PR – czym jest public relations?

Public relations (PR) to proces mający na celu pozyskanie przychylności opinii publicznej i zbudowanie z nią dobrych stosunków. Do działań public relations, które wspierają te cele operacyjne, zalicza się budowanie lojalności i pozytywnego wizerunku marki, zarządzanie reputacją firmy, pozycjonowanie przedsiębiorstwa i odnajdowanie się w sytuacjach kryzysowych.

Aby skutecznie prowadzić działania PR i docierać nimi do różnych grup docelowych trzeba zadbać nie tylko o kampanie reklamowe i obecność w social mediach, ale również – a może przede wszystkim – określić cele strategiczne i dostosować je do potrzeb klientów.

Brzmi skomplikowanie? Nic z tych rzeczy i udowadniamy, że droga do budowania dobrego wizerunku firmy nie musi być długa i trudna!

Definicje PR i media relations

PR to skrót od określenia „public relations”, co można przetłumaczyć jako relacje publiczne. Główny cel public relations skupia się na budowaniu wizerunku firmy. Czy pozytywnego? W zdecydowanej mierze tak, chociaż niektóre firmy bawią się w „Czarny PR” (w myśl zasady „nieważne, co mówią, byleby mówili), ale to stąpanie po kruchym lodzie.

PR uwzględnia trzy ważne czynniki:

  • podmiot podejmujący określone działania,
  • jego otoczenie
  • oraz relacje pomiędzy nimi.

Public relations są więc świadomym i dobrze zaplanowanym działaniem danej organizacji na społeczeństwo, do którego dociera. A można to zrobić za pomocą wielu działań marketingowych, zarówno w swojej firmie, jak i poza nią.

Zazwyczaj działaniami z zakresu public relations zajmują się specjaliści, ponieważ świadome kształtowanie pozytywnego wizerunku marki wymaga długofalowego podejścia. Wiedzą oni, jak formułować artykuły i wszystkie inne komunikaty, aby nie zaszkodzić dobremu imieniu firmy, a wręcz przeciwnie – budować jej renomę.

Cała strategia wymaga dokładnego zaplanowania, w tym także ustalenia celu, a potem jego osiągnięcia, do czego można wykorzystać najróżniejsze narzędzia public relations (m.in. content marketing, kampanie w mediach społecznościowych, kreowanie opinii, informacje prasowe itd.)

Jakie są cele public relations?

Cele public relations powinny być ściśle określone, bo tylko wtedy wiesz, jakimi drogami dotrzeć do potencjalnych klientów i możesz lepiej nadzorować wszelkie działania. Takim celem może być np. kreowanie wizerunku firmy, gdy dopiero wchodzisz ze swoim produktem lub usługą na rynek albo poprawa komunikacji społecznej.

Na działania public relations składa się wiele elementów, które muszą współgrać z ustalonymi celami. Może to więc być:

  • pielęgnowanie stosunków poprzez przekazywanie wiarygodnych informacji o produktach czy usługach społeczeństwu, a więc potencjalnym konsumentom,
  • wystąpienia w programach telewizyjnych (czy współcześnie w podcastach), aby zwiększyć rozpoznawalność marki,
  • crisis management, czyli reagowanie na wpadki wizerunkowe swojej firmy.

Działania tego typu często są podejmowane z wykorzystaniem tzw. liderów opinii, czyli osób, których zdanie liczy się w przestrzeni publicznej (np. influencerzy). Niekiedy mogą one obejmować bezpośrednio media, zarówno tradycyjne, jak radio czy telewizja, jak i bardziej współczesne (internet i jego narzędzia).

Wszelkie działania z zakresu PR bazują jednak na ściśle określonej grupie docelowej i to do niej są dostosowywane szczegóły oferty.

PR – jak działa?

PR Twojej firmy opiera się na trwałych relacjach z odbiorcami i pozyskiwaniu akceptacji działaniami marketingowymi. Aby to jednak przyniosło oczekiwane efekty, potrzeba nie tylko czasu, ale również przemyślanej strategii.

W związku z tym PR można z grubsza podzielić na dwa obszary:

  • PR ogólnowizerunkowy (wieloletni);
  • PR bieżący.

A każdy z nich powinien obejmować trzy typy celów:

  • strategiczne (co chcesz osiągnąć w długim terminie i jakimi sposobami),
  • operacyjne (mierzalne i jasno określone cele na krótszy okres – np. zwiększenie zasięgów organicznych o X %),
  • priorytety w poszczególnych segmentach.

