Jak pozycjonować sezonowe słowa kluczowe?
Ilekroć mówimy o słowach kluczowych dobrze jest sprawdzić, czy podlegają one sezonowości. Sezonowość słów kluczowych to nic innego, jak wzmożone wyszukiwane w określonym czasie. Może to być bardzo istotne przy planowaniu działań SEO – część fraz posiada zmienne otoczenie konkurencyjne.
Rodzaje słów kluczowych
- Generyki (frazy ogólne) – najczęściej 1–2 wyrazowe frazy (zależnie od branży);
- Świeżaki – krótkookresowe frazy, które pojawiają się nagle i nagle znikają – zwykle związane z chwilowym trendem;
- Długotrwałe (evergreen) – słowa kluczowe, które w całym okresie dają stały, nieprzerwany dopływ ruchu organicznego;
- Produktowe związane – np. z cechą charakterystyczną linii produktowej;
- Geolokalizacyjne – związane z lokalizacją firmy;
- Zdefiniowanych przez użytkownika – czyli takich, których nie ma w planerze Google Ads ale wynikają z potrzeby chwili (np. jak oszukać alkomat).
Zawsze warto sprawdzić czy dane słowa kluczowe mają zmienną liczbę wyszukań w czasie – dzięki temu wiemy jaką strategię pozycjonowania dobrać i na czym się skupić przy pozycjonowaniu w danej branży. Słowa kluczowe są najczęściej skorelowane z rzeczywistością biznesową.
Pod kątem sezonowości warto sprawdzić:
- święta oficjalne i mniej oficjalne;
- długość i okres na jaki przypadają nieoficjalne „długie weekendy” – np. 10 dni w maju;
- wydarzenia kulturalne i imprezy – kiedy i gdzie się odbywają;
- kalendarz siewów (w branży rolniczej), pylenia traw (apteki, lekarze);
- terminy zapisów do szkół, na kursy, nabór studentów;
- kiedy studenci wracają do szkół – ważne dla branży nieruchomości…
- i wszystko, co czyni daną branżę unikalną.
Warto też zasięgnąć informacji od klienta – to on ma największa wiedzę, czy sezonowość występuje w jego branży i potrafi dokładnie określić w jakim czasie ona przypada. Przykładowo w szkołach językowych mamy aż 3 sezony: zapisy na semestr letni, zimowy oraz zapisy na kursy wakacyjne. W branży rolniczej nawozy są kupowane na wiosnę. W kosmetyce olejki do opalania są kupowane przez cały sezon (wyjazdy zimą do ciepłych krajów też wpływa na sezon) natomiast w okresie wiosenno-letnim wszelkiego rodzaju olejki i kremy do opalania są bardzo często kupowane.
Poniższy rysunek przedstawia sezonowość dla fraz: olejek do opalania, krem do opalania oraz balsam do opalania. Wykorzystałem narzędzie Google Trends do zbadania sezonowości na przestrzeni ostatni 5 lat.
Jak widać od kwietnia zaczyna się sezon, który oznacza zwiększoną liczbę zakupów danych produktów. Jednocześnie widać też, które frazy mają większą popularność.
W przypadku narzędzia Google Trends warto spojrzeć na słowa kluczowe zyskujące na popularności – może się okazać, że biznesowo będą ciekawym uzupełnieniem fraz, które zostały poddane badaniu. W analizowanym przypadku „suchy olejek do opalania” zyskuje na popularności i można zastanowić się na ile, z punktu widzenia biznesowego, jest to fraza mogąca przynieść więcej sprzedaży.
Poniżej bardziej szczegółowy wykres dla sezonowości rocznej – tabelka zaczerpnięta z narzędzia Semstorm:
Jak widać w kolumnie „Trendy” mamy określoną sezonowość dla konkretnych miesięcy (kolorowe słupki). W czerwcu zakupy są najczęstsze, ponieważ jest to miesiąc, w którym klienci szykują się do wakacyjnych wyjazdów. Jak wyżej wspomniałem – w branży rolnej sezonowość może objawiać się np. 1-3 miesięcznym wzrostem – przykład dla frazy poniżej:
Największy ruch jest kwietniu, a w maju i czerwcu szybko wygasa.
Narzędzia do badania sezonowości?
Jest kilka narzędzi, w których można zbadać czy dane słowa kluczowe podlegają sezonowości.
- Google Trends;
- Google Keyword Planner;
- Senuto;
- Semstorm.
W przypadku narzędzi płatnych (Senuto i Semstorm) otrzymane wykresy są tak naprawdę danymi pobranymi z Google Plannera. Warto jednak korzystać z płatnych rozwiązań, ponieważ dają one możliwość wykonania kompleksowej analizy.
Jak zaplanować działania dla sezonowego SEO?
Zrozumienie trendów pozwala dobrze zaplanować działania. W celu polepszenia pozycji serwisów, które podlegają sezonowości, należy pogrupować słowa kluczowe.
Oto co warto zrobić:
- określić, kiedy rozpoczyna i kończy się sezon;
- sprawdzić branżę i przeanalizować rynek konkurentów;
- sprawdzić konkurencyjność fraz;
- określić liczbę występujących sezonów (wzrostów i spadków, poniżej średniej) dla każdego słowa kluczowego – oddzielnie lub je pogrupować.
Powyższy podział jest przykładowy, ale można dzięki niemu oszacować, kiedy należy zacząć pozycjonowanie poszczególnych słów kluczowych czy też pogrupowanych fraz.
Dla fraz podanych w powyższym przykładzie (w branży kosmetycznej – do opalania) działania SEO warto rozpocząć zaraz po sezonie, aby zdążyć na sezon następny. Przewidywane działania SEO aby skutecznie wypozycjonować się na kolejny sezon letni potrwają ok. 6–8 miesięcy. W przypadku branży rolniczej powinno wystarczyć 3–4 miesiące i będziemy w Top10.
Jeżeli w planach masz przebudowę serwisu to wdrażanie poszczególnych zmian należy dokładnie zaplanować i „wstrzelić się” poza sezon. W branży turystycznej jest to trudne, jednak w listopadzie ruch jest najmniejszy i tutaj warto planować wszelkie prace.
Jak budować treści dla trendów sezonowych występujących sezonów?
Przede wszystkim należy dokładnie określić, z jakimi wystąpieniami mamy do czynienia – czy słowa kluczowe zawierają nazwy świąt, daty, czas, specyficzne nazwy. Realizując content marketing dla takich słów, musimy uwzględnić następujące rzeczy:
- słowo kluczowe z datą powinno znaleźć się w TITLE, DESCRIPTON oraz nagłówku H1;
- treść musi być odpowiednio nