Przejdź do

Trendy marketingowe w 2023 roku

Strona główna > Czytelnia > Marketing > Trendy marketingowe w 2023 roku

W marketingu jak w kalejdoskopie – zmiany pojawiają się praktycznie non stop. Aby wyprzedzić lub przynajmniej nadążyć za konkurencją, musisz wiedzieć, co aktualnie w trawie piszczy. Zajrzyj do artykułu, w którym przedstawiam największe trendy marketingowe w 2023 roku oraz przewidywania na kolejne miesiące! 

Największe trendy marketingowe 2023

Wideo, wideo i jeszcze raz wideo

Filmy nie są nową formą treści, jednak ich znaczenie w 2023 jest większe niż kiedykolwiek. Według raportu Wyzowl’s State of Video Marketing Survey aktualnie już ponad 90% marketerów wykorzystuje wideo w swoich strategiach.

trendy w marketingu na 2023

Content w tej formie w przyjazny i ciekawy sposób zapoznaje konsumentów z produktem, generuje konwersje i ruch, a w skrócie – po prostu napędza sprzedaż. Według HubSpot aż 92% marketerów przyznaje, że filmy zapewniają dodatni wzrost z inwestycji (ROI). 

Jeśli jeszcze nie korzystasz z content marketingu, to najwyższy czas, aby zacząć. Nie ograniczaj się do klasycznych reklam. W 2023 roku format wideo sprawdzi się również do przedstawienia case study czy nawet oferty handlowej!

Długoterminowe relacje pomiędzy marką a influencerami

To normalne, że największy wpływ na decyzje zakupowe mają opinie bliskich i zaufanych osób. Okazuje się jednak, że w 2023 roku konsumenci ufają nie tylko rodzinie i przyjaciołom, ale też ulubionym influencerom. Taki trend zaobserwować można szczególnie wśród millenialsów i pokolenia Z. 

To oznacza, że współpraca z twórcami internetowymi oraz znanymi osobami, które wywierają silny wpływ na swoją grupę docelową, to must have w bieżącym roku!

Warto postawić na współpracę długoterminową i znaleźć influencerów, którzy staną się ambasadorami marki.

Ciekawostka (3)

Media społecznościowe 

W 2023 roku liczy się jakościowa relacja pomiędzy marką a klientem. Jednym z najlepszych (pod wieloma względami) kanałów do tego typu działań, są platformy społecznościowe. Social media marketing nabiera rozpędu! 

W dużej mierze wynika to z zachowań i potrzeb konsumentów – zarówno pokolenie Z, millenialsi, jak i generacja X odkrywają nowe produkty i marki właśnie w mediach społecznościowych. Kluczowe znaczenie może mieć umożliwienie odbiorcom robienia zakupów bezpośrednio w aplikacji. 

To jednak nie wszystko. Użytkownicy chcą nawiązywać kontakt z brandami również w prywatnych wiadomościach, co oznacza, że zależy im na skróceniu dystansu, szybkiej reakcji i dobrej komunikacji. O to trzeba zadbać.

Wirtualne spotkania z odbiorcami  

Pandemia koronawirusa w 2019 roku zmusiła wszystkich do drastycznych zmian. Ze względu na lock down wiele firm zdecydowało się przenieść swoje działania do sieci. Mowa tu nie tylko o zdalnym trybie pracy, ale też wydarzeniach skierowanych w stronę konsumentów. 

Webinary, seminaria, szkolenia, konferencje i inne spotkania online stały się normą. Można powiedzieć, że zapoczątkowało to nowy trend, który utrzymuje się do dzisiaj. 

Konsumenci nadal bardzo chętnie uczestniczą w wirtualnych eventach takich jak Live commerce czy sesja Q&A na żywo. Nawiązywanie kontaktu z odbiorcami w ten sposób może pomóc w realizowaniu celów nie tylko sprzedażowych, ale i wizerunkowych. 

