Przejdź do
baner_under_the_fold 8

Kim jest influencer i co influencer marketing może dać Twojej marce?

Strona główna > Czytelnia > Kim jest influencer i co influencer marketing może dać Twojej marce?

Świat mediów społecznościowych stał się planszą, na której pojawili się bardzo mocni gracze: influencerzy. Kim jest influencer? Jak może pomóc Ci w pozyskaniu klientów i sprzedaży Twoich usług? I dlaczego influencer marketing w ostatnich latach stał się jednym z najszybciej rozwijających się kanałów marketingu internetowego?

Digital marketing oraz kampanie reklamowe oparte na rozpoznawalnych osobach ze świata sportu i show-biznesu to tylko ułamek tortu, o który toczy się obecnie gra w sieci. Do głosu dochodzą młodzi twórcy, którzy często zaczynają jako ktoś, kto kompletnie nie zna się na marketingu.

Kim jest influencer?

Influencer to osoba prowadząca różnego rodzaju działania w internecie i ciesząca się popularnością – czasami umiarkowaną, a czasami wręcz spektakularną. Termin ten nie wziął się znikąd – wywodzi się od angielskiego słowa „influence”, czyli wpływ, jaki bez wątpienia te osoby mogą wywierać na swoich odbiorców.

Influencerzy skupiają wokół siebie społeczność o podobnych poglądach i zainteresowaniach, a ich doświadczenia i opinie pomagają innym podejmować decyzje. To blogerzy, instagramerzy, gamerzy, często też eksperci w danej dziedzinie, osoby prowadzące vlogi lub korzystające z wielu różnych mediów (YouTube, Instagram, Facebook).

influencer

Źródła popularności twórców internetowych mogą być rozmaite. Czasami jest to wiedza w danej dziedzinie, którą ta osoba szerzy na swoich kanałach, czasami po prostu charyzma i ciekawy sposób bycia (oraz życia).

Czasem influencer dzieli się interesującą prawdą dotyczącą swojej działalności, a konkretnie – wspomina, że nie potrzeba wyjątkowych umiejętności sprzedażowych, technicznych czy merytorycznych, by zacząć publikować i po pewnym czasie stać się ważną częścią social media marketingu.

Influencer – ktoś taki jak my

Czasy się zmieniają. Kiedyś największą moc oddziaływania mieli celebryci z telewizji. Jeżeli sygnowali coś swoim nazwiskiem czy polecali, błyskając śnieżnobiałym uśmiechem w reklamie, to dany produkt zyskiwał na popularności, a słupki sprzedaży rosły.

W dzisiejszych czasach twórcy prowadzący swoją działalność w internecie są często o wiele bardziej wiarygodni, szczególnie dla młodych odbiorców. Media społecznościowe, takie jak Instagram, które stanowią podstawę do działań influencerów, są im dużo bliższe niż telewizja czy czasopisma.

Influencer potrafi zainspirować swoich odbiorców, gotowych za jego radą wykonać określone działania, które często sprowadzają się do zakupu określonego produktu lub usługi.

Często dzieje się tak, że twórca ma zbliżony do odbiorców status społeczny oraz te same zainteresowania, co dodatkowo wpływa na możliwość identyfikowania się z jego osobą. Dzięki temu generuje też większe zaangażowanie, zaufanie i buduje silne relacje. Dla zwykłego internauty influencer jest w zasadzie „na wyciągnięcie ręki” – w większości przypadków można się z nim skontaktować, wymienić wiadomości, wejść w dyskusję, czymś się podzielić, a nawet aktywnie uczestniczyć w jego działaniach (zarówno w przestrzeni internetu, jak i poza nim).

Influencerzy dzielą się ze swoimi obserwatorami codziennością, inspirują, serwują solidne dawki wiedzy, dostarczają rozrywki i budują trwałe relacje. To wszystko sprawia, że są bardzo blisko statystycznego użytkownika sieci. Co więcej, są dla niego wiarygodni i autentyczni. Nie stawiają barier, a dostarczając ciekawe treści i zachęcając odbiorców do zaangażowania, zyskują sympatię i zaufanie fanów. To wszystko sprawia, że mogą być mostem dla produktów i usług, wiodącym wprost do grupy docelowej.

