Przejdź do

Landing page – co to jest i jak stworzyć stronę docelową

Strona główna > Czytelnia > Marketing > Landing page – co to jest i jak stworzyć stronę docelową

Jako użytkownik Internetu z pewnością od czasu do czasu trafiasz na strony internetowe charakteryzujące się dość skąpą treścią, ascetyczną, ale przy tym przejrzystą oprawą graficzną i zazwyczaj pozbawione dodatkowych podstron. Witryna tego typu często należy do dobrze Ci znanej marki, ale nie jest to jej strona domowa, ani klasyczna strona produktowa. Umożliwia Ci rejestrację w konkursie, wypełnienie formularza, pozostawienie danych kontaktowych bądź odbiór nagrody. Prawdopodobnie jest to landing page, tak zwana strona docelowa, na którą zazwyczaj trafiasz za sprawą mailingu, posta w mediach społecznościowych lub bezpośrednio po kliknięciu w internetową reklamę.

Czym jest strona landing page? Jakie są zadania strony docelowej? W jaki sposób landing page może pomóc Twojej marce, kampanii marketingowej lub biznesowi? Jak stworzyć landing page, który zrealizuje swoje zadania? Sprawdź!

landing page

Czym jest landing page, czyli strona docelowa?

Landing page, strona lądowania lub inaczej strona docelowa to witryna internetowa, na którą odbiorcy trafiają najczęściej po kliknięciu w reklamę. Następnie na stronie docelowej znajdują informacje, które mają zachęcić ich do podjęcia określonego działania. Innymi słowy, nadrzędnym celem landing page jest uzyskanie maksymalnego współczynnika konwersji. Marki przygotowują komunikację na stronie docelowej, aby zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z konkretnej oferty. Landing page nie jest zatem miejscem służącym do prezentowania przekrojowych propozycji – pełnej oferty firmy.

Strona docelowa a strona domowa – najważniejsze różnice

O ile strony domowe to strony internetowe będące wizytówką firm i marek, na których potencjalny klient znajdzie wszystkie interesujące go informacje, nawigując od strony głównej na kolejne podstrony, o tyle landing pages są w porównaniu do nich całkowicie okrojone. To garść komunikatów marketingowych i korzyści skierowanych do czytelnika. Odgrywają niezwykle ważną rolę w marketingu internetowym, będąc podstawowym narzędziem strategii lead generation.

Landing page to prosta pojedyncza strona internetowa, która nie zawiera informacji na temat historii i wartości marki, a jedynie zachęca potencjalnego klienta do konkretnej interakcji. Budowanie wizerunku marek i produktów z pewnością nie jest zadaniem stron docelowych.

Jakie cele mogą realizować strony docelowe?

Odbiorca, który odwiedza landing page powinien wykonać wyłącznie jedno zadanie, którym jest wypełnienie formularza kontaktowego. Niezależnie od celu landing page, nie zapomnijmy jednak o celu całej kampanii, bo stronę docelową należy traktować jako narzędzie służące do jego realizacji. Jakie zadania może realizować landing pages z tej perspektywy?

  • Zakup produktu lub wybór usługi – w tym przypadku zadaniem landing page’a jest bezpośrednia sprzedaż.
  • Tworzenie bazy subskrybentów – stroną docelową warto posłużyć się do promowania własnego newslettera, vloga lub bloga.
  • Darmowa oferta – landing page służy tym razem do zaproponowania uczestnikom darmowej próbki narzędzia lub darmowego abonamentu przez określony czas.
  • Rejestracja uczestników – landing ma za zadanie zachęcić potencjalnych klientów do udziału w szkoleniu online lub evencie.
  • Promocja sklepu internetowego – landing poprzez przycisk Call to Action przekierowuje odbiorcę do strony produktu lub usługi, w ten sposób promując cały sklep internetowy.

Na podstawie powyższych przykładów można by wyróżnić odrębne typy landing pages, jednak w rzeczywistości są one do siebie bardzo zbliżone, a różnią się głównie tym, na czym polega pozyskiwanie leadów przy ich pomocy. Wygląd strony docelowej będzie praktycznie identyczny, niezależnie od tego, czy chodzi o bezpośrednią sprzedaż, czy zapis do listy mailingowej.

strona docelowa

Jak stworzyć landing page – 3 kluczowe etapy

Jeśli zastanawiasz się, jak zrobić landing page, wiele w tej kwestii zależy od grupy docelowej i oferty, która będzie promowana na Twojej stronie. Projektowanie stron lądowania można zwykle podzielić na trzy etapy:

  • Praca nad treścią – wszystkie dobre przykłady landing page charakteryzują się dopracowanym contentem – bardzo skonkretyzowanym, uwzględniającym język korzyści i hasło CTA – Call to Action.
  • Design – należy go stworzyć z uwzględnieniem identyfikacji wizualnej marki lub konkretnej kampanii, a przede wszystkim zgodnie z zasadami user experience. Sam przycisk stanowiący wezwanie do działania musi rzucać się w oczy odbiorców.
  • Aspekty techniczne – na końcu należy dopracować technikalia, w tym czas ładowania strony internetowej i dostosowanie strony do urządzeń mobilnych. Każde uchybienie ogranicza szansę dokonania konwersji.

Jak stworzyć skuteczny landing page?

Zastanawiasz się, jak powinien wyglądać landing page w odróżnieniu od strony firmowej, by umożliwić Ci maksymalnie efektywne pozyskiwanie nowych klientów? Poznaj kilka kluczowych wskazówek dotyczących tworzenia dobrych stron docelowych!

