znajdziesz je w sekcji Linki. W ramach pozycjonowania strony powinny się tu pojawiać adresy stron, które będą cytować Twoją stronę i do niej linkować. Ważna jest nie tylko ilość, ale także jakość tych linków – im lepsze i bardziej znane strony z Twojej branży, tym lepiej. Oczywiście mogą się tam znajdować także linki z ogólnych, ale bardzo znanych serwisów – wszystko zależy od tego, jaką treść ma nasza strona. Niestety, Google Search Console w tym przypadku jest mniej dokładne niż dedykowane narzędzia (Ahrefs czy MajesticSEO), ale również może być wartościowym źródłem informacji.

Co jeszcze sprawdzić w Google Search Console?

W Google Search Console możesz także sprawdzić inne parametry:

  • stan indeksowania i możliwe błędy na stronie (np. błąd 404),
  • ewentualne „kary” nałożone przez Google w wyniku złego pozycjonowania strony,
  • inne błędy związane z działaniem strony, mające wpływ na pozycjonowanie (np. błędy w wyświetlaniu na urządzeniach mobilnych).

Na każdy błąd w tych sekcjach reaguj jak najszybciej. Mają one duży wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Jeśli nie potrafisz naprawić ich sam – skonsultuj się z agencją SEO.

Senuto

Trzecim narzędziem, które jest kluczowe w sprawdzaniu działań SEO (zarówno własnych, jak i zatrudnionej agencji) jest polska platforma Senuto. O ile narzędzia od Google są darmowe, o tyle za abonament w Senuto trzeba będzie już coś zapłacić (choć istnieje możliwość darmowej próby przez dwa tygodnie). Jednak przy oferowanych za to możliwościach (ze sprawdzeniem swojej konkurencji włącznie) nie są to wysokie kwoty, a to narzędzie przyda się do codziennej pracy.

Aby nadzorować działanie agencji, najbardziej przyda Ci się możliwość monitorowania ogólnej widoczności w internecie. Na początek w Monitoringu wybierz słowa kluczowe, na które pozycjonuje Cię agencja SEO, i sprawdź aktualną pozycję Twojej strony. Zapisuj te dane. Jeśli po kilku miesiącach pozycja Twojej strony na te same frazy będzie wyższa, to można mówić o sukcesie.

Warto również sprawdzać ogólną widoczność strony (w module analiza widoczności). Widoczność strony to pozycja Twojej strony w wynikach Google oraz informacja, na które frazy jest widoczna i czy znajduje się w top3 fraz, top10, czy top50. W kontekście nadzorowania pracy agencji taka analiza da Ci bardzo ważną informację: dowiesz się, czy Twoja strona zyskuje widoczność w wynikach wyszukiwania.

Webpozycja

Kolejnym narzędziem (również polskim!), które pomoże Ci w sprawdzeniu postępów pracy agencji, jest Webpozycja.pl. Jeśli Senuto jest dla Ciebie zbyt skomplikowane lub zbyt drogie, a z jego rozmaitych funkcji nie będziesz korzystał, to Webpozycja jest świetnym rozwiązaniem stojącym pomiędzy darmowymi, acz niedokładnymi narzędziami od Google a płatnym i skomplikowanym Senuto. W Webpozycji można używać darmowego konta, które ma ograniczenie do sprawdzania dziennie 10 domen i 15 fraz, lub zapłacić najniższy abonament (który jest tańszy od tego w Senuto), aby mieć dostęp do większej liczby możliwości, domen i fraz. Na samym początku oraz w przypadku bardzo małych, początkujących biznesów darmowe konto powinno wystarczyć.

Webpozycja pozwala z kolei na monitorowanie pozycji wybranych fraz kluczowych. Innymi słowy pokazuje, na której pozycji w wynikach Google jest Twoja strona po wpisaniu danej frazy. W darmowej wersji możesz sprawdzić w ten sposób maksymalnie 15 fraz. Jednocześnie Webpozycja pokazuje pozycję na każdy dzień, zatem zobaczysz, czy pozycja na daną frazę jest coraz wyższa czy niższa. Webpozycję można połączyć z kontem Google Webmaster Tools, dzięki czemu uzyskasz zarówno informację o wynikach pozycjonowania, jak i o samym ruchu z wyszukiwarki.

Warto tutaj nadmienić, żę istnieją zamienniki do Senuto czy Webpozycji, które równie skutecznie monitorują efekty działań SEO. Kluczowym natomiast jest, aby mierzyć pozycje fraz, które nas interesują (Webpozycja, Senuto) jak i ogólny ogląd naszej domeny w Google.pl (Senuto).

Podsumowanie

Mam nadzieję, że po tym artykule zdasz sobie sprawę, że sprawdzanie wyników pozycjonowania i tym samym nadzorowanie efektów pracy agencji SEO nie jest niczym trudnym ani nie jest przejawem braku zaufania wobec agencji. Sprawdzaj wyniki i omawiaj je z zatrudnioną agencją. Na bieżąco sprawdzaj także, czy dążycie do tego samego celu – może się bowiem okazać, że nie ustaliliście zawczasu czegoś ważnego, więc agencja kładzie nacisk na coś innego niż to, na czym Ci zależy. Nadzorowanie efektów pracy agencji SEO i ich konsultacji pozwoli Ci na osiągnięcie lepszych wyników.

 

Mateusz Malinowski

Mateusz Malinowski

SEO Director

Od 2016 roku prowadzi działania SEO w Fabryce Marketingu. Specjalizuje się w tworzeniu kompleksowych strategii SEO (rynek krajowy i zagraniczny), audytowaniu serwisów, rekomendacjach contentmarketingowych pod kątem SEO oraz działaniach e-commerce SEO. Na swoim koncie ma ponad 100 zrealizowanych projektów SEO. Szkolił w firmach takich jak: E. Wedel, Eveline Cosmetics, Blue Media, Skarbnica Narodowa, El Digital, DUKA, Lightbox, Etam, Herbapol, Golden Rose oraz Substral.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Google wycofuje ulepszone CPC (eCPC) z reklam – jakie są alternatywy?

    Google wycofuje się z ulepszonego kosztu za kliknięcie (eCPC) w kampaniach w sieci wyszukiwania oraz sieci reklamowej. Od października...

    Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy...

    Marketing terytorialny – czym jest, przykłady

    Marketing terytorialny może pomóc wypromować obszary terytorialne i przedstawić korzyści dla dowolnych grup społecznych. Głównym celem tego...

    Newsletter – co to jest i jak tworzyć skuteczne wiadomości?

    Regularne wysyłanie newslettera ma wpływ na budowanie relacji i może przyczynić się do zwiększania sprzedaży w Twojej firmie....