Przejdź do
baner_under_the_fold

Pozycjonowanie sklepu internetowego: opisy kategorii i produktów

Strona główna > Czytelnia > Pozycjonowanie sklepu internetowego: opisy kategorii i produktów

Cel opisów kategorii

Podstrony kategorii to dobre miejsce na ciekawy content, które często nie zostaje zagospodarowane przez twórców sklepów internetowych. Czy to w wyniku przeoczenia, czy z braku budżetu lub mocy przerobowych – gdy przechodzimy na stronę kategorii, witają nas jedynie miniaturki zdjęć produktowych.

Opisy kategorii mają dwa cele – przekazać klientowi wartość merytoryczną i ostatecznie zachęcić do zakupu na końcowych etapach lejka sprzedażowego oraz przypodobać się algorytmom Google’a po to, by wyświetlał je w wynikach wyszukiwania. Warto wykorzystać możliwości, które oferują i wypełnić strony kategorii wartościowym contentem.

Z punktu widzenia pozycjonowania, opis kategorii i podkategorii to doskonała okazja, by nasycić stronę frazami kluczowymi ściśle związanymi z Twoją branżą i produktem. Te teksty nie muszą być długie, warto zatem umieszczać w nich słowa kluczowe z pewną dozą ostrożności, by nie wzbudzić podejrzliwości algorytmów wyszukiwarki.

W kwestii doświadczeń klienta opis kategorii należy do elementów finałowego etapu procesu sprzedaży, ma nakierować potencjalnego nabywcę na satysfakcjonujące go rozwiązanie. Traktuj go jako formę kompendium wiedzy, krótkiego przewodnika po części Twojego asortymentu.

Jak wygląda dobry opis kategorii?

Dobrym ruchem na samym początku tworzenia opisu kategorii jest przywołanie persony marketingowej Twojej firmy. To, do kogo zamierzasz kierować swój przekaz, ma niebagatelny wpływ na kształt powstającego tekstu. Mimo istotności działań SEO, opisy w e-commerce powinny być pisane przede wszystkim dla czytelnika, dopiero w drugiej kolejności przymilać się robotom wyszukiwarki.

Odpowiednia forma przekazu i zastosowanie pasującego do wymagań potencjalnego klienta języka gwarantuje, że treść zostanie zrozumiana i spełni swoją rolę. Inny komunikat trafi w gust młodych matek, poszukujących wózka spacerowego na wiosenne spacery, inaczej firmy komunikują się z graczami, którzy wybierają nową kartę graficzną. Ostrożnie więc z hermetycznym, branżowym słownictwem – nie zawsze się sprawdza, a czasami może wręcz odstraszać.

Dobry opis kategorii jest więc formalnie dostosowany do potrzeb potencjalnego klienta. Co więcej, dobrą praktyką jest stosowanie Świętego Graala marketingu – języka korzyści. Wypowiedzi o prostej konstrukcji (Cecha – Zaleta – Korzyść) rozbudzają wyobraźnię i pomagają uzmysłowić czytelnikowi zyski, na które może liczyć po zakupie. Np.: wózki spacerowe odznaczają się niską wagą (cecha), dzięki czemu łatwo je przenosić (zaleta), co pozwoli Ci bez trudu wnieść Twoją nową spacerówkę po schodach nawet na najwyższe piętro w bloku (korzyść).

Tak sformułowany komunikat zapada w pamięć, naświetlając realną korzyść wynikającą z posiadania produktu. To ułatwia podjęcie decyzji zakupowej, zachęcając użytkownika strony do zapoznania się z artykułami wyświetlanymi na podstronie kategorii.

Dobry opis kategorii powinien być także czytelny. Długie bloki tekstu odrzucają już w pierwszych chwilach interakcji. Współczesny czytelnik potrzebuje krótkich, zwięzłych akapitów, które przekażą mu najistotniejsze informacje. Warto używać także pogrubienia oraz nagłówków, dzięki czemu internauta skanując tekst szybciej natrafi na interesujące go treści.

Długość opisów kategorii

Merytoryczny i dobrze zoptymalizowany pod SEO opis kategorii powinien mieć co najmniej 1000 zzs. Umożliwia to nakreślenie tematu oraz umieszczenie w tekście fraz kluczowych. Górną granicę długości opisu warto określić w oparciu o konkurencyjny content. Uznaje się, że 3000 zzs to wystarczająca objętość, by zapewnić klientom odpowiedni poziom merytoryczny i wypozycjonować tekst na dane słowa kluczowe.

Optymalizacja opisów kategorii pod SEO

Jak wspomnieliśmy wcześniej, opisy kategorii można wykorzystać do wypozycjonowania podstron na określone słowa kluczowe. Przede wszystkim teksty powinny być unikalne, by uniknąć duplikacji treści, która negatywnie wpłynie na autorytet strony.

Dodatkowo, należy uważać na zbyt agresywną optymalizację, która polega na nienaturalnym umieszczaniu fraz kluczowych. Tak napisane opisy kategorii nie przekonają do siebie ani robotów wyszukiwarki, ani „żywych” użytkowników. Słowa kluczowe wplataj w tekst subtelnie i ostrożnie, by uniknąć odpychającej czytelnika sztuczności. Ponadto, warto wyboldować co bardziej interesujące fragmenty, co zasygnalizuje wyszukiwarce ich istotność.