Precyzyjne treści z językiem korzyści

Content, jaki znajdzie się na Twoim landing page’u powinien znacznie różnić się od bloga i innych treści pochodzących z Twojej strony firmowej. Naczelne zasady obowiązujące w trakcie jego przygotowywania to:

  • Ograniczona ilość tekstu – z jednej strony musisz przekonać klientów do celu nadrzędnego, jakim jest zamówienie produktu lub subskrypcja, ale z drugiej nie możesz rozpraszać ich uwagi i zniechęcać do dalszego przeglądania strony. Gdzie tylko się da, tam zastępuje akapity grafiką.
  • Język korzyści – przekonuj czytelników do swojej oferty poprzez obietnicę produktu, policzalne korzyści czy social proof.
  • Slogany i nagłówki – to one najlepiej przemawiają do odbiorców na stronach docelowych. Zamiast długich wywodów, stosuj czytelne i kreatywne hasła przedstawiające korzyść.

Minimalizm wyróżniający strony docelowe

Nieprzypadkowo strona docelowa to niemal zawsze tak zwany one-page. Landing zawiera wyłącznie konkrety. Charakterystyką stron docelowych jest brak zbędnych rozpraszaczy, takich jak linki zewnętrzne czy niepotrzebne elementy graficzne. Unika się też wszelkich elementów nawigacyjnych, a niekiedy nawet linków do mediów społecznościowych. Jedynym celem jest sprzedaż produktu lub wypełnienie formularza. Pomiędzy blokami tekstu i grafiką znajduje się tak zwana white-space, czyli pusta przestrzeń, która pozwala odbiorcy przejść do kolejnego istotnego fragmentu Twojej komunikacji.

landing page designt

Atrakcyjny design charakteryzujący stronę docelową

Wspomniany minimalizm nie oznacza, że projektując landing page można zbagatelizować aspekty wizualne. Nieprzypadkowo mówi się, że ludzie kupują oczami. Grafiki znajdujące się na stronie powinny naturalnie przyciągać wzrok odbiorców i wywoływać u nich pożądane emocje.

Dopasuj kolory do identyfikacji wizualnej Twojej marki, a także branży, w której ona działa. Postaw na atrakcyjną, ale przy tym wymowną grafikę. Jeśli celem ma być dokonanie zakupu przez potencjalnego klienta, posłuż się na przykład fotografią szczęśliwych użytkowników oferowanego przez Ciebie produktu w ich naturalnym otoczeniu – przedstawicieli grupy docelowej. Szczęśliwa rodzina korzystająca z nowego grilla? Przedsiębiorca w swoim biurze korzystający z biznesowego laptopa? Jako opiekun marki na pewno wiesz, do kogo się zwracasz!

User Experience na pierwszym miejscu

Gdy celem jest generowanie leadów, User Experience (UX) i User Interface (UI) mają fundamentalne znaczenie. Odbiorca, który odwiedza stronę główną sklepu internetowego lub dobrze znanej mu firmy, będzie w stanie poświęcić nieco więcej czasu na znalezienie interesujących go informacji. Landing page działa zupełnie inaczej, bo z dużym prawdopodobieństwem użytkownik nie trafił na tę stronę organicznie, więc źle zaprojektowany interfejs może go skłonić do szybkiego opuszczenia witryny.

Call to Action

Call to Action to inaczej wezwanie odbiorcy do działania – czyli podjęcia akcji zgodnej z celem danej strony docelowej. Jeśli do tej pory potencjalny klient wahał się, czy skorzystać z oferty, po natrafieniu na CTA powinien rozwiać swoje dotychczasowe wątpliwości. Na Call to Action powinny składać się dwa elementy – przemyślane i zachęcające do działania hasło oraz przycisk CTA. Koniecznie o nich pamiętaj, projektując stronę docelową. Standardową praktyką jest przygotowanie samego przycisku w odrębnej kolorystyce – bardzo często żółtej, dość wyraźnie odbiegającej od designu witryny. CTA może znaleźć się na stronie w więcej niż jednym miejscu.

Landing pages nieprzypadkowo odgrywają ogromną rolę w marketingu internetowych, a ich powstawanie wiąże się między innymi z czasowymi promocjami, premierą nowego produktu czy konkursami organizowanymi przez marki. Zastosuj to narzędzie w sposób przemyślany, by stosunkowo tanim kosztem pozyskać niebagatelną liczbę leadów i zadowalający współczynnik konwersji!

Oliwia Wulczyńska

Oliwia Wulczyńska

Marketing & PR Specialist

Jako Marketing & PR Specialist w Fabryce Marketingu zajmuje się budowaniem wizerunku marki poprzez prowadzenie mediów społecznościowych i współtworzenie strategii marketingowej. Jest też odpowiedzialna za nawiązywanie i utrzymywanie relacji z partnerami biznesowymi.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Google wycofuje ulepszone CPC (eCPC) z reklam – jakie są alternatywy?

    Google wycofuje się z ulepszonego kosztu za kliknięcie (eCPC) w kampaniach w sieci wyszukiwania oraz sieci reklamowej. Od października...

    Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy...

    Marketing terytorialny – czym jest, przykłady

    Marketing terytorialny może pomóc wypromować obszary terytorialne i przedstawić korzyści dla dowolnych grup społecznych. Głównym celem tego...

    Newsletter – co to jest i jak tworzyć skuteczne wiadomości?

    Regularne wysyłanie newslettera ma wpływ na budowanie relacji i może przyczynić się do zwiększania sprzedaży w Twojej firmie....