Co jednak ważne, adresatami działań PR są nie tylko potencjalni klienci czy kontrahenci, ale również pracownicy w Twojej firmie – w końcu to oni dbają o dobry wizerunek firmy na co dzień.

Najważniejsze zasady dotyczące Public Relations

Działania w obrębie PR muszą być tak zaplanowane, aby tworzyć pozytywny wizerunek firmy. Jednocześnie specjaliści zajmujący się ich realizacją dążą do zakorzenienia w świadomości potencjalnego odbiorcy faktu, że działalność konkretnej firmy jest niemal niezbędna, integralna ze środowiskiem. Stopniowo tworzą oni także zaufanie, którego podstawą jest przekazywanie wyłącznie sprawdzonych informacji zgodnych z prawdą.

PR musi bazować też na dobrej komunikacji wewnątrz danej organizacji – nie tylko w stosunku do odbiorców i otoczenia. To właśnie dlatego wykorzystuje on wiele narzędzi.

Wśród nich można wyróżnić m.in.:

  • audyt komunikacyjny,
  • lobbing,
  • identyfikację wizualną firmy,
  • relacje z inwestorami
  • czy organizację wydarzeń, które mają za zadanie zaznajomić potencjalnych odbiorców z istnieniem marki i jej założeniami.

Public Relations a marketing

Współcześnie wiele działań reklamowych odbywa się w internecie, ponieważ daje on wręcz nieograniczone możliwości dotarcia do nowych osób. PR działa świetnie z przemyślanym content marketingiem (często wplatającym elementy storytellingu).

I chociaż internet pozwala przetestować różne działania marketingowe, to nie ma tutaj miejsca na przypadki, a każda kampania, post, artykuł czy współpraca muszą wspierać budowanie pozytywnej opinii o marce i nawiązywanie dobrych relacji z odbiorcami. Nie ma tutaj również miejsca na przypadki, chaos czy brak regularności, dlatego przed przystąpieniem do jakichkolwiek działań, musisz wiedzieć, co będzie ich celem.

Dlaczego? Ponieważ do zainteresowania oferowanymi produktami czy usługami, nie wystarczy jednorazowa akcja. Wprost przeciwnie – potrzeba tutaj autentyczności, która sama przez się zapada w pamięć.

Działania public relations

Działając w obrębie wspomnianego już internetu, marki często decydują się na wejście we współpracę ze znanymi osobistościami, które wywierają bezpośredni wpływ na swoich odbiorców. Takie narzędzie jest zwane influencer marketingiem.

Wśród narzędzi wykorzystywanych przez PR można wyróżnić także relacje z mediami. To one w dużej mierze wpływają na informacje, które docierają do potencjalnych odbiorców oferty konkretnej marki. Mowa tu zarówno o mediach tradycyjnych, takich jak np. radio czy telewizja, jak i tych nowych, czyli media społecznościowe czy podcasty.

Inną ważną opcją jest także zadbanie o estetyczną spójność wszystkich elementów, które składają się na wizerunek firmy – od szaty graficznej na stronie www, poprzez opakowania produktów, aż po ewentualne uniformy pracowników. Taka spójność buduje jasne skojarzenia wśród odbiorców, którzy z biegiem czasu zaczynają bezbłędnie rozpoznawać ofertę firmy na tle jej konkurencji.

Przykłady Public Relations

Jakie działania PR wpisują się w poprawę wizerunku firmy? Możliwości są ogromne, ale najpopularniejsze z nich, to:

  • organizacja wydarzeń lub eventów,
  • kampanie promocyjne,
  • ujednolicone wizualnie social media,
  • publikacja artykułów sponsorowanych,
  • komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna z klientami firmy i swoimi pracownikami.

To, po które narzędzia powinieneś sięgnąć, zależy od Twoich celów i sytuacji, w jakiej znajduje się firma. Przy promocji danego produktu będą potrzebne więc inne działania, niż w przypadku reagowania na kryzysową sytuację.

Znaczenie Public Relations

Bez względu na to, czy jest to PR wewnętrzny, czy PR zewnętrzny, budowanie relacji jest fundamentem działania każdej firmy. Dzięki temu wzrasta m.in. znaczenie społeczne danej marki, bo klienci chcą czuć, że za danym produktem czy usługą kryje się coś więcej. To pozwala im się z nią utożsamiać.

Tylko dobre relacje, budowane świadomie i na różnych płaszczyznach, przekładają się na lojalność klientów.

formularz kontaktowy

    Nie wybrano pliku

    Skąd o nas wiesz