Przejdź do

Czym są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe to frazy, które stanowią podstawę pozycjonowania oraz źródło informacji na temat haseł wyszukiwanych przez internautów. Przy wprowadzaniu słów kluczowych należy zwracać uwagę na ich odpowiednie rozmieszczenie w tekście – tak by konkretna witryna zajmowała wysoką pozycję na stronie Google.

Frazy SEO powinny znajdować się nie tylko w samym artykule, ale również meta opisie, w tytule, w opisach grafiki, w nazwie domeny danej strony. Warto, by słowa kluczowe funkcjonowały również jako anchory.

Google Keyword Tool External dostarcza niezbędnych danych, umożliwiających dokładną statystykę wyników wyszukiwania oraz wycenę odpowiednich słów kluczowych. Narzędzie wykorzystywane jest również w modelu Pay Per Click.

Co to jest słowo kluczowe?

Słowa kluczowe – czyli keywords – to hasła, która wpisują użytkownicy Internetu w wyszukiwarkach, aby znaleźć różnego rodzaje informacje, a w tym takie na temat produktów, usług, opinii o nich. Po wpisaniu takiego słowa w odpowiednie okno na stronie przeglądarki wyświetlane są najbardziej odpowiadające mu wyniki wyszukiwania.

Słowa kluczowe to nie tylko pojedyncze wyrazy, ale też dłuższe frazy składające się z kilku jednostek leksykalnych. Ich umieszczanie w treściach znajdujących się na stronach internetowych ma duże znaczenie ze względu na pozycjonowanie – zastosowanie keywords wpływa na pozycję, jaką zajmuje dana witryna w wynikach wyszukiwania SERP.

Rodzaje słów kluczowych

Wśród słów kluczowych wyróżnia się:

  • branżowe słowa kluczowe – są to ogólne hasła odnoszące się do danej dziedziny i branży. Zwykle składają się one z jednego lub dwóch wyrazów i pozwalają dotrzeć do informacji na dany temat, śledzić konkurencję czy znaleźć listę firm, blogów odpowiadających słowu kluczowemu;
  • brandowe – są to hasła, które bezpośrednio określają daną markę, firmę czy witrynę internetową. Stanowią one nazwy firm oraz słowa, które znajdują się w adresie internetowym strony. Po wpisaniu takiej frazy w wyszukiwarkę poszukiwana witryna zwykle znajduje się na szycie listy wyszukiwania – i to w pozycjach wyników organicznych;
  • frazy kluczowe z długim ogonem, czyli z „long tail” – są to frazy, które składają się z więcej niż dwóch słów kluczowych. Służą one do wyszukiwania precyzyjniejszych informacji na dany temat. Mogą odwoływać się do konkretnych produktów, grup produktów czy usług;
  • ogólne słowa kluczowe – obejmują one jeden lub dwa wyrazy, których wpisanie w okno wyszukiwarki skutkuje znalezieniem szerokiego przekroju informacji na temat konkretnej dziedziny, branży, grupy produktów lub usług;
  • frazy kluczowe dotyczące problemów i pytań użytkowników Internetu – w takich frazach pojawiają się wyrazy typu „opinie”, „jak działa”, „nie działa”, „reklamacje”;
  • frazy z danymi osobistymi – takie frazy zawierają imiona, nazwiska, a nawet adresy i są wpisywane w wyszukiwarki zwykle po to, aby zdobyć informacje czy sprawdzić opinie na temat danych osób;
  • frazy stworzone na potrzeby kampanii reklamowych – składają się najczęściej z więcej niż jednego słowa, które poprzedza hashtag – odnoszą się one do wydarzeń czy akcji promocyjnych.

Słowa kluczowe – jak je wybrać?

Dobór właściwych słów kluczowych i umieszczanie ich w treściach znajdujących się na stronie wpływa na pozycję strony danej firmy czy bloga w wynikach wyszukiwania SERP. Aby znaleźć odpowiednie frazy, dopasowane do konkretnego tematu, do branży, można wykorzystywać:

  • bezpłatne narzędzia do wyszukiwania – np.  Keyword Surfer;
  • płatne narzędzia, np. Semstorm.

Przy wyszukiwaniu słów kluczowych pomocna okazuje się także sama wyszukiwarka Google – sugeruje ona podpowiedzi po wpisaniu zapytania, a na końcu listy znajduje się przydatna sekcja „podobne wyszukiwania”.

Wybór właściwych fraz zależy również od:

  • konkurencyjności haseł na tle innych słów pozycjonujących,
  • spójności tematycznej treści, udostępnianej na danej witrynie.

Platforma Google Search Console umożliwia dodatkowo kontrolę nad statusem indeksowania strony i podwyższenie jej pozycji w wyszukiwarce. Popularność witryny nie jest jednak wartością stałą, dlatego dobór słów kluczowych to proces wymagający nieustannej aktualizacji. Liczbę fraz SEO w konkretnym artykule warto zwiększać co jakiś czas, aby pozycja domeny została utrzymana. Słowa kluczowe wpływają również na ocenę witryny, dlatego powinny one być dostosowane do algorytmów wyszukujących.