Przejdź do

Co to Social media?

Media społecznościowe to popularne platformy służące interakcji między ich użytkownikami. Mają formę portali internetowych, blogów oraz witryn umożliwiających komentowanie danej usługi bądź oferty. Social media służą również rozpowszechnianiu konkretnych produktów, dzięki czemu większość strategii marketingowych wykorzystuje je jako narzędzia promocyjne.

Social media – charakterystyka

Treści udostępniane przy pomocy social mediów (portali, blogów, forów dyskusyjnych) mogą mieć formę zdjęć, infografiki, animacji czy filmików. Najpopularniejsze obecnie serwisy społecznościowe to Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, LinkedIn, Twitter.

Media społecznościowe mają duży zasięg, są ogólnodostępne dla wszystkich użytkowników Internetu – tym samym treści zamieszczane na poszczególnych serwisach docierają do wielu osób korzystających z sieci. Ponadto informacje publikowane za pośrednictwem social mediów są natychmiast udostępniane użytkownikom serwisów, a także mogą być modyfikowane w dowolnym momencie przez ich twórców.

Social media – rosnąca popularność

Najpopularniejszą witryną społecznościową jest Facebook, z którego korzysta około czterech miliardów użytkowników. Siedem lat temu platforma pojawiła się na giełdzie, dlatego oferta dla reklamodawców została znacznie urozmaicona. Social media umożliwiają prowadzenie własnego fanpage’a, którego popularność zależna jest od liczby kliknięć użytkowników Facebooka. Platforma umożliwia aktywną interakcję między właścicielem strony a konsumentem, dlatego konkretna oferta może być nieustannie aktualizowana. Facebook umożliwia publikowanie atrakcyjnego przekazu w postaci filmów, obrazów, linków itd., dlatego coraz więcej agencji wykorzystuje tego typu social media w swoich kampaniach.

Z social mediów korzystają obecnie osoby prywatne, firmy, marki osobiste, instytucje państwowe, organizacje charytatywne, fundacje. Większość najważniejszych funkcji oferowanych przez serwisy społecznościowe jest darmowa.

Social media – najważniejsze funkcje

Media społecznościowe pełnią funkcję:

  • informacyjną – użytkownicy poszczególnych serwisów, portali mogą udostępniać na swoich profilach treści (zdjęcia, filmy, teksty, a także pliki) związane z różnymi dziedzinami wiedzy;
  • opiniotwórczą – media społecznościowe służą wymianie poglądów, wyrażaniu opinii i ułatwiają prowadzenie dyskusji z udziałem ich użytkowników;
  • komunikacyjną – social media sprawdzają się jako narzędzie do wymiany informacji i podtrzymywania więzi między użytkownikami;
  • reklamową – ze względu na powszechną dostępność mediów społecznościowych są one skutecznym narzędziem reklamy. Pomagają budować dobry wizerunek i utrwalać świadomość marki wśród potencjalnych klientów, co przekłada się na większą sprzedaż i pozyskiwanie leadów (czyli danych kontaktowych osób lub firm). Social media są wykorzystywane również podczas organizacji kampanii reklamowych oraz promocji wydarzeń.

Z mediów społecznościowych można korzystać zarówno za pośrednictwem komputerów, jak i urządzeń mobilnych. Właśnie dzięki temu ich użytkownicy mogą być zawsze ze sobą w kontakcie – również, dlatego też social media są doceniane za szybką wymianę informacji.

Rodzaje mediów społecznościach

Wśród mediów społecznościach wyróżnia się:

  • serwisy społecznościowe służące do udostępniania zdjęć, filmów, animacji i różnego rodzaju grafiki. Zalicza się do nich takie platformy, jak Instagram, Snapchat, TikTok, YouTube, Vimeo;
  • portale, których celem jest budowanie społeczności i/lub gromadzenie fanów – są to serwisy typu Facebook, Instragram, LinkedIn;
  • serwisy, które służą głównie do zamieszczania recenzji – są to portale typu Zomato czy TripAdvisor;
  • fora i grupy dyskusyjne;
  • blogi i mikroblogi;
  • portale tematyczne skupiające społeczność hobbystów i miłośników różnych dziedzin. Do takich portali zalicza się między innymi DeviantArt.com.

Portale społecznościowe, serwisy tematyczne funkcjonują jako strony internetowe, ale również jako aplikacje – dzięki temu są ogólnodostępne, funkcjonalnie zaprojektowane, dają możliwość udostępnienia wybranych materiałów w niemal dowolnym momencie, a korzystanie z nich jest łatwe i intuicyjne.