Przejdź do

Na ile fraz pozycjonować stronę lub sklep internetowy?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Na ile fraz pozycjonować stronę lub sklep internetowy?

Strona internetowa, która nie pojawia się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania Google pozostaje praktycznie niewidoczna dla odbiorców, a w przypadku sklepu internetowego nie widzą go potencjalni klienci. Witrynę można promować alternatywnymi metodami, na przykład przez Google Ads lub w mediach społecznościowych, ale tylko długi proces pozycjonowania generuje organiczny ruch. Przed rozpoczęciem działań SEO pojawia się niezwykle istotne pytanie – na ile słów kluczowych pozycjonować stronę, by zająć topowe miejsce?

W rzeczywistości nie istnieje uniwersalna metoda dotycząca skutecznego doboru fraz kluczowych. Wiele zależy od przyjętej strategii, charakterystyki biznesu, działań konkurencji i oczywiście dostępnego budżetu. Dziś postaramy się odpowiedzieć na najważniejsze pytania dotyczące optymalnej liczby fraz. Zapraszamy!

Od czego zależy optymalna liczba słów kluczowych na stronie, podstronie lub w sklepie internetowym?

Odpowiedni dobór fraz kluczowych potrafi wydatnie zwiększyć efektywność pozycjonowania. Z kolei popełniane błędy osłabiają pozycję strony w wynikach wyszukiwania i przyczyniają się do „przepalenia” budżetu. Optymalną liczbę słów należy określić w sposób przemyślany, biorąc pod uwagę kilka czynników.

Na jakiej podstawie wybierać słowa kluczowe?

  • Dostępny budżet – gdy jest ograniczony, pozycjonowanie szerokie, na dużą liczbę fraz kluczowych nie wchodzi w grę. W takim przypadku lepiej zredukować ich liczbę, skupiając się na tych, które mają najwyższy potencjał, by wygenerować ruch na Twojej stronie.
  • Charakter biznesu – firmową stronę internetową przedsiębiorstwa, które działa w niszowej branży naturalnie promuje się na mniej słów kluczowych niż duży sklep internetowy z wieloma produktami w ofercie.
  • Architektura strony internetowej – liczba fraz kluczowych, które mają być pozycjonowane naturalnie wzrasta wraz z liczbą podstron dostępnych na witrynie. W przypadku każdej z nich wybrane hasła powinny korespondować z treścią strony.
  • Działania konkurencji – o tym, ile fraz wybrać mogą zdecydować również działania konkurencji. Pamiętaj, że w branży SEO Twoja rynkowa konkurencja nie zawsze pokrywa się z konkurencją w wyszukiwarce. Te same hasła bywają skierowane do zupełnie innych użytkowników internetu, którzy szukają czegoś odmiennego. Jeśli prowadzisz działalność detaliczną, konkurencją w obrębie danego słowa kluczowego mogą okazać się hurtownie posiadające podobny asortyment.

Ile fraz kluczowych powinna mieć strona?

Dlaczego wybierając słowa kluczowe, warto przyjrzeć się konkurencji?

Dzięki współczesnym narzędziom takim jak Semstorm bądź Senuto z łatwością sprawdzisz, jakie słowa kluczowe przynoszą Twoim biznesowym rywalom największy ruch na ich stronach internetowych.

Weź to pod uwagę, jednak nie traktuj tej informacji jako wyroczni. Nie wszystkie konkurencyjne frazy przekładają się bowiem na sprzedaż. Niektórzy użytkownicy wpisują je w wyszukiwarkę wyłącznie po to, by zasięgnąć informacji.

Zweryfikuj też najbardziej konkurencyjne hasła, które naturalnie najmocniej obciążą Twój budżet. Ich wybór nie zawsze przekłada się na największą widoczność strony internetowej.

Jeśli Twój biznes jest mały, nie masz szans wygrać rywalizacji z największymi graczami, co dotyczy również słów kluczowych. Wówczas warto poszukać alternatywnej strategii, takiej jak frazy long tail (frazy zawierające więcej niż 2 wyrażenia), czyli pozycjonowanie na długi ogon.

