Przejdź do

Marketing afiliacyjny w 2023 roku – czy warto w niego inwestować?

Strona główna > Czytelnia > Marketing > Marketing afiliacyjny w 2023 roku – czy warto w niego inwestować?

Prawdopodobnie nieraz udało Ci się zobaczyć na różnych stronach internetowych treści oznaczone jako „link partnerski” lub „wpis sponsorowany”. Promowanie produktów za pośrednictwem programów partnerskich może być bardzo korzystnym sposobem monetyzowania publikowanych treści. Na czym polega marketing afiliacyjny? Jakie korzyści oferuje i czy dołączenie do sieci afiliacyjnej jest opłacalne?

Marketing afiliacyjny polega na promowaniu produktów lub usług dowolnie wybranych firm w zamian za niewielką prowizję od każdej sprzedaży. Promocja zazwyczaj ma formę linków afiliacyjnych, które są odpowiednio otagowane i oznaczone, dzięki czemu dokładnie wiadomo, jakie jest źródło zakupu. W tym sposobie promowania produktów bierze udział kilka stron:

  • Wydawca – osoba lub podmiot promujący produkt albo usługę sprzedawcy. Mogą to być portale i strony internetowe, blogerzy, YouTuberzy, influencerzy, a także serwisy rabatowe. Możemy powiedzieć, że wydawca to każdy podmiot, który dysponuje kanałem, gdzie publikuje treści. To właśnie tam wydawcy np. na stronie WWW albo instagramowym koncie dochodzi do przekierowania potencjalnych klientów za pomocą linku afiliacyjnego na stronę reklamodawcy. Wydawca otrzymuje wynagrodzenie za zakup danego artykułu przez klienta.
  • Reklamodawca – osoba lub firma sprzedająca produkt promowany za pośrednictwem strony wydawcy. Mogą to być wydawnictwa, firmy ubezpieczeniowe, banki, a także dowolne przedsiębiorstwo z innych branż, które chce zwiększyć sprzedaż swoich produktów. To właśnie reklamodawca płaci wydawcy za zwiększenie sprzedaży.
  • Sieć afiliacyjna – organizator programu partnerskiego i pośrednik pomiędzy wydawcą a reklamodawcą. Agreguje wielu wydawców i reklamodawców wewnątrz swojego systemu i umożliwia im współpracę. Sieć afiliacyjna zazwyczaj pobiera prowizję od reklamodawcy za każdy sprzedany produkt z programu partnerskiego.
  • Klient – osoba fizyczna, która dokonuje zakupu produktu za pośrednictwem sieci reklamowych. W zależności od modelu rozliczeniowego, jaki przyjmują reklamodawcy, może to być też użytkownik, który kliknie w link afiliacyjny, przejdzie na konkretną stronę sprzedawcy albo zdecyduje się na wypełnienie formularza.

przekierowania i linki

Jak działa marketing afiliacyjny?

Jak działa marketing afiliacyjny w praktyce? Wydawcą może być na przykład popularna blogerka modowa, która do marketingu partnerskiego zgłosiła swojego bloga i konta w mediach społecznościowych. Znany producent wyrobów jubilerskich prowadzi właśnie kampanię promocyjną nowej kolekcji biżuterii i chce dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców. Proponuje blogerce specjalnie przygotowany kod rabatowy. Influencerka publikuje zniżkę i zdjęcia lifestyle biżuterii w swoich social mediach, dodaje też link afiliacyjny. Obserwujący ją użytkownicy przechodzą z podanego linku na stronę reklamodawcy i dokonują zakupów w jego sklepie internetowym. Firma jubilerska widzi w panelu sieci afiliacyjnej, ile produktów sprzedało się z konkretnego przekierowania lub z użyciem kodu rabatowego. Za każdą transakcję blogerka otrzymuje prowizję, np. 5 lub 10%. Do wypłaty pieniędzy mija około 30-60 dni. To czas, który potrzebuje reklamodawca, aby zweryfikować zakup. Program partnerski zakłada także odprowadzenie prowizji dla sieci afiliacyjnej, np. 30% od kwoty prowizji wydawcy.

