Czym jest hashtag i jakie wyróżniamy?
Powszechnie stosowane w popularnych mediach społecznościowych wyrażenie poprzedzone znacznikiem umożliwia porządkowanie komunikatów i wiadomości. Początkowo tagi wykorzystywane były w informatyce, jednak rozwój internetu przyczynił się do ich masowego użytkowania.
Hashtag – jak działa?
Znaczniki wykorzystywane są w popularnych mediach społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook czy Twitter. W zależności od wyboru kanału hashtag spełnia określone funkcje. W przypadku Instagrama stanowi on kluczowy element serwisu, dlatego można umieścić aż trzydzieści znaczników pod danym zdjęciem lub relacją video. Poprawny hashtag powinien stanowić jeden ciąg wyrazowy, bez znaków interpunkcyjnych. Jego frazę poprzedza się zawsze symbolem hashu (#).
Rozwój Twittera miał bezpośredni wpływ na rozpowszechnienie się tego sposobu komunikacji. Hashtag był pomysłem oznaczania wybranych tematów, zainicjowanym przez Chrisa Messina. Zaczęto używać ich w związku z wydarzeniami na terenie Iranu na przełomie 2008/2009 roku. Do dziś jest to jedna z najczęściej stosowanych form komunikacyjnych, wykorzystywanych w mediach społecznościowych.
Do czego służą hashtagi?
Jedną z platform, w której hashtagi stanowią podstawę komunikacji, jest Instagram. Wynika to z mechanizmu działania tego medium społecznościowego. Hashtagi umożliwiają tam określenie tematyki, która interesuje użytkownika. Po dodaniu konkretnych haseł do obserwowanych, zdjęcia oznaczone danymi hashtagami będą prezentowane osobie, która je wybrała.
To pozwala na bardzo dokładne określenie, jakie treści są wartościowe dla użytkownika, czyli co chce zobaczyć, gdy uruchomi aplikację. Dlatego Instagram każdej osoby wygląda zupełnie inaczej. Oprócz zdjęć zamieszczanych przez znajomych widzi ona takie treści, które są dla niej interesujące.
Taki mechanizm może prowadzić do powstawania tak zwanych baniek informacyjnych. Jest to zjawisko, które polega na byciu eksponowanym wyłącznie na treści, które się wybrało. Sposób działania mediów społecznościowych zdecydowanie temu sprzyja – algorytm podpowiada użytkownikom content podobny do tego, który już wzbudził ich zainteresowanie. Choć wielu socjologów wskazuje na negatywne konsekwencje izolacji od zawartości niemieszczącej się w „bańce” danego użytkownika, nic nie wskazuje na to, by ten trend miał się odwrócić.
Gdzie wykorzystuje się hashtagi?
Hashtagi są bardzo charakterystycznym elementem dla Instagrama i Twittera. Co ciekawe, zupełnie nie przyjęły się one na Facebooku. Choć mechanizm ich działania na tej platformie jest taki sam, jak na pozostałych, użytkownicy niechętnie oznaczają treści za ich pomocą.
Może to wynikać ze specyfiki Facebooka. Jest to miejsce, które służy przede wszystkim utrzymywaniu relacji ze znajomymi, natomiast przeglądanie treści pochodzących od nieznajomych osób jest mniej praktykowane.
Wynika to także z tego, że na tej platformie istnieją inne możliwości, aby określić, które treści interesują użytkownika. Może na przykład dołączyć do grupy, która skupia osoby o podobnym stylu życia, hobby czy przekonaniach politycznych.
Hashtagi w marketingu
Hashtagi są ważnym elementem mediów społecznościowych, dlatego warto wykorzystać ich potencjał w działaniach marketingowych. Jak można to zrobić? Przede wszystkim umiejętnie oznaczając przy ich pomocy swoje treści reklamowe.
Post, który będzie zawierał dane hashtagi, będzie wyświetlał się osobom, które zaobserwowały określone hasło. Warto zatem dobierać je w przemyślany sposób, tak aby trafić do jak największej grupy osób potencjalnie zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami. Na co zwracać uwagę?
- Na zachowanie balansu między ogółem a szczegółem (hashtagi typu #kosmetyki, #meble czy #moda mogą okazać się zbyt ogólne);
- Na odpowiednią liczbę hashtagów (najlepiej użyć kilku, ale trafnych);
- Na wybieranie takich, które mają wielu obserwujących (takie informacje są wyświetlane podczas ich wstawiania do postu);
- Na ich odpowiedni dobór do treści reklamy.
Jeśli nie wiesz, jak to robić, bo dopiero zaczynasz reklamować się w mediach społecznościowych, zobacz, jak robią to inni. Kopiowanie ich działań nie ma jednak sensu. W Internecie każdy może znaleźć swoją niszę, dlatego warto do tego dążyć. Najlepszą metodą jest samodzielne analizowanie social mediów.