Jednym z gorętszych tematów w środowisku SEO w 2022 roku była sztuczna inteligencja i jej wpływ na content marketing. Oprócz tego Google wprowadziło – jak co roku – kilka ważnych aktualizacji, pojawiły się też zmiany w samej wyszukiwarce. Zapraszamy na podsumowanie SEO 2022!
Najważniejsze aktualizacje algorytmu Google 2022
Dla firmy Google aktualizacje algorytmów to sposób na zmniejszenie ilości bezużytecznych treści w SERP-ach, dla marketerów i specjalistów SEO – powód bezsenności. Światowy lider wprowadza rocznie tysiące zmian, a kilka z nich szczególnie daje się we znaki. Jak było w 2022 roku? Najważniejsze update’y to:
Helpful Content Update
Druga aktualizacja Helpful Content pojawiła się 5 grudnia 2022 roku. Od tego czasu klasyfikator bierze na celownik treści we wszystkich językach i sprawdza, czy są pomocne czytelnikowi. Priorytetem są więc wartość i jakość. Google podkreśla, że content powinien być tworzony przez ludzi dla ludzi. Od wdrożenia aktualizacji bezużyteczne treści obniżają ranking strony w wynikach wyszukiwania.
Takie pytania firma Google proponuje zadać sobie przed opublikowaniem contentu:
źródło: developers.google.com
Warto wiedzieć, że Helpful Content Update to zagrożenie nie tylko dla podstrony z poszczególnym wpisem, ale dla całej domeny. Jeśli bezużytecznego contentu będzie sporo, cała witryna zostanie ukarana.
Spam Update
19 października 2022 rozpoczęło się wdrażanie aktualizacji, która ma oczyścić wyszukiwarkę ze spamu. Na tej inicjatywie ucierpiała pozycja witryn, których właściciele stosują niedozwolone techniki takie jak:
• maskowanie,
• ukrywanie tekstów i linków,
• upychanie słów kluczowych,
• tworzenie thin content,
• automatyczne generowanie treści.
Naruszenie zasad dotyczących spamu może też skutkować całkowitym usunięciem strony z wyników wyszukiwania. Google dba o to, aby wysokich miejsc nie można było zdobyć poprzez podstęp czy manipulację. Dlatego inwestuje w coraz lepsze systemy do wykrywania spamu.
Page Experience Update
W ostatnich latach wiele mówiło się o tym, jak ważne jest indeksowanie mobilne i doświadczenia użytkowników korzystających ze smartfonów. Firma Google kładła (i nadal kładzie) nacisk na te kwestie, wprowadzając co chwila nowe aktualizacje i wymagania związane z urządzeniami mobilnymi.
Jednak w lutym 2022 wprowadzony został update dotyczący stron w wersji na komputery stacjonarne. Od tego czasu na ranking wyników desktopowych wpływają kwestie wprowadzone wcześniej dla urządzeń mobilnych, przede wszystkim Core Web Vitals (CWV).
CWV to podstawowe wskaźniki internetowe, odnoszące się do wydajności strony. Trzy główne metryki to:
• LCP (Largest Contentful Paint) – czas, jaki potrzebuje strona, aby wyświetlić największy element;
• FID (First Input Delay) – czas, jaki potrzebuje strona, aby przetworzyć pierwszą interakcję użytkownika;
• CLS (Cumulative Layout Shift) – suma nieoczekiwanych przesunięć układu strony.
Link Spam Update
Ważną aktualizacją jest również Link Spam Update, którą zaczęto wdrażać 14 grudnia 2022 roku. Od tego czasu system do analizowania linków jest jeszcze inteligentniejszy, a do tego bardziej wyczulony na wszystkie odchylenia od normy w kwestii link buildingu.
Wdrożenie aktualizacji wpłynęło oczywiście na ranking wyników wyszukiwania. Strony, które znalazły się tam dzięki nienaturalnym linkom (np. pochodzących z systemów wymiany linków), straciły swoją pozycję. Google informuje, że wdrożenie zmian może pomóc w poprawieniu pozycji, pod warunkiem że w ciągu kilku miesięcy systemy wyszukiwarki uznają, iż strona nie narusza regulaminu.
Product Review Update
W 2022 roku pojawiły się trzy aktualizacje Product Review – w marcu, lipcu i wrześniu. Update’y dotyczą witryn zawierających recenzje na temat produktów. Ich wdrożenie ma ograniczyć wyświetlanie niskiej jakości, nierzetelnych treści, które mogą wprowadzić konsumenta w błąd. Nagradzane są za to strony zwierające dogłębne analizy, badania, testy, opinie ekspertów i zdjęcia potwierdzające zapoznanie się z produktem. Obecnie aktualizacja dotyczy tylko treści napisanych w języku angielskim.
Oprócz tego firma Google wprowadziła dwa Core Update’y – w maju oraz we wrześniu. Jak twierdzi firma Google, celem była ogólna poprawa sposobu, w jaki algorytmy oceniają zawartość stron internetowych.
Na oficjalnej stronie wyszukiwarki ukazała się informacja, że po wprowadzeniu Core Update’ów mogą pojawić się zmiany w rankingu, jednak nie otrzymaliśmy konkretnych wskazówek, jak sobie z nimi poradzić. Firma Google poinformowała jedynie, że należy skupić się przede wszystkim na jakości treści, bo to ona jest najważniejsza dla algorytmów.