Wysokość wynagrodzenia jest ustalana przez reklamodawcę i komunikowana na jego profilu w programie partnerskim. Zazwyczaj prowizję dostosowuje się do indywidualnych potrzeb. Oznacza to, że kategorie produktów, które mają niewysoką marżę, możemy sprzedawać z niższą prowizją, a te, które są dla nas bardziej opłacalne, mogą mieć wyższą prowizję.

Warto zaznaczyć, że w większość serwisów marketingu afiliacyjnego umożliwia anulowanie wypłacenia prowizji wtedy, gdy nie doszło do finalnej sprzedaży, przykładowo w wyniku braku płatności za produkt. Z punktu widzenia reklamodawcy jest to bardzo korzystne, ponieważ płaci on tylko za rzeczywistą konwersję.

marketing afiliacyjny

Kiedy marketing afiliacyjny jest skuteczny?

Najważniejsze w marketingu afiliacyjnym są programy partnerskie. To właśnie za ich pośrednictwem wydawcy i reklamodawcy określają wzajemne ramy współpracy i model promocji produktów. Najpopularniejsze formy to linki afiliacyjne umieszczone w tekście, ale zdarzają się także dedykowane kody rabatowe od reklamodawcy dla wybranego wydawcy, mailingi, recenzje video czy kampanie banerowe. Każda treść zawiera odpowiednio otagowany link, który umożliwia zidentyfikowanie wydawcy i przypisanie mu prowizji.

Mimo że programy afiliacyjne są tak popularne, często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, że dokonaliśmy zakupu za pośrednictwem strony reklamodawcy. Powód jest prosty: najskuteczniejszy marketing afiliacyjny zwykle łączy się z treściami wysokiej jakości, które czytelnicy uznają za przydatne. Przykładem mogą być wszelkie strony z subiektywnymi rankingami np. usług finansowych, gdzie autorzy są wybitnymi specjalistami i potrafią sporządzić ranking ofert najbardziej opłacalnych na rynku. Chociaż promowanie różnych produktów w celu zwiększenia sprzedaży i zwiększenia ruchu na stronach sprzedawców może być kuszące, wydawcy, którzy zdobyli zaufanie swoich odbiorców, proponując artykuły i usługi wysokiej jakości, z dużo większym prawdopodobieństwem przyczynią się do wykonania konwersji przez użytkownika, a co za tym idzie – do sprzedaży promowanych produktów.

Modele rozliczeń w marketingu afiliacyjnym

Z otrzymaniem prowizji musi wiązać się konkretna akcja użytkownika – zazwyczaj jest to wygenerowanie sprzedaży, ale nie tylko. Często reklamodawcom zależy na pozyskaniu leada poprzez wypełnienie przez potencjalnego klienta formularzu albo zostawienie numeru telefonu. Taki lead jest później przekazywany do działu obsługi klienta, który kontaktuje się w sprawie dalszej oferty. Osoby działające w branży finansowej doskonale wiedzą, jak trudne jest pozyskanie nowych klientów, którzy zdecydują się na kolejne konto bankowe.

Na rynku istnieją różne modele rozliczeń marketingu afiliacyjnego, najpopularniejsze z nich to:

  • Cost per lead (CPL) – model rozliczenia sieci partnerskich, w ramach którego firma płaci wydawcy prowizję za pozyskanie leada, czyli osoby potencjalnie zainteresowanej zakupem samego produktu. Program afiliacyjny z tego typu rozliczeniem przewiduje przyznanie prowizji m.in. za uzupełnienie formularza, pozostawienie danych kontaktowych czy zapis do newslettera.
  • Cost per click (CPC) – model prowizji w sieciach afiliacyjnych zakładający naliczanie wynagrodzenia dla wydawcy za kliknięcie w link tekstowy lub baner i przejście na stronę internetową.
  • Cost per sale (CPS) – najbardziej popularna forma rozliczenia w marketingu afiliacyjnym. Jest korzystna dla obu stron afiliacji – firma płaci za sprzedaż wygenerowaną po kliknięciu w linki partnerskie.