SEO i UX 

Zgodnie z raportem Marketing Strategy & Trends Report 2023 (HubSpot), aż 88% marketerów utrzyma lub zwiększy swój budżet na działania w zakresie SEO w 2023 roku. Pozycjonowanie jest nadal na topie, to pewne. Jednak zasady gry się zmieniają. 

Trendem w 2023 można nazwać stawianie w centrum uwagi użytkownika, a nie algorytmów wyszukiwarki. Wprawdzie UX od dawna ma znaczenie, jednak ostatnie zmiany wprowadzone przez Google sugerują, że w bieżącym roku jest ono jeszcze większe. 

Marki z pewnością skierują większe zasoby na tworzenie wartościowych i angażujących treści. 

Odpowiedzialność społeczna

Znaczącym aspektem w procesie kreowania wizerunku marki jest wyraźne podkreślanie swoich wartości oraz zajmowanie stanowiska w ważnych kwestiach społecznych. 

Odpowiedzialność społeczna

Konsumenci oczekują, że marki będą nie tylko wypowiadały się na temat problemów takich jak nierówność płci, ale też brały czynny udział w inicjatywach związanych z ich redukowaniem. 

To zwiększa autentyczność i buduje zaufanie. Dobry brand powinien mieć silną osobowość! Swoją drogą, autentyczność marki to również trend marketingowy na 2023 rok. 

Utrzymywanie lojalności klientów

Badania udostępnione przez serwis Invesp wykazują, że zdecydowanie łatwiej sprzedać coś obecnemu klientowi niż nowemu – obecni klienci są aż o 50% bardziej skłonni do zakupu!

Co więcej, jest to również o wiele tańsze. W czasach, gdy recesja wisi w powietrzu skupienie się na lojalności może okazać się strzałem w dziesiątkę. 

Zanim jednak wdrożysz programy lojalnościowe, zwróć uwagę na CLV, czyli wartość życiową klienta. W końcu nie każdy konsument znaczy dla firmy tyle samo. Niektórzy wydają po prostu więcej. Obliczenie CLV pomoże Ci ustalić, do kogo przede wszystkim powinieneś skierować swoje działania.

cykl życia klienta

Utrzymywanie lojalności mocno wiąże się z budowaniem pozytywnych doświadczeń. Jeśli nie dbasz o swoich klientów i nie stawiasz ich w centrum uwagi, popełniasz duży błąd. Skup się przede wszystkim na zaspokajaniu ich potrzeb. 

Trendy marketingowe – prognozy na 2023 

Czego możemy się spodziewać w 2023 roku w marketingu? Z pewnością wzrośnie znaczenie sztucznej inteligencji. Oprócz tego większą popularność zyskają reklamy natywne oraz działania lokalne. 

Sztuczna inteligencja 

Sztuczna inteligencja była jednym z najgłośniejszych tematów w 2022 roku, jednak dopiero teraz zacznie ona naprawdę wpływać na działania marketingowe. Specjaliści przewidują duży rozwój w tym obszarze. 

Największym trendem w ciągu najbliższych kilku miesięcy z pewnością stanie się generowanie treści za pomocą AI, a także optymalizacja SEO czy zbieranie i analizowanie danych. Niektórzy już teraz wspierają się narzędziami takimi jak ChatGPT, jednak wraz z rozwojem technologii ich popularność z pewnością wzrośnie. 

Możemy się też spodziewać, że pojawi się mnóstwo nowych pomysłów na wykorzystanie sztucznej inteligencji, a marketerzy zaczną czerpać z tego coraz większymi garściami.  

Reklama natywna 

Reklama natywna ma „wtopić” się w otoczenie i dyskretnie wspomnieć odbiorcom o marce. Czy to działa? Według HubSpot połowa marketerów korzystających z tej strategii przyznaje, że jest to taktyka generująca największy wzrost z inwestycji. 

