Przejdź do

Podstawy marketingu e-mailowego: jak stworzyć skuteczną kampanię?

Strona główna > Czytelnia > Marketing > Podstawy marketingu e-mailowego: jak stworzyć skuteczną kampanię?

Jeśli chcesz rozwijać swoją markę lub sprzedawać produkty czy usługi, e-mail marketing jest jednym z najpopularniejszych i najskuteczniejszych narzędzi w digitalowych kampaniach promocyjnych. W poniższym artykule omówimy, w jaki sposób email marketing może pomóc w rozwoju Twojej firmy, a także podamy kilka wskazówek, które pomogą Ci rozpocząć skuteczne kampanie mailingowe.

Pierwszy e-mail został wysłany w 1971 roku przez amerykańskiego inżyniera i programistę Raya Tomlinsona. Wiadomość, którą przesłał, była jedynie ciągiem cyfr i liter, ale stała się początkiem nowej ery komunikacji. Tomlinson wprowadził także użycie symbolu „@” w adresach e-mail.

W 1978 roku menedżer ds. marketingu w firmie Digital Equipment Corp, Gary Thuerk, wykorzystał tę nową metodę bezpośredniej komunikacji, aby wysłać pierwszą komercyjną wiadomość e-mail i poinformować użytkowników sieci ARPANET o nowym produkcie. Właśnie dlatego Thuerk bywa nazywany przez wiele osób „ojcem spamu”.

e-mail marketing

Co to jest email marketing?

Email marketing to jedna z form marketingu bezpośredniego, która jako kanał dotarcia wykorzystuje skrzynki pocztowe użytkowników. Pozwoli Ci nie tylko poinformować klientów o najnowszych promocjach czy akcjach, które organizujesz. Marketing automation, który od niedawna skutecznie podbija rynek, sprawił, że za pomocą działań mailingowych możemy osiągnąć niesamowicie skuteczne efekty. Kampanie e-mail pozwalają również odegrać kluczową rolę w strategii marketingowej poprzez generowanie leadów, zwiększanie świadomości marki, budowanie relacji długofalowej lub utrzymywanie zaangażowania klientów za pomocą różnych form wiadomości.

Jakie są rodzaje kampanii w email marketingu?

Istnieje wiele rodzajów e-mail marketingu. Każdy z nich służy innemu celowi i wykorzystuje odmienny sposób nawiązania kontaktu z odbiorcami.

  • E-maile powitalne – pierwszy kontakt z klientem, który znajduje się na naszej liście mailingowej. Zazwyczaj zawiera powitanie i podziękowanie za dopisanie się do bazy. W treści wiadomości może znajdować się także kod rabatowy na pierwsze zakupy.
  • Biuletyny – często przedstawiają aktualne informacje o firmie. Mogą również obejmować artykuły, wpisy blogowe czy recenzje klientów. Zwykle będą zawierały wezwanie do działania, które ma skłonić czytelnika do podjęcia akcji, np. przeczytania nowego wpisu na blogu.
  • E-maile pielęgnujące leady – ten typ wiadomości e-mail jest kierowany do określonej grupy odbiorców z listy mailingowej i ma na celu przekonanie ich do wykonania konwersji. Zazwyczaj e-maile pielęgnujące leady skupiają się na grupie zaciekawionej konkretnym produktem lub usługą, a następnie budują ich zainteresowanie za pomocą większej liczby wiadomości mailowych, oferujących dodatkowe informacje lub odpowiednie promocje. Celem jest skłonienie użytkownika do przejścia z etapu rozważania do podjęcia decyzji o zakupie.
  • Dedykowane e-maile – email marketing to jeden z kanałów komunikacji, który umożliwia nam precyzyjne dotarcie do określonego segmentu odbiorców. Za pomocą mailingu możemy dotrzeć do wybranej grupy, np. nowych klientów albo osób, które dodały produkt do koszyka, ale nie dokończyły transakcji. W połączeniu z marketingiem automatycznym maile reklamowe mogą być niezwykle skutecznym narzędziem, generującym wyższe konwersje.
  • Mailing promocyjny – niezwykle powszechna forma reklamy. Promocja firmy poprzez wysyłanie kampanii informujących o aktualnych promocjach.
  • Sezonowy mailing – wiele firm wykorzystuje okres świąteczny lub specjalne dni, np. Walentynki, Boże Narodzenie, Dzień Mamy, Dzień Taty albo Dzień Dziecka, aby dotrzeć do swoich obecnych odbiorców z informacjami o nadchodzących wyprzedażach i promocjach. Użytkownicy bardzo chętnie biorą udział w akcjach specjalnych, takich jak Black Friday. Możesz wykorzystać to, jak wiele osób w naszej populacji z niecierpliwością oczekuje na ten szczególny dzień. To prawdziwe święto e-commerce, gwarantujące wzrost sprzedaży, o którym nie można zapomnieć, planując marketing internetowy.
  • Email marketing z ankietą – informacje zwrotne od użytkowników to jedno z najlepszych narzędzi, pomagające usprawnić działania firmy. Feedback pozwala zwracać uwagę na kwestie i problemy, które samodzielnie moglibyśmy przeoczyć. Wysłanie do listy mailingowej prośby o opinie, sprawia, że odbiorcy czują się docenieni. To również informacja, że chcesz stworzyć doświadczenie, produkt lub usługę na wysokim poziomie, które spełni oczekiwania klienta.

