Przejdź do

Kreatory stron www a efekty SEO – czy warto z nich korzystać?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Kreatory stron www a efekty SEO – czy warto z nich korzystać?

Potrzebujesz swojej własnej witryny? Cel znajduje się na wyciągnięcie ręki, a tworzenie stron internetowych i późniejsza ich obsługa nie wymaga wiedzy programistycznej. Dotyczy to nie tylko klasycznych witryn, ale również blogów i sklepów. Do Twojej dyspozycji są trzy rozwiązania. Wykonanie strony www możesz powierzyć agencji lub freelancerowi, licząc na rekomendacje i pełne dostosowanie witryny do Twoich potrzeb. Do Twojej dyspozycji są również darmowe i płatne systemy CMS, dzięki którym stronę www uruchomisz i skonfigurujesz samodzielnie. Trzecią i najprostszą możliwość stanowi kreator stron internetowych. Z użyciem tego typu narzędzi powstają naprawdę ciekawe witryny, jednak mają one opinię trudnych w pozycjonowaniu.

Jak działają kreatory stron internetowych? Jakiego narzędzia warto użyć do publikacji swojej witryny zależnie od potrzeb? Na czym polegają wady i zalety kreatorów? Jak przebiega pozycjonowanie serwisów stworzonych w ten sposób? Wyjaśniamy!

Kreator stron www, czyli najprostszy sposób na własną stronę internetową

Kreator stron internetowych to narzędzie, dzięki któremu swoją stronę www może wykonać osoba, która nie posiada w tej kwestii żadnego doświadczenia, a tym bardziej umiejętności programowania. Co więcej, w kreatorze stron www swoją własną witrynę możesz zaprojektować nawet w kilka minut.

Wystarczy wybrać interesujący Cię szablon, a następnie niemal dowolnie go modyfikować wedle własnego uznania na zasadzie „przeciągnij i upuść”, dokładnie jak w przypadku gotowych elementów w prezentacji PowerPoint. Później witryna, blog lub sklep wymagają jedynie uzupełnienia o treść.

Czy tworzenie stron www nigdy nie było tak proste? W rzeczywistości podobne kreatory wykorzystujące gotowe szablony funkcjonują od dawna. Ich popularność zwiększyła się w ostatnich latach, ponieważ narzędzia dają dzisiaj użytkownikom coraz więcej możliwości, w tym integrację z mediami społecznościowymi, (ważne, jeśli komunikujesz się ze swoimi klientami w mediach społecznościowych), publikowanie treści na blogu, jak również działalność e-commerce. W tym ostatnim przypadku sprzedaż odbywa się poprzez znajdujący się w serwisie sklep internetowy lub integrację z popularnymi platformami marketplace.

Niektóre kreatory uwzględniają również narzędzia pomagające pozycjonować stronę internetową w wyszukiwarce. Twórcy tych narzędzi dostrzegli wcześniejsze niedoskonałości związane z SEO. Innymi słowy temat tworzenia stron www przy pomocy kreatora nie jest nowością, za to obecnie użytkownicy mają do dyspozycji wiele rozbudowanych funkcji i wtyczek.

Korzystanie z kreatora jest maksymalnie uproszczone. Jako właściciel strony www nie musisz martwić się nawet o domenę i serwer. Własna domena może zostać wybrana w kreatorze, natomiast hosting serwisu otrzymasz od dostawcy usługi.

Co ważne, witryny pochodzące z kreatorów są zazwyczaj responsywne, a więc bez problemu wyświetlają się również na urządzeniach mobilnych.  Jak przebiega ich powstawanie od wyboru szablonu do publikacji?

content marketing kreator stron www

Kreator stron internetowych – niskie koszty, łatwa obsługa i pozostałe zalety

Pokusa stworzenia własnej strony internetowej przy pomocy kreatora stron jest bardzo silna. Pomijając na chwilę pozycjonowanie stron internetowych o takim rodowodzie, które budzi kontrowersje, warto zastanowić się nad zaletami tego rozwiązania.

