Przejdź do
baner_under_the_fold 8

Kim jest Influencer i co Influencer Marketing może dać Twojej marce?

Strona główna > Czytelnia > Kim jest Influencer i co Influencer Marketing może dać Twojej marce?

Świat mediów społecznościowych stał się planszą, na której pojawili się bardzo mocni gracze: influencerzy. Kim więc jest Influencer? Jak może pomóc Ci w pozyskaniu klientów i sprzedaży Twoich usług? I dlaczego Influencer Marketing w ostatnich latach stał się jednym z najszybciej rozwijających się kanałów marketingu internetowego?

Kim jest Influencer?

Influencer to osoba prowadząca w internecie różnego rodzaju działania i ciesząca się popularnością – czasami umiarkowaną, a czasami wręcz spektakularną. Termin ten nie wziął się znikąd – wywodzi się od angielskiego słowa „influence”, czyli wpływ, jaki bez wątpienia te osoby mogą wywierać na swoich odbiorców.

Influencerzy skupiają wokół siebie społeczność o podobnych poglądach i zainteresowaniach, a ich doświadczenia i opinie pomagają innym podejmować decyzje. To blogerzy, instagramerzy, gamerzy, często też eksperci w danej dziedzinie, osoby prowadzące vlogi lub korzystające z wielu różnych mediów (YouTube, Instagram, Facebook).

kampanie youtube

Źródła popularności influencerów mogą być rozmaite. Czasami jest to wiedza w danym obszarze, którą ta osoba dzieli na swoich kanałach, czasami jest to po prostu charyzma i ciekawy sposób bycia (i życia).

Influencer – ktoś taki jak my

Czasy się zmieniają. Kiedyś największą moc oddziaływania mieli celebryci z telewizji. Jeżeli sygnowali coś swoim nazwiskiem czy polecali, błyskając śnieżnobiałym uśmiechem w reklamie, to dany produkt zyskiwał na popularności, a słupki sprzedaży rosły.

W dzisiejszych czasach twórcy prowadzący swoją działalność w internecie są często o wiele bardziej wiarygodni – szczególnie dla młodych odbiorców. Media społecznościowe, takie jak Instagram, które stanowią podstawę do działań influencerów, są im bliższe niż telewizja czy czasopisma.

Często dzieje się tak, że influencer ma zbliżony do odbiorców status społeczny oraz te same zainteresowania, co dodatkowo wpływa na możliwość identyfikowania się z jego osobą. Dzięki temu generuje też większe zaangażowanie, zaufanie i buduje silne relacje. Dla zwykłego internauty influencer jest w zasadzie „na wyciągnięcie ręki” – w większości przypadków można się z nimi skontaktować, wymienić wiadomości, wejść w dyskusję, czymś się podzielić, a nawet aktywnie uczestniczyć w ich działaniach w internecie (i poza nim).

Influencerzy ze swoimi obserwatorami dzielą się codziennością, inspirują, serwują solidne dawki wiedzy, dostarczają rozrywki i budują trwałe relacje. To wszystko sprawia, że są bardzo blisko statystycznego użytkownika internetu. Co więcej, są dla niego wiarygodni i autentyczni. Nie stawiają barier, a dostarczając ciekawe treści i zachęcając odbiorców do zaangażowania, zyskują sympatię i zaufanie fanów. To wszystko sprawia, że mogą być mostem dla produktów i usług, wiodącym wprost do grupy docelowej.

Kategorie influencerów – podział ze względu na zasięg

Biorąc pod uwagę liczbę followersów, influencerów można podzielić następująco:

Rynek influencerów stale rośnie. Biorąc pod uwagę liczbę obserwujących, twórców można podzielić następująco:

Nanoinfluencerzy  – osoby, których poczynania śledzi do tysiąca followersów. Choć liczba odbiorców nie przyprawia o zawrót głowy, to jednak jest to społeczność mocno zaangażowana. Tacy influencerzy są bardzo autentyczni w swoim przekazie. Gdy polecają dany produkt lub usługę, może być to odbierane jako szczere polecenie przez znajomego. Odbiorcy twórców internetowych skali nano stanowią najczęściej jednorodną grupę fanów (np. pod względem zainteresowań). Właśnie dlatego nanoinfluencerzy znakomicie sprawdzają się we współpracach związanych z niszowymi, specyficznymi produktami – dzięki nim przekaz marki dociera dokładnie tam, gdzie powinien.

Mikroinfluencerzy – zazwyczaj podaje się, że są to osoby, które zgromadziły społeczność liczącą od tysiąca do 10 tys. fanów, czyli stosunkowo niewielką. Cechują ich przede wszystkim duża autentyczność i wiarygodność, przekładające się na wysokie zaangażowanie odbiorców. Dzięki niezbyt dużym zasięgom mikroinfluencerzy są w stanie wchodzić z nimi w interakcje – odpowiadać na komentarze i wiadomości prywatne. To z kolei wpływa na wzrost zaufania i lojalności wobec nich samych oraz marek, z którymi współpracują.

