Jak pozycjonować sezonowe słowa kluczowe?

Ilekroć mówimy o słowach kluczowych dobrze jest sprawdzić, czy podlegają one sezonowości. Sezonowość słów kluczowych to nic innego, jak wzmożone wyszukiwane w określonym czasie. Może to być bardzo istotne przy planowaniu działań SEO – część fraz posiada zmienne otoczenie konkurencyjne.

Rodzaje słów kluczowych

  • Generyki (frazy ogólne) – najczęściej 1–2 wyrazowe frazy (zależnie od branży);
  • Świeżaki – krótkookresowe frazy, które pojawiają się nagle i nagle znikają – zwykle związane z chwilowym trendem;
  • Długotrwałe (evergreen) – słowa kluczowe, które w całym okresie dają stały, nieprzerwany dopływ ruchu organicznego;
  • Produktowe związane – np. z cechą charakterystyczną linii produktowej;
  • Geolokalizacyjne – związane z lokalizacją firmy;
  • Zdefiniowanych przez użytkownika – czyli takich, których nie ma w planerze Google Ads ale wynikają z potrzeby chwili (np. jak oszukać alkomat).

Zawsze warto sprawdzić czy dane słowa kluczowe mają zmienną liczbę wyszukań w czasie – dzięki temu wiemy jaką strategię pozycjonowania dobrać i na czym się skupić przy pozycjonowaniu w danej branży. Słowa kluczowe są najczęściej skorelowane z rzeczywistością biznesową.

Pod kątem sezonowości warto sprawdzić:

  • święta oficjalne i mniej oficjalne;
  • długość i okres na jaki przypadają nieoficjalne „długie weekendy” – np. 10 dni w maju;
  • wydarzenia kulturalne i imprezy – kiedy i gdzie się odbywają;
  • kalendarz siewów (w branży rolniczej), pylenia traw (apteki, lekarze);
  • terminy zapisów do szkół, na kursy, nabór studentów;
  • kiedy studenci wracają do szkół – ważne dla branży nieruchomości…
  • i wszystko, co czyni daną branżę unikalną.

Warto też zasięgnąć informacji od klienta – to on ma największa wiedzę, czy sezonowość występuje w jego branży i potrafi dokładnie określić w jakim czasie ona przypada. Przykładowo w szkołach językowych mamy aż 3 sezony: zapisy na semestr letni, zimowy oraz zapisy na kursy wakacyjne. W branży rolniczej nawozy są kupowane na wiosnę. W kosmetyce olejki do opalania są kupowane przez cały sezon (wyjazdy zimą do ciepłych krajów też wpływa na sezon) natomiast w okresie wiosenno-letnim wszelkiego rodzaju olejki i kremy do opalania są bardzo często kupowane.

Poniższy rysunek przedstawia sezonowość dla fraz: olejek do opalania, krem do opalania oraz balsam do opalania. Wykorzystałem narzędzie Google Trends do zbadania sezonowości na przestrzeni ostatni 5 lat.

1

Jak widać od kwietnia zaczyna się sezon, który oznacza zwiększoną liczbę zakupów danych produktów. Jednocześnie widać też, które frazy mają większą popularność.

W przypadku narzędzia Google Trends warto spojrzeć na słowa kluczowe zyskujące na popularności – może się okazać, że biznesowo będą ciekawym uzupełnieniem fraz, które zostały poddane badaniu. 2W analizowanym przypadku „suchy olejek do opalania” zyskuje na popularności i można zastanowić się na ile, z punktu widzenia biznesowego, jest to fraza mogąca przynieść więcej sprzedaży.

Poniżej bardziej szczegółowy wykres dla sezonowości rocznej – tabelka zaczerpnięta z narzędzia Semstorm:

3

Jak widać w kolumnie „Trendy” mamy określoną sezonowość dla konkretnych miesięcy (kolorowe słupki). W czerwcu zakupy są najczęstsze, ponieważ jest to miesiąc, w którym klienci szykują się do wakacyjnych wyjazdów. Jak wyżej wspomniałem – w branży rolnej sezonowość może objawiać się np.  1-3 miesięcznym wzrostem – przykład dla frazy poniżej:

4

Największy ruch jest kwietniu, a w maju i czerwcu szybko wygasa.

Narzędzia do badania sezonowości?

Jest kilka narzędzi, w których można zbadać czy dane słowa kluczowe podlegają sezonowości.

  • Google Trends;
  • Google Keyword Planner;
  • Senuto;
  • Semstorm.

W przypadku narzędzi płatnych (Senuto i Semstorm) otrzymane wykresy są tak naprawdę danymi pobranymi z Google Plannera. Warto jednak korzystać z płatnych rozwiązań, ponieważ dają one możliwość wykonania kompleksowej analizy.

Jak zaplanować działania dla sezonowego SEO?

Zrozumienie trendów pozwala dobrze zaplanować działania. W celu polepszenia pozycji serwisów, które podlegają sezonowości, należy pogrupować słowa kluczowe.

Oto co warto zrobić:

  • określić, kiedy rozpoczyna i kończy się sezon;
  • sprawdzić branżę i przeanalizować rynek konkurentów;
  • sprawdzić konkurencyjność fraz;
  • określić  liczbę występujących sezonów (wzrostów i spadków, poniżej średniej) dla każdego słowa kluczowego – oddzielnie lub je pogrupować.

Powyższy podział jest przykładowy, ale można dzięki niemu oszacować, kiedy należy zacząć pozycjonowanie poszczególnych słów kluczowych czy też pogrupowanych fraz.

Dla fraz podanych w powyższym przykładzie (w branży kosmetycznej – do opalania) działania SEO warto rozpocząć zaraz po sezonie, aby zdążyć na sezon następny. Przewidywane działania SEO aby skutecznie wypozycjonować się na kolejny sezon letni potrwają ok. 6–8 miesięcy. W przypadku branży rolniczej  powinno wystarczyć 3–4 miesiące i będziemy w Top10.

Jeżeli w planach masz przebudowę serwisu to wdrażanie poszczególnych zmian należy dokładnie zaplanować i „wstrzelić się” poza sezon. W branży turystycznej jest to trudne, jednak w listopadzie ruch jest najmniejszy i tutaj warto planować wszelkie prace.

Jak budować treści dla trendów sezonowych występujących sezonów?

Przede wszystkim należy dokładnie określić, z jakimi wystąpieniami mamy do czynienia – czy słowa kluczowe zawierają nazwy świąt, daty, czas, specyficzne nazwy. Realizując content marketing dla takich słów, musimy uwzględnić następujące rzeczy:

  • słowo kluczowe z datą powinno znaleźć się w TITLE, DESCRIPTON oraz nagłówku H1;
  • treść musi być odpowiednio nasycona słowem kluczowym – tutaj rzekłbym nawet można pokusić się , że należy wykonać  o lekki keyword stuffing, aby takie podstrony wypozycjonować;
  • śródtytuły powinny także zawierać słowo kluczowe – dobrze jest aby taki sródtytuł był pytaniem;
  • artykuł musi być długi, merytoryczny (6–8 tys zzs), z wartościowymi materiałami graficznymi / video mnóstwem zdjęć – jest to szczególnie istotne w przypadku budowania rankingów.

Reasumując – w każdej branży warto przypatrzeć się czy występuje sezonowość oraz w jaki sposób użytkownicy szukają usług czy produktów. Dzięki temu można z wyprzedzeniem zaplanować działania content marketingowe.

formularz kontaktowy

    Nie wybrano pliku

    Skąd o nas wiesz