Przejdź do

Rzeczywistość rozszerzona w marketingu – przyszłość czy chwilowy trend?

Strona główna > Czytelnia > Marketing > Rzeczywistość rozszerzona w marketingu – przyszłość czy chwilowy trend?

Wielu z nas nie wyobraża sobie życia bez internetu. Tim Cook, CEO firmy Apple, twierdzi, że już w niedalekiej przyszłości tak samo będziemy myśleć o technologii AR. Podczas transmisji na żywo na Universitá Degli Studi di Napoli Federico II we wrześniu 2022 roku stwierdził, że za jakiś czas ludzie zaczną zastanawiać się, jak mogli żyć bez rozszerzonej rzeczywistości (Źródło).

Co na ten temat mówią dane z ostatnich kilku lat? Czy warto uwzględnić AR w swoich działaniach marketingowych w nadchodzących latach?

Augmented Reality (AR) – co to jest?

Rzeczywistość rozszerzona (ang. Augmented Reality, AR) to technologia, która pozwala dodawać elementy cyfrowe (najczęściej audiowizualne) do świata realnego. Obecnie AR kojarzona jest przede wszystkim z marketingiem, jednak warto wiedzieć, że otacza nas już od jakiegoś czasu na co dzień.

Najprostszym i prawdopodobnie znanym większości z nas przykładem są filtry i nakładki w aplikacjach takich jak Instagram, TikTok czy Snapchat, dodające do zdjęcia makijaż czy biżuterię. Poza tym trzeba tu wspomnieć grę Pokémon Go, która zyskała ogromną popularność w 2016 roku, a której istotą jest właśnie technologia AR w postaci kolorowych Pokemonów, pojawiających się na ekranie urządzenia przy korzystaniu z obiektywu. 

W skrócie można powiedzieć, że rozszerzona rzeczywistość ulepsza świat realny, tym samym poprawiając doświadczenia – w różnym kontekście, w zależności od branży, w jakiej jest wykorzystywana.

AR i VR

Jaka jest różnica pomiędzy rozszerzoną rzeczywistością (AR) a wirtualną rzeczywistością (VR)? AR i VR często są ze sobą mylone, co jest dużym błędem. Dzięki technologii AR można ulepszać świat rzeczywisty i np. sprawdzić, jak będzie wyglądał zegarek na ręce bez konieczności wizyty w sklepie stacjonarnym.

Natomiast VR, czyli Virtual Reality to tworzenie zupełnie nowego świata. Inaczej mówiąc, technologia zastępuje środowisko rzeczywiste tym symulowanym za pomocą gogli VR lub innego sprzętu zapewniającego audiowizualne wrażenia. Pozwala przenieść użytkownika do wirtualnej przestrzeni np. w postaci profesjonalnego ringu bokserskiego (na potrzeby gry).

Jak marki wykorzystują technologię AR na potrzeby marketingu?

Coraz więcej marek wykorzystuje rozszerzoną rzeczywistość w swoich działaniach marketingowych. Dzięki możliwości łączenia wirtualnych elementów z rzeczywistym otoczeniem firmy mogą tworzyć interaktywne i angażujące doświadczenia dla swoich klientów, a tym samym zyskiwać przewagę wśród konkurencji i wyróżniać się na „zatłoczonym” rynku.

Prezentacja i przekazywanie informacji na temat produktu

Jednym z największych trendów marketingu z wykorzystaniem AR jest prezentacja produktów. Użytkownicy, za pomocą kamery we własnym urządzeniu przenośnym, mogą sprawdzić, jak dany produkt będzie wyglądał w ich rzeczywistej przestrzeni. Na takie rozwiązanie zdecydowała się m.in. IKEA. Jedna z największych marek w branży meblowej udostępnia konsumentom aplikację, dzięki której mogą oni „ustawić” wybrany mebel czy inne akcesorium z oferty we własnym mieszkaniu. Taka wizualizacja wznosi doświadczenia zakupowe na zupełnie inny poziom.

