Czym jest Viral?
Viral, inaczej viral marketing lub marketing wirusowy, to działania marketingowe, które polegają na tworzeniu takiej sytuacji, aby odbiorcy reklamy zaczęli przekazywać ją innym osobom. Dotyczy to rozpowszechniania informacji na temat samego postu reklamowego, proponowanego w nim produktu lub usługi. Marketing wirusowy wykorzystuje różne narzędzia reklamowe, a w tym także social media.
Viral marketing zyskał popularność ze względu na to, jak wielu użytkowników Internetu korzysta z mediów społecznościach. Marketing wirusowy wykorzystuje potencjalnych klientów do promocji produktu danej firmy lub rozpowszechnienia usługi konkretnego przedsiębiorstwa. Strategia ma charakter inicjacyjny, a wśród stosowanych metod warto wymienić m.in. pozycjonowanie oraz branding.
Portale i serwisy, w których można publikować posty, sprawiają, że przekaz danej reklamy szybko rozprzestrzenia się w sieci i dociera do szerokiego grona odbiorców. Reklamy, które powstają w oparciu o technikę viral marketing, nie zawsze muszą mieć funkcję informacyjną – niekiedy służą budowaniu świadomość marki i jej pozycjonowaniu.
Viral – jak działa?
Viral opiera się na symbolice znaczeń, dlatego jego formami są miejskie opowieści, zabawne filmy lub zdjęcia reklamowe. Ich zasadniczym celem jest zwiększenie świadomości marki lub osłabienie opinii o danym produkcie. Skuteczny marketing wirusowy wykorzystuje zabawę językową lub prowokującą grę słów, która utrwala się w uzusie danej grupy społecznej. Viral może również przynosić benefity osobom rozpowszechniającym go wśród innych użytkowników sieci lub członków określonej zbiorowości.
Marketing wirusowy wykorzystuje również parodię jako siłę napędzającą popularność danego filmiku lub zdjęcia. Według zasady viral spoof każda modyfikacja ma swoje odzwierciedlenie w ilości odbiorców, zainteresowanych konkretną akcją.
Marketing ten wymaga więc odwagi, kreatywności, ale przede wszystkim znajomości panujących trendów i rozeznaniu w obyczajach danej grupy środowiskowej. Istotny jest również kontekst. Co ciekawe, to niekomercyjne virale są bardziej popularne i chętniej modyfikowane przez internautów.
Zasady techniki reklamowej viral marketing
Aby reklama (np. spot radiowy, klip, filmik internetowy) była chętnie przekazywana przez jej odbiorców innym osobom i by materiały reklamowe były udostępniane w mediach społecznościowych, muszą być one oryginalne, mieć atrakcyjną, przykuwającą uwagę formę i oddziałującą na emocje treść. Technika viral marketingu bazuje na tym, aby reklamy:
- były ciekawe i zwracające uwagę pod względem językowym – w tym celu należy używać chwytliwych haseł reklamowych, sloganów, które zapadają w pamięć i które mają szansę być używane także w języku potocznym;
- zachęcały do ich kreatywnej modyfikacji – zgodnie z zasadą viral spoof;
- wyróżniały się – poczuciem humoru, wpadającą w ucho muzyką, były oparte na przekonującej historii;
- służyły budowie pożądanego wizerunku marki – dlatego też virale powinny oddziaływać na emocje, wzruszać, bawić, trafiać w czułe punkty odbiorców.
Rodzaje reklam wirusowych
Reklamy wirusowe można podzielić ze względu na ich formę przekazu – mogą to być zdjęcia, grafika, memy, krótkie filmiki, spoty radiowe lub telewizyjne. Oprócz tego wśród virali wyróżnia się również:
- konkursy internetowe mające charakter akcji promocyjnej;
- reklamy wirusowe w formie klipów zamieszczane w serwisach typu YouTube;
- gry interaktywne, wygaszacze ekranów czy kupony rabatowe udostępniane za pośrednictwem Internetu.
Viral – korzyści dla reklamodawców
Viral marketing to popularna technika reklamowa, gdyż:
- pozwala ona szybko dotrzeć z przekazem do wybranej, szerokiej grupy odbiorców;
- nie generuje dużych kosztów – materiał reklamowy jest przekazywany między jego odbiorcami, dzięki czemu reklamodawca nie musi podnosić wydatków związanych z dystrybucją spotu, filmiku, zdjęcia, grafiki;
- jest to sposób na zbudowanie świadomości marki w stosunkowo krótkim czasie;
- jest ona skuteczna – polecenie spotu promującego produkt czy usługę przez zaufaną osobę zwiększa szansę na to, że zostanie on obejrzany do końca.
Virale to nie tylko filmiki, ale też interesujące zdjęcia i hasła reklamowe szybko rozprzestrzeniające się w Internecie. Sukces tego typu reklamy zależy od jej atrakcyjności dla odbiorców, którzy będą dzielić się nią z innymi osobami.