Przejdź do
baner_under_the_fold 2

Jak pozycjonować sklep internetowy

Strona główna > Czytelnia > SEO > Jak pozycjonować sklep internetowy

Pozycjonowanie sklepów internetowych to proces wymagający dużo czasu, cierpliwości oraz wiedzy, którą można pozyskać z różnorodnych blogów czy szkoleń. Duże firmy mogą pozwolić sobie na zbudowanie własnego działu SEO, który sklepem internetowym będzie zajmować się od rana do wieczora. Pozycjonowanie sklepu można też zlecić specjaliście, którego zadaniem będzie dostarczanie audytów, analiz, pomysłów, rekomendacji rozwojowych dla sklepu, a także przygotowywanie raportów.

Jeżeli jednak w budżecie nie mamy pieniędzy na zlecenie pozycjonowania na zewnątrz, możemy poprowadzić działania samodzielnie. Sklep internetowy to wyzwanie, bez względu na swoją wielkość. Nauczenie się pozycjonowania sklepu w krótkim czasie jest trudne, ale możliwe. O tym, jak sprawić, aby e-commerce osiągnął wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania i wyróżnił się na tle konkurencji, pisze w poniższym tekście Paweł Gontarek.

Słowa kluczowe w pozycjonowaniu sklepu internetowego Jeśli chcemy dobrze zacząć pozycjonować sklep internetowy, należy zacząć od znalezienia i wypisania słów kluczowych. Są one związane z działalnością i branżą – to Ty, jako właściciel sklepu, znasz swój biznes najlepiej i właściwie określisz, co chcesz pozycjonować. W celu znalezienia słów kluczowych należy:

  • przeanalizować strony konkurentów i wypisać w tabeli wszystkie słowa kluczowe, jakie Cię interesują – nie bój się; jeżeli tabela będzie zawierała nawet kilkaset pozycji, tym lepiej;
  • poszukać narzędzi SEO, które pomogą Ci w analizie – np. w narzędziu Senuto możesz porównać sklepy internetowe pod kątem słów, na które są obecne lub na które nie są widoczne;
  • skonsultować swoje pomysły z zewnętrznym specjalistą – tego nigdy dość. Godzina konsultacji to niewielki wydatek, a zweryfikowanie słów kluczowych i rozmowa to bardzo ważne elementy strategii SEO.

Pamiętaj, że słowa kluczowe są najważniejszym aspektem procesu pozycjonowania i ich niewłaściwy dobór może skończyć się totalną klapą – wydasz pieniądze, stracisz czas, a sklepu internetowego nie wypozycjonujesz.

Treści, czyli content marketing w sklepie

Treści pełnią istotną funkcję, szczególnie w sklepie internetowym, gdzie głównym ich działaniem ma być zaangażowanie klienta i zakup towaru. Jako angażujący content na stronie możemy wymienić:

  • teksty – tutaj zaliczamy: opisy strony głównej, kategorii, podkategorii oraz produktów. Są to niezwykle ważne elementy budujące ruch organiczny, ponieważ „upychamy” tam słowa kluczowe, na których nam zależy w procesie pozycjonowania części e-commerce. Drugim miejscem jest blog, na którym powstaje mnóstwo treści – tutaj wyzwaniem jest doprowadzenie do konwersji poprzez odpowiednio zbudowane CTA;
  • filmy video – doskonale sprawdzają się jako forma przekazu. Dzięki video wiemy, jak dany produkt wygląda oraz jak go używać. Na kartach produktów pełni ono niezwykle istotną funkcję angażowania klienta w procesie zakupowym;
  • galerie – klienci kupują oczami. Warto zadbać o doskonałej jakości zdjęcia oraz sporządzenie galerii. Jednakże tutaj zwracamy uwagę na aspekty związane z wydajnością serwisu i prędkością ładowania – duże zdjęcia spowodują wydłużenie czasu ładowania, a to z kolei pogarsza indeksację i obniża pozycje produktu.

Screenshot_1

Dzięki odpowiednio ułożonemu i zoptymalizowanemu contentowi możemy otrzymać od Google tak zwany „wynik zero” czyli Direct Answer Box – duży prostokąt pojawiający się w wynikach organicznych, który zajmuje niemalże cały ekran i użytkownik, chcąc czy nie, musi kliknąć i wejść do naszego sklepu internetowego. Wpisując w wyszukiwarkę np. „najlepsze fotele gamingowe”, zobaczymy taki DA. Jak więc go uzyskać? Wystarczy przeanalizować treści oraz ich układ, opracować strukturę i według takiej struktury pisać teksty. Poniżej przykład możliwej struktury do wykorzystania:

Screenshot_2

Linkowanie wewnętrzne to podstawa w SEO sklepu internetowego

Linkowanie wewnętrzne w sklepach internetowych jest bardzo ważnym elementem. Jest to także jeden z podstawowych zabiegów optymalizacji onsite. Linki wewnętrzne to nic innego jak linki, które umożliwiają użytkownikom i robotom wyszukiwarek poruszanie się między sekcjami lub podstronami w obrębie jednego serwisu.