rozliczenia w marketingu

Wady i zalety marketingu afiliacyjnego

Wśród działań marketingowych nie ma rozwiązań idealnych i tak samo jest również z marketingiem afiliacyjnym. Ta forma promocji ma zarówno wady, jak i zalety. Sieci afiliacyjne pozwalają dotrzeć do szerokiego grona odbiorców za pośrednictwem różnych kanałów: mediów społecznościowych czy w ramach serwisów, które mają wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Marketing afiliacyjny to dla przedsiębiorcy niedroga możliwość pozyskania dodatkowych linków na konkretne produkty czy główną stronę brandu. Programy partnerskie umożliwiają także stałe monitorowanie ruchu i sprzedaży oraz ponoszenie opłat za realizację celu, w momencie, kiedy dany produkt zostanie faktycznie sprzedany. Oznacza to, że każda firma może stworzyć swój program partnerski i dołączyć do afiliacji bez żadnego ryzyka.

Wśród wad sieci afiliacyjnych można wymienić długi czas oczekiwania na wypłacenie prowizji. Branża afiliacyjna uwzględnia otrzymanie środków przez wydawcę po walidacji wykonanej przez reklamodawcę, która trwa zazwyczaj około 30-60 dni. Oznacza to także, że część prowizji może nie zostać wypłaconych ze względu na anulowanie w tym czasie transakcji przez klienta. Wygenerowanie sprzedaży wymaga poświęcenia dużej ilości zasobów na generowanie treści wysokiej jakości, promocji produktów afiliacyjnych w portalach społecznościowych czy poprzez programy lojalnościowe. Właśnie dlatego skuteczny marketing afiliacyjny jest niezwykle czasochłonny.

Affiliate marketing – podsumowanie

Największą popularność marketingu afiliacyjnego odnotowuje się w Stanach Zjednoczonych, na kolejnym miejscu plasuje się Europa Zachodnia. Ogromną zaletą afiliacji jest niski próg wejścia. Nie musimy zarządzać ogromnym serwisem, aby móc przystąpić do wybranego programu partnerskiego. Wystarczy założyć konto w serwisach społecznościowych i wybrać dowolną sieć. Należy pamiętać jednak, że w tej formie marketingu konkurencja jest bardzo duża i sprzedaż nie wygeneruje się sama. Aby osiągnąć sukces, musimy z pewnością zainwestować swój czas i postarać się o utworzenie treści wysokiej jakości.

Wioletta Sotomska

Wioletta Sotomska

Marketing & Business Development Director

Marketing & Business Development Director w Fabryce Marketingu. Posiada doświadczenie z sektora biznesowego, w zakresie budowania i rozwoju marek. Na co dzień zajmuje się budowaniem wizerunku marki, strategią marketingową, komunikacją w mediach społecznościowych oraz zarządzaniem projektami.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Pozycjonowanie PrestaShop w 8 prostych krokach – poradnik

    PrestaShop ma 0,8% udziałów rynkowych z liczbą sklepów przekraczającą barierę 100 tysięcy – jako jedyna platforma e-commerce spoza „ścisłej...

    Jak zbudować lojalność widzów poprzez content na YouTube?

    Druga najbardziej popularna wyszukiwarka na świecie, źródło setek kreatywnych pomysłów oraz doskonały sposób na generowanie dochodów....

    Wprowadzenie do domów mediowych – co to takiego i jakie są ich główne funkcje?

    Dom mediowy, lub inaczej agencja mediowa, umożliwia realizację rozbudowanych strategii reklamowych oraz osiąganie zaawansowanych celów marketingowych...

    Marketing emocjonalny – jak wykorzystać emocje i wartości ludzkie w komunikacji marketingowej?

    Zig Ziglar, amerykański trener sprzedaży, powiedział kiedyś: „Ludzie nie kupują, kierując się logiką. Kupują, kierując się emocjami”....