Za jej skuteczność odpowiada nienachalny charakter. Reklamy natywne nie przypominają klasycznych, krzykliwych i wyskakujących komunikatów, dlatego są częściej i chętniej konsumowane. 

przykład trendy marketingowe 2023

Jako że w 2023 doświadczenia klienta mają jeszcze większe znaczenie, można spodziewać się wzrostu popularności marketingu natywnego. 

Marketing lokalny

Prawie połowa wszystkich wyszukiwań w Google ma charakter lokalny (Safari Digital). Obserwując statystyki z ostatnich kilku lat można wywnioskować, że wartość ta systematycznie wzrasta. 

To oznacza, że w kolejnych miesiącach 2023 roku marketing lokalny prawdopodobnie będzie miał jeszcze większe znaczenie. Warto też wspomnieć, że wyszukiwania związane z lokalizacją najczęściej dotyczą urządzeń mobilnych. Podstawę powinna więc stanowić responsywna witryna. 

local seo

Marketing w czasie recesji – inwestować czy uciąć koszty?

W ostatnim czasie coraz częściej mówi się o recesji. Prognozy nie są jednoznaczne, jednak niczego nie można wykluczać. Co zrobić w czasie niestabilnej sytuacji na rynku? Automatyczną reakcją biznesów zwykle jest zmniejszenie budżetu na reklamę. 

W przypadku kryzysu ekonomicznego wydaje się to najrozsądniejszym rozwiązaniem, jednak w rzeczywistości nagłe wycofanie się z działań marketingowych może mocno zaszkodzić. 

Badania wykazały, że firmy, które w czasie recesji utrzymują, a nawet zwiększają budżet na reklamę osiągają lepsze wyniki w kolejnych miesiącach i latach niż firmy, które ucięły koszty (Better Marketing).

To dobra okazja, aby przebić się przez szum reklamowy i zyskać lepszą pozycję na rynku. 

Trendy marketingowe 2023 – podsumowanie 

• W 2023 roku warto skupić się na doświadczeniach odbiorcy i jakościowej relacji z konsumentami. Rozsądnym posunięciem może okazać się skierowanie zasobów na programy lojalnościowe. 

Content marketing to strategia, której nie powinna lekceważyć żadna firma. 

• Marki powinny zadbać o autentyczność i zajmować stanowisko w ważnych kwestiach społecznych. 

• W ciągu najbliższych miesięcy można spodziewać się wzrostu znaczenia sztucznej inteligencji oraz pozycjonowania lokalnego. 

• W 2023 reklama natywna prawdopodobnie zyska popularność. 

Więcej treści o marketingu internetowym znajdziesz w czytelni, do której teraz serdecznie Cię zapraszam, a tych wolących słuchanie zachęcam do sprawdzenia naszego podcastu Pełną Parą.

 

Magdalena Talanda

Magdalena Talanda

Marketing & PR Specialist

W Fabryce Marketingu zajmuje się budowaniem wizerunku marki poprzez tworzenie strategii marketingowych, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z mediami, komunikowanie się z partnerami biznesowymi, a także organizowanie eventów branżowych.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Co to jest marketing sensoryczny i jak pobudzać zmysły klienta?

    Kuszący zapach wypieków, aromat kawy w sklepie Starbucks, możliwość dotyku produktów w salonach Apple’a, sposób podania potraw przez wykwintną...

    Czym jest omnichannel marketing?

    Z perspektywy klienta marka powinna zawsze dostarczać spójnych komunikatów. W dzisiejszych czasach, kiedy odbiorcy, aby dokonać zakupu, wykorzystują...

    Dlaczego kampanie brandowe Google Ads są ważne?

    Marketerzy walczą o rozpoznawalność brandu za pomocą wielu form reklamy. Kampanie zasięgowe pozwalają nam osiągnąć bardzo dobre rezultaty,...

    Wymiary grafik social media

    Niezależnie od tego, czy jest to klasyczna grafika produktowa, zdjęcie lifestyle’owe, wideo, czy popularny mem – treści...