Przejdź do

Szybkość ładowania strony – jaki ma wpływ na nasz serwis?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Szybkość ładowania strony – jaki ma wpływ na nasz serwis?

Czym jest szybkość ładowania strony?

Szybkość ładowania strony (page speed) to termin używany w branżach SEO i web dev. Oznacza on czas potrzebny do załadowania strony WWW, liczony od momentu kliknięcia adres URL/wpisania go w wiersz adresu w przeglądarce (czyli wysłania żądania pobrania danej strony). 

Dlaczego należy zadbać o czas ładowania?

Oczywiste jest, że im szybciej załaduje się strona serwisu, tym szybciej potencjalny klient obejrzy jej zawartość. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, że ten parametr jest jednym z najważniejszych, które wpływają na cały proces zakupowy i przyszłe decyzje kupującego. Dlaczego? 

Współcześni klienci sklepów internetowych chcą robić zakupy tak, jak lubią – szybko, wygodnie, płacąc w preferowany przez siebie sposób. W czasach ogromnej konkurencji w branży e-commerce nie muszą cierpieć z powodu powolnych stron internetowych. Zbyt wolno ładującą się witryna często jest więc impulsem do… zamknięcia strony i skorzystania z usług konkurencji. Takie wnioski potwierdzają dane z raportu przygotowanego przez agencję marketingu cyfrowego Portent. Oto najważniejsze z nich:

  • czas ładowania od 0 do 4 sekund jest najlepszy dla współczynnika konwersji;
  • pierwsze 5 sekund ładowania strony ma największy wpływ na współczynnik konwersji;
  • współczynnik konwersji strony spada średnio o 4,42% z każdą dodatkową sekundą ładowania (pomiędzy sekundami 0-5);
  • współczynnik konwersji witryny spada średnio o 2,11% z każdą dodatkową sekundą ładowania (między sekundami 0-9);
  • gdy strony ładują się w czasie krótszym niż 1 sekunda, średni współczynnik konwersji wynosi prawie 32%;
  • przy 1-sekundowym czasie ładowania strony, współczynnik konwersji spada już do 20%;
  • po 2 sekundach wskaźnik konwersji zaczyna spadać do poziomu 12-13%, a najniższy poziom osiąga przy 5-sekundowym czasie ładowania.

szybkość ładowania strony

Jeśli należycie nie zadbasz o czas ładowania strony, nie tylko nie przekształcisz odwiedzającego sklep w aktywnego klienta, ale dostarczysz mu także negatywnych doświadczeń zakupowych. A to sprawi, że z dużym prawdopodobieństwem nie skorzysta z Twoich usług w przyszłości.

  •  46% ludzi przyznało, że oczekiwanie na załadowanie się strony to coś, czego najbardziej nie lubią podczas przeglądania sieci na telefonie;
  • 43% Klientów niezadowolonych z performance strony mobilnej dokona zakupów
  • u konkurencji;
  • Amazon przeprowadził symulację, z której wynikło, że mogą stracić rocznie nawet 1,6 mld USD, jeśli prędkość ładowania strony spadnie im o 1 sekundę.

To jednak nie wszystko.

Czas ładowania strony jest także jednym z najważniejszych czynników rankingowych Google. Może również wpływać na rankingi pośrednio, poprzez zwiększenie współczynnika odrzuceń i skrócenie czasu przebywania na stronie. Przyczyna takiego stanu rzeczy jest bardzo prosta. Google nie lubi i nie premiuje stron, które zapewniają użytkownikom kiepskie doświadczenia. Jeśli Twoja strona będzie ładować się zbyt długo, zmniejszysz swoje szanse na wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania Google.

Jakie elementy wpływają na czas ładowania strony?

Najważniejsze elementy, które wpływają na czas ładowania strony to:

  • szybkość serwera;
  • jakość łącza internetowego hostującego domenę;
  • użycie certyfikatu SSL;
  • wielkość i jakość grafik w serwisie;
  • liczba funkcjonalności i integracji na stronie;
  • liczba wtyczek;
  • ilość kodu HTML, CSS i JavaScript;
  • długość i struktura treści.

Jakimi narzędziami mierzyć czas ładowania?

