Przejdź do
baner_under_the_fold 8

Kim jest Influencer i co Influencer Marketing może dać Twojej marce?

Strona główna > Czytelnia > Kim jest Influencer i co Influencer Marketing może dać Twojej marce?

Świat mediów społecznościowych stał się planszą, na której pojawili się bardzo mocni gracze: influencerzy. Kim jest Influencer? I dlaczego Influencer Marketing stał się jednym z najszybciej rozwijających się kanałów marketingu internetowego?

Kim jest Influencer?

Influencer to osoba prowadząca w internecie różnego rodzaju działania i ciesząca się popularnością – czasami umiarkowaną, a czasami wręcz spektakularną. Termin ten nie wziął się znikąd – wywodzi się od angielskiego słowa „influence”, czyli wpływ, jaki bez wątpienia te osoby mogą wywierać na swoich odbiorców.

Influencerzy skupiają wokół siebie społeczność o podobnych poglądach i zainteresowaniach, a ich doświadczenia i opinie pomagają innym podejmować decyzje. To blogerzy, instagramerzy, gamerzy, osoby prowadzące vlogi lub wykorzystujące w swojej działalności wiele różnych mediów.

kampanie youtube

Źródła popularności influencerów mogą być rozmaite. Czasami jest to wiedza w danym obszarze, którą ta osoba dzieli się w sieci, czasami jest to po prostu charyzma i ciekawy sposób bycia (i życia).

Influencer – ktoś taki jak my

Czasy się zmieniają. Kiedyś największą moc oddziaływania mieli celebryci z telewizji. Jeżeli sygnowali coś swoim nazwiskiem czy polecali, błyskając śnieżnobiałym uśmiechem w reklamie, to dany produkt zyskiwał na popularności, a słupki sprzedaży rosły. W dzisiejszych czasach internetowi twórcy są często o wiele bardziej wiarygodni, szczególnie dla młodych odbiorców.

Media cyfrowe, które stanowią podstawę do działań influencerów, są młodym ludziom bliższe niż telewizja czy czasopisma. Często dzieje się tak, że influencerzy mają zbliżony do odbiorców status społeczny oraz te same zainteresowania, co dodatkowo wpływa na możliwość identyfikowania się z nimi. Dla zwykłego internauty są w zasadzie „na wyciągnięcie ręki” – można się z nimi skontaktować, wejść w dyskusję, czymś się podzielić, a nawet aktywnie uczestniczyć w ich działaniach.

Influencerzy dzielą się swoją codziennością, inspirują, serwują solidne dawki wiedzy, dostarczają rozrywki i budują relacje ze swoją społecznością. To wszystko sprawia, że są bardzo blisko statystycznego użytkownika internetu. Co więcej, są dla niego wiarygodni i autentyczni. Nie stawiają barier, a dostarczając ciekawe treści i zachęcając odbiorców do zaangażowania, zyskują sympatię i zaufanie fanów. To wszystko sprawia, że mogą być mostem dla produktów i usług, wiodącym wprost do grupy docelowej.

Kategorie influencerów – podział ze względu na zasięg

Biorąc pod uwagę liczbę followersów, influencerów można podzielić następująco:

Nanoinfluencerzy  – osoby, których poczynania śledzi do tysiąca followersów. Choć liczba odbiorców nie przyprawia o zawrót głowy, to jest to jednak społeczność mocno zaangażowana. Tacy influencerzy są bardzo autentyczni w swoim przekazie. Gdy polecają dany produkt lub usługę, może być to odbierane jako szczere polecenie przez znajomego. Odbiorcy twórców internetowych skali nano stanowią najczęściej jednorodną grupę (np. pod względem zainteresowań). Właśnie dlatego nanoinfluencerzy znakomicie sprawdzają się we współpracach związanych z produktami niszowymi, specyficznymi – dzięki nim przekaz marki dociera dokładnie tam, gdzie powinien.

Mikroinfluencerzy – zazwyczaj podaje się, że są to osoby, które zgromadziły społeczność liczącą od tysiąca do 10 tys. fanów, czyli stosunkowo niewielką. Cechują ich przede wszystkim duża autentyczność i wiarygodność, przekładające się na wysokie zaangażowanie odbiorców. Dzięki niezbyt dużym zasięgom mikroinfluencerzy są w stanie wchodzić z nimi w interakcje – odpowiadać na komentarze i wiadomości prywatne. To z kolei wpływa na wzrost zaufania i lojalności wobec nich samych oraz marek, z którymi współpracują.

