Przejdź do

Czym jest marketing mobilny?

Marketing mobilny wykorzystuje wszelkie formy komunikacji bezprzewodowej w działaniach promocyjnych. W związku z ogromną popularnością urządzeń z systemem Android oraz iOS to właśnie one wykorzystane są w tworzeniu relacji między klientem a usługodawcą. Silna ekspansja marketingu mobilnego rozpoczęła się na początku XXI wieku i związana była z rozwojem technologii oraz popularyzacji komunikacyjnych form SMS-owych na terenie Europy i Azji.

Marketing mobilny – definicja

Marketing mobilny to forma promocji, która wykorzystuje urządzenia przenośne. Z ich zastosowaniem można pozyskiwać nowych klientów, budować wizerunek marki, a także dystrybuować treści marketingowe. Mobile marketing wykorzystuje różnego rodzaju strony internetowe czy aplikacje mobilne.

Marketing mobilny może ustalać dokładną lokalizację użytkownika, którą udostępnia on poprzez wybranie odpowiednich zgód w aplikacji. Dzięki temu z jego wykorzystaniem łatwiej można reklamować przedsiębiorstwa lokalne, docierając do właściwej grupy docelowej. Działania z zakresu marketingu mobilnego często są więc kierowane do osób, które mieszkają lub często poruszają się po określonym obszarze. Mają one na celu precyzyjne określenie grupy docelowej, dzięki czemu kampania jest skuteczniejsza i obejmuje jedynie potencjalnych klientów danej marki.

Marketing mobilny – jak działa?

Strategia ma na celu generowanie indywidualnych i spersonalizowanych treści reklamowych, umożliwiających interakcję z odbiorcą. Marketing mobilny pozwala również na dokładne monitowanie kampanii oraz budowanie właściwej bazy.

Metoda jest ponadto niezwykle skuteczna, co ułatwia dotarcie do konkretnej grupy docelowej. Marketing mobilny opiera się na wykorzystaniu różnorodnych narzędzi, m.in. SMS–ów, MMS-ów, infolinii IVR, voice maillingu, kodów 2D, aplikacji Java, technologii Bluetooth oraz nawigacji online. Obecnie smartfony, tablety itd. umożliwiają przeglądanie stron internetowych, dlatego wiele firm, posiadających własne witryny udostępniają je również w wersji mobilnej.

Jakie narzędzia wykorzystuje marketing mobilny?

Mobile marketing wykorzystuje zupełnie inne narzędzia niż pozostałe formy promocji. Wszystko ze względu na możliwość dotarcia do użytkowników sprzętów mobilnych, takich jak na przykład telefony komórkowe czy tablety. Wśród narzędzi stosowanych w marketingu mobilnym pojawiają się następujące opcje:

  • SMS-y – krótkie wiadomości tekstowe lub graficzne wiadomości MMS, często wysyłane we współpracy z operatorami telefonii komórkowych,
  • aplikacje mobilne – takie rozwiązanie sprawdza się w sytuacji, gdy dana marka ma własną aplikację mobilną. Wówczas można wysyłać powiadomienia bezpośrednio na nie,
  • voice mailing – automatyczne komunikaty głosowe przesyłanie z wykorzystaniem połączeń telefonicznych, mające na celu zaproszenie do zapoznania się z ofertą czy skorzystania z aktualnych promocji,
  • reklamy mobilne – treści reklamowe pojawiające się w aplikacjach, mediach społecznościowych czy innych stronach zoptymalizowanych pod kątem wykorzystania na urządzeniach mobilnych,
  • advergaming – wysyłanie informacji marketingowych poprzez gry na smartfony i tablety związane z marką.

Podczas kampanii często wykorzystuje się nawet kilka ze wspomnianych narzędzi jednocześnie. Niektóre marki decydują się na zastosowanie mniej oczywistych rozwiązań, takie jak np. rozszerzona rzeczywistość czy VR. Zdecydowanie najpopularniejsze są jednak SMS-y, połączenia czy informacje przesyłane w ramach aplikacji mobilnych.

Cechy marketingu mobilnego

Marketing mobilny ma określone cechy. Wśród nich można wyróżnić:

  • elastyczną i łatwą interakcję z odbiorcą,
  • wysoką skuteczność,
  • nowoczesność, wskazująca na postęp i otwartość firmy,
  • możliwość monitorowania efektów kampanii na bieżąco,
  • natychmiastowe docieranie do precyzyjnie określonej grupy docelowej,
  • osobisty przekaz, dostosowany do zainteresowań czy lokalizacji użytkownika.

Wszystkie te cechy sprawiają, że marketing mobilny jest najnowocześniejszą formą przekazu. Wykazuje on również dużą skuteczność ze względu na fakt, że trafia w zainteresowania grupy docelowej, a także jest dostępny pod ręką, na urządzeniach mobilnych, więc często nie da się przegapić komunikatu.