Oto najpopularniejsze narzędzia, które pomogą Ci precyzyjnie zmierzyć czas ładowania strony:

  1. PageSpeed Insight (PSI). Page Speed Insight jest obecnie najpopularniejszych narzędziem do badania i optymalizacji czasu ładowania strony internetowej. Analizując czas ładowania Twojej strony, porównuje dane ze średnią dla wszystkich analizowanych stron. Następnie sporządza prosty raport. Napędem PSI jest silnik Lighthouse, który jest też wbudowany w narzędzia deweloperskie Google
  2. Think With Google to nowoczesna platforma, zapewniająca użytkownikom dostęp do informacji dotyczących aktualnych trendów, zachowań użytkowników i przydatnych narzędzi. Jednym z nich jest Google Mobile Speed Test – proste w obsłudze, intuicyjne narzędzie, wykorzystywane do mierzenia czasu ładowania mobilnych wersji stron. Jak wskazuje Google, wynik szybkości na urządzeniach mobilnych jest obliczany na podstawie szeregu czynników, w tym stosunku szybkości strony do potencjalnego współczynnika konwersji, a wynik podawany jest w skali 10-punktowej, gdzie 1 oznacza stronę bardzo wolną, a 10 – wyjątkowo szybką.
  3. GTMetrix to darmowe, proste w obsłudze narzędzie, które pozwala precyzyjnie przeanalizować czas ładowania strony. Analiza GTMetrix bazuje przede wszystkim na technicznych aspektach serwisu, skupiając się na wrażeniach osób odwiedzających stronę, zarówno jeśli chodzi o jej budowę, jak i rzeczywistą wydajność. Ocena GTmetrix jest średnią ważoną dwóch nowych ocen procentowych: oceny wydajności (70%) i oceny struktury (30%).
  4. Google Search Console jest narzędziem pomagającym monitorować i optymalizować widoczność stron internetowych w wyszukiwarce. Umożliwia także mierzenie prędkości ładowania. Funkcja jest dostępna w zakładce „Usability”. GSC mierzy szybkość ładowania w oparciu o metryki Core Web Vitals, które sprawdzają doświadczenia użytkownika: Largest Contentful Paint (LCP), która określa czas, w którym zostanie załadowany największy element na stronie; First Input Delay (FID), mierzący interaktywność strony; Cumulative Layout Shift (CLS), mierzący stabilność wizualną strony.

Ważne: analizując czas ładowania strony pamiętaj, że każde narzędzie rządzi się swoimi prawami. Na różne sposoby bada te same parametry, wykonuje różne testy, w różnych momentach czasowych, z odmiennych punktów startowych (serwerów). W zależności od tego, którego użyjesz wyniki mogą się różnić między sobą.

7 sposobów, jak poprawić prędkość ładowania strony 

Niedostateczna prędkość ładowania strony może wynikać z wielu czynników. Aby ją podkręcić:

  1. Użyj szybkiego serwera. Nawet jeśli strona ma zoptymalizowany kod, współdzielone serwery mogą spowolnić jej działanie. Aby uniknąć takiego scenariusza, hostuj serwis na dedykowanym, wysokowydajnym serwerze. Upewnij się także, że korzystasz z najnowszych wersji używanych technologii;
  2. Wykorzystaj CDN. Aby skrócić dystans, jaki informacja musi pokonać między Twoim serwerem a użytkownikiem końcowym, wykorzystaj sieć CDN. Ta geograficznie rozproszona sieć współpracujących ze sobą serwerów (zwanych również POP) pomoże szybciej dostarczać treści, niezależnie od tego, czy witryna wykorzystuje HTML, JavaScript, obrazy czy filmy;
  3. Kompresuj pliki, wykorzystując GZip. GZip to forma kompresji danych, czyli zmniejszenia ich rozmiaru w celu sprawniejszego i wydajniejszego dostarczenia ich do komputera użytkownika. Kompresja Gzip zmniejsza rozmiar plików HTML, arkuszy stylów i skryptów JavaScript. Nie działa jednak w przypadku obrazów i filmów;
  4. Zoptymalizuj CSS i JavaScript. Jeśli usuniesz z kodu wszystkie zbędne znaki-przecinki, spacje czy stare komentarze, strona będzie ładować się szybciej;
  5. Zoptymalizuj obrazy. Duże pliki graficzne drastycznie spowalniają szybkość ładowania strony. Aby je zmniejszyć, nie tracąc jakości, użyj przeznaczonych do tego celu wtyczek dedykowanych systemowi, na którym “stoi” strona;
  6. Wyczyść bibliotekę multimediów. Bardzo prawdopodobne jest, że z biegiem czasu w Twojej bibliotece multimediów znajduje się ogrom niepotrzebnych plików. Aby przyspieszyć czas ładowania strony, usuń z jej półek zbędne obrazy, wideo i pliki dźwiękowe;
  7. Usuń blokujące renderowanie pliki JavaScript. Aby przyspieszyć tempo ładowania strony ustaw JavaScript blokujące renderowanie tak, aby ładowały się asynchronicznie. Możesz także usunąć nieużywane lub nieistotne skrypty (lub nieużywane części zasobów JavaScript);
  8. Używaj nagłówków Expires. Nagłówki Expires pomagają skrócić czas ładowania strony dla powracających użytkowników witryny. Instruują one przeglądarkę, aby zażądała pliku z serwera lub zamiast tego pobrała go z istniejącej pamięci podręcznej przeglądarki;
  9. Zminimalizuj liczbę przekierowań. Przekierowanie URL to instrukcja, która automatycznie przenosi użytkownika z jednego adresu URL na inny. Proces ten spowalnia szybkość działania strony, ponieważ przejście z jednego pliku do drugiego wymaga czasu. Aby zachować optymalne tempo ładowania strony, stosuj przekierowania z umiarem, tylko wtedy, kiedy są naprawdę niezbędne. 