Makroinfluencerzy – osoby, które na swoim kanale lub profilu zgromadziły od 100 tys. do miliona obserwatorów. Duży zasięg sprawia, że w tej grupie często można spotkać „etatowych” influencerów. Jako że influencing to ich praca, do współprac podchodzą z dużym profesjonalizmem. Inwestują w fachowy sprzęt, dużo czasu poświęcają na dopracowywanie materiałów i bardzo dbają o jakość zdjęć czy zamieszczanych filmów. Warto ich angażować w swoje działania, szczególnie gdy marce zależy na sile wizerunku (rozpoznawalność influencera może się przełożyć na produkty/usługi, które reklamuje) oraz „ekskluzywności” współpracy.

Megainfluencerzy – czyli prawdziwe gwiazdy świata influencingu, o społeczności liczącej ponad milion obserwatorów. Bardzo często są to celebryci. Mimo rozpoznawalności i potężnych zasięgów posiadają niższe wskaźniki zaangażowania niż influencerzy skali mikro.

 

Kategoria influencera

Zasięg

Nanoinfluencer

100 – 1000

Mikroinfluencer

1000 – 10 000

Makroinfluencer

10 000 – 100 000

Megainfluencer

100 000+

Co to jest Influencer Marketing i dlaczego zyskuje na znaczeniu?

Działania marketingowe, których bazę stanowi współpraca danej firmy z influencerem, zyskały miano Influencer Marketingu. Influencer spełnia w nich rolę pośrednika pomiędzy konkretną marką a swoimi odbiorcami, czyli potencjalnymi konsumentami. Określenie grupy docelowej to jedno, a skuteczne i jak najliczniejsze dotarcie do osób, które ją reprezentują, to drugie. Dzięki współpracy z popularnymi (i jednocześnie cieszącymi się zaufaniem) influencerami możesz zaprezentować swój produkt lub usługę tysiącom, a nawet milionom osób z Twojej grupy docelowej. Co ważniejsze – komunikat jest sygnowany przez kogoś, kogo rekomendacjom ufają.

influencer_kompresja

Dlaczego ten rodzaj marketingu może zapewnić świetne efekty? To naturalne, że każdy z nas chce dobrze zainwestować swoje pieniądze. Kierujemy się nie tylko miłą dla oka reklamą, ale przede wszystkim opiniami, wyłuskując z nich te najbardziej wartościowe i wiarygodne. W gąszczu komunikatów reklamowych, atakujących nas z każdej strony, chcemy sobie zaoszczędzić czasu i wysiłku – dlatego jest spora szansa, że zainteresujemy się produktem (lub usługą) polecanym przez lubianego influencera. To opinie takich osób są uznawane za bardziej wartościowe niż nawet najbardziej zmyślny przekaz reklamowy.

Okazuje się więc, że wpływ influencerów może działać nie tylko na kształtowanie światopoglądu, ale i na decyzje zakupowe.

Współpraca z influencerami – dlaczego warto?

Taka kooperacja niejedno ma imię i może przybierać rozmaite formy – począwszy od lokowania produktu, przez zamieszczanie relacji z jego testowania, dzielenie się opinią, aż po organizowanie bardzo lubianych przez odbiorców konkursów czy udostępnianie dedykowanych kodów rabatowych.

Dużym powodzeniem wśród odbiorców cieszą się tzw. unboxingi, czyli odpakowywanie przesyłek reklamowych na oczach widzów, jak również udostępnianie dedykowanych kodów rabatowych. Mogą to być także recenzje czy tutoriale.

Zaletami współpracy z influencerami są między innymi:

  • możliwość dotarcia do grupy docelowej w szybszy i bardziej skuteczny sposób od typowej reklamy;
  • idealny sposób na dotarcie do młodych ludzi – jeżeli to właśnie oni są Twoim targetem, koniecznie weź ten rodzaj działań marketingowych pod uwagę;
  • tworzenie społeczności i wzbudzanie zaangażowania – długotrwałe relacje i budowanie przywiązania do marki są na wagę złota;
  • autentyczność – zaufanie, jakim obserwujący darzą influencera, przekłada się na zaufanie do polecanych przez niego marek;
  • możliwość przebicia się przez konkurencję – dzięki współpracy można wybić się z natłoku zbliżonych ofert i wyróżnić się z tłumu;
  • szansa na minimalizację kosztów wydawanych na klasyczną reklamę;
  • budowanie rozpoznawalności.

Co jest ważne przy doborze influencerów?