Główne zalety kreatora stron www:

·         Niskie koszty – po stworzeniu swojej strony internetowej zazwyczaj płacisz jedynie skromny abonament. Istnieje też możliwość skorzystania z darmowego kreatora. Wówczas wystarczy znaleźć tani serwer i własną domenę.

·         Prosta obsługa w języku polskim – kreator www sprawia, że nie musisz posiadać doświadczenia, a tym bardziej jakiejkolwiek wiedzy programistycznej, by stworzyć naprawdę atrakcyjną witrynę. Tworzenie strony odbywa się na zasadzie na zasadzie „przeciągnij i upuść”. Późniejsze dodawanie treści na stronę jest równie proste.

·         Oszczędność czasu – przy pomocy kreatora swoją stronę internetową powstałą w oparciu o gotowe szablony opublikujesz nawet w kilka godzin, uwzględniając indeksowanie.

·         Wiele funkcjonalności – obecnie dobry kreator stron pozwala stworzyć nie tylko prostą witrynę, ale również sklep internetowy bądź bloga.

·         Liczne integracje – Twoja własna strona internetowa stworzona w kreatorze może zostać zintegrowana z mediami społecznościowymi, mapami Google, platformami marketplace i wieloma innymi narzędziami.

·         Nowoczesny wygląd witryny – w kwestiach wizualnych serwisy i sklepy pochodzące z kreatora w niczym nie ustępują swoim tradycyjnym odpowiednikom.

·         Responsywność – strony internetowe z kreatorów są dziś projektowane również pod kątem smartfonów i tabletów, a dzięki temu wyświetlają się prawidłowo na każdym urządzeniu.

·         Hosting i domena – aby opublikować profesjonalną witrynę, nie musisz posiadać własnego hostingu ani własnej domeny.

·         Certyfikat SSL – kreator stron www pozwala łatwo go wdrożyć w architekturę strony.

kreatory stron www

Tworzenie stron www w praktyce

Chociaż każde dostępne na rynku narzędzie działa nieco inaczej, a w branży panuje spora konkurencja, tworzenie witryny w kreatorze stron www odbywa się zazwyczaj w zbliżony sposób. Proces można sprowadzić do kilku kroków. Proste serwisy w praktyce powstają dziś nawet w kilka minut bez ingerencji w kod.

Tworzenie witryny w kreatorze stron www krok po kroku:

·         Wybór optymalnego kreatora – wybierz płatny lub darmowy kreator stron www, który najlepiej spełnia Twoje potrzeby pod względem estetyki i funkcjonalności. Przed rozpoczęciem tworzenia projektu warto przyjrzeć się witrynom konkurencji w poszukiwaniu inspiracji i ciekawych rozwiązań.

·         Wybór wariantu cenowego – zastanów się, jakie funkcjonalności będą niezbędne na Twojej stronie lub mogą przydać się w niedalekiej przyszłości. Używanie kreatora jest zazwyczaj darmowe, jednak później opłacasz utrzymanie swojego serwisu w ramach abonamentu, a w wersji minimum płacisz za serwer. Koszt zależy od wybranych funkcjonalności. Utrzymanie prostej strony www zawsze będzie tańsze niż rozbudowanego sklepu internetowego.

·         Wybór domeny – nazwa domeny Twojej strony www powinna korespondować z jej treścią. Dzięki temu odbiorcy łatwiej ją zapamiętają. Jest to szczególnie istotne, kiedy projektujesz serwis i dla Twojej firmy.

·         Wybór szablonu strony www – przy pomocy kreatora stron www wybierzesz szablon, który najlepiej wpisuje się w potrzeby i wymagania Twojej witryny. Uwzględnia on domową stronę, jak również pozostałe podstrony. Pamiętaj o użytkownikach smartfonów. Strona stworzona w ten sposób powinna dobrze prezentować się na każdym urządzeniu.

·         Dostosowanie szablonu – wybrany szablon strony internetowej możesz dowolnie modyfikować, zazwyczaj poprzez przeciąganie poszczególnych elementów, jakie znajdą się na Twojej stronie. Edycji podlega oczywiście również kolorystyka.