Makroinfluencerzy – osoby, które na swoim kanale lub profilu zgromadziły od 100 tys. do miliona obserwatorów. Duży zasięg sprawia, że w tej grupie często można spotkać „etatowych” influencerów. Jako że influencing to ich codzienna praca, do współprac podchodzą z dużym profesjonalizmem. Inwestują w fachowy sprzęt, dużo czasu poświęcają na dopracowywanie materiałów i bardzo dbają o jakość zdjęć czy zamieszczanych filmów. Warto ich angażować w swoje działania z zakresu influencer marketingu – zwłaszcza gdy marce zależy na sile wizerunku (rozpoznawalność influencera może się przełożyć na produkty/usługi, które reklamuje) oraz „ekskluzywności” współpracy.

Megainfluencerzy – czyli prawdziwe gwiazdy świata influencingu, o społeczności liczącej ponad milion obserwatorów. Bardzo często są to celebryci. Mimo rozpoznawalności i potężnych zasięgów posiadają niższe wskaźniki zaangażowania niż influencerzy skali mikro.

 

Kategoria influencera

Zasięg

Nanoinfluencer

100 – 1000

Mikroinfluencer

1000 – 10 000

Makroinfluencer

10 000 – 100 000

Megainfluencer

100 000+

Co to jest Influencer Marketing i dlaczego zyskuje na znaczeniu?

Działania marketingowe, których bazę stanowi współpraca danej firmy z influencerami, zyskały miano Influencer Marketingu. Influencer spełnia w nich rolę pośrednika pomiędzy konkretną marką a swoimi odbiorcami, czyli potencjalnymi konsumentami.

Określenie grupy docelowej to jedno, a skuteczne i jak najliczniejsze dotarcie do osób, które ją reprezentują, to drugie. Dzięki współpracy z popularnymi (i jednocześnie cieszącymi się zaufaniem) w social mediach influencerami możesz zaprezentować swój produkt lub usługę tysiącom, a nawet milionom osób z Twojej grupy docelowej. Co ważniejsze – komunikat jest sygnowany przez kogoś, kogo rekomendacjom ufają.

influencer_kompresja

Dlaczego ten rodzaj marketingu może zapewnić świetne efekty? To naturalne, że każdy z nas chce dobrze zainwestować swoje pieniądze. Kierujemy się nie tylko miłą dla oka reklamą, ale przede wszystkim opiniami, wyłuskując z nich te najbardziej wartościowe i wiarygodne. W gąszczu komunikatów reklamowych, atakujących nas z każdej strony, chcemy sobie zaoszczędzić czasu i wysiłku – dlatego jest spora szansa, że zainteresujemy się produktem (lub usługą) polecanym przez lubianego influencera. To opinie takich osób są uznawane za bardziej wartościowe niż nawet najbardziej zmyślny przekaz i wysokobudżetowa kampania reklamowa.

Okazuje się więc, że influencer może działać nie tylko na kształtowanie światopoglądu, ale i na decyzje zakupowe.

Współpraca z influencerami – dlaczego warto?

Taka kooperacja niejedno ma imię i może przybierać rozmaite formy – począwszy od lokowania produktu w mediach społecznościowych, przez zamieszczanie relacji z jego testowania, dzielenie się opinią, aż po organizowanie bardzo lubianych przez odbiorców konkursów.

Dużym powodzeniem wśród odbiorców cieszą się tzw. unboxingi, czyli odpakowywanie przesyłek reklamowych na oczach widzów, jak również udostępnianie dedykowanych kodów rabatowych. Mogą to być także recenzje czy tutoriale.

Zaletami współpracy z influencerami są między innymi:

  • możliwość dotarcia do grupy docelowej w szybszy i bardziej skuteczny sposób od typowej reklamy;
  • idealny sposób na dotarcie do młodych ludzi – jeżeli to właśnie oni są Twoim targetem, koniecznie weź ten rodzaj działań marketingowych pod uwagę;
  • tworzenie społeczności i wzbudzanie zaangażowania – długotrwałe relacje i budowanie przywiązania do marki są na wagę złota;
  • autentyczność – zaufanie, jakim obserwujący darzą twórcę internetowego, przekłada się na zaufanie do polecanych przez niego marek;
  • możliwość przebicia się przez konkurencję – dzięki współpracy z influencerem można wybić się z natłoku zbliżonych ofert i wyróżnić się z tłumu;
  • szansa na minimalizację kosztów wydawanych na klasyczną reklamę;
  • budowanie rozpoznawalności marki w internecie.