Jednym zdaniem – influencer to osoba wpływowa, która może wspomóc decyzje zakupowe u swoich fanów.

Zasięgi w influencer marketingu – jak je mierzyć?

Warto śledzić wybrane osoby przez określony czas w ich naturalnym środowisku, czyli w sieci. Influencer ma swój styl, sposób mówienia i tempo publikowania. Często potrafi zająć stanowisko w kwestii będącej na językach w kraju lub na świecie. Poszukując tysięcy obserwujących, twórca intrenetowy jest gotowy do poświęceń i prowadzenia takiej narracji, jaka trafi do jego grupy docelowej.

Nie każdy twórca utożsamia się z wizją świata i postaci, którą kreuje w social mediach lub na swoich kanałach. To nie musi oznaczać, że daną osobę należy traktować mniej poważnie. Pamiętajmy, że wszystko zależy od człowieka i o ile ktoś nie jest fałszywy (np. udaje, że nie je mięsa, a tu nagle do sieci trafia fotka takiego jegomościa zajadającego soczystego burgera – niezła wtopa), to możemy obdarzyć go kredytem zaufania.

Kanały społecznościowe dają możliwość stałego śledzenia twórców internetowych. Dlatego wybierając influencer marketing, na początek poczuj się jak detektyw i zobacz, jakie działania marketingowe prowadzi osoba, która zwróciła Twoją uwagę.

Zacznij od analizy zasięgów, które osiąga nasz „obiekt”. Dzięki temu dowiesz się, do ilu osób dociera dany influencer i jak często jego treści są wyświetlane. Najłatwiej jest sprawdzić liczbę obserwujących i to, jak są tworzone treści. Warto rozważyć, czy dany twórca zna się na swojej dziedzinie.

tiktok

Aby dokładniej mierzyć zasięgi influencerów, warto korzystać z narzędzi takich jak Sotrender czy NapoleonCat.

Twórcy działający głównie na blogach muszą bardziej dbać o pozycjonowanie swoich witryn zgodnie z zasadami SEO. Warto ocenić – jeśli jest to możliwe – poziom zaangażowania czytelników blogów (np. na webinarach, które gromadzą fanów, a prowadzący odnosi się do ich aktywności) i liczbę osób, która zapoznała się z danym tekstem.

Na koniec dobrze jest sprawdzić, czy nasz influencer publikuje ze stałą częstotliwością, czy ma swój styl i czas publikowania, które wyróżniają go na tle innych twórców.

Co będzie nam potrzebne do szacunkowej oceny zasięgu influencera?

W social mediach możemy trafić na różne liczby. W zależności od konkretnego portalu, należy zwracać uwagę na następujące czynniki:

• na YouTubie będą to subskrybenci i liczba wyświetleń filmów;

• w przypadku strony WWW, czy bloga, warto użyć narzędzia Google Analytics;

• na Facebooku (Meta) zwróćmy uwagę na liczbę fanów i ich zaangażowanie pod postami;

• przy okazji Twittera sprawdźmy liczbę obserwujących i to, kto na bieżąco śledzi danego twórcę;

• dla twórców działających na TikToku liczy się liczba obserwujących.

Podział influencerów ze względu na zasięg

Rynek influencerów stale rośnie. Biorąc pod uwagę liczbę obserwujących, twórców można podzielić następująco:

• Nanoinfluencerzy  – osoby, których poczynania śledzi do tysiąca followersów. Choć liczba odbiorców nie przyprawia o zawrót głowy, to jednak jest to społeczność mocno zaangażowana. Takie postacie są bardzo autentyczne w swoim przekazie. Gdy polecają dany produkt lub usługę, może być to odbierane jak szczere polecenie przez znajomego. Odbiorcy twórców internetowych skali nano stanowią najczęściej jednorodną grupę fanów (np. pod względem zainteresowań). Właśnie dlatego nanoinfluencerzy znakomicie sprawdzają się we współpracach związanych z niszowymi, specyficznymi produktami – dzięki nim przekaz marki dociera dokładnie tam, gdzie powinien.

