Czym jest Content marketing?
Marketing treści to jedna ze strategii promocyjnych, której zasadniczym celem jest dystrybucja atrakcyjnego przekazu za pomocą dostępnych kanałów komunikacyjnych. Content marketing dąży do budowania długotrwałych relacji z klientem, wykorzystując różnorodne formy, takie jak artykuły, podcasty, poradniki, blogi eksperckie oraz raporty.
Czym jest content marketing?
Content marketing, czyli marketing treści, polega na tworzeniu i rozpowszechnianiu treści wartościowych dla klienta. Mogą one przybierać różne formy – od artykułów poradnikowych, po filmy czy prezentacje. Ideą stosowania content marketingu jest dbanie o wysoką jakość prezentowanych materiałów oraz ich merytoryczną zawartość.
Tworzone treści najczęściej dotyczą produktów lub usług, które są oferowane przez firmę stawiającą na content marketing. Nie muszą jednak ograniczać się jedynie do opisania ich działania czy zaprezentowania korzyści. Materiały mogą przybierać formę artykułów poradnikowych, filmów instruktażowych czy infografik.
Jednym słowem – mogą one zawierać wszystko to, co jest wartościowe z punktu widzenia konsumenta, a ponadto skłania go do zainteresowania się produktem lub usługą – choć nie musi odbywać się to w sposób bezpośredni.
Co wchodzi w zakres content marketingu?
Jak zostało wspomniane, marketing treści to nie tylko tekst pisany, choć to właśnie on jest najczęściej utożsamiany z tym rodzajem działań reklamowych. Content, czyli treść, może być przekazywana na wiele różnych sposobów. Osoby chcące wykorzystać merytoryczne materiały w swoich działaniach marketingowych mają do dyspozycji między innymi:
- artykuły poradnikowe,
- wpisy blogowe,
- opisy produktów i usług
- prezentacje multimedialne,
- filmy,
- infografiki,
- zdjęcia,
- podcasty.
Jedną z form content marketingu może być także treść interaktywna, czyli wszelkiego typu czaty na żywo, quizy czy konkursy.
Forma jest tutaj niemal nieograniczona. Tak swobodny wybór pozwala na dobranie najlepszego sposobu zaprezentowania określonych treści. Warto przy tym uwzględnić specyfikę produktu, usługi lub wizerunku firmy, a także zwrócić szczególną uwagę, do jakiej grupy docelowej kierowany jest przekaz.
Jakie zadania stawia przed sobą content marketing?
Ideą prowadzenia marketingu treści jest dostarczanie odbiorcom wartościowego contentu, czyli takiego, który zawiera interesujące dla nich informacje. Warto jednak przyjrzeć się celom, które takie działania pozwalają osiągnąć.
- Pierwszym z nich jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy. Pisząc ciekawy artykuł poradnikowy, czy nagrywając film instruktażowy, można dotrzeć do odbiorców, którzy poszukują w Internecie odpowiedzi na konkretne pytania. Umiejętne nawiązanie w treści do oferowanych produktów czy usług pozwala wzbudzić nimi zainteresowanie w sposób naturalny, bez uciekania się do agresywnego promowania.
- Kolejnym celem jest budowanie zaangażowania klientów oraz kreowanie wizerunku marki. Firma, która dostarcza wartościowe treści dostępne dla odbiorców za darmo i w przystępnej formie, prezentuje się w opinii konsumentów jako godny zaufania profesjonalista w swojej branży.
- Content marketing jest także bardzo istotny z punktu widzenia optymalizacji witryn internetowych. W tym kontekście mowa przede wszystkim o SEO copywritingu. Warto mieć na uwadze, że choć do content marketingu można zaliczyć wiele rozmaitych treści, powinny być one tworzone z rozmysłem, a przede wszystkim z uwzględnieniem specyfiki grupy docelowej.