Przejdź do
baner_under_the_fold-7-2048×486

Podsumowanie roku 2021 w SEO

Strona główna > Czytelnia > SEO > Podsumowanie roku 2021 w SEO

2021 rok upłynął nie tylko pod hasłem kolejnych fal pandemii COVID, ale także dynamicznych zmian w SEO. Te z kolei nieźle namieszały w SERP-ie i zdecydowanie nie pozwoliły SEOwcom na nudę… 

Jednym z najważniejszych elementów skutecznej strategii SEO jest nie tylko śledzenie wprowadzanych przez Google aktualizacji, ale przede wszystkim – dynamiczne reagowanie na nowe wytyczne. 2021 rok jest na to doskonałym przykładem… Kolejne algorytmy Google, zmiana czynników rankingowych czy ważne modyfikacje w SERP-ach wymuszały na SEOwcach maksymalne skupienie; utrzymanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania wymagało od nich zegarmistrzowskiej precyzji. Spróbujmy więc krótko podsumować wszystkie przeobrażenia, jakie przyniosło branży ostatnie 12 miesięcy.

styczeń_newsletter

Mobile ponad wszystko

Początek roku minął pod znakiem jednej z najbardziej oczekiwanych przez branżę zmian (także ze względu na opóźnienie, pierwotnie planowano jej wdrożenie na 2020 rok), czyli stuprocentowego Mobile First Index.

Dostosowanie stron internetowych do wyświetlania na mniejszych ekranach od kilku lat było dla Google jednym z ważnych czynników rankingowych. Wraz z upływem czasu – i wzrostem liczby wyszukiwań mobile – jego znaczenie rosło jeszcze bardziej. Dlatego też w I kwartale 2021 roku najważniejszym wydarzeniem dla branży SEO była z pewnością informacja, że od marca 2021 Google w całości przechodzi na Mobile First Index.

Co to miało oznaczać w praktyce? Ano tyle, że mobilne wersje stron internetowych stały się kluczowym punktem do indeksowania i tworzenia rankingu. W efekcie takiej zmiany eksperci jeszcze bardziej skupili się na tym, aby uczynić wszystkie elementy witryny jak najbardziej przyjaznymi dla wersji mobilnych.

Intensywna wiosna

Wiosna w SEO przebiegła pod hasłem Google Product Review Update oraz aktualizacji Core Update, a właściwie jej pierwszej części – Page Experience Update. Skupiała się ona na czasie ładowania poszczególnych elementów na stronie.

Google Product Review Update

Otóż w kwietniu 2021 roku pracowników działów SEO czekała kolejna zmiana – Google wprowadziło nową aktualizację. Jej celem było dostarczanie szczegółowych, użytecznych i realnie pomocnych odbiorcom recenzji i zmniejszanie znaczenia tych, które są dla nich bezużyteczne lub mało wartościowe. Aktualizacja objęła wyłącznie anglojęzyczne wersje stron posiadających recenzje.

Core Update

Kolejnymi ważnymi dla SEO wydarzeniami były aktualizacje Core Update. Znaczący wpływ na wyniki miały Page Experience UpdateGoogle Search Releases Spam Update.

Page Experience Update to aktualizacja mająca na celu poprawę komfortu internautów przy pomocy szybkiej, stabilnej i interaktywnej strony www. Pierwotnie planowano wdrożyć ją w maju; finalnie udało się to dopiero w drugiej połowie czerwca.

Na czym polegała jedna z najważniejszych zmian w 2021 roku? Page Experience Update koncentrował się na Core Web Vitals – podstawowych wskaźnikach definiujących komfort korzystania z serwisu. Wśród czynników rankingowych Core Web Vitals znalazły się: Largest Contentful Paint – LCP, First Input Delay – FID oraz Cumulative Layout Shift – CLS. Jakie parametry określa każdy z nich?

  • LCP – wskazuje czas od momentu rozpoczęcia ładowania do wyświetlenia się największego elementu na stronie;
  • FID – definiuje czas oczekiwania na możliwość pierwszej interakcji użytkownika ze stroną;
  • CLS – określa czas, jakiego potrzeba na przesuwanie się elementów strony podczas jej ładowania.

Sezon urlopowy pod hasłem spamu

W czerwcu, lipcu i sierpniu motywem przewodnim aktualizacji Google był spam, a właściwie walka ze spamem. Tutaj gigantowi miały pomóc dwie aktualizacje: Google Search Releases Spam UpdateGoogle Link Spam Algoritm Update.

Google Search Releases Spam Update

Google Search Releases Spam Update to wdrożona w czerwcu aktualizacja, która miała na celu skuteczniejsze wykrywanie spamu. To czerwone ostrzegawcze światło przede wszystkim dla osób, które:

  • ukrywają przed użytkownikami treści na stronie;
  • stosują masową wymianę linkami;
  • automatyczne generowanie treści;
  • tworzą treści z nadmiarem słów kluczowych.

Google Link Spam Algoritm Update

Na przełomie lipca i sierpnia, w szczycie sezonu urlopowego, Google postanowił uraczyć SEOwców kolejną antyspamową aktualizacją, dotyczącą przede wszystkim oceny linków zewnętrznych. Była ona szczególnie ważna dla osób, które pozyskują dużą liczbę niskich jakościowo linków i zbyt często stosują linki EML (Exact Match Link), czyli te ukryte pod frazami kluczowymi.