• Mikroinfluencerzy – zazwyczaj podaje się, że są to osoby, które zgromadziły społeczność liczącą od tysiąca do 10 tysięcy fanów, czyli stosunkowo niewielką. Cechują ich przede wszystkim duża autentyczność i wiarygodność, przekładające się na wysokie zaangażowanie odbiorców. Dzięki niezbyt dużym zasięgom mikroinfluencerzy są w stanie wchodzić z nimi w interakcje – odpowiadać na komentarze i wiadomości prywatne. To z kolei wpływa na wzrost zaufania i lojalności wobec nich samych oraz marek, z którymi współpracują.

• Makroinfluencerzy – osoby, które na swoim kanale lub profilu zgromadziły od 100 tysięcy do miliona obserwatorów. Duży zasięg sprawia, że w tej grupie często można spotkać „etatowych” influencerów. Jako że influencing to ich codzienna praca, do „współprac” podchodzą z dużym profesjonalizmem. Inwestują w fachowy sprzęt, dużo czasu poświęcają na dopracowywanie materiałów i bardzo dbają o jakość zamieszczanych zdjęć czy filmów. Warto ich angażować w swoje działania z zakresu influencer marketingu – zwłaszcza gdy marce zależy na sile wizerunku (rozpoznawalność twórcy może się przełożyć na produkty/usługi, które reklamuje) oraz „ekskluzywności” współpracy.

• Megainfluencerzy – czyli prawdziwe gwiazdy świata influencingu o społeczności liczącej ponad milion obserwatorów. Bardzo często są to celebryci. Mimo rozpoznawalności i potężnych zasięgów mają niższe wskaźniki zaangażowania niż influencerzy skali mikro.

klasyfikacja influencerów pod względem wielkości

Co to jest influencer marketing i dlaczego zyskuje na znaczeniu?

Działania marketingowe, których bazę stanowi współpraca danej firmy z influencerami, zyskały miano influencer marketingu. Wybrany twórca internetowy spełnia w nich rolę pośrednika pomiędzy konkretną marką a swoimi odbiorcami, czyli potencjalnymi konsumentami.

Określenie grupy docelowej to jedno, a skuteczne i jak najliczniejsze dotarcie do osób, które ją reprezentują, to drugie. Dzięki współpracy z popularnymi twórcami internetowymi możesz zaprezentować swój produkt lub usługę tysiącom, a nawet milionom osób z Twojej grupy docelowej. Co ważniejsze – komunikat jest sygnowany przez kogoś, kogo rekomendacjom ufają.

Dlaczego ten rodzaj marketingu może zapewnić świetne efekty? To naturalne, że każdy z nas chce dobrze zainwestować swoje pieniądze. Kierujemy się nie tylko miłą dla oka reklamą, ale przede wszystkim opiniami, wyłuskując z nich te najbardziej wartościowe i wiarygodne. W gąszczu komunikatów reklamowych atakujących nas z każdej strony chcemy sobie zaoszczędzić czasu i wysiłku – dlatego jest spora szansa, że zainteresujemy się produktem (lub usługą) polecanym przez lubianego influencera. Opinie takich osób są uznawane za bardziej wartościowe niż nawet najbardziej zmyślny przekaz i wysokobudżetowa kampania reklamowa. Okazuje się więc, że influencer może silnie działać nie tylko na kształtowanie światopoglądu, ale i na decyzje zakupowe.

Współpraca z influencerami – dlaczego warto?

Taka kooperacja niejedno ma imię i może przybierać rozmaite formy. Począwszy od lokowania produktu w mediach społecznościowych, przez zamieszczanie relacji z jego testowania i dzielenie się opinią, aż po organizowanie konkursów bardzo lubianych przez odbiorców.

Dużym powodzeniem wśród followersów cieszą się tzw. unboxingi, czyli odpakowywanie przesyłek reklamowych na oczach widzów, jak również udostępnianie specjalnych kodów rabatowych. Mogą to być także recenzje produktów czy tutoriale.

Zalety współpracy z influencerami to między innymi:

możliwość trafienia do grupy docelowej w szybszy i bardziej skuteczny sposób niż poprzez typowe reklamy;

idealna metoda na dotarcie do młodych ludzi – jeżeli to właśnie oni są Twoim targetem, koniecznie weź ten rodzaj działań marketingowych pod uwagę;

tworzenie społeczności i wzbudzanie zaangażowania – długotrwałe relacje i budowanie przywiązania do marki są na wagę złota;

autentyczność – zaufanie, jakim obserwujący darzą twórcę internetowego, przekłada się na zaufanie do polecanych przez niego marek;

możliwość przebicia się przez konkurencję – dzięki współpracy z influencerem można wybić się z natłoku zbliżonych ofert i wyróżnić z tłumu;

szansa na minimalizację kosztów wydawanych na klasyczną reklamę;

budowanie rozpoznawalności marki w internecie.

