Przejdź do

Pozycjonowanie

Zwiększenie popularności konkretnej domeny w internecie oraz umocnienie jej pozycji w wyszukiwarce jest możliwe dzięki dokładnej analizie konkurencyjnych działań marketingowych w danym sektorze. Pozycjonowanie jest obecnie jedną z najpopularniejszych metod wykorzystywanych w kampaniach online. Strategia ta pojawiła się w drugiej połowie XX wieku i osiągnęła ogromną popularność, dzięki szerokiemu zastosowaniu.

Pozycjonowanie – definicja

Pozycjonowanie to działanie w marketingu, które ma za zadanie kreować pozytywny obraz danej usługi lub produktu wśród potencjalnych odbiorców. Bazuje ono przede wszystkim na wyróżnieniu oferty spośród konkurencji. Celem pozycjonowania jest stworzenie sytuacji, w której produkt lub usługa konkretnej firmy będzie postrzegana korzystniej niż inne, dość podobne propozycje. Pozycjonowanie wymaga zastosowania różnych metod, wybieranych w zależności od specyfiki produktu czy usługi.

Metody pozycjonowania

Pozycjonowanie może być skuteczne jedynie w sytuacji, gdy jest przeprowadzane w odpowiedni sposób. Istnieje kilka metod, które można zastosować, by wyróżnić daną markę spośród pozostałych. Najczęściej wykorzystuje się porównanie, pokazując słabe strony konkurencji i zestawiając je z mocnymi cechami oferowanych przez siebie produktów czy usług. W takim przypadku trzeba jednak zachować ostrożność, ponieważ wszelkie podawane informacje muszą być jawne i zgodne z prawdą.

Drugą metodą wykorzystywaną podczas pozycjonowania jest wskazywanie na unikatowe cechy oferowanych dóbr, których nie mają produkty lub usługi oferowane przez konkurencję. Znaczenie mają też korzyści, jakich dostarcza proponowany obiekt. Warto je podkreślić jako te wyjątkowe i znacznie skuteczniejsze niż w przypadku konkurencyjnych produktów.

Sposobem na pozycjonowanie usług i produktów jest też wskazanie, że są one dobrym wyborem na konkretną okazję, na przykład podarowanie w ramach wdzięczności. W ten sposób w świadomości potencjalnych odbiorców zakoduje się ta informacja i w razie potrzeby podarowania bliskiej osobie prezentu, pomyślą oni chętniej o Twoim produkcie. Z takich metod korzysta wiele znanych marek, w różnych kontekstach.

Pozycjonowanie podkreśla przede wszystkim pozytywne cechy produktu. Oprócz funkcjonalności czy niepowtarzalności często warto wskazać m.in. na jakość czy cenę. To czynniki, które skutecznie zachęcają dość dużą grupę odbiorców do skorzystania z oferty. Warto jednak robić to nienachalnie, na przykład poprzez pokazanie doskonałego stosunku jakości do ceny.

Pozycjonowanie – jak działa?

W pozycjonowaniu warto wykorzystać wiele atutów firmy, najważniejsze jednak jest wyodrębnienie jednego z nich, który stworzyłby najlepszy branding. Wśród stosowanych strategii warto wskazać:

  • koncepcję lidera, obejmującą działania marketingowe i komunikaty, w których marka promowana jest jako najbardziej pożądana w danym sektorze;
  • metodę naśladowczą, kreującą wizerunek nowego produktu na podstawie innych towarów o stabilnej pozycji rynkowej;
  • taktykę błękitnego oceanu, w której wykorzystuje się mało rozwinięty obszar gospodarczy dla wprowadzenia nowej oferty.

Im wyższa pozycja domeny w listach wyszukiwania, tym większa szansa na przyciągnięcie potencjalnego grona klientów. Pozycjonowanie to obecnie najpopularniejsza metoda reklamy online.

Gdzie można wykorzystać pozycjonowanie?

Pozycjonowanie obecnie najczęściej jest wykorzystywane w internecie, chociaż jeszcze kilka lat temu było popularne m.in. w reklamach telewizyjnych czy radiowych. Obecnie zdecydowana większość dóbr i usług jest sprzedawana właśnie przez internet, dlatego warto położyć zwiększony nacisk na wyróżnienie się spośród konkurencji właśnie w tym medium.

W internecie konkurencja jest dość spora, dlatego działania z zakresu pozycjonowania zwykle są bardzo rozszerzone. Bazują na wykorzystaniu różnych metod, wśród których można wyróżnić przede wszystkim postawienie na lokalizację, cechy szczególne produktu, kategorię czy przeznaczenie. Pozycjonowaniem zwykle zajmują się specjaliści, którzy potrafią dobrze określić grupę docelową, a także konkurencję w branży. Na tej podstawie można zaplanować kolejne działania, wpływające na zwiększenie sprzedaży, a także pozytywnego odbioru oferty wśród konsumentów.