Przepisywanie atrybutów title

Sierpień 2021 przyniósł za sobą także nowy system generowania title dla stron internetowych. Zgodnie z założeniami Google w polu <title> wyświetlać miał się fragment tekstu zawarty w treści strony – na przykład nagłówek czy tytuł. We wrześniu światło dzienne ujrzały kolejne szczegóły dotyczące generowania tytułów…

Gorąca jesień w SEO – kolejna aktualizacja antyspamowa i zmiany w Core Update

Listopad był zdecydowanie „gorącym” czasem dla branży. Trzeciego dnia miesiąca Google na Twitterze poinformowało o kolejnej aktualizacji antyspamowej, która zakończyła się 11 listopada. Miała ona jednak nieco inny charakter niż dwie poprzednie – skupiała się przede wszystkim na bezpieczeństwie użytkowników.

Duże znaczenie miały zwłaszcza:

  • prawidłowe wdrożenie certyfikatu SSL;
  • stopień zabezpieczeń zapewniający ochronę przed zamieszczanie na stronie treści niezgodnych z normami Google;
  • zabezpieczenia chroniące serwis przed ewentualnymi atakami z zewnątrz.

Czy to był koniec listopadowych atrakcji? Oczywiście, że nie. 17 listopada, czyli tylko sześć dni po zakończeniu aktualizacji antyspamowej, Google przeprowadziło Core Update. Brak szczegółów dotyczących aktualizacji każe sądzić, że weryfikacji poddano najważniejszej czynniki rankingowe.

Podsumowując…

FM_24.03

Na skutek pandemii COVID-19 znacząco wzrosło znaczenie branży e-commerce, efektem czego było chociażby zwiększenie się liczby sklepów internetowych. Biorąc pod uwagę fakt, że  widoczność firmy w internecie oraz skuteczne działania z zakresu SEO były ważne jeszcze przed wybuchem pandemii, to dziś – w dobie ogromnej konkurencji na rynku – są już absolutną koniecznością. Zwłaszcza dla e-commerców, które nie chcą zniknąć z rynku szybciej, niż się na nim pojawiły.

Na strukturę SERP-ów wpłynęła jednak nie tylko pandemia, ale również aktualizacje i zmiany wprowadzone przez Google. Stały się one doskonałym dowodem na to, że zarówno doświadczenie użytkownika, jak i autorytet oraz wiarygodność marki to obecnie jedne z najważniejszych elementów rankingowych.

Efektem tej zacieśniającej się więzi pomiędzy SEO a UX był Core Web Vitals. I choć aktualizacja stała się czynnikiem rankingowym dopiero w połowie 2021, to dzięki zapowiedzi jeszcze w 2020 roku – świat SEO żył nią cały rok.

Co czeka branżę w 2022 roku?

Wiele wskazuje na to, że sposób tworzenia, optymalizacji i publikowania treści znacząco się zmieni. Myślę, że w świecie SEO wiodącym trendem może okazać się wykorzystanie Artificial Intelligence (AI) – głównie w celu przyspieszenia procesu tworzenia tekstów blogowych, opisów produktów czy kategorii w e-commerce. Przykładem narzędzia, które już teraz proponuje podobne rozwiązanie, jest Jarvis.

Dużym wyzwaniem na kolejne miesiące, niezmiennie już, będzie poznanie kierunku rozwoju Google i jego algorytmów. Jeśli dowiemy się, do czego dąży i które treści traktuje priorytetowo, będziemy w stanie lepiej projektować swoje działania i precyzyjniej odpowiadać na potrzeby klientów. W końcu oni również z roku na rok stają się coraz bardziej świadomi i otwarci – zarówno na techniczną, jak i contentową optymalizację serwisów.

Mateusz Malinowski

Mateusz Malinowski

SEO Director

Od 2016 roku prowadzi działania SEO w Fabryce Marketingu. Specjalizuje się w tworzeniu kompleksowych strategii SEO (rynek krajowy i zagraniczny), audytowaniu serwisów, rekomendacjach contentmarketingowych pod kątem SEO oraz działaniach e-commerce SEO. Na swoim koncie ma ponad 100 zrealizowanych projektów SEO. Szkolił w firmach takich jak: E. Wedel, Eveline Cosmetics, Blue Media, Skarbnica Narodowa, El Digital, DUKA, Lightbox, Etam, Herbapol, Golden Rose oraz Substral.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Co to ROI i w jaki sposób można je policzyć?

    Wskaźnik ROI oznacza wartość lub zysk, jaki możesz osiągnąć po dokonaniu inwestycji początkowej. Obliczanie ROI pozwoli Ci podejmować...

    Marketing B2B – kompleksowa wiedza na ten temat

    Marketing jest podstawą w większości firm działających na rynku, niezależnie od tego, czy jej potencjalnymi klientami są osoby...

    Analiza marketingowa – co to jest? Jak ją wykorzystać?

    Marki, które chcą odnosić sukcesy, muszą dobrze rozumieć rynek oraz dysponować odpowiednią wiedzą zarówno o swojej konkurencji, jak...

    Jak budować lojalność klienta? – sprawdź nasze sposoby

    Na dzisiejszym nadmiernie nasyconym rynku miliardy rozmaitych marek nieustannie konkurują o uwagę konsumentów. Klienci od świtu do zmierzchu...