Co jest ważne przy doborze influencerów?

Krok pierwszy to znalezienie osoby odpowiedniej dla danej branży. Pod uwagę należy wziąć:

• to, czy społeczność influencera odpowiada grupie docelowej marki;

• zasięg, czyli liczbę followersów danego twórcy – przy czym warto pamiętać, że zasięg to nie wszystko. W przypadku kont o mniejszych zasięgach grupy odbiorców są często bardziej jednorodne i lojalne;

• zaangażowanie – czy obserwatorzy chętnie komentują, dyskutują, biorą udział w różnego rodzaju akcjach prowadzonych na kanałach twórcy;

• to, czy kanał/profil osoby nie jest przesadnie wypełniony reklamami – w takich sytuacjach influencerzy tracą wiarygodność w oczach swoich odbiorców.

Przed rozpoczęciem współpracy z danym influencerem należy też dokonać głównych ustaleń, przedstawić markę, jej ideę czy cele kampanii. Warto jednak pamiętać o tym, by pozostawić twórcy nieco swobody i być otwartym na jego propozycje – w końcu nikt tak jak on nie zna społeczności, do której będzie się zwracał. Jeśli poprosimy go o działanie według ściśle narzuconego scenariusza, jego odbiorcy z pewnością to wyczują – a to nie wróży dobrze danej kampanii reklamowej.

celebryta

Influencer a celebryta

Ostatnimi czasy pojęcia „influencer” oraz „celebryta” często się przenikają. Wielu celebrytów aktywnie działa w mediach społecznościowych, dzieląc się swoim życiem prywatnym oraz reklamując marki w sieci.

Jakie są różnice?

Otóż celebryci to osoby publiczne, które sławę i popularność zdobyły poza siecią – dzięki tradycyjnym kanałom, takim jak telewizja czy prasa. Zachowując proporcje, można powiedzieć, że są to influencerzy czasów przedinternetowych. Patrząc szerzej, do celebrytów można zaliczyć również aktorów, piosenkarzy, pisarzy, sportowców czy postaci telewizyjne. Dzięki swojej rozpoznawalności mogą oni zgromadzić w mediach społecznościowych imponującą liczbę fanów, jednak będzie to grupa bardzo zróżnicowana.

Celebryci są podziwiani, inspirują ludzi, ale jednocześnie odbiera się ich jako osoby w pewnym sensie niedostępne. Na pewno wielu z nas chętnie się dowie, co słychać u światowej sławy modelki stąpającej po czerwonym dywanie, jednak przez wzgląd na różnice w stylu życia czy w stanie kont trudno będzie nam się z nią utożsamić.

Kim jest influencer? Influencerzy swoją popularność w internecie budują za pośrednictwem mediów społecznościowych, tworząc treści o określonej tematyce i dla konkretnej grupy docelowej. To „zwykli” ludzie, którzy mają realny wpływ i z którymi odbiorcy mogą się identyfikować.

Musimy tutaj podkreślić, że przytoczone definicje są żywe i płynne – służą jedynie zilustrowaniu trendu.

Jak długo dany influencer potrafi utrzymać uwagę widza w mediach społecznościowych?

To ciekawy wątek, do którego większość użytkowników nie przywiązuje większej wagi. Influencer marketing ma stanowić wymierne wsparcie w komunikacji marketingowej danego produktu lub usługi. Chęć dotarcia do tysięcy obserwujących przy wsparciu influencerów zakłada, że przyszły lub obecny klient zwróci uwagę na przekaz mający doprowadzić do zakupu.

Tak to działa w teorii, a jak jest w praktyce?

Oczywiście, gdy się planuje kampanie reklamowe, w pewnym momencie pada pytanie o to, ile kosztuje współpraca z danym influencerem. Z pewnością ustala się kwestie dotyczące kanałów publikacji. Ustala się, czy posty pojawią się na Instagramie, jaką rolę odegra Facebook i ilu klientów będzie można pozyskać.