·         Tworzenie treści – w kolejnym etapie przy pomocy kreatora stron www możesz wzbogacić swoją witrynę o dowolne treści. Jeśli w przyszłości planujesz pozycjonowanie witryny, już na tym etapie uwzględnij frazy kluczowe i odpowiednie formatowanie tekstu.

·         Publikacja strony www – przetestuj swoją witrynę w poszukiwaniu błędów. Jeśli wszystko jest w porządku, publikacji możesz dokonać jednym kliknięciem. Osobną kwestię stanowią narzędzia SEO, dzięki którym w przyszłości Twoja strona zajmie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google, podobnie jak szybkość ładowania serwisu za sprawą serwera.

zalety i wady kreatora stron internetowych

Najpopularniejsze kreatory stron internetowych

Tworząc stronę internetową, masz obecnie do dyspozycji bardzo wiele narzędzi. Każdy kreator stron www ma swoje unikalne rozwiązania. Oto kilka najpopularniejszych narzędzi umożliwiających wygodne i szybkie osiągnięcie celu.

WIX

WIX jest bardzo rozbudowanym kreatorem stron www. Przy pomocy tego narzędzia możesz stworzyć własną stronę internetową, korzystając z ponad 800 edytowalnych szablonów. Oprócz tradycyjnych stron w grę wchodzą także sklepy, kalendarze z rezerwacjami online, blogi i firmowe logo.

Na uwagę zasługują także narzędzia SEO, czyli funkcje kreatora wspierające pozycjonowanie stron internetowych, w tym optymalizacja strukturalna witryny, modyfikacja meta tagów, menadżer przekierowań URL, integracja z Google Search Console oraz interfejsy API SEO dla programistów.

Home.pl

Własnym kreatorem stron www dysponuje również serwis zajmujący się hostingiem i dystrybucją domen – Home.pl. Użytkownicy mają do dyspozycji trzy pakiety:

·         Startowy – umożliwiający tworzenie stron www w formie wizytówek,

·         Biznesowy – pozwalający stworzyć stronę internetową z wieloma zakładkami,

·         Profesjonalny – serwisy zaprojektowane w ramach tego pakietu umożliwiają sprzedaż w sieci.

Ten kreator stron www bez wątpienia ułatwia uzyskanie atrakcyjnej własnej domeny.

WebWave

Dużą popularnością wśród użytkowników pragnących posiadać profesjonalną stronę internetową cieszy się również WebWave. Wybierając to narzędzie, masz do dyspozycji ponad 100 szablonów, a na swojej stronie możesz umieścić przykuwające wzrok animacje.

Dodatkowymi wyróżnikami tego kreatora są możliwość stworzenia sklepu internetowego, a także kod ułatwiający pozycjonowanie strony.

Zyro

Zyro to z pewnością jedno z najbardziej prostych i intuicyjnych w obsłudze narzędzi służących do tworzenia stron www. Jego wyróżnikiem są bardzo niskie ceny miesięcznego abonamentu we wszystkich dostępnych pakietach.

Przy pomocy tego kreatora stworzysz własny serwis z funkcją sklepu na stronie www zawierającego maksymalnie 500 produktów, bez konieczności kodowania. W zarządzaniu stroną internetową pomoże Ci natomiast całodobowa obsługa klienta.

Kreator stron www a SEO – dostępne rozwiązania

Nie ma wątpliwości, że prosty w obsłudze kreator idealnie nadaje się do tworzenia stron internetowych atrakcyjnych wizualnie, rozbudowanych i przyjaznych użytkownikom. Najczęściej zadawane pytania dotyczą natomiast tego, czy gotowe szablony są dobrze zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek. Czy stronę www zaprojektowaną w ten sposób można pozycjonować równie łatwo jak tradycyjne witryny?

Przez lata serwisy stworzone za pośrednictwem kreatora stron internetowych z gotowych elementów na zasadzie „przeciągnij i upuść” słusznie uchodziły za słabo zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek. Obecnie twórcy kreatorów dokładają wszelakich starań, aby strona www powstała w ten sposób pozycjonowała się dobrze.

Przykładowe narzędzia przydatne w pozycjonowaniu strony internetowej:

·         Przyjazne adresy URL – właściciele witryn mogą je konfigurować na etapie tworzenia stron www lub później.

