Przejdź do

Voice Search: Jak optymalizować treści pod kątem wyszukiwania głosowego?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Voice Search: Jak optymalizować treści pod kątem wyszukiwania głosowego?

Siri, Google Assistant, Alexa, Cortana. To asystenci głosowi, z których każdego dnia korzystają miliony użytkowników na całym świecie. Według statystyk Google, 27% światowej populacji wyszukuje informacje na urządzeniach mobilnych za pomocą Voice Search. Natomiast serwis Demand Sage podaje, że co miesiąc do wyszukiwarek kierowany jest ponad miliard zapytań głosowych. To oznacza tylko jedno – optymalizacja stron pod kątem Voice Search to szalenie istotny element strategii SEM. Jak ją przeprowadzić? Podpowiadamy!

Voice Search Google (wyszukiwanie głosowe) – kluczowe aspekty optymalizacji

Wyszukiwanie głosowe staje się nowym trendem, a przy tym mocno różni się od tradycyjnego wyszukiwania tekstowego w Google. Działa na podstawie sztucznej inteligencji, wykorzystującej przetwarzanie języka naturalnego (NLP). Najprościej mówiąc, oznacza to, że użytkownik używa głosu, aby zadać pytanie wyszukiwarce i uzyskuje odpowiedź bez wpisywania tekstu. Panują tutaj nieco inne zasady niż przy klasycznej optymalizacji treści. Jeśli chcesz, aby Twoja strona pojawiała się na szczycie, gdy użytkownicy korzystają z Voice Search, zwróć uwagę na te aspekty:

Frazy kluczowe w formie zapytań i frazy long tail

Gdy szukamy informacji w wyszukiwarce Google za pomocą klawiatury, wpisywane frazy wyglądają zazwyczaj w ten sposób:

  • włoskie restauracje Warszawa,
  • najlepszy mechanik Gdańsk,
  • piekarnia Poznań,
  • kaszel po bieganiu przyczyny.

Jeśli jednak używalibyśmy wyszukiwania głosowego, frazy prawdopodobnie wyglądały tak:

  • jakie są najlepsze włoskie restauracje w Warszawie,
  • jaki jest najlepszy mechanik w Gdańsku,
  • znajdź piekarnie blisko mnie,
  • jakie są przyczyny kaszlu po bieganiu.

Na pierwszy rzut oka widać różnice – słowa kluczowe w przypadku Voice Search są dłuższe i zazwyczaj mają formę pytań. I właśnie to jest pierwszą zasadą optymalizacji treści pod kątem wyszukiwania głosowego. Nasyć swój content pytaniami i frazami long tail, które jednocześnie generują odpowiedni ruch.

Popularne pytania użytkowników wyszukać można za pomocą narzędzi SEO, a także poprzez podpowiedzi Google.

Naturalny język (konwersacyjny)

W podanych wyżej przykładach widać też inną zależność – frazy z drugiej grupy są bardziej naturalne, bo gdy korzystamy z wyszukiwarki przy pomocy asystenta głosowego, rozmawiamy z nim tak, jak z drugim człowiek. To kolejna ważna wskazówka dla właścicieli stron internetowych. Zarówno frazy, jak i treści powinny brzmieć ludzko i być utrzymane w konwersacyjnym tonie.

Warto postawić się w roli klienta/użytkownika, którym przecież często jesteśmy, i zastanowić się, w jaki sposób sami skorzystalibyśmy z Google Voice Search.

Przy pisaniu tekstów na stronę należy unikać żargonu i zbyt technicznego języka, a zamiast tego postawić na luźny styl, oczywiście przy zachowaniu wysokiej jakości treści. Dobrym rozwiązaniem, które pozwoli zoptymalizować stronę pod wyszukiwanie głosowe, jest dodanie sekcji często zadawanych pytań (FAQ).

Optymalizacja pod kątem local SEO

Aż 58% konsumentów korzysta z wyszukiwania głosowego w celu znalezienia lokalnej firmy (Demand Sage, 2023). Zapytania o restauracje, sklepy, czy firmy usługowe w pobliżu miejsca pobytu cieszą się największą popularnością, jeśli chodzi o Google Voice Search.

Dlatego przy optymalizacji nie można zapomnieć o local SEO, czyli o takich działaniach jak:

  • Uzupełnienie wizytówki Google: to podstawowa kwestia w kontekście pozycjonowania lokalnego. Dzięki temu firma ma szanse na wyświetlenie się w Google 3-pack, czyli boxie z trzema najlepszymi wynikami. Wizytówka powinna być rzetelnie uzupełniona i na bieżąco aktualizowana.
  • Dodanie aktualnych danych teleadresowych w witrynie: na stronie internetowej powinien znaleźć się aktualny adres firmy oraz numer telefonu.
  • Nasycenie treści frazami lokalnymi: oczywiście warto też zoptymalizować stronę pod kątem fraz zawierających nazwę lokalizacji.

Przy ustalaniu rankingu dla zapytań lokalnych wyszukiwarka Google bierze pod uwagę m.in. popularność firmy w internecie, czyli takie kwestie jak np. liczba opinii. Warto więc zachęcać klientów do ich pozostawania, choć trzeba pamiętać, że znaczenie ma również jakość oraz wystawiona ocena.

Dodatkowe elementy w SERP-ach

Badanie działania Voice Search przeprowadzone w 2019 roku wykazało, że 70% wszystkich odpowiedzi uzyskanych w wyniku wyszukiwania głosowego to strony z dodatkowymi elementami w SERP-ach. Chodzi tutaj przede wszystkim o Featured Snippet, a także rozszerzenia, takie jak: dodatkowe informacje, linki do podstron, oceny czy nawet czas przygotowywania w przypadku przepisów.

