Strategie ustalania stawek w Google Ads: którą wybrać?
Budżet to paliwo zasilające działania w systemie Google Ads. Każdemu reklamodawcy zależy na tym, by uzyskać jak największe korzyści możliwie najniższym kosztem. Efektywność kampanii zależy jednak od wielu czynników, a jednym z kluczowych jest strategia ustalania stawek. W tej materii można wybrać jeden z kilku dostępnych modeli rozliczeń. Poznaj bliżej poszczególne opcje i dowiedz się jak dokonać właściwego wyboru.
Dlaczego strategia ustalania stawek jest ważna?
Google Ads działa w modelu aukcyjnym. Za każdym razem, gdy użytkownik wpisuje zapytanie w wyszukiwarce, rozpoczyna się licytacja, do której przystępują reklamodawcy. Zwycięzcy uzyskują przestrzeń na emisję swoich reklam. Aby wygrać, trzeba zaprezentować się korzystniej niż konkurencja. Ocenie podlega szereg kwestii związanych z konfiguracją kampanii i zawartością strony docelowej. Jednym z uwzględnianych kryteriów jest ustawiona stawka. Jej wysokość może zatem zaważyć na Twojej skuteczności.
Jak ustawić optymalną stawkę?
Aby jeszcze dokładniej przekonać się, jak wiele zależy od poprawnie ustalonej stawki, warto poznać potencjalne konsekwencje chybionych ustawień. Oto dwa przykładowe scenariusze:
- Zbyt niska stawka – sprawi, że reklama będzie wyświetlała z zaniżoną częstotliwością w najmniej atrakcyjnych miejscach. Tym samym środki zostaną wydane nieefektywnie, a uzyskiwane wyniki pozostawią wiele do życzenia.
- Zbyt wysoka stawka – spowoduje, że będziesz przepłacać i przedwcześnie wyczerpiesz cały budżet. To doprowadzi też do obniżenia rentowności prowadzonych działań reklamowych.W ustaleniu optymalnej stawki pomagają strategie dostępne w systemie Google Ads. Służą one jako modele zarządzania budżetem, które mogą nadać kampanii właściwy przebieg. Istotnym wyzwaniem pozostaje zatem wybór rozwiązania dostosowanego do Twoich potrzeb.
Ręczne i automatyczne ustalanie stawek – przegląd strategii
W systemie Google Ads występuje kilka rodzajów strategii odpowiadających za automatyczne lub ręczne ustalanie stawek. W każdym modelu drzemie potencjał, który ujawnia się w sprzyjających warunkach. Poznaj mocne i słabe strony poszczególnych możliwości, aby podjąć przemyślaną decyzję.
Strategie manualne
W Google Ads można znaleźć tylko jeden model opierający się na ręcznym sterowaniu. Jest nim samodzielne określanie stawek CPC. Ta strategia polega na pełnej kontroli nad wydatkami na poziomie poszczególnych grup reklam, słów kluczowych czy też umiejscowień. To doskonałe rozwiązanie dla doświadczonych reklamodawców, którzy znają od podszewki cały system. Warto sięgnąć po ten wariant również, gdy dysponujesz ograniczonym budżetem i chcesz nim precyzyjnie rozporządzać. Trzeba jednak liczyć się z tym, że samodzielne ustawianie stawek okazuje się stosunkowo czasochłonne.
Automatyczne strategie ustalania stawek w Google Ads
Zautomatyzowane modele korzystają z zaawansowanych algorytmów Google, które optymalizują stawki w czasie rzeczywistym. To okazuje się szczególnie przydatne przy dużej ilości danych i złożonej strukturze kampanii. W wielu przypadkach strategie automatyczne sprawują się lepiej niż samodzielne ustalanie stawek. Zapoznaj się z dostępnymi możliwościami.
Docelowe CPA (docelowy koszt działania)
W ramach tego modelu kampania zostaje zoptymalizowane pod kątem kosztu interakcji z udziałem odbiorcy. Reklamodawca określa, ile średnio może zapłacić za jedną konwersję, a system automatycznie dostosowuje stawki, aby osiągnąć ten cel. Taka strategia sprawdza się doskonale w przypadku kampanii nastawionych na generowanie leadów, wypełnienie formularza kontaktowego albo uzyskanie innych mierzalnych działań ze strony użytkowników. Im więcej danych historycznych posiadasz, tym korzystniejszy start mogą zanotować reklamy. W przypadku docelowego CPA próg wejścia rekomendowany przez Google to 30 konwersji w ciągu 30 dni.
Docelowy ROAS
To strategia inteligentnego ustalania stawek. Pozwala ona określić, ile uzyskasz z każdej złotówki zainwestowanej w reklamy. Przykładowo, jeśli nastawiasz się na czterokrotny zwrot, ustaw docelowy ROAS na poziomie 400%. System automatycznie dostosowuje stawki, aby osiągnąć wyznaczony cel. Warto sięgnąć po ten model, jeśli prowadzisz sklep internetowy i potrafisz precyzyjnie określić, jaka skala sprzedaży gwarantuje Ci pełną rentowność. W tym przypadku dane historyczne również odgrywają niebagatelną rolę. Google zaleca, by korzystać z tej strategii stawek, dopiero gdy przez ostatnie 30 dni udało się wygenerować przynajmniej 15 konwersji.
