Czym jest marketing internetowy?
Reklama online wykorzystuje medium internetowe jako kanał komunikacyjny między podmiotem oferującym daną usługę a potencjalnym gronem klientów. Marketing internetowy początkowo odnosił się jedynie do formy z wykorzystaniem poczty elektronicznej. Przełom w tej dziedzinie nastąpił w latach 90., kiedy powstała przeglądarka Mosaic, umożliwiająca wyświetlanie grafik oraz ramek.
Marketing internetowy – definicja
Marketing internetowy to szereg działań marketingowych prowadzonych przez internet. Takie rozwiązanie to nowe narzędzie, służące do przesyłania informacji na temat usług i produktów, a także pozyskiwania nowych klientów. W zakres działań podejmowanych w obrębie marketingu internetowego wchodzą m.in. reklamy w serwisach społecznościowych czy e-maile reklamowe.
W skrócie: marketing internetowy to działania marketingowe prowadzone z wykorzystaniem stron internetowych, poczty elektronicznej, social mediów oraz innych środków dostępnych w internecie.
Marketing internetowy – jak działa?
Marketing internetowy nieustannie reaktualizuje się dzięki postępowi technologicznemu oraz rozwojowi dostępnych narzędzi mobilnych. Najpopularniejsze formy reklamy to m.in.:
- baner – przypominający prostokąt, umiejscowiony w górnym segmencie serwisu online;
- billboard – będący współczesnym odpowiednikiem tradycyjnego odnośnika do strony promowanego produktu;
- skyscraper – czyli pionowy baner;
- rectangle – będący grafiką umiejscowioną w centralnej części domeny;
- buton – stosowany w wersji Flat Flee jako niewielka odmiana reklamy obrazowej.
Inne typy marketingu online to floating ad, expanding ad, polite ad oraz watermark. Rozwój rynku reklamowego sprawia, że nieustannie pojawiają się nowe formy promocji. Marketing internetowy ma obecnie największe grono odbiorców, a jego skuteczność jest wymierna. Trudno wyobrazić sobie skuteczną kampanię reklamową bez wykorzystania narzędzi i metod promocji online.
Marketing internetowy a e-mail marketing
W skład marketingu internetowego wchodzi także e-mail marketing. Polega on na przesyłaniu reklamy bezpośrednio do konsumentów, na ich konta w poczcie elektronicznej. Mowa tu zarówno o wiadomościach wysyłanych do adresów pozyskanych od innych podmiotów, jak i na te, których właściciele samodzielnie zgłosili się do newslettera. Drugie rozwiązanie jest znacznie skuteczniejsze. Wiadomości wysyłane w ramach newslettera nie trafiają do spamu, a klient chętnie je czyta ze względu na możliwość pozyskania informacji o rabatach czy nowych produktach dostępnych w ofercie. Zasięg takiej formy reklamy jest mniejszy niż w przypadku wiadomości wysyłanych masowo, jednak trafia on do grupy docelowej zainteresowanej ofertą.
Remarketing w internecie
Popularną formą marketingu internetowego jest także remarketing. Polega on na wyświetlaniu konkretnych reklam danemu użytkownikowi – np. w sytuacji, gdy szuka on w internecie informacji na konkretny temat, to w późniejszym czasie w miejscach na reklamę będą wyświetlać mu się komunikaty związane właśnie z wyszukiwaną frazą. W ten sposób można trafić bezpośrednio do osoby zainteresowanej danym tematem, a więc zwiększyć szansę na skorzystanie przez nią z oferty sklepu.
Marketing partnerski
Marketing internetowy często przyjmuje również formę partnerską. Wówczas to reklamodawca decyduje, na jakich stronach mają pojawić się jego reklamy. Najczęściej są to miejsca powiązane z branżą, które odwiedza grupa docelowa. Właściciel strony ma natomiast zysk z kliknięć lub wyświetleń reklamy, w zależności od wybranego modelu biznesowego.
Modele biznesowe w marketingu internetowym
Marketing internetowy może mieć różne modele, różniące się od siebie strategią kolejnych działań. Od wybranego typu zależy także to, na jakiej podstawie następują rozliczenia za reklamę. Wśród dostępnych modeli biznesowych można wyróżnić:
- CPM,
- CPV,
- CPC,
- CPA,
- CPD.
Niektóre ze wspomnianych modeli biznesowych polegają na zapłacie za każdorazowe kliknięcie w reklamę – bez względu na to, czy przekieruje ona odbiorcę do docelowej strony. Inne obejmują płatność za wyświetlenie reklamy. Istnieją także modele wymagające uiszczenia płatności za z góry określoną liczbę odbiorców, do których ma trafić komunikat. Wybór odpowiedniego sposobu płatności zależy od tego, kto dokładnie zajmuje się marketingiem internetowym, na jakich platformach są wyświetlane reklamy, a także oczekiwanego efektu.