Marketerzy radzą się ekspertów z danej dziedziny, czy treści wpuszczane w internet przez danego influencera są wiarygodne. Promocja usług i produktów wymaga precyzji i nic nie można zostawić przypadkowi.

Ale nie każdy zastanawia się nad tym, na jak długo dane artykuły, posty na Instagramie czy nagrania z influencerem w roli głównej przykują uwagę konsumentów treści.

Posty, nagrania oraz relacje żyją krótko i docierają do kilku zmysłów naraz. To może wydawać się świetnym pomysłem, bo dane bodźce docierają do klientów kilkoma kanałami.

W rzeczywistości jednak nasza uwaga jest wtedy podzielona, a w pogoni za nowościami szybko scrollujemy dalej, by dowiedzieć się czegoś nowego.

Dobry marketing zakłada, że wpływ (influence) na odbiorcę ma być taki, by ten prędzej czy później przekonał się do danej marki. Coraz częściej skupianie się na jednym zmyśle – jak słuch w podcaście czy wzrok na blogu – sprawia, że klienci angażują się dłużej w treść, która zakłada większą uwagę.

Influencer marketing w social mediach – gdzie zacząć jako twórca?

Influencer marketing daje szanse każdej osobie, która publikuje angażujące treści, na dotarcie do tysięcy obserwujących. Pozostaje pytanie, czy media społecznościowe to jedyne miejsca, gdzie można spróbować swoich sił jako twórca internetowy.

Pośród influencerów można znaleźć specjalistów od jednej formy komunikacji i osoby, które republikują treści w kilku mediach.

Na początek warto zacząć od swoich znajomych. Oczywiście nie są oni w pełni bezstronnym gronem followersów, ale ich zdanie może być szczególnie ważne na początku drogi.

Opinie znajomych poparte pierwszymi komentarzami od innych obserwujących to baza pod własną działalność.

Początkiem kariery wielu osób było pisanie blogów. Potem te osoby stawały się czołowymi postaciami influencer marketingu. Dziś może rozpoczniesz współpracę z jedną z nich…

Podsumowanie

Współpraca z influencerem to temat dosyć szeroki, ale zdecydowanie wart zgłębienia. Kluczowy jest odpowiedni dobór osoby, którą chce się zaangażować na potrzeby kampanii. Rozpoznawalność to nie wszystko – często to właśnie mikroinfluencerzy cieszą się większą wiarygodnością i mogą osiągać lepsze rezultaty w konkretnych przypadkach.

Warto więc zrobić solidny research i znaleźć twórcę, którego działalność będzie zgodna z wartościami i potrzebami Twojej marki, a społeczność w dużej mierze będzie reprezentować jej grupę docelową. Autentyczny i jednocześnie nienachalny influencer marketing, skierowany do odpowiednich odbiorców, to element strategii marketingowej, której potencjał warto wykorzystać.

Julia Biesalska

Julia Biesalska

Od 4 lat związana z branżą marketingową – i ciągle poszerza swoją wiedzę. Przygodę z Fabryką Marketingu rozpoczęła na początku 2021 roku. Tworzy strategie content marketingowe, sociale mediowe oraz komunikacji, w których skupia się na tym, czego oczekuje - i jaka jest - grupa docelowa. Czuwa także nad działaniami SEO, aby treści były odpowiednie, zarówno dla wyszukiwarek, jak i użytkowników.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Jak pozycjonować sklep internetowy

    Pozycjonowanie sklepów internetowych to proces wymagający dużo czasu, cierpliwości oraz wiedzy, którą można pozyskać z różnorodnych...

    Czy warto tworzyć content na stronę?

    W dobie przeładowania contentem coraz trudniej jest się wyróżniać i przyciągać uwagę konsumenta. Wiemy, że treści na stronę...

    Pozycjonowanie sklepu internetowego: opisy kategorii i produktów

    Cel opisów kategorii Podstrony kategorii to dobre miejsce na ciekawy content, które często nie zostaje zagospodarowane przez twórców...

    Pozycjonowanie sklepu internetowego: struktura sklepu

    Frazy kluczowe a drzewo kategorii Przy planowaniu strony sklepu internetowego głównym obiektem naszego zainteresowania są frazy kluczowe....