Przejdź do

Czym jest Google Discover i jak się w nim pojawić?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Czym jest Google Discover i jak się w nim pojawić?

W 2021 roku serwis Search Engine Journal udostępnił raport Google Discover jednego z klientów. Okazało się, że po głównej aktualizacji algorytmu wyszukiwarki zwiększył się ruch organiczny z tego kanału i to bez jakichkolwiek modyfikacji ze strony właściciela witryny. 

Wniosek? Karta Discover może okazać się cennym źródłem wyświetleń i kliknięć, mimo że wielu marketerów traktuje ją po macoszemu. Sprawdź, czym dokładnie jest Google Discover i co zrobić, aby się tam pojawić!

Google Discover – co to jest i dlaczego warto się nim zainteresować? 

Google-discover-1594×1024

Google Discover to funkcja, która dostarcza użytkownikom mocno spersonalizowane treści, wybierając z całego zasobu indeksu. Pozwala generować ruch organiczny na stronach, ale nie działa tak, jak tradycyjna wyszukiwarka. Różnicą jest sposób odkrywania nowych stron/artykułów. 

W Google Search odbywa się to przy pomocy fraz kluczowych, natomiast na karcie Discover treści wyświetlają się automatycznie na podstawie:

  • aktywności w wyszukiwarce oraz przeglądarce,
  • aktywności na platformie YouTube, 
  • wprowadzonych ustawień na koncie Google, 
  • lokalizacji, 
  • informacji i aktywności w niektórych aplikacjach zainstalowanych na urządzeniu mobilnym. 

Kanał Google Discover często porównywany jest do Google News, co nie jest do końca trafne. Za narzędziami stoi całkiem odmienna logika działania. Discover bazuje na danych dotyczących wyłącznie jednego użytkownika, tymczasem News korzysta z danych zbiorczych i bierze pod uwagę trendy wśród wszystkich internautów.   

Do tego z Wiadomości Google można korzystać na podstawie fraz kluczowych.

Zrzut-ekranu-2023-03-15-132630-768×642

Jak włączyć Google Discover?

Aby włączyć kanał Discover, należy skorzystać z aplikacji mobilnej Google lub aplikacji Chrome. Na niektórych urządzeniach wystarczy przesunąć palcem w prawo na ekranie głównym. 

Dlaczego widoczność w Google Discover ma znaczenie?

W przypadku Discover to nie użytkownik dociera do treści, tylko treści docierają do użytkownika. Ta usługa pomoże Ci zainteresować odbiorców tematami/produktami, o których wcześniej nie mieli oni pojęcia!

Największe korzyści wynikające z widoczności w usłudze Discover to:

  • Większy ruch organiczny 

Gdy Twoje treści pojawiają się na karcie Odkrywaj, zyskujesz dodatkowe źródło ruchu organicznego na swojej stronie internetowej. 

Ciekawostka

Pamiętaj jednak, że Google Discover nie powinien być Twoim głównym, a tym bardziej jedynym kanałem pozyskiwania bezpłatnego ruchu. Traktuj go raczej jako dodatek do innych działań. To dlatego, że ruch z tego kanału nigdy nie jest pewny, ale o tym za chwilę. 

  • Wysoki współczynnik CTR

Jedną z największych zalet Discover jest wysoki współczynnik klikalności. Według badań treści newsowe w tym kanale osiągają CTR na poziomie 11%, natomiast średnia wartość dla innych typów treści to 6%. 

Powód jest prosty: strony i artykuły wyświetlane na karcie Odkrywaj są skrojone pod użytkownika (np. tematy, którymi bardzo często się interesuje), dzięki czemu istnieje większe prawdopodobieństwo, że je kliknie.   

  • Większa świadomość marki 

Na świadomość marki składają się: zasięg oraz poziom zaznajomienia konsumentów z jej wartościami, cechami charakterystycznymi oraz ofertą. Im więcej punktów styku ma odbiorca z marką, tym większe prawdopodobieństwo, że dokona konwersji. 

Google Discover to darmowy sposób na dodatkowe pokazanie się użytkownikom. 

  • Niższy współczynnik odrzuceń i dłuższe sesje

Ze względu na to, że w kanale Discover wiadomości i inne artykuły dopasowane są indywidualnie do użytkownika, wejście na stronę rzadziej kończy się odrzuceniem. Jeśli temat zainteresuje odbiorcę, można liczyć również na dłuższą sesję. 

Te aspekty wprawdzie nie są bezpośrednimi czynnikami rankingowymi SEO, ale wyszukiwarka Google może wyciągać z nich pewne wnioski. 

  • Większy zysk 

Większość działań marketingowych ma na celu zwiększenie zysków firmy. Google Discover również może pośrednio się do tego przyczynić. W końcu im większy ruch na stronie, tym większa szansa na pozyskanie klientów. 

W przypadku serwisów informacyjnych duży ruch organiczny przekłada się na przykład na większe zyski z wyświetlania reklam. 