Interaktywne kampanie reklamowe 

Dzięki rozszerzonej rzeczywistości firmy, organizacje i inne podmioty mogą prowadzić atrakcyjne kampanie, które angażują odbiorców, a do tego robią wokół marki niemały szum. Przykładowo platforma streamingowa Netflix zdecydowała się wykorzystać AR do promocji czwartego sezonu serialu Stranger Things. Ludzie mogli odwiedzać specjalnie przygotowaną przestrzeń i poczuć się jak bohaterowie serii m.in. właśnie za sprawą Augmented Reality.

Jednak jeśli chodzi o robienie szumu, nie można nie wspomnieć o marce Pepsi, która dzięki swojej kampanii z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości zyskała miliony wyświetleń na YouTube. Na jednym z londyńskich przystanków autobusowych zainstalowano specjalny ekran, który za pomocą AR dodawał do rzeczywistego świata wirtualne elementy takie jak latające UFO, potwór wyskakujący nagle z płyty chodnikowej czy ogromny robot z laserami w oczach. Reakcje ludzi zostały nagrane, a następnie wrzucone do sieci, co pozwoliło marce zyskać duży rozgłos.

Virtual Try-On w branży modowej

Funkcja Virtual Try-On, która pozwala na „przymierzenie” ubrania, biżuterii, butów i akcesoriów przed zakupem, staje się coraz większym hitem w branży modowej. Marki, które oferują swoim klientom takie możliwości to m.in. Adidas, Sephora, Gucci, Timberland.

Ulepszone wizytówki i gadżety brandowe 

Rzeczywistość rozszerzona wykorzystywana jest również do ulepszania wizytówek, ulotek i innych gadżetów z logo marki np. długopisów czy kubków. Niektóre firmy umieszczają na tego typu akcesoriach specjalny kod QR, po zeskanowaniu którego konsument otrzymuje informacje podane w ciekawy i niecodzienny sposób.

Rozszerzona rzeczywistość w marketingu – prognozy na przyszłość

Konsumenci są bardziej skłonni do zakupu, jeśli marka umożliwia umieszczenie wirtualnego produktu w ich przestrzeni. Rozwiązania z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości znacznie bardziej angażują kupujących, zapewniają lepsze doświadczenia, a tym samym pozytywnie zmieniają sposób postrzegania marki.

Zalet wykorzystania technologii AR w działaniach promocyjnych firmy jest wiele. Jednak czy jest to coś, w co warto inwestować w przyszłości? A może to tylko chwilowy trend?

Rozszerzona rzeczywistość – opinie ekspertów

Większość środowiska marketingowego zgadza się co do tego, że rozszerzona rzeczywistość zmieni zasady gry już w niedalekiej przyszłości. Szacuje się, że przychody na rynku AR i VR będą rosły o 13,72% rocznie (Źródło).

Związane jest to m.in. ze stale rozwijającą się technologią, a także rosnącymi z roku na rok wymaganiami konsumentów. Współcześni kupujący domagają się pozytywnych doświadczeń, personalizacji i czegoś, co wywoła w nich emocje. To wszystko można im zapewnić dzięki AR i VR. Trudno więc wyobrazić sobie, że marki nie wykorzystają potencjału tych technologii.

Ciekawostka: 61% konsumentów twierdzi, że preferuje sprzedawców, którzy zapewniają doświadczenia AR (Źródło).

CEO firmy Apple o rozszerzonej rzeczywistości

Jak zostało wspomniane we wstępie, Tim Cook twierdzi, że technologia AR będzie miała coraz większe znaczenie, a za jakiś czas stanie się integralną częścią naszego codziennego życia. Podczas wystąpienia na Utah Tech Tour Cook w 2016 roku, CEO firmy Apple powiedział:

Naprawdę myślę, że znaczna część populacji krajów rozwiniętych, a ostatecznie wszystkie kraje, będą codziennie doświadczać AR, prawie jak jedzenia trzech posiłków dziennie.