zalety e-maiil marketingu

Zalety email marketingu

Email marketing stał się tak popularnym narzędziem marketingowym, dzięki temu, że pozwala nam dotrzeć do jak największej liczby odbiorców zainteresowanych naszą ofertą. Wysyłka newsletterów odbywa się tylko do tego klienta, który wyraził na to zgodę. Co więcej, zmusza użytkownika do podjęcia pewnego rodzaju działania – e-maile pozostaną w skrzynce odbiorczej, dopóki odbiorcy nie zdecydują o ich przeczytaniu, usunięciu lub zarchiwizowaniu.

Największa zaleta email marketingu to pomoc w budowaniu relacji z odbiorcami, a jednocześnie zwiększanie ruchu na blogu, w mediach społecznościowych czy na stronie. Bardzo skuteczna jest także funkcja kierowania reklamy za pomocą segmentacji. Wysyłka mailingu może być adresowana do użytkowników według grupy demograficznej, wieku, podjętych akcji albo innych, dowolnych kryteriów. Takie działanie sprawia, że wskaźnik otwarcia wiadomości, czyli tzw. open rate, może być jeszcze wyższy. E-mail marketing umożliwia także przeprowadzanie testów A/B, dzięki czemu wybierzemy najbardziej skuteczne szablony wiadomości mailowych. Decydując się na konkretny system wysyłkowy, możemy zarządzać naszym e-mail marketingiem w bardzo przyjazny sposób. Firmy dostępne na rynku oferują błyskawiczne utworzenie mailingu za pomocą gotowych szablonów newsletterów oraz takie możliwości jak:

  • intuicyjny edytor: edycja formularzy lub szablonów maili,
  • testowanie: testy A/B, antyspamowe, testowanie na urządzeniach mobilnych,
  • analityka: analiza RFM, ROI, zaangażowania, wsparcie Google Analytics,
  • raportowanie: raporty z kampanii w czasie rzeczywistym,
  • segmentacja odbiorców i klientów,
  • integracje: z systemem CRM, platformami e-commerce,

wady e-mail marketingu

Wady mailingów

Jeżeli chodzi o wady mailingu, to największą z nich jest zmęczenie klienta setkami wiadomości, które trafiają do jego skrzynki. Powszechny spam, przygotowanie i wysyłanie nietrafionych kampanii, a także kierowanie reklam do osób, które nie wyraziły na to zgody, sprawiają, że klienci nie chcą zapisywać się do wysyłki firmowego mailingu.

