Marketing afiliacyjny w 2025 roku – czy warto w niego inwestować?

Prawdopodobnie niejeden raz zdarzyło Ci się zobaczyć na różnych stronach internetowych treści oznaczone jako „link partnerski” lub „wpis sponsorowany” z kodami rabatowymi umożliwiającymi zakup produktów lub usług.

Takie promowanie produktów za pośrednictwem programów partnerskich nazywa się „marketingiem afiliacyjnym” i może to być bardzo korzystny sposób monetyzowania publikowanych treści, ale też przyciągania nowych klientów i docierania do grupy docelowej.

Na czym polega marketing afiliacyjny w praktyce? Jakie korzyści oferuje i czy dołączenie do sieci afiliacyjnej jest opłacalne dla każdego? Sprawdzamy!

wykres

Co to jest marketing afiliacyjny w mediach społecznościowych?

Marketing afiliacyjny (nazywany też marketingiem partnerskim) polega na promowaniu produktów lub usług dowolnie wybranych firm, które posiadają programy partnerskie, w zamian za niewielką prowizję od każdej sprzedaży. Promocja zazwyczaj ma formę linków afiliacyjnych, które są odpowiednio otagowane i oznaczone, dzięki czemu dokładnie wiadomo, jakie jest źródło zakupu, a to pozwala na dokładne monitorowanie wyników – nawet w przypadku współpracy z kilkoma wydawcami.

Najpopularniejszą opcją jest promocja za pomocą mediów społecznościowych, ale może to być również tworzenie wartościowych treści na blogach czy recenzje w postaci video na YouTube. W tym sposobie promowania produktów bierze udział kilka stron:

  • Wydawca – osoba lub podmiot promujący produkt albo usługę sprzedawcy. Mogą to być portale i strony internetowe, blogerzy, YouTuberzy, influencerzy w social mediach, a także serwisy rabatowe. Możemy powiedzieć, że wydawca to każdy podmiot, który dysponuje kanałem, gdzie publikuje swoje treści. To właśnie tam, np. na stronie WWW albo instagramowym koncie wydawcy, dochodzi do przekierowania potencjalnych klientów za pomocą linku afiliacyjnego na docelową stronę internetową reklamodawcy. Wydawca otrzymuje wynagrodzenie za skuteczne polecenie, czyli zakup produktów reklamodawcy.
  • Reklamodawca – osoba lub firma sprzedająca produkt promowany za pośrednictwem strony wydawcy. Mogą to być wydawnictwa, firmy ubezpieczeniowe, banki, a także dowolne przedsiębiorstwo z innych branż, które chce zwiększyć sprzedaż swoich produktów bądź usług. To właśnie reklamodawca płaci wydawcy za zwiększenie sprzedaży i skuteczne informowanie o nowych produktach/usługach.
  • Sieć afiliacyjna – zewnętrzny organizator programu partnerskiego i pośrednik pomiędzy wydawcą a reklamodawcą. Sieć afiliacyjna skupia wielu wydawców i reklamodawców wewnątrz swojego systemu i umożliwia im wzajemną współpracę, a przy tym zazwyczaj pobiera prowizję od reklamodawcy za każdy sprzedany produkt z programu partnerskiego.
  • Klient – osoba fizyczna, która dokonuje zakupu produktu za pośrednictwem sieci reklamowych. W zależności od modelu rozliczeniowego, jaki przyjmują reklamodawcy, może to być też użytkownik, który kliknie link afiliacyjny, przejdzie na konkretną stronę sprzedawcy albo zdecyduje się na wypełnienie formularza kontaktowego.

Jak widać, marketing afiliacyjny to sieć wzajemnych powiązań, a skuteczne programy afiliacyjne pozwalają na dotarcie do wielu nowych odbiorców w stosunkowo krótkim czasie, Aby jednak skutecznie promować produkty, trzeba zadbać o kilka kwestii.

Social media

Jak działa marketing afiliacyjny w praktyce?

Teoria teorią, ale na czym polega marketing afiliacyjny w praktyce? To jedno z najczęściej zadawanych pytań, ale wbrew pozorom jest to prosta i jednocześnie skuteczna technika marketingu, która pozwala zwiększać sprzedaż i zainteresowanie ofertą własnego produktu/usługi.

Najlepiej zobrazuje to prosty przykład marketingu afiliacyjnego:

Wydawcą może być popularna blogerka modowa, która do programu partnerskiego zgłosiła się z własną stroną internetową i kontami w mediach społecznościowych. Z kolei znany producent wyrobów jubilerskich prowadzi właśnie kampanię promocyjną nowej kolekcji biżuterii i chce dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców. Proponuje zatem blogerce specjalnie przygotowany kod rabatowy.

Influencerka publikuje artykuł na temat biżuterii (np. recenzje produktów) na swojej stronie internetowej, a w jednym z linków dodaje zniżkę. Dodatkowo prezentuje lifestylowe zdjęcia biżuterii w swoich social mediach, dodając do nich również link afiliacyjny.