Krok pierwszy to znalezienie odpowiedniej osoby dla danej branży. Pod uwagę należy wziąć:

  • to, czy społeczność influencera odpowiada grupie docelowej marki;
  • zasięg, czyli liczbę odbiorców danego twórcy – przy czym warto pamiętać, że zasięg to nie wszystko. W przypadku kont o mniejszych zasięgach grupy odbiorców są często bardziej jednorodne i lojalne;
  • zaangażowanie – czy obserwatorzy chętnie komentują, dyskutują, biorą udział w różnego rodzaju akcjach;
  • to, czy kanał/profil twórcy nie jest aż przepełniony reklamami – w takich sytuacjach influencerzy tracą wiarygodność w oczach swoich odbiorców.

Przed rozpoczęciem współpracy należy też dokonać głównych ustaleń, przedstawić markę, jej ideę czy cele kampanii. Warto jednak pamiętać o tym, by pozostawić twórcy nieco swobody i być otwartym na jego propozycje – w końcu nikt tak jak on nie zna swojej społeczności, do której będzie się zwracał. Jeśli poprosimy go o działanie według ściśle narzuconego scenariusza, jego odbiorcy z pewnością to wyczują – a to nie wróży dobrze dla danej kampanii reklamowej.

FM_24.03

Influencer a celebryta

Ostatnimi czasy pojęcia „influencer” oraz „celebryta” często się przenikają. Wielu celebrytów aktywnie działa w social mediach, dzieląc się swoim życiem prywatnym oraz podejmując różne współprace i reklamując marki.

Jakie są różnice?

Otóż celebryta to osoba, która sławę i popularność zdobyła poza internetem – dzięki tradycyjnym kanałom, takim jak telewizja czy prasa. Zachowując proporcje, można powiedzieć, że celebryci to influencerzy czasów przedinternetowych. Patrząc szerzej, do celebrytów można zaliczyć również o aktorów, piosenkarzy, pisarzy, sportowców czy postaci telewizyjne. Dzięki swojej rozpoznawalności mogą oni zgromadzić imponującą liczbę obserwatorów w social mediach, jednak będzie to grupa bardzo zróżnicowana.

Celebryci są podziwiani, inspirują ludzi, ale jednocześnie odbiera się ich jako osoby w pewnym sensie niedostępne. Na pewno wielu z nas chętnie się dowie, co słychać u światowej sławy modelki, jednak przez wzgląd na różnice w stylu życia czy stanie konta trudno będzie się nam z nimi utożsamić.

Influencerzy natomiast swoją popularność budują za pośrednictwem mediów społecznościowych, tworząc treści o określonej tematyce i dla konkretnej grupy docelowej. To „zwykli” ludzie, z którymi odbiorcy mogą się identyfikować.

Musimy tutaj podkreślić, że przytoczone definicje są żywe i płynne – służą jedynie zilustrowaniu trendu.

Podsumowanie

Współpraca z influencerami to temat dosyć szeroki, ale zdecydowanie wart zgłębienia. Kluczowy jest odpowiedni dobór osoby, z którą chce się rozpocząć tego rodzaju współpracę. Rozpoznawalność to nie wszystko – często to właśnie mikroinfluencerzy cieszą się większą wiarygodnością. Warto więc zrobić solidny research i znaleźć twórcę, którego działalność będzie zgodna z wartościami i potrzebami Twojej marki, a społeczność będzie reprezentować jej grupę docelową. Autentyczny i jednocześnie nienachalny Influencer Marketing, skierowany w odpowiednią grupę docelową, to element strategii marketingowej, której potencjał warto wykorzystać.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Title update algorytmu Google

    24 sierpnia 2021 roku Google potwierdziło aktualizację, której celem było zainicjowanie nowego sposobu generowania tytułów w wynikach... 

    Dane strukturalne w e-commerce. Jak wyświetlać się użytkownikom lepiej i sprzedawać więcej?

    Sukces e-sklepu warunkują nie tylko świetny asortyment, doskonały serwis i obsługa posprzedażowa. Jeśli chcesz sprzedawać więcej... 

    Możliwości reklamowe na Instagramie 2021

    Współczesny Instagram to nie tylko platforma społecznościowa umożliwiająca dzielenie się z najbliższymi najważniejszymi momentami... 

    Czym jest SXO? Jak audyt SXO pomoże Twojej stronie?

    SXO (Search Experience Optimization) to optymalizacja doświadczeń użytkownika odwiedzającego serwis www. W tym artykule postaram się wyjaśnić,...