Przejdź do

Co to UX?

UX – czyli User Experience – to wszystkie wrażenia, które odczuwa użytkownik podczas korzystania z danego produktu. Są to odczucia zarówno pozytywne, jak i negatywne – mogą być one związane z używaniem przedmiotów, ale też z obsługiwaniem aplikacji, urządzeń czy z korzystaniem ze stron internetowych.

Użytkownik odwiedzający witrynę internetową powinien znaleźć atrakcyjne dla siebie treści, by chciał powrócić do niej za jakiś czas. User Experience to termin, na który składa się wiele procesów, bowiem popularność domeny zależy od różnych czynników, m.in. prostej nawigacji, dobrego SEO oraz merytorycznej treści. Znaczenie pojęcia nieustannie się reaktualizuje, bowiem rozwój Internetu postępuje bardzo szybko.

UX – czym jest?

Termin UX po raz pierwszy został użyty przez Dona Normana – profesora psychologii poznawczej w 1993 roku, który określił siebie mianem profesora tego modelu. Wraz z upływem czasu coraz więcej firm z dziedziny IT zorientowało się, że dobry jakościowo produkt stanowi dużą konkurencję dla innych i pozwala umocnić pozycję rynkową przedsiębiorstwa w danym sektorze. Kilka lat później UX znalazło swoje zastosowanie w projektowaniu domen internetowych.

Termin User Experience ma swoje korzenie w dziedzinie Human-Computer Interaction (HCI). Metoda łączy w sobie dorobek wielu dziedzin naukowych, w tym m.in. psychologii, sztuki oraz studiów IT. Dobra witryna powinna przyciągać potencjalnego klienta nie tylko atrakcyjnymi informacji, ale również łatwością użytkowania. Specjaliści UX muszą więc zdawać sobie sprawę, czym kierują się ludzie, odwiedzając daną stronę internetową. Opracowanie User Experience wymaga również empatii, postawienia się w sytuacji użytkownika danego produktu, aplikacji, strony, serwisu i wczucia się w jego potrzeby.

Termin User Experience (UX) jest też bezpośrednio związany z Customer Experience (CX). Ten drugi termin oznacza ogół wrażeń konsumentów, które dotyczą konkretnej firmy, jej usług i produktów.

Na czym polega projektowanie User Experience?

Celem opracowywania UX jest projektowanie pozytywnych doświadczeń. Jest to możliwe dzięki analizie przyzwyczajeń użytkowników Internetu, klientów wybierających produkty, usługi oraz poprzez przeprowadzanie badań i weryfikację motywacji zakupowej, a także problemów konsumentów. Efektem takich działań jest jeszcze lepsze dopasowanie towarów, funkcjonalności aplikacji, wyglądu i nawigacji witryn internetowych do potrzeb użytkowników.

Projektowanie User Experience polega na stosowaniu określonych metod badawczych, a w tym:

  • przeprowadzaniu sond kulturowych;
  • przeprowadzaniu wywiadów – indywidualnych (np. polegających na wypełnianiu przez badanych ankiet) oraz grupowych (w których moderator prowadzi dyskusję ze zgromadzoną grupą badanych – zgodnie z ustalonym wcześniej scenariuszem);
  • przeprowadzaniu badań kwestionariuszowych – ankieter sam zadaje pytania badanemu i na podstawie udzielonych odpowiedzi samodzielnie uzupełnia kwestionariusz;
  • wykorzystywaniu okulografii, czyli eye tracking – technika ta polega na śledzeniu ruchu gałek ocznych badanej osoby. Wyniki takich badań są prezentowane w formie filmu ze zaznaczonymi punktami oznaczającymi skupienie wzroku na danym fragmencie obrazu lub w postaci map cieplnych i fiksacji;
  • case study, czyli studium pojedynczego przypadku;
  • badań dzienniczkowych – uczestnicy tych badań regularnie zapisują swoje wrażenia i odczucia związane z korzystaniem z danego produktu.

User Experience a korzystanie ze stron internetowych

UX ma duże znaczenie dla branży e-commerce. To, czy wrażenie osób odwiedzających daną witrynę, profil w mediach społecznościowych, korzystających z aplikacji, będą pozytywne, zależy od wielu czynników, a w tym od:

  • ich wyglądu, czyli zastosowanej kolorystyki, designu, proporcji;
  • interfejsu użytkownika (czyli zastosowanych przycisków, zakładek) i jego funkcjonalności;
  • zamieszczonych w nich treści i ich przekazu;
  • czytelności;
  • wykorzystywanych interakcji (np. w postaci animacji);
  • łatwej i intuicyjnej nawigacji;
  • zastosowanej typografii, a w tym wielkości i kroju czcionek.

Uwzględnienie UX podczas projektowania stron skutkuje ich ulepszeniem w taki sposób, aby spełniały oczekiwania użytkowników i by witryny, aplikacje, profile wzbudzały zainteresowanie oraz zachęcały do odwiedzin.