szybkosc ladowania strony 2_

Core Web Vitals w kontekście page speed

Core Web Vitals to trzy wskaźniki będące częścią page experience, czyli doświadczenia użytkownika przebywającego na stronie internetowej. Są one częścią Web Vitals – inicjatywy Googla mającej na celu ustandaryzowane wskaźników jakości strony. Można je podejrzeć w Google Search Console, w zakładce „Podstawowe wskaźniki internetowe”. Zadaniem Core Web Vitals jest weryfikacja, czy dana podstrona spełnia kryteria zarówno pod kątem szybkości ładowania, jak i użyteczności. 

  • LCP wyrażany w sekundach wskazuje, ile czasu mija od momentu rozpoczęcia ładowania do wyświetlenia się największego elementu na stronie (np. grafiki czy zdjęcia). Jeśli wynosi on poniżej 2,5 sek. podstrona klasyfikuje się jako dobra. Czas powyżej 2,5 s i poniżej 4 s. to światełko ostrzegawcze, które powinno być impulsem do poprawy parametru. Wynik powyżej 4 sekund to dla Google jasny sygnał, że największy element ładuje się zdecydowanie zbyt wolno.
  • FID wyrażony w milisekundach określa czas oczekiwania na możliwość pierwszej interakcji użytkownika ze stroną. Wynik poniżej 100 ms pozwala sklasyfikować podstronę jako właściwą (poprawną). Ten od 100 ms do 300 ms powinien być impulsem do optymalizacji. FID o wartości powyżej 300 ms oznacza zbyt wolne ładowanie.
  • CLS wyrażany w stosunku odległości i przesunięcia danego elementu definiuje, ile czasu potrzeba na przesuwanie się elementów strony podczas jej ładowania. Im wyższy, tym dla strony gorzej.

Prędkość ładowania strony – podsumowanie

Czas ładowania strony jest jednym z najważniejszych elementów, wpływających na doświadczenie użytkownika, a co za tym idzie także na współczynnik konwersji i SEO. Dla osób, które chcą rozwijać swój biznes e-commerce optymalizacja parametrów ładowania powinna być więc nie opcją, lecz normą. Zwłaszcza że dostępne na rynku narzędzia pozwalają zrobić to skutecznie, precyzyjnie i co ważne – bezpłatnie.

 

Aleksander Stempowski

Aleksander Stempowski

SEO Specialist

Aleksander Stempowski – SEO Specialist. Doświadczony w analizowaniu stron www oraz aplikacji komórkowych, kompleksowym prowadzeniu projektów SEO i ASO, a także w tworzeniu audytów SEO i UXowych.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Google wycofuje ulepszone CPC (eCPC) z reklam – jakie są alternatywy?

    Google wycofuje się z ulepszonego kosztu za kliknięcie (eCPC) w kampaniach w sieci wyszukiwania oraz sieci reklamowej. Od października...

    Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy...

    Marketing terytorialny – czym jest, przykłady

    Marketing terytorialny może pomóc wypromować obszary terytorialne i przedstawić korzyści dla dowolnych grup społecznych. Głównym celem tego...

    Newsletter – co to jest i jak tworzyć skuteczne wiadomości?

    Regularne wysyłanie newslettera ma wpływ na budowanie relacji i może przyczynić się do zwiększania sprzedaży w Twojej firmie....