Obserwujący ją użytkownicy przechodzą z podanego linku bezpośrednio na stronę reklamodawcy i dokonują zakupów w jego sklepie internetowym. W ten sposób firma jubilerska widzi w panelu sieci afiliacyjnej, ile produktów sprzedało się z konkretnego przekierowania lub z użyciem danego kodu rabatowego.

Za każdą udaną transakcję, blogerka otrzymuje ustaloną wcześniej prowizję, np. 5% lub 10%. Po upływie 30-60 dni, otrzymuje wypłatę. To czas, który potrzebuje reklamodawca, aby zweryfikować zakup. Program partnerski zakłada także odprowadzenie prowizji dla sieci afiliacyjnej, np. 30% od kwoty prowizji wydawcy.

Wysokość wynagrodzenia jest ustalana przez reklamodawcę i komunikowana na jego profilu w programie partnerskim. Zazwyczaj prowizję dostosowuje się do indywidualnych potrzeb. Oznacza to, że kategorie produktów, które mają niewysoką marżę, można sprzedawać z niższą prowizją, a te, które są dla nas bardziej opłacalne, mogą mieć wyższą prowizję.

Warto zaznaczyć, że w większość serwisów marketingu afiliacyjnego umożliwia anulowanie wypłacenia prowizji wtedy, gdy nie doszło do finalnej sprzedaży, przykładowo w wyniku braku płatności za produkt. Z punktu widzenia reklamodawcy jest to bardzo korzystne, ponieważ płaci on tylko za rzeczywistą konwersję.

Afiliacja

Kiedy marketing afiliacyjny jest skuteczny?

Najważniejsze w marketingu afiliacyjnym są programy partnerskie. To właśnie za ich pośrednictwem wydawcy i reklamodawcy określają wzajemne ramy współpracy i model promocji produktów.

Najpopularniejsze formy to linki afiliacyjne umieszczone w tekście, ale zdarzają się także dedykowane kody rabatowe od reklamodawcy dla wybranego wydawcy, mailingi, recenzje video czy kampanie banerowe. Każda treść zawiera odpowiednio otagowany link afiliacyjny, który umożliwia zidentyfikowanie wydawcy i przypisanie mu prowizji.

Mimo że programy afiliacyjne są tak popularne, często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, że dokonaliśmy zakupu za pośrednictwem strony reklamodawcy. Powód jest prosty: najskuteczniejszy marketing afiliacyjny zwykle łączy się z treściami wysokiej jakości, które czytelnicy uznają za przydatne.

Przykładem mogą być wszelkie strony z subiektywnymi rankingami np. usług finansowych, gdzie autorzy są wybitnymi specjalistami i potrafią sporządzić ranking ofert najbardziej opłacalnych na rynku.

Chociaż promowanie różnych produktów w celu zwiększenia sprzedaży i zwiększenia ruchu na stronach sprzedawców może być kuszące, wydawcy, którzy zdobyli zaufanie swoich odbiorców, proponując artykuły i usługi wysokiej jakości, z dużo większym prawdopodobieństwem przyczynią się do wykonania konwersji przez użytkownika, a co za tym idzie – do sprzedaży promowanych produktów.

Czy marketing afiliacyjny jest zatem skuteczny? Tak, z punktu widzenia firmy na pewno, ponieważ płacą one za skuteczne polecanie produktów lub usług, czyli sfinalizowane transakcje. Influencer marketing może być też skuteczny z punktu widzenia wydawcy, ale trzeba pamiętać, że konkurencja jest duża, a samo tworzenie wartościowych treści to czasami za mało.

Aby osiągnąć sukces na tym polu, warto skupić się na pewnej niszy i tam budować swoją markę, optymalizować działania i podejmować takie tematy produktów reklamodawców, które są zgodne z budowanym wizerunkiem.

Modele rozliczeń w marketingu afiliacyjnym

Z otrzymaniem prowizji musi wiązać się konkretna akcja użytkownika – zazwyczaj jest to wygenerowanie sprzedaży, ale nie tylko. Często reklamodawcom zależy na pozyskaniu leada poprzez wypełnienie przez potencjalnego klienta formularzu albo zostawienie swojego numeru telefonu.

Taki lead jest później przekazywany do działu obsługi klienta, który kontaktuje się w sprawie dalszej oferty.