Monitorowanie ruchu z Google Discover 

W 2019 roku firma Google wprowadziła raport dotyczący ruchu z Discover. Dostępny jest on w narzędziu Search Console, jednak nie dla każdego. Zakładka Discover pojawia się w menu tylko w przypadku witryn, które zgromadziły odpowiednią ilość danych z tego kanału.  

Raport zawiera informacje na temat tego, jak często witryna wyświetla się na karcie Discover i które elementy mają największą skuteczność, a także porównuje skuteczność treści z tradycyjnymi wynikami wyszukiwania. 

A co z Google Analytics? W tym narzędziu ruch z Discover zaliczany jest do wejść bezpośrednich, o czym warto pamiętać. 

Co zrobić, aby pojawić się w Google Discover?

Każda strona ma szanse pojawić się w Google Discover. Jak informuje Google, niepotrzebne są specjalne tagi czy dane strukturalne. Od czego więc zależy widoczność w tym kanale? Niestety nie istnieje żaden schemat optymalizacji, który zagwarantowałby miejsce na karcie Odkrywaj. 

Oficjalna informacja Google na temat wyświetlania treści w Discover (zrzut ekranu)

Nawet jeśli spełnisz wszystkie warunki wyszukiwarki, nie możesz mieć stuprocentowej pewności, że Twoje treści dotrą do użytkownika właśnie tym kanałem. Ale możesz popracować nad tym, aby zwiększyć swoje szanse. Jak? 

  • Upewnij się, że strona znajduje się w indeksie wyszukiwarki 

To pierwszy i najważniejszy warunek Google – Twoja strona musi znaleźć się w indeksie, aby mieć jakąkolwiek szansę na widoczność w Google Discover. 

Jeśli zależy Ci na wyświetleniu w karcie Odkrywaj konkretnego adresu URL, sprawdź stan jego indeksowania za pomocą narzędzia Google Search Console (Indeksowanie → Strony).

Google Search Console – informacja o poprawnym zindeksowaniu adresu URL (zrzut ekranu)

  • Twórz treści zgodnie z parametrem EEAT

Kanał Discover jest częścią wyszukiwarki Google, dlatego ocena jakości treści odbywa się na podstawie tych samych sygnałów, które brane są pod uwagę w przypadku Google Search. Wyszukiwarka podkreśla, że content powinien być tworzony przede wszystkim z myślą o użytkownikach. 

Szczególne znaczenie ma parametr EEAT (ang. Experience, Expertise, Authoritativeness, Trust). Jeśli liczysz na wysoką ocenę od Google, Twoje teksty powinny być tworzone przez doświadczonych ekspertów w danej dziedzinie i zawierać wiarygodne informacje (np. potwierdzone badaniami, analizami, statystykami). 

 Search Rater Guidelines – parametr EEAT (zrzut ekranu)

  • Unikaj clickbaitów i manipulacji 

Google rekomenduje, aby unikać clickbaitów oraz taktyk manipulowania użytkownikiem poprzez wyolbrzymianie rzeczywistości. Ale… dobry clickbait nie jest zły. W końcu skuteczny nagłówek to taki, który wpływa na emocje i zachęca do kliknięcia. 

Ważne jest to, aby nie podawać w tytułach nieprawdziwych informacji, nie pomijać istotnych kwestii i nie budować sztucznego zaangażowania.

Google News – przykład clickbaitu (zrzut ekranu)

  • Zoptymalizuj tytuł SEO 

Tytuł SEO strony/tekstu powinien odnosić się do informacji, które użytkowników rzeczywiście znajdzie po kliknięciu linku. Jednocześnie warto wzbudzić ciekawość i zaangażować odbiorcę. 

Nie ma idealnego schematu na optymalizację nagłówków pod kątem kanału Discover. Wiele zależy od rodzaju treści, w końcu tytuł artykułu newsowego powinien różnić się od tytułu poradnika evergreen. 

  • Zadbaj o wysokiej jakości grafiki 

Większą część ekranu w Google Discover zajmują grafiki, co oznacza, że aby zwiększyć swoje szanse na widoczność w tym kanale, trzeba szczególnie zadbać o ich jakość. Według Google kluczowa jest ich szerokość – powinna wynosić co najmniej 1200 pikseli. 

Oprócz tego konieczne jest włączenie ich za pomocą technologii AMP lub ustawienia max-image-preview:large. 

Zrzut-ekranu-2023-03-22-130715

Co powinno znaleźć się na takich grafikach? Najlepiej coś związanego z treścią artykułu. Google rekomenduje unikanie logo strony/marki w tym przypadku. 

  • Stwórz mobilną wersję witryny

Google Discover to funkcja skoncentrowana na urządzeniach mobilnych. Ważna jest więc responsywność witryny. Jeśli zadbasz o dopasowanie do rozdzielczości urządzeń przenośnych, zwiększysz swoje szanse na widoczność w tym kanale, a do tego zmniejszysz współczynnik odrzuceń. 