Co jest ważne przy doborze influencerów?

Krok pierwszy to znalezienie osoby odpowiedniej dla danej branży. Pod uwagę należy wziąć:

  • to, czy społeczność influencera odpowiada grupie docelowej marki;
  • zasięg, czyli liczbę odbiorców danego twórcy – przy czym warto pamiętać, że zasięg to nie wszystko. W przypadku kont o mniejszych zasięgach grupy odbiorców są często bardziej jednorodne i lojalne;
  • zaangażowanie – czy obserwatorzy chętnie komentują, dyskutują, biorą udział w różnego rodzaju akcjach prowadzonych na kanałach influencera;
  • to, czy kanał/profil twórcy nie jest aż przepełniony reklamami – w takich sytuacjach influencerzy tracą wiarygodność w oczach swoich odbiorców.

Przed rozpoczęciem współpracy z danym influencerem należy też dokonać głównych ustaleń, przedstawić markę, jej ideę czy cele kampanii. Warto jednak pamiętać o tym, by pozostawić twórcy nieco swobody i być otwartym na jego propozycje – w końcu nikt tak jak on nie zna społeczności, do której będzie się zwracał. Jeśli poprosimy go o działanie według ściśle narzuconego scenariusza, jego odbiorcy z pewnością to wyczują – a to nie wróży dobrze dla danej kampanii reklamowej.

FM_24.03

Influencer a celebryta

Ostatnimi czasy pojęcia „influencer” oraz „celebryta” często się przenikają. Wielu celebrytów aktywnie działa w social mediach, dzieląc się swoim życiem prywatnym oraz podejmując różne współprace i reklamując marki w sieci.

Jakie są różnice?

Otóż celebryta to osoby publiczne, które sławę i popularność zdobyły poza internetem – dzięki tradycyjnym kanałom, takim jak telewizja czy prasa. Zachowując proporcje, można powiedzieć, że są to influencerzy czasów przedinternetowych. Patrząc szerzej, do celebrytów można zaliczyć również o aktorów, piosenkarzy, pisarzy, sportowców czy postaci telewizyjne. Dzięki swojej rozpoznawalności mogą oni zgromadzić w social mediach imponującą liczbę fanów, jednak będzie to grupa bardzo zróżnicowana.

Celebryci są podziwiani, inspirują ludzi, ale jednocześnie odbiera się ich jako osoby w pewnym sensie niedostępne. Na pewno wielu z nas chętnie się dowie, co słychać u światowej sławy modelki, stąpającej po czerwonym dywanie, jednak przez wzgląd na różnice w stylu życia czy stanie konta trudno będzie nam się z nią utożsamić.

Kim jest influencer?

Influencerzy swoją popularność w internecie budują za pośrednictwem mediów społecznościowych, tworząc treści o określonej tematyce i dla konkretnej grupy docelowej. To „zwykli” ludzie, które mają realny wpływ i z którymi odbiorcy mogą się identyfikować.

Musimy tutaj podkreślić, że przytoczone definicje są żywe i płynne – służą jedynie zilustrowaniu trendu.

Podsumowanie

Współpraca z influencerem to temat dosyć szeroki, ale zdecydowanie wart zgłębienia. Kluczowy jest odpowiedni dobór osoby, którą chce się zaangażować na potrzeby kampanii . Rozpoznawalność to nie wszystko – często to właśnie mikroinfluencerzy cieszą się większą wiarygodnością.

Warto więc zrobić solidny research i znaleźć twórcę, którego działalność będzie zgodna z wartościami i potrzebami Twojej marki, a społeczność w dużej mierze będzie reprezentować jej grupę docelową. Autentyczny i jednocześnie nienachalny Influencer Marketing, skierowany w odpowiednich odbiorców, to element strategii marketingowej, której potencjał warto wykorzystać.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Artykuł sponsorowany – jak go napisać?

    Artykuł sponsorowany – jak go napisać? Artykuł sponsorowany to świetna forma reklamy, która – wybijając się ponad marketingowy szum – pomoże...

    Czym jest SXO? Jak audyt SXO pomoże Twojej stronie?

    SXO (Search Experience Optimization) to optymalizacja doświadczeń użytkownika odwiedzającego serwis www. W tym artykule postaram się wyjaśnić,...

    Jak znaleźć najlepszy CMS pod kątem SEO?

    CMS to skrót od Content Management System, co w języku polskim tłumaczone jest jako system zarządzania treścią. W praktyce...

    Kampania Google Ads czy Facebook Ads – którą wybrać?

    Google Ads i Facebook Ads to systemy reklamowe z pozoru wyglądające na bardzo podobne do siebie. Nasuwa się zatem pytanie: czy któryś...