Maksymalizacja liczby konwersji
Celem jest generowanie jak najwięcej konwersji w ramach określonego budżetu. W tym przypadku nie określasz jednak kosztu poszczególnych zdarzeń. System sam decyduje, ile warto zapłacić za kliknięcie, aby doprowadzić do maksymalizacji konwersji. Warto sięgnąć po ten model, gdy nie występują duże rozbieżności w wartości oferowanych produktów bądź usług. W takich okolicznościach orientacja ilościowa sprzyja maksymalizacji efektywności reklam.
Maksymalizacja wartości konwersji
Jeśli zdecydujesz się na tę opcję, system automatycznie dostosuje stawki, aby wygenerować konwersje o możliwie wysokiej wartości w ramach ustalonego budżetu reklamowego. To idealne rozwiązanie dla sklepów internetowych oferujących szeroki asortyment w zróżnicowanych cenach. Dzięki zastosowaniu tej strategii w kampaniach produktowych możesz spodziewać się konsekwentnego dążenia do skalowania sumy przychodów.
Maksymalizacja liczby kliknięć
Google stosuje automatyczne ustalanie stawek CPC, aby budżet kampanii wystarczył na jak największą liczbę kliknięć. Skorzystaj z tej strategii, gdy chcesz przyciągnąć użytkowników na stronę internetową, zbudować rozpoznawalność marki albo zebrać dane do dalszej optymalizacji kampanii. Miej jednak na uwadze, że możesz przyciągnąć ruch cechujący się niższą jakością.
Docelowy udział w wyświetleniach
Dzięki temu rozwiązaniu możesz zadeklarować, jak często chcesz pojawiać się w aukcji reklam. W ramach tej strategii możesz wpływać na ekspozycję w ramach poszczególnych słów kluczowych w sieci wyszukiwania i miejsc docelowych. To świetne rozwiązanie w konkurencyjnych branżach, gdzie toczy się zażarta rywalizacja o przestrzeń reklamową. Pamiętaj jednak, że wysoki udział w wyświetleniach może wiązać się z wyższymi kosztami za kliknięcie.
CPM
W tym przypadku reklamodawca płaci za tysiąc wyświetleń reklamy, niezależnie od liczby kliknięć czy konwersji. Taki model okazuje się bardzo skuteczny w kontekście kampanii nastawionych na budowanie świadomości marki i uzyskanie dużego zasięgu. W ten sposób możesz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Wariant CPM będzie zatem doskonałym wyborem, gdy wprowadzasz nowe produkty lub usługi na rynek i chcesz zaprezentować je w sieci reklamowej Google.
CPV
To strategia stworzona z myślą o kampaniach w formacie wideo. Opłata zostaje naliczona, kiedy użytkownik obejrzy reklamę lub zareaguje na nią. System nalicza wyświetlenie reklamy po zobaczeniu przynajmniej 30 sekund filmu lub całości, jeśli materiał jest krótszy. Ten model z powodzeniem posłuży markom, które chcą oprzeć swoją komunikację na treściach wideo.
Wybór strategii ustalania stawek – czego unikać?
Jednym z najczęstszych błędów jest niecierpliwość i zbyt szybkie przełączanie się pomiędzy różnymi modelami. Poszczególne strategie ustalania stawek potrzebują czasu i dostępu do dużej ilości danych, aby rozwinąć skrzydła. Google zaleca poświęcenie przynajmniej 2 tygodni na etap optymalizacji. W wielu przypadkach przedwczesne przerywanie tego procesu oddala Cię od zwiększenia liczby konwersji bądź osiągnięcia innych celów.
Wiele osób błędnie zakłada, że strategie automatyczne nie wymagają żadnej ingerencji. Kluczowym wyzwaniem pozostaje ustalenie budżetu, którym będzie zarządzać algorytm. Niewystarczająca ilość środków ograniczy możliwości systemu i poskutkuje słabszymi rezultatami.
Każdy przypadek jest inny. Jeśli coś działa na koncie reklamowym jednej firmy, niekoniecznie może zostać powtórzone przez konkurencję. Wielu reklamodawców nadmiernie ufa ogólnym rekomendacjom. Trzeba pamiętać, że nie ma uniwersalnych przepisów na sukces i każdy musi odnaleźć własną drogę do celu. Nie można ignorować czynników zewnętrznych. Powodzenie kampanii w dużej mierze zależy od uwzględnienia takich czynników jak sezonowość czy też działania konkurencji. Należy bacznie przyglądać się otoczeniu i reagować na występujące zmienne.
Strategia ustalania stawek Google Ads – co przyniesie przyszłość?
Google sukcesywnie wprowadza nowe funkcje i udoskonalenia w swoim systemie reklamowym. Uwaga twórców skupia się zwłaszcza na algorytmach uczenia maszynowego, które stoją za automatycznymi strategiami. W nadchodzących latach można spodziewać się jeszcze prężniejszego rozwoju w tej materii. Warto zatem pozostawać na bieżąco z aktualizacjami i eksperymentować z nowościami na swoim koncie reklamowym.
Inbound marketing co to jest?
Customer Journey Map: Jak zrozumieć i poprawić doświadczenia użytkowników?
Rebranding: Jak Odświeżyć Wizerunek Twojej Marki?
CPA, czyli kliknięcie reklamy – co to jest i jak obliczyć? Oraz inne modele rozliczeń
Kampania Produktowa Google Ads Krok Po Kroku
Strategie ustalania stawek w Google Ads: którą wybrać?