Dlatego w ramach Voice Search Optimization warto wdrożyć na stronie dane strukturalne, a także zadbać o jakość contentu, aby trafić do Featured Snippet, czyli boxu z wyróżnionym fragmentem treści. Oprócz tego znów pomocne będą frazy w formie pytań oraz język konwersacyjny.

Co jeszcze warto zrobić, aby pojawić się w wynikach wyszukiwania głosowego?

Wyszukiwanie głosowe rządzi się swoimi prawami i potrzebne są specjalne działania, aby odpowiedzieć na potrzeby użytkowników oraz dopasować stronę do naturalnych zapytań z użyciem mikrofonu. Nie można jednak zapominać, że na skuteczną strategię pozycjonowania składają się też inne, te bardziej uniwersalne elementy, a mianowicie:

Ogólna optymalizacja treści

Podczas tworzenia treści należy zwrócić uwagę przede wszystkim na jakość. Roboty Google nie będą wyświetlać bezwartościowych witryn tylko dlatego, że zawierają frazy dobrane pod wyszukiwanie głosowe. Teksty muszą być bogate merytorycznie i unikalne, zawierać rzetelne informacje, a także być odpowiednio sformatowane.

Ważne jest też nasycenie słów kluczowych – nie może być zbyt duże, bo wyszukiwarka uzna to za spam, a to może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego, czyli obniżyć widoczność witryny. Twórz i optymalizuj treści z myślą o odbiorcach. Postaraj się jak najlepiej odpowiedzieć na zadawane przez nich pytania i pomóc im rozwiązać problemy. Takie działanie nie tylko pozwoli Ci uzyskać lepszą pozycję w SERP-ach, ale też zbudować zaufanie i pozytywny wizerunek marki.

Warto wspomnieć, że odpowiedzią asystenta przy wyszukiwaniu głosowym, są zazwyczaj treści z pierwszych kilku pozycji w rankingu wyszukiwarki.

Dopasowanie strony do urządzeń mobilnych

Większość zapytań kierowanych do wyszukiwarki przez asystenta głosowego pochodzi z urządzeń mobilnych. A to oznacza, że bardzo ważna jest responsywność. Upewnij się, że witryna dobrze wyświetla się na smartfonach i tabletach. W przeciwnym wypadku możesz stracić sporo ruchu lub narazić się na wysoki współczynnik odrzuceń.

mobile

Szybkość działania witryny i inne aspekty wpływające na UX

Zadbaj o UX, czyli doświadczenia użytkownika odwiedzającego Twoją stronę. Zwróć uwagę przede wszystkim na szybkość działania witryny, aspekty wizualne, przejrzystość, nawigację, adresy URL (muszą być przyjazne) i bezpieczeństwo. Użytkownik ma czuć się dobrze i swobodnie. To ważne nie tylko ze względu na współczynnik odrzuceń i opinie klientów, ale też z punktu widzenia SEO. Google nie ukrywa, że optymalizacja pod kątem UX ma wpływ na ranking wyników wyszukiwania.

Wyszukiwanie głosowe a optymalizacja istniejących treści

Wiesz już, na czym polega wyszukiwanie głosowe i optymalizacja strony pod tym kątem. Takie działania łatwo zastosować przy generowaniu nowych treści, ale co z contentem, który jest już na stronie? Najlepiej trochę go odświeżyć, umieścić w nim pytania zadawane często przez grupę docelową i wdrożyć wszystkie inne zasady Google Voice Search Optimization.

Wyszukiwanie głosowe – podsumowanie

Strony internetowe dobrze zoptymalizowane pod wyszukiwanie głosowe powinny zawierać frazy long tail w formie pytań i treści napisane naturalnym językiem. Oprócz tego ważne są działania z zakresu lokalnego SEO, wdrożenie danych strukturalnych, a także ogólne praktyki wykonywane w ramach klasycznego pozycjonowania.

Pamiętaj, że Google Voice Search to nie chwilowa moda, a trend, który stale się rozwija i zostanie z nami na bardzo długo. Dlatego walcząc o pozycję na w wyszukiwarce, trzeba mieć na uwadzę różnice pomiędzy wyszukiwaniem głosowym a tekstowym. W marketingu należy zawsze odpowiadać na potrzeby docelowych odbiorców, a z tego co widzimy, obecnie użytkownicy wyszukiwarek internetowych bardzo chętnie korzystają ze swoich głosowych asystentów.

Patryk Błachnio

Patryk Błachnio

Senior SEO Specialist

Specjalista SEO związany z Fabryką Marketingu od 2020 roku. Posiada bogate doświadczenie w branży, a jego portfolio obejmuje projekty dla wielu znanych marek, takich jak TVP, Wedel czy Eveline. Specjalizuje się w technicznej analizie serwisów oraz strategii i planowaniu treści w oparciu o holistyczne podejście do SEO Contentu.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Google wycofuje ulepszone CPC (eCPC) z reklam – jakie są alternatywy?

    Google wycofuje się z ulepszonego kosztu za kliknięcie (eCPC) w kampaniach w sieci wyszukiwania oraz sieci reklamowej. Od października...

    Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy...

    Marketing terytorialny – czym jest, przykłady

    Marketing terytorialny może pomóc wypromować obszary terytorialne i przedstawić korzyści dla dowolnych grup społecznych. Głównym celem tego...

    Newsletter – co to jest i jak tworzyć skuteczne wiadomości?

    Regularne wysyłanie newslettera ma wpływ na budowanie relacji i może przyczynić się do zwiększania sprzedaży w Twojej firmie....