Przejdź do

Co to mikrotargetowanie?

Szczegółowa analiza zachowań konsumenckich pozwala dobrać odpowiednią treść, która zwiększyłaby popyt na dany produkt. Generowany przekaz reklamowy powinien odpowiadać na zapotrzebowania danego odbiorcy. Mikrotargetowanie określane jest często jak niszowe działanie, gdyż przy określaniu grupy docelowej brane są pod uwagę różnorodne czynniki.

Mikrotargetowanie – definicja

Mikrotargetowanie to precyzyjne dobranie przekazu do danej osoby. Bazuje ono na analizie zainteresowań, zachowań konsumenckich oraz wielu innych czynnikach, takich jak np. lokalizacja. Mikrotargetowanie jest znacznie skuteczniejsze niż samo targetowanie, ponieważ sięga głębiej. Precyzyjnie analizuje czynniki związane z konsumentami, dzięki czemu może jeszcze lepiej dobrać treść reklamową, a także produkty, które potencjalnie zainteresują daną osobę.

Strategia ta bierze pod uwagę następujące czynniki:

  • zachowania konsumenckie,
  • potrzeby,
  • oczekiwania,
  • zainteresowania.

Mikrotargetowanie jest przeciwieństwem kampanii typu ATL, które bazują na wysyłaniu odbiorcom komunikatu masowego. Z tego powodu takie rozwiązanie okazuje się skuteczniejsze. Odbiorcy nie traktują reklam dobranych na podstawie ich zachowań i zainteresowań jako spam, lecz jako interesującą treść, na którą chętniej zwracają uwagę.

Mikrotargetowanie wykorzystuje język dopasowany do grupy docelowej. Bazuje ono więc na statusie materialnym i społecznym, a także stylu życia. Ma to ogromne znaczenie w sytuacji, gdy prowadzona kampania jest lokalna i dotyczy bardzo ograniczonej grupy odbiorców. Właściwy język może wpłynąć na odbiór przekazu, dlatego warto zwrócić na niego uwagę podczas prowadzenia wszelkich działań marketingowych.

Mikrotargetowanie – jak działa?

Strategia ta jest niezwykle skuteczna, a schemat jej działania opiera się na stosowaniu metod stanowiących przeciwieństwo założeń reklamy Above the Line. Mikrotargetowanie to zasadniczy mechanizm skutecznej promocji w popularnych mass mediach.

W kampaniach e-commerce wykorzystywane są zazwyczaj narzędzia digitalowe, jednak najwięcej zysków przynoszą strategie z wykorzystaniem mediów społecznościowych, gdyż Facebook Ads umożliwia ustalenie grupy docelowej na podstawie wielu zróżnicowanych wyznaczników, takich jak: czynniki demograficzne, zainteresowania oraz wykształcenie.

Mikrotargetowanie opiera się zatem na selekcji potencjalnych klientów, a następnie dostosowaniu do ich potrzeb generowanej treści reklamowej.

Mikrotargetowanie a media społecznościowe

Mikrotargetowanie może być wykorzystywane m.in. w mediach społecznościowych. W ten sposób da się bowiem zgromadzić więcej informacji na temat potencjalnych odbiorców. Wówczas bierze się pod uwagę m.in. demografię, lajkowane profile, zainteresowania czy sposób korzystania z portalu. To sposób na kierowanie swojej reklamy do szerokiej, lecz starannie wyselekcjonowanej grupy ludzi. W ten sposób można zwiększyć skuteczność kampanii i liczbę osób, które klikną w reklamę i być może skorzystają z oferty.

Mikrotargetowanie pomija jednostki, które prawdopodobnie nie są zainteresowane ofertą. Nie spełniają one bowiem określonych kryteriów. W ten sposób reklamodawca nie musi płacić za odsłony reklam przez osoby, które raczej nie skorzystają z oferty. To dobre rozwiązanie w sytuacji, gdy zależy Ci na skutecznym wykorzystaniu założonego budżetu.

Zalety mikrotargetowania

Mikrotargetowanie ma wiele zalet, dlatego jest tak powszechnie wykorzystywane w różnych branżach. Mowa tu m.in. o niższych kosztach reklamy. Grupa odbiorców jest bowiem dokładnie wyselekcjonowana, dlatego nie ma konieczności płacenia za odsłony reklamy przez osoby, które z założenia nie są nią zainteresowane.

Inne zalety mikrotargetowania to:

  • wysoka skuteczność, na co wskazuje współczynnik konwersji z kampanii reklamowych,
  • możliwość pozyskania potencjalnych klientów – trafianie prosto do osób o odpowiedniej lokalizacji, zainteresowaniach czy nawykach zwiększa szansę na skorzystanie przez nie z oferty, a więc także pozostanie stałym klientom.

Mikrotargetowanie jest więc skuteczniejszym sposobem na reklamę niż kierowanie oferty do ogólnej grupy, bez jej dokładnego wyselekcjonowania