Na czym polegają podstawowe strategie doboru słów kluczowych?

Optymalna ilość słów kluczowych jest zawsze kwestią indywidualną, zależną od dostępnego budżetu i wspomnianych wyżej czynników. Istnieje jednak kilka strategii, wedle których można odnieść się do liczby fraz kluczowych i rozważyć w jaki sposób odpowiednio dobrać słowa kluczowe zależnie od strategii jaką przyjmiemy.

Pozycjonowanie na niewielką liczbę słów kluczowych

Podejście, wedle którego wybierasz jedynie kilka haseł i na nich się skupiasz ma swoje zalety. Choć wiele w tej kwestii zależy od konkurencyjności fraz, zazwyczaj jest to rozwiązanie tańsze i mniej czasochłonne. Wystarczy zidentyfikować kilka pokrewnych haseł, które doskonale wpisują się w charakter Twojej oferty. Takie rozwiązanie sprawdza się, gdy Twój biznes jest dość niszowy, a większa liczba fraz i tak nie przełożyłaby się na konwersję.

Musisz jednak pamiętać, że pozycjonowanie strony wyłącznie na jedną frazę nie jest korzystne z punktu widzenia robotów Google. Z tego powodu warto dodatkowo uwzględnić kilka pokrewnych, na przykład typu long tail.

Zanim rozpoczniesz pozycjonowanie, poszczególne słowa kluczowe pod względem konwersji możesz zweryfikować uruchamiając dla nich kampanię Google Ads. Dane, które uda Ci się zebrać za pomocą kampanii Google Ads pozwolą zweryfikować frazy kluczowe oraz to, ile przyniosły konwersji.

Pozycjonowanie na wiele fraz kluczowych

Prowadzisz sklep internetowy i Twoja oferta jest bardzo szeroka? A może mocno inwestujesz w content marketing? W takim przypadku pozycjonowanie na mniejszą liczbę słów kluczowych raczej nie przyniesie spodziewanych efektów. Docelowo do promocji strony w wyszukiwarce wśród użytkowników przydatne może okazać się nawet kilkaset fraz.

Zanim jednak zaczniesz planowanie zakrojone na szeroką skalę postaraj się popracować nad słowami kluczowymi i pogrupuj je odpowiednio w obrębie strony. Każda grupa haseł powinna dotyczyć konkretnej podstrony kategorii, podkategorii lub produktu. Pamiętaj, że stosowanie tych bardziej precyzyjnych fraz, na przykład uwzględniających cechy lub kolor produktu bywa opłacalne.

Warto korzystać z bardziej szczegółowych fraz, takich jak np.: „biała sukienka na lato”. Chociaż ich konkurencyjność jest mniejsza, zazwyczaj charakteryzują się one wyższą konwersją, ponieważ są wpisywane przez użytkowników mających sprecyzowane oczekiwania, którzy mogli już podjąć decyzję zakupową.

Pozycjonowanie lokalne

Zdarza się, że pozycjonowanie danej witryny w internecie służy promocji usługi stacjonarnej. Wówczas liczbę stosowanych w działaniach SEO haseł możesz swobodnie ograniczyć do fraz lokalnych, które oprócz wyszukiwanych treści zawierają również lokalizację geograficzną – miasto, a nawet konkretną ulicę.

Jeśli jesteś właścicielem lokalnego biznesu z pewnością wiesz, gdzie i czego szukają Twoi potencjalni klienci. Większa liczba słów kluczowych nie jest konieczna, gdy skonkretyzowane pozycjonowanie lokalne przyniesie Ci nabywców.

Pozycjonowanie szerokie

Jeśli zamierzasz wypozycjonować stronę na dużą liczbę fraz, do Twojej dyspozycji pozostaje pozycjonowanie szerokie, na hasła typu long tail (frazy zawierające więcej niż 2 wyrażenia), czyli na długi ogon. Część słów kluczowych w tej strategii może charakteryzować się skromną liczbą wyszukiwań, ale za to potencjalnie wysoką konwersją. Gdy użytkownik trafi już na Twoją stronę, istnieje większa szansa, że skorzysta z oferty, co w praktyce oznacza wyższą sprzedaż.