Źródło

Potencjał rozszerzonej rzeczywistości w kontekście popularności urządzeń mobilnych

Użytkownicy internetu coraz częściej korzystają z urządzeń mobilnych do przeglądania ulubionych stron i korzystania z aplikacji. Zwiększa się też odsetek osób posiadających smartfon, a także średni czas spędzony przed ekranem urządzeń przenośnych. Nic więc dziwnego, że marketing mobilny jest obecnie w centrum zainteresowania firm. Kampanie skierowane na smartfony czy tablety charakteryzują się wysoką skutecznością, do tego w łatwy sposób można je monitorować i personalizować.

Jaki ma to związek z AR? Stale rosnąca liczba użytkowników smartfonów zmusza marketerów do poszukiwania kolejnych rozwiązań dla mobilnych reklam i innych działań promocyjnych. Ważne jest to, aby zapewnić odbiorcom jak najlepsze wrażenia, a wykorzystanie technologii rozszerzonej rzeczywistości to jeden ze sposobów, które na to pozwalają. Marki powinny więc spodziewać się tego, że konkurencja prędzej czy później wytoczy działo w postaci AR.

Czy każda marka powinna uwzględnić technologię AR w swoich działaniach marketingowych?

Augmented Reality z pewnością ma duży potencjał do tego, aby stać się jednym z największych trendów marketingowych na nadchodzące lata. Jednak trzeba pamiętać, że wdrożenie technologii wiąże się z wieloma wyzwaniami i prawdopodobnie nie jest to rozwiązanie, które sprawdzi się w każdym przypadku. Przede wszystkim należy zastanowić się, czy technologia AR będzie czymś atrakcyjnym w oczach danej grupy odbiorców. Do tego należy wziąć pod uwagę koszty wdrożenia oraz wyzwania związane z kwestiami technicznymi.

Temat wprowadzenia AR powinien być więc dobrze przemyślany, a przy podejmowaniu decyzji warto wziąć pod uwagę profil odbiorców, specyfikę branży, budżet, a także cele marketingowe.

Podsumowanie

AR zdecydowanie nie jest tylko chwilowym trendem. Statystyki z ostatnich lat, opinie ekspertów, a także widoczne zmiany na rynku oraz w trendach konsumenckich świadczą o tym, że kampanie marketingowe z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości będą cieszyły się coraz większą popularnością. Z drugiej jednak strony nie oznacza to, że każda marka powinna natychmiast zainwestować w aplikację do prezentowania asortymentu czy inny produkt oparty o technologię AR.

Oliwia Wulczyńska

Oliwia Wulczyńska

Marketing & PR Specialist

Jako Marketing & PR Specialist w Fabryce Marketingu zajmuje się budowaniem wizerunku marki poprzez prowadzenie mediów społecznościowych i współtworzenie strategii marketingowej. Jest też odpowiedzialna za nawiązywanie i utrzymywanie relacji z partnerami biznesowymi.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Pozycjonowanie PrestaShop w 8 prostych krokach – poradnik

    PrestaShop ma 0,8% udziałów rynkowych z liczbą sklepów przekraczającą barierę 100 tysięcy – jako jedyna platforma e-commerce spoza „ścisłej...

    Jak zbudować lojalność widzów poprzez content na YouTube?

    Druga najbardziej popularna wyszukiwarka na świecie, źródło setek kreatywnych pomysłów oraz doskonały sposób na generowanie dochodów....

    Wprowadzenie do domów mediowych – co to takiego i jakie są ich główne funkcje?

    Dom mediowy, lub inaczej agencja mediowa, umożliwia realizację rozbudowanych strategii reklamowych oraz osiąganie zaawansowanych celów marketingowych...

    Marketing emocjonalny – jak wykorzystać emocje i wartości ludzkie w komunikacji marketingowej?

    Zig Ziglar, amerykański trener sprzedaży, powiedział kiedyś: „Ludzie nie kupują, kierując się logiką. Kupują, kierując się emocjami”....