Sztuczna inteligencja w środowisku SEO
W 2022 roku wielu specjalistów wypowiadało się w kwestii AI. Powstało mnóstwo sporów na temat tego, czy treści generowane za pomocą sztucznej inteligencji mogą zastąpić te tworzone przez content writerów. Samo pojawienie się takiej dyskusji świadczy o tym, że AI wywarła duży wpływ na SEO w 2022 roku.
Warto wspomnieć tutaj przede wszystkim o narzędziu ChatGPT, opracowanym przez OpenAI. To chatbot zaprojektowany do rozmowy z użytkownikiem, wykorzystujący do tego udostępnione mu dane, a także reakcje na generowane odpowiedzi.
źródło: chat.openai.com/chat
ChatGPT może przydać się do generowania tematów blogowych, meta description, tytułów stron, a nawet słów kluczowych. Tworzenie artykułów w całości za pomocą sztucznej inteligencji jest natomiast niezgodne z polityką Google, co podkreślił sam John Mueller.
źródło: chat.openai.com/chat
Sztuczna inteligencja od OpenAI ma usprawnić proces tworzenia treści i zwiększyć wydajność content writerów, a nie ich zastąpić, zwłaszcza w obecnej formie.
Sztuczna inteligencja do tworzenia grafik
AI jest w stanie tworzyć również grafiki – i to nie byle jakie. Graficy komputerowi, twórcy contentu czy specjaliści SEO wspomagają się nią już teraz. Generatory obrazów to niekończące się źródła unikalnych treści. W przyszłości, wraz z rozwojem sztucznej inteligencji, ich znaczenie będzie jeszcze większe.
W 2022 roku powstało mnóstwo nowych programów AI do tworzenia grafik, a te utworzone wcześniej, zyskały popularność. Należy tu wspomnieć przede wszystkim o DALL·E 2, czyli narzędziu od OpenAI. Potrafi tworzyć realistyczne grafiki, rozszerzać istniejące obrazy, dokonywać edycji, dodawać lub usuwać elementy – a to wszystko na podstawie opisów w języku naturalnym.
Innym popularnym narzędziem AI związanym z grafikami jest Midjourney, który często porównywany jest do DALL·E 2. Oba systemy tworzą obrazy za pomocą opisów tekstowych. Aktualnie narzędzia Midjourney można używać za pośrednictwem bota na Discordzie.
Oczywiście sztuczna inteligencja to nie tylko tworzenie treści. Nowoczesna technologia usprawnia procesy SEO na wiele innych sposobów, np. przyspieszając czynności analityczne, czy dostarczając informacje. Warto też wspomnieć, że sama wyszukiwarka wykorzystuje mnóstwo systemów opartych na AI. Jednym z nich jest SpamBrain, czyli system antyspamowy.
Przejście na nową wersję Google Analytics
W 2022 firma Google ogłosiła przejście na Google Analytics 4 (GA4). Pojawił się komunikat, że od 1 lipca 2023 roku GA4 będzie jedyną dostępną wersją narzędzia. Oznacza to, że konieczna jest migracja danych. Google zaleca, aby zrobić to jak najszybciej.
Nowa wersja gwarantuje świeże podejście do zbierania danych. Przede wszystkim będą one pochodziły nie tylko z witryn, ale i z aplikacji. Dzięki temu możliwe będzie dokładniejsze śledzenie działań użytkownika, nawet jeśli używa on różnych urządzeń.
Inną różnicą pomiędzy Universal Analytics a GA4 jest model danych. W UA pomiar bazuje na sesjach, zdarzeniach i odsłonach, a GA4 tylko na zdarzeniach (każda interakcja może być rejestrowana jako zdarzenie).
W nowej wersji pojawiły się też nowe metody tworzenia raportów i analizowania danych. Każdy będzie miał również możliwość darmowej integracji z BigQuery, czyli obszerną bazą danych Google, działająca w chmurze i umożliwiającą wygodną analizę.
Historia ceny produktów w Zakupach Google
Pod koniec 2022 roku pojawiły się też zmiany w wyszukiwarce, a konkretniej w Google Shopping. Porównywarka dostępna w usłudze Google umożliwia sprawdzenie historii ceny produktu na wykresie. Niestety nie ma na ten temat wielu wzmianek w Internecie, nawet ze strony Google. Na ten moment wiadomo, że nie zawsze historia ceny jest dostępna.
źródło: webappick.com
Gdzie znaleźć taki wykres? Pojawia się on na karcie produktu w Zakupach Google, pod oknem dotyczącym typowych cen w Internecie.
W naszym przypadku, jak widać, opcja niestety nie była dostępna.
Co zmienia pojawienie się historii ceny produktu w Google Shopping? Otóż analiza takich informacji pozwoli konsumentom uniknąć nabierania się na promocje, które są promocjami tylko z pozoru. Przedsiębiorcy często stosują ten trik marketingowy np. w Black Friday – kilka dni przed dniem promocji zawyżają ceny, a następnie obniżają.
Tak można podsumować 2022 rok w SEO. Czy było trudno? Google zawsze wprowadzało zmiany i w przyszłości na pewno będzie to robić. Większość marketerów z pewnością oswoiła się już z takim stanem rzeczy. Przed nami 2023 i nowe wyzwania!