Przejdź do

Co to konwersja?

Nakłonienie konsumenta do wykonania określonych zadań, pożądanych przez właściciela strony, określa się mianem przekształcenia, czyli konwersji. Konwersja może mieć różnorodne formy, a jej sukces zależy głównie od jasno określonych przez dany podmiot celów działania.

Czym jest konwersja?

Konwersją w kontekście marketingu określa się wykonanie przez odbiorcę czynności, której oczekuje właściciel strony. Określona czynność zwykle stanowi reakcję na kampanię reklamową, która może przybierać różnorodne formy. Na przykład konwersją można określić wejście na stronę w wyniku przeprowadzenia skutecznego pozycjonowania witryny.

Oczekiwane działania użytkownika sieci mogą być różne. Wszystko zależy od tego, jakie cele stawia przed sobą właściciel witryny. A zatem konwersją może być:

  • dokonanie zakupu w sklepie on-line,
  • zapisanie się do newslettera,
  • udostępnienie postu w mediach społecznościowych,
  • pobranie pliku,
  • kliknięcie baneru reklamowego,
  • zarejestrowanie konta.

Jednym słowem – mowa o wszelkich działaniach, które są pożądane z punktu widzenia właściciela strony i mogą przynieść mu określone korzyści. Aby uzyskać konwersję, stosuje się różnego rodzaju działania marketingowe, takie jak optymalizacja witryny, reklama za pośrednictwem Google Ads i wiele innych.

Mierzenie konwersji

Pomiar współczynnika konwersji stanowi jedno z najważniejszych narzędzi do określania skuteczności podejmowanych działań marketingowych. Bez obserwacji tego, jak zachowują się odbiorcy oraz w jakim stopniu podejmują oczekiwane działania, nie ma możliwości ocenienia, czy zaplanowana kampania przynosi skutek.

Jednak współczynnik konwersji nie wpływa wyłącznie na bezpośrednie korzyści reklamodawcy (jak na przykład zakup produktu). To, jakie działania internauta podejmie na stronie, ma znaczenie również dla pozycji samej witryny w wyszukiwarce.

Wzrost konwersji, czyli na przykład częste odwiedziny na stronie oraz pozostawanie na niej przez dłuższy czas sprawiają, że taka witryna staje się atrakcyjna z punktu widzenia algorytmów wyszukiwarki. To sprawia, że jest chętnie prezentowana większej liczbie internautów.

Co ważne, aby móc mierzyć konwersję, najpierw trzeba bardzo dokładnie ją określić. Przykładowo, oczekiwanym działaniem może być zakup produktu lub zapisanie się do newslettera. Wiedząc, czego dokładnie oczekuje się od internautów, można przystąpić do analizy skuteczności prowadzonej kampanii marketingowej. Jak to robić?

Jak mierzyć konwersję?

Najbardziej wymiernym wskaźnikiem pomiaru konwersji jest określenie jej współczynnika. Robi się to za pomocą wzoru:

liczba konwersji/liczba unikalnych odwiedzin na stronie x 100%.

Taki wskaźnik pozwala określić, jaki procent odwiedzających stronę podjął na niej oczekiwane działanie. Dokonywanie bardzo precyzyjnych pomiarów ułatwiają narzędzia internetowe, w tym przede wszystkim Google Analytics.

Platforma umożliwia ustalenie celów (czyli określonych czynności, które internauci mają wykonać na stronie), przy czym można analizować je w sposób bardzo precyzyjny. Google Analytics dostarcza informacji na temat tego, skąd pochodzi ruch na stronie, jak długo internauci spędzają na niej czas, a także – co najistotniejsze z punktu widzenia mierzenia konwersji – jakie działania na niej podejmują.

Narzędzie daje bardzo duże możliwości, jednak nie trzeba korzystać z nich wszystkich. Jeśli zależy Ci na konkretnym aspekcie, na przykład zmierzeniu, jaki procent odwiedzających stronę kliknął baner lub zapisał się do newslettera – możesz to zrobić bez trudu.

Pomiary konwersji zawsze powinny być wykorzystywane do wyciągania wniosków na przyszłość. Dzięki znajomości swoich odbiorców możesz lepiej planować działania marketingowe.