Następnym krokiem jest wykorzystanie śródtytułów. Dzielą one tekst na fragmenty, co przede wszystkim sprawia, że jest on bardziej czytelny. Jednak nadanie śródtytułom odpowiednich tagów, np. h1, h2, h3 ukaże crawlerom Google’a strukturę tekstu i sprawi, że roboty dużo lepiej go zrozumieją. Ponadto, umieszczenie fraz kluczowych w nagłówkach dodatkowo zwiększy potencjał SEO opisu kategorii.

Content na podstronach kategorii warto wykorzystać do linkowania wewnętrznego, które ułatwi klientom poruszanie się po Twojej stronie oraz nie pozostanie bez wpływu na ścieżkę botów Google’a.

Lightbulb

Jak optymalizować opisy produktowe pod frazy?

Karta produktowa to miejsce niezwykle ważne w kontekście sprzedaży – koniec lejka sprzedażowego, w którym zapadają decyzje zakupowe. Opis produktu powinien jednak nie tylko docierać do potencjalnego klienta, ale także premiować Twój sklep w walce o wysokie pozycje w SERP-ach. Przede wszystkim przy procesie optymalizacji tych treści pod frazy kluczowe należy pamiętać o unikalności.

Unikalne opisy produktowe to podstawa działań SEO dla sklepu internetowego. Optymalizowanie ich pod słowa kluczowe związane z nazwami asortymentu to szansa, by wyświetlić się na tzw. frazy long tail. Należy więc pamiętać, by w tekście pojawiała się pełna nazwa produktu. Ponadto, w badaniu potencjału fraz warto zwrócić uwagę na to, że internauci mają skłonność do skracania lub przeinaczania nazw, co także możesz wykorzystać.

Ponadto, podobnie jak w przypadku opisów kategorii, dobrym miejscem na umieszczenie słów kluczowych są nagłówki, czyli śródtytuły w tekście. Rzecz jasna, należy robić to w sposób naturalny, by niepotrzebnie nie przeoptymalizować strony. Co więcej, frazy kluczowe nie powinny pojawiać się w każdym z nagłówków, ponieważ algorytmy Google’a mogą uznać to za przesadę i obniżyć notowania podstrony produktowej.

Przy optymalizacji nie zapominaj o semantycznych słowach kluczowych. Są to wyrażenia związane z frazą, na którą chcemy pozycjonować daną podstronę. Wliczają się do nich jej synonimy, wyrazy bliskoznaczne czy te po prostu z nią związane znaczeniowo, nawet w luźny sposób.

Długość opisów produktów

Trudno udzielić w tej kwestii jednoznacznej rady, która rozwieje wszelkie wątpliwości. Podczas analizy działań konkurencji warto sprawdzić także i długość opisów danego produktu zamieszczonych na stronach z TOP 3. Uznaje się, że content na stronę produktową powinien mieć co najmniej 800-1000 znaków ze spacjami.

Nie brak opinii, iż długie opisy sprzyjają pozycjonowaniu. Należy jednak pamiętać, że sukces danej podstrony może wynikać nie tylko z długości contentu, ale także z takich czynników jak nasycenie frazami kluczowymi czy umiejętne linkowanie, zwiększające jej autorytet.

Co w przypadku produktów podobnych?

Gdy w swoim asortymencie posiadasz dużą liczbę podobnych produktów, na myśl może przyjść Ci wielokrotne umieszczenie na kilku czy kilkunastu podstronach napisanego przez Ciebie opisu lub, co gorsza, skopiowanie go ze strony producenta. Dobra wiadomość jest taka, że algorytmy wyszukiwarki nie karają za duplicate content. Ponadto, skopiowany opis jest mimo wszystko lepszy niż brak opisu – umożliwia Twojej stronie wyświetlenie się na frazy, które nie są zbyt konkurencyjne.

Dobrą praktyką jest jednak różnicowanie opisów produktowych, nawet jeżeli opisywany asortyment ma niemal jednakowe cechy. Postaraj się uwypuklić dostrzegalne różnice, podejdź do każdego opisu indywidualnie, ukazując wszechstronność produktu – np. plecaka, który może służyć nie tylko uczniom ale także osobom ćwiczącym na siłowni, sportowcom czy rowerzystom.

To jednak idealna sytuacja. Co, jeśli nie masz wystarczająco dużo czasu by napisać kilkanaście unikalnych opisów oraz budżetu na zlecenie takiego zadania copywriterom? Wtedy możesz wykorzystać półśrodki. Zamiana tylko jednego lub kilku akapitów na nowo napisane nieco poprawi sytuację. Ponadto, możesz także rozważyć przepisanie wzorcowego opisu mieszając szyk zdań i stosując synonimy – efekt pozycjonowania może jednak nie być tak zadowalający jak w przypadku pisania unikalnych opisów.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Jak pozycjonować sklep internetowy

    Pozycjonowanie sklepów internetowych to proces wymagający dużo czasu, cierpliwości oraz wiedzy, którą można pozyskać z różnorodnych...

    Czy warto tworzyć content na stronę?

    W dobie przeładowania contentem coraz trudniej jest się wyróżniać i przyciągać uwagę konsumenta. Wiemy, że treści na stronę...

    Pozycjonowanie sklepu internetowego: opisy kategorii i produktów

    Cel opisów kategorii Podstrony kategorii to dobre miejsce na ciekawy content, które często nie zostaje zagospodarowane przez twórców...

    Pozycjonowanie sklepu internetowego: struktura sklepu

    Frazy kluczowe a drzewo kategorii Przy planowaniu strony sklepu internetowego głównym obiektem naszego zainteresowania są frazy kluczowe....