Jak wysłać skuteczne wiadomości do listy mailingowej?

Zastanawiasz się, od czego zacząć? Podstawowa zasada mówi o tym, że kampania nie może być wysłana do listy przypadkowych osób, które nie wyraziły na to zgody. Każdy klient powinien zaakceptować wysyłkę, a firma w razie kontroli okazać niezbędną dokumentację. Warto wybierać tych dostawców narzędzi mailingowych, którzy oferują system Double Opt-in, polegający na podwójnej weryfikacji adresu mailowego.

Użytkownik chętnie zapisze się do bazy newslettera, jeśli zaoferujesz mu rabat na pierwsze zamówienie albo bezpłatną wysyłkę przy następnym zakupie na stronie. Klient lubi być zaskakiwany – wysyłaj dedykowane kody, które zachęcą odbiorcę do powrotu na Twoją stronę.

Komunikując się z klientami, pamiętaj o tym, aby reklama w formie wysyłki miała jak najbardziej estetyczną formę. Jeżeli prowadzisz e-commerce, koniecznie otaguj za pomocą znaczników UTM każdy link. Dzięki temu zobaczysz w Google Analytics, które produkty zostały zakupione oraz ile było przejść z kampanii na stronę internetową. Efekty reklamy mailowej sprawdzisz także w panelu narzędzia, za pomocą którego przeprowadziłeś wysyłkę. Pamiętaj, że skuteczny newsletter działa podobnie jak kampanie SEO w wyszukiwarce – im bardziej wartościowa treść, tym lepsze efekty.

Ile kosztuje e-mail marketing?

Wysyłając reklamę za pośrednictwem usług mailingowych, nie ponosimy bardzo wysokich kosztów. Zazwyczaj cena za wysyłkę jednego maila oscyluje w okolicy kilku groszy. Wielu dostawców usług ma w ofercie nawet darmowe mailingi. Odbiorcy takich reklam będą widzieli jednak logo firmy dostarczającej mailingi, a dane analityczne wysyłki nie zostaną nam wyświetlone.

Podsumowanie

Reklama w internecie może mieć rozmaite formy. Email marketing to jeden z najbardziej popularnych i zarazem najtańszych sposobów dotarcia do odbiorców. Kanał ten wymaga jednak solidnej strategii i precyzyjnej analityki. Tylko znając statystyki i efekty naszych działań, będziemy mogli odpowiednio je zoptymalizować, by doczekać się upragnionej odpowiedzi w postaci konwersji.

Oliwia Wulczyńska

Oliwia Wulczyńska

Marketing & PR Specialist

Jako Marketing & PR Specialist w Fabryce Marketingu zajmuje się budowaniem wizerunku marki poprzez prowadzenie mediów społecznościowych i współtworzenie strategii marketingowej. Jest też odpowiedzialna za nawiązywanie i utrzymywanie relacji z partnerami biznesowymi.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Wprowadzenie do domów mediowych – co to takiego i jakie są ich główne funkcje?

    Dom mediowy, lub inaczej agencja mediowa, umożliwia realizację rozbudowanych strategii reklamowych oraz osiąganie zaawansowanych celów marketingowych...

    Marketing emocjonalny – jak wykorzystać emocje i wartości ludzkie w komunikacji marketingowej?

    Zig Ziglar, amerykański trener sprzedaży, powiedział kiedyś: „Ludzie nie kupują, kierując się logiką. Kupują, kierując się emocjami”....

    Czym jest Agile Marketing? I jakimi zasadami się kieruje?

    Agile Marketing to odpowiedź na zmieniające się praktyki marketingowe na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Tradycyjnie zespoły marketingowe...

    Co to jest User Generated Content? Rola UGC w strategii marketingowej

    Według badań przeprowadzonych przez Nielsena, aż 9 na 10 konsumentów bardziej ufa treściom tworzonym przez innych użytkowników,...