Ważna jest nie tylko techniczna optymalizacja strony, ale również formatowanie tekstu. Kierując content do użytkowników mobilnych, warto zadbać przede wszystkim o krótkie akapity oraz śródtytuły. 

Wyobraź sobie, że użytkownik trafia na Twój artykuł, jest zainteresowany tematem, dlatego klika link, jednak strona docelowa okazuje się nieatrakcyjna pod kątem technicznym i wizualnym. Litery są za małe, nie da się wyłączyć wyskakujących reklam, a do tego trudno poruszać się po menu na ekranie smartfona. 

Co zrobi użytkownik? Oczywiście upuści witrynę i przyczyni się do zwiększenia współczynnika bounce rate. 

Strona-responsywna-768×617

  • Poruszaj popularne i aktualne tematy

Teoretycznie w Google Discover mogą znaleźć się treści różnego rodzaju – od poradników, przez recenzje produktów, po wiadomości. 

Centrum Wyszukiwarki Google – informacja na temat rodzaju treści w Google Discover (zrzut ekranu)

Jednak w rzeczywistości najczęściej pojawiają się tam treści poruszające popularne i aktualne tematy. W 2021 roku na blogu Semrush pojawił się wpis autorstwa Mordy’ego Obersteina – specjalisty SEO i autora wielu badań w tym obszarze. 

Na podstawie kilkumiesięcznej analizy udało mu się ustalić, jakie treści najczęściej wyświetlają się w kanale Google Discover. Okazuje się, że prawie połowę karty Odkrywaj zajmuje content o charakterze newsowym, na drugim miejscu znajduje się content poruszający bieżące trendy, natomiast ostatnie miejsce to treści evergreen, czyli wiecznie żywe.  

Semrush Blog – wykres przedstawiający procentowy udział poszczególnych rodzajów treści w kanale Discover (zrzut ekranu)

  • Nie naruszaj polityki treści Google Discover

Wyszukiwarka Google stawia dwa warunki, jeśli chodzi o możliwość wyświetlania się w Discover. Pierwszy z nich to obecność w indeksie, drugi – respektowanie polityki treści. 

Reszta wymienionych wyżej czynników może jedynie zwiększyć szanse na widoczność, jednak indeksowanie i regulamin Google to kwestie kluczowe. Jakie wymagania ma najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie? Co wolno, a czego nie wolno robić? 

Niedozwolone jest przede wszystkim zamieszczanie treści niebezpiecznych, czyli takich, które mogą przyczynić się do wyrządzenia poważnej krzywdy ludziom lub zwierzętom. 

Do karty Discover nie dostaną się też:

  • treści szerzące nienawiść, 
  • treści związane z nękaniem, 
  • treści promujące przemoc i okrucieństwo, 
  • treści o charakterze jednoznacznie seksualnym, 
  • treści wprowadzające w błąd. 

Więcej na temat zasad tworzenia treści przyjaznych algorytmom przeczytasz w Centrum Pomocy Google

Google Discover to z pewnością cenne źródło organicznego ruchu, jednak nie łatwo się tam dostać. Trzeba spełnić kilka warunków, choć i to nie daje gwarancji, że artykuł wyświetli się na karcie Odkrywaj. Warto więc traktować kanał jako uzupełnienie ruchu z wyszukiwarki. 

 

Patryk Błachnio

Patryk Błachnio

Senior SEO Specialist

Specjalista SEO związany z Fabryką Marketingu od 2020 roku. Posiada bogate doświadczenie w branży, a jego portfolio obejmuje projekty dla wielu znanych marek, takich jak TVP, Wedel czy Eveline. Specjalizuje się w technicznej analizie serwisów oraz strategii i planowaniu treści w oparciu o holistyczne podejście do SEO Contentu.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Europejski Akt o Dostępności – dlaczego ma duże znaczenie dla twojej firmy

    Według danych Komisji Europejskiej prawie 90 milionów mieszkańców UE zmaga się z jakąś niepełnosprawnością. Ponad połowa tych osób czuje...

    Jak wygląda dobra strategia content marketingowa? Wystarczy, że skompletujesz te 5 rzeczy

    Paul Arden, ikona reklamy, wierzył, że ryzyko jest niezbędne do osiągnięcia dobrych wyników. Dlaczego? Bo pozwala markom na przełamywanie...

    10 często pomijanych funkcji w Google Merchant Center, które pozwolą Ci zwiększyć skuteczność kampanii

    Google Merchant Center oferuje mnóstwo funkcji i statystyk, dzięki którym reklamodawcy mogą znacząco poprawić wyniki swoich kampanii. Okazuje...

    YouTube SEO, czyli optymalizacja filmów w wyszukiwarce. Poznaj naszą checklistę

    YouTube może pochwalić się gronem aż 2,7 miliarda użytkowników, a każdego dnia korzysta z serwisu ponad 120 milionów widzów. Prowadząc...