Na rynku istnieją różne modele rozliczeń marketingu afiliacyjnego, najpopularniejsze z nich to:

  • Cost per lead (CPL) – model rozliczenia sieci partnerskich, w ramach którego firma płaci wydawcy prowizję za pozyskanie leada, czyli osoby potencjalnie zainteresowanej zakupem samego produktu. Program afiliacyjny z tego typu rozliczeniem przewiduje przyznanie prowizji m.in. za uzupełnienie formularza, pozostawienie danych kontaktowych czy zapis do newslettera.
  • Cost per click (CPC) – model prowizji w sieciach afiliacyjnych zakładający naliczanie wynagrodzenia dla wydawcy za kliknięcie w link tekstowy lub baner i przejście na stronę internetową.
  • Cost per sale (CPS) – najbardziej popularna forma rozliczenia w marketingu afiliacyjnym. Jest korzystna dla obu stron afiliacji – firma płaci za sprzedaż wygenerowaną po kliknięciu w linki partnerskie.

To, w jakim modelu będą rozliczane usługi reklamodawców, zależy od indywidualnych ustaleń. Najlepsze programy partnerskie zapewniają dużą elastyczność pod tym względem i łączą reklamodawców z dobrze dopasowanymi wydawcami. Dają też narzędzia do śledzenia wyników, dzięki czemu można stale udoskonalać swoje systemy afiliacyjne.

Marketing afiliacyjny

Wady i zalety marketingu afiliacyjnego

Wśród działań marketingowych nie ma rozwiązań idealnych i tak samo jest również z marketingiem afiliacyjnym. Ta forma promocji ma zarówno wady, jak i zalety. Jakie?

Sieci afiliacyjne pozwalają dotrzeć do szerokiego grona odbiorców za pośrednictwem różnych kanałów:

  • mediów społecznościowych
  • kanałów na YouTube,
  • własnych stron internetoych,
  • czy w ramach serwisów, które mają wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Zalety marketingu afiliacyjnego:

Marketing afiliacyjny to dla przedsiębiorcy niedroga możliwość pozyskania dodatkowych linków na konkretne produkty czy główną stronę brandu, a także zwiększenie widoczności witryny poprzez przekierowywanie ruchu na nią.

Programy partnerskie umożliwiają także stałe monitorowanie tego ruchu, optymalizację kampanii afiliacyjnej, analizę danych i sprzedaży oraz ponoszenie opłat za realizację celu, w momencie, kiedy dany produkt zostanie faktycznie sprzedany.

Oznacza to, że każda firma może stworzyć swój program partnerski i dołączyć do afiliacji praktycznie bez żadnego ryzyka.

Wady marketingu afiliacyjnego:

Wady marketingu partnerskiego odczuwają głównie wydawcy i można tutaj wymienić czas oczekiwania na wypłacenie prowizji. Branża afiliacyjna uwzględnia otrzymanie środków po walidacji wykonanej przez reklamodawcę, która trwa zazwyczaj około 30-60 dni. Oznacza to także, że część prowizji może nie zostać wypłaconych ze względu na anulowanie w tym czasie transakcji przez klienta.

Wygenerowanie sprzedaży wymaga także poświęcenia dużej ilości zasobów na generowanie treści wysokiej jakości, promocji produktów afiliacyjnych w portalach społecznościowych czy poprzez programy lojalnościowe.

Właśnie dlatego skuteczny i zaangażowany marketing afiliacyjny jest niezwykle czasochłonny i wymaga pracy, zanim docelowy użytkownik dokona zakupu.

Marketing

Affiliate marketing – podsumowanie

Marketing partnerski w 2025 roku to nadal świetny sposób na promowanie produktów lub usług za pomocą współprac z wydawcami.

Należy pamiętać jednak, że w tej formie marketingu konkurencja jest bardzo duża i sprzedaż nie wygeneruje się sama. Aby osiągnąć sukces, musisz dopasować rodzaj współpracy do rodzaju promowanych produktów. Czasami mniejszy influencer z bardziej zaangażowaną grupą odbiorcó będzie lepszym wyborem niż popularny celebryta.

Z kolei jako wydawca musisz zainwestować swój czas, budować lojalność odbiorców, którzy będą chcieli skorzystać z polecanych produktów i postarać się o utworzenie treści wysokiej jakości, które przyciągną uwagę zarówno klientów, jak i potencjalnych reklamodawców.

Ogromną zaletą afiliacji jest niski próg wejścia. Nie musisz zarządzać ogromnym serwisem, aby móc przystąpić do wybranego programu partnerskiego. Wystarczy założyć konto w serwisach społecznościowych i wybrać dowolną sieć afiliacyjną.

Marketing & Business Development Director

Zdjęcie profilowe

Posiada doświadczenie z sektora biznesowego, w zakresie budowania i rozwoju marek. Na co dzień zajmuje się budowaniem wizerunku marki, strategią marketingową, komunikacją w mediach społecznościowych oraz zarządzaniem projektami.

Marketing & Business Development Director

Zdjęcie profilowe

Posiada doświadczenie z sektora biznesowego, w zakresie budowania i rozwoju marek. Na co dzień zajmuje się budowaniem wizerunku marki, strategią marketingową, komunikacją w mediach społecznościowych oraz zarządzaniem projektami.

formularz kontaktowy

    Nie wybrano pliku

    Skąd o nas wiesz