Linkowanie wewnętrzne może być wykonane za pomocą różnych metod, np.:

  • menu główne (to, z którego korzystasz, wybierając kategorie), jak również menu okruszkowe (breadcrumbs);
  • linki śródtekstowe;
  • galerie fotografii;
  • zachęcanie do kupna towarów oglądanych, kolekcji, cross selling i up selling;
  • mapy strony w postaci podstrony (a nie tylko sitemap XML).

Głównym zadaniem linkowania wewnętrznego jest wspieranie procesu pozycjonowania stron docelowych – czyli jeśli w treści natrafiamy na link ze słowami kluczowymi, to Google wzmacnia stronę docelową na dane słowo.

Canonical jako najbardziej krytyczny element w SEO

Ważnym, ale jednocześnie niezwykle krytycznym elementem z punktu widzenia technicznego SEO, jest poprawne wdrożenie parametru rel=”canonical”. Wytyczne do wdrożenia są opisane tutaj.

Do czego m.in. służy canonical:

  • zarządzania zduplikowaną treścią;
  • indeksowania np. filtrowania czy sortowania;
  • ustawiania strony kanonicznej;
  • wspierania migracji i przebudowy serwisów;
  • wskazywania kopii treści pomiędzy zewnętrznymi domenami (cross canonical).

W sklepach internetowych problem duplikacji treści jest bardzo częsty. Przykładem są np. sklepy z ubraniami, które posiadają wiele wersji tej samej podstrony. Duplikacja następuje zazwyczaj na stronie produktu – wiele unikalnych adresów URL z praktycznie identycznym opisem, różniącym się jedynie kolorem produktu.

Linkowanie zewnętrzne w pozycjonowaniu

Ostatnim czynnikiem, do którego w strategii pozycjonowania sklepu internetowego należy przywiązywać uwagę, jest linkbuilding, czyli pozyskiwanie odnośników do sklepu.

Sklep internetowy możemy pozycjonować, wykorzystując m.in. następujące techniki:

  • WOMM – tutaj mamy do wykorzystania wzmianki w postaci nazwy domeny lub firmy, pozostawienie adresu URL do produktu lub strony głównej sklepu;
  • BLOGI – w postaci linków z komentarzy lub można dogadać się z wydawcą, aby za odpowiednią gratyfikację finansową wstawił odnośnik do sklepu;
  • PARTNERZY – jeśli z kimś współpracujemy, możemy porozumieć się tak, aby na swojej stronie wstawił on odnośnik do pozycjonowanego sklepu internetowego;
  • BANERY i LOGOTYPY – jeśli jesteśmy sponsorem jakiegoś eventu, możemy umieścić klikalny baner.

Jeśli chcesz samodzielnie pozycjonować swój sklep internetowy, warto, abyś:

  • tworzył treści, pisząc i rozwijając bloga;
  • wdrożył linkbuilding – wykorzystaj fora, blogi, portale, guest blogging w celu pozyskiwania odnośników;
  • prowadził social media – budują zasięgi oraz networking;
  • analizował GSC/GA – analizowanie statystyk to najlepszy sposób na monitorowanie rozwoju;
  • podglądał konkurencję – od niej zawsze dowiesz się najwięcej.

Screenshot_3

Warto zapamiętać, że słowa kluczowe są podstawowym elementem każdego procesu i bez nich nie warto zaczynać pozycjonowania. Niezbędna jest też odpowiednio skonstruowana strategia SEO, która powinna opierać się na wyżej wymienionych pięciu elementach.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Ile kosztuje pozycjonowanie (SEO)?

    Koszt SEO, czyli inaczej pozycjonowania, powinien być wliczony w budżet marketingowy każdej firmy, która oczekuje ruchu z wyszukiwarki,... 

    Ile kosztuje kampania w Google Ads?

    Dobrze poprowadzone kampanie Google Ads pozwalają na skuteczne dotarcie do naszej grupy odbiorców. Nie mają jednak stałego cennika,... 

    Ile kosztuje reklama na Facebooku?

    Koszt reklamy na Facebooku to najczęściej zadawane pytanie w kontekście prowadzenia kampanii reklamowych na tej platformie.... 

    Spadki pozycji witryny – jakie są przyczyny i co możesz zrobić?

    Na co dzień dążymy do zwiększenia pozycji strony w wyszukiwarce. Zdarza się jednak, że pozycje zamiast rosnąć, to spadają....