·         Integracja z Google Search Console – niezwykle istotna przy pozycjonowaniu.

·         Optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych – strony prawidłowo wyświetlane na urządzeniach mobilnych są promowane przez roboty Google.

·         Własna domena – serwisy opublikowane pod własną domeną również łatwiej się pozycjonują.

·         Mapa strony XML – pozwala kontrolować indeksację.

·         Meta tagi – prawidłowo przygotowane poprawiają pozycję w wynikach wyszukiwania.

·         Zarządzanie przekierowaniami – ręczna lub automatyczna konfiguracja przekierowań z nieaktualnych adresów URL.

·         Interfejsy API – możliwość ingerencji w kod w celu poprawy pozycjonowania strony.

Potencjalne ograniczenia strony www stworzonej w kreatorze

Wybierając darmową stronę stworzoną przy pomocy kreatora, musisz niestety liczyć się z ryzykiem, że jej pozycjonowanie będzie utrudnione. Chociaż wiele zależy od treści i optymalizacji, jakie uwzględnisz na swojej witrynie, część kreatorów ma swoje ograniczenia.

Strona stworzona w kreatorze – potencjalne utrudnienia w pozycjonowaniu:

·         Niedopracowany kod – mimo atrakcyjnego wyglądu kod strony internetowej pochodzącej z kreatora prawdopodobnie nie będzie tak dopracowany i wolny od błędów, jak w przypadku dedykowanej witryny. Niestety jest to istotne dla robotów Google.

·         Brak możliwości ingerencji w kod – optymalizacja strony pod SEO może wymagać ingerencji w jej kod. Jeśli wybierzesz darmową wersję, prawdopodobnie będzie to niemożliwe.

·         Szybkość ładowania się strony – kolejny aspekt związany z kodem, ale również hostingiem. Powolnie ładująca się strona jest mniej atrakcyjna z punktu widzenia robotów Google, a w przypadku kreatora masz na to znikomy wpływ.

utrudnienia w tworzeniu stron internetowych

Czy warto wybrać stronę internetową z kreatora?

Nadal zadajesz sobie pytanie: „Czy przy pomocy kreatora mogę stworzyć stronę internetową, która będzie atrakcyjna dla użytkowników, a jednocześnie łatwo się pozycjonowała?”. Odpowiedź na nie zależy od narzędzia, które wybierzesz. Niektóre kreatory są lepiej przystosowane do potrzeb SEO, natomiast inne dają Ci ograniczoną kontrolę nad tym aspektem.

Jeśli potrzebujesz prostej strony-wizytówki, której nie zamierzasz promować w wyszukiwarce, kreator będzie dla Ciebie dobrym rozwiązaniem. Zakładając aktywność SEO w przyszłości, najlepiej skonsultuj się ze specjalistami, zanim podejmiesz decyzję!

Aleksander Stempowski

Aleksander Stempowski

SEO Specialist

Aleksander Stempowski – SEO Specialist. Doświadczony w analizowaniu stron www oraz aplikacji komórkowych, kompleksowym prowadzeniu projektów SEO i ASO, a także w tworzeniu audytów SEO i UXowych.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Wprowadzenie do domów mediowych – co to takiego i jakie są ich główne funkcje?

    Dom mediowy, lub inaczej agencja mediowa, umożliwia realizację rozbudowanych strategii reklamowych oraz osiąganie zaawansowanych celów marketingowych...

    Marketing emocjonalny – jak wykorzystać emocje i wartości ludzkie w komunikacji marketingowej?

    Zig Ziglar, amerykański trener sprzedaży, powiedział kiedyś: „Ludzie nie kupują, kierując się logiką. Kupują, kierując się emocjami”....

    Czym jest Agile Marketing? I jakimi zasadami się kieruje?

    Agile Marketing to odpowiedź na zmieniające się praktyki marketingowe na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Tradycyjnie zespoły marketingowe...

    Co to jest User Generated Content? Rola UGC w strategii marketingowej

    Według badań przeprowadzonych przez Nielsena, aż 9 na 10 konsumentów bardziej ufa treściom tworzonym przez innych użytkowników,...