Trzymając się poprzedniego przykładu, do słów kluczowych z długiego ogona zaliczałaby się fraza „biała sukienka na lato z falbankami w rozmiarze M”. Stosując tę strategię, do każdej konkretnej podstrony dobierz hasła typu long tail pasujące do prezentowanej na niej oferty.

Jak dobierać słowa kluczowe przy ograniczonym budżecie?

Jak dobrać frazy kluczowe przy ograniczonym budżecie?

Problemem przy doborze słów kluczowych, zwłaszcza na początku prowadzenia biznesu, bywają ograniczone zasoby finansowe. Ile haseł wybrać, podejmując działania SEO przy skromnym budżecie? Jak ściągnąć użytkowników na stronę? Oto kilka przydatnych wskazówek.

  1. Zacznij od pozycjonowania strony głównej, albo wybierz jedną podstronę, która Twoim zdaniem ma najwyższy potencjał.
  2. Ogranicz liczbę słów, które zamierzasz promować do możliwości swojego budżetu. Każda promowana fraza powinna mieć rozbudowaną bazę linków i być dokładnie śledzona w Google Search Console lub innym narzędziu.
  3. Na początku skup się na frazach o średniej konkurencyjności, których liczba wyszukiwań nie przekracza 1000. Umożliwi Ci to szybsze zajęcie wysokiej pozycji i szybsze zwiększenie sprzedaży. Zwiększona sprzedaż może zaowocować większym budżetem co pozwoli na większą ilość fraz do pozycjonowania.
  4. Z czasem promuj kolejne podstrony, na przykład z wykorzystaniem długiego ogona, czyli haseł o mniejszej konkurencyjności, ale większym współczynniku konwersji.
  5. Stale analizuj, które frazy ściągają na Twoją stronę lub konkretną jedną podstronę najwięcej użytkowników.

Jakimi zasadami należy się kierować przy doborze słów kluczowych?

Optymalna liczba słów kluczowych powinna być wynikiem analizy, której dokonasz w oparciu o powyższe czynniki. Poznaj garść wskazówek, które pomogą Ci trafnie dobrać i zoptymalizować konkretne frazy dla każdej podstrony.

  • Poznaj swoich klientów – przy doborze haseł nie koncentruj się wyłącznie na tym, jak działają roboty wyszukiwarki. Słowa kluczowe dobieraj w oparciu o treść strony i motywacje klientów, których interesuje dany temat i wpisują w wyszukiwarkę konkretną treść.
  • Stosuj synonimizację – przy pozycjonowaniu poszczególnych podstron stosuj frazy pokrewne. Przykładowo, obok hasła „biała sukienka na lato” skorzystaj z pokrewnych, takich jak ” biała letnia sukienka”. Jedno słowo kluczowe nie wystarczy, a dzięki synonimizacji sumaryczna liczba wyszukiwań zwiększy się.
  • Nie ograniczaj się do treści strony – zadbaj o optymalizację każdej spośród promowanych podstron, nie ograniczając się do tekstu. Frazami kluczowymi wypełniaj również tytuł, meta description, a nawet adres URL czy opis alternatywny obrazka.Jak unikać błędów przy doborze słów kluczowych?

Jakich błędów unikać przy doborze fraz kluczowych?

Wiedząc już, na ile słów kluczowych pozycjonować swoją stronę oraz jak dobrać hasła, postaraj się unikać potencjalnych błędów.

Jakie pułapki na Ciebie czekają w trakcie pozycjonowania?

  • Kanibalizacja fraz – staraj się nie używać tych samych haseł na różnych podstronach. W ten sposób zbudujesz konkurencję w obrębie swojej witryny, natomiast żadna spośród podstron nie znajdzie się wysoko w rankingu Google.
  • Zbyt wiele haseł w ramach jednej podstrony – innym błędem jest korzystanie z bardzo wielu wykluczających się fraz na jednej podstronie. Jeśli promujesz sukienki, nie wspominaj o spodniach. W ten sposób z pewnością nie znajdziesz się na szczycie wyników wyszukiwania. Pragnąc skorzystać z konkretnego słowa kluczowego, które Twoim zdaniem ma wysoki potencjał konwersji, stwórz dla niego nową podstronę. Nie musisz ograniczać się do stron produktowych – do Twojej dyspozycji jest przecież również blog albo inne sekcje, takie jak „Najczęściej zadawane pytania”.
  • Keyword stuffing czyli upychanie fraz na stronie – to praktyka polegająca na umieszczaniu nadmiernie dużej liczby słów kluczowych (czyli fraz, na które dana strona ma być pozycjonowana w wynikach wyszukiwania) na stronie internetowej w celu sztucznego podniesienia jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jest to technika, która była stosowana w przeszłości w celu manipulowania algorytmami wyszukiwarek, jednak obecnie jest uważana za nieetyczną i jest karana przez wyszukiwarki. Jeśli chcesz wypozycjonować stronę na konkretne frazy zadbaj o naturalne treści wysokiej jakości, które dostarczą użytkownikom wartość. Dla optymalizacji SEO ważne jest tworzenie treści, które odpowiadają na zapytania użytkowników i dostarczają wartościowych odpowiedzi na ich pytania.

 

Jakie narzędzia pomagają dobierać słowa kluczowe do konkretnych tekstów?

Optymalny dobór haseł bywa nie tylko problematyczny, ale również czasochłonny. Możesz ułatwić sobie to zadanie, stosując pewne narzędzia. Oto kilka przykładów:

  • Planer słów kluczowych Google – narzędzie pozwali Ci określić średnią liczbę wyszukiwań danej frazy kluczowej, a także dostarczy informacje na temat jej synonimów.
  • Surfer SEO – program zawiera panel, do którego wystarczy wprowadzić interesującą Cię frazę kluczową. Następnie natychmiast w edytorze otrzymasz rekomendacje dotyczące uzupełniających haseł i częstości ich występowania, a dodatkowo optymalnej długości tekstu, liczby nagłówków i akapitów.
  • Answer the public – ciekawe narzędzie, które z pewnością przydaje się przy tworzeniu zoptymalizowanych pod SEO treści content marketingowych. Po wpisaniu interesującego Cię słowa kluczowego otrzymasz listę pokrewnych haseł przygotowanych w interesującej graficznej formie drzewka. Dodatkowo narzędzie pomoże w odnalezieniu tematyki zapytań użytkowników kierowanych do wyszukiwarek na podstawie danej frazy kluczowej.

Nie istnieje optymalna liczba słów, na które należy pozycjonować stronę. Najważniejsze, aby ich rodzaj i liczbę dobierać świadomie, biorąc pod uwagę rodzaj biznesu, dostępny budżet, preferencje klientów i oczywiście mechanizm działania algorytmów Google.

Przemysław Paruszewski

Przemysław Paruszewski

Senior SEO Specialist

Od 8 lat związany z Fabryką Marketingu. Tworzy dynamiczne strategie SEO oparte na gruntownej analizie danych. Specjalizuje się w optymalizacji on-page SEO, strategiach content-marketingowych oraz planowaniu działań marketingowych.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Jak budować lojalność klienta? – sprawdź nasze sposoby

    Na dzisiejszym nadmiernie nasyconym rynku miliardy rozmaitych marek nieustannie konkurują o uwagę konsumentów. Klienci od świtu do zmierzchu...

    Oto 5 powodów, dlaczego reklama w wyszukiwarce jest niezbędna dla Twojej firmy

    Digital marketing stale ewoluuje. Zmieniają się trendy i udział poszczególnych kanałów w generowaniu konwersji oraz zysków. Jednak...

    Etyka w marketingu: jakie praktyki są akceptowalne, a które mogą zaszkodzić wizerunkowi marki?

    Czy w dzisiejszych czasach marketing jest etyczny? Wiele osób ma duże wątpliwości – czarny PR, nieuczciwe praktyki rynkowe czy brak...

    Co to jest Consent Mode 2.0 i dlaczego należy je wdrożyć?

    Rewolucja w sieci – te słowa najlepiej określają ustawę o rynkach cyfrowych (DMA) i akt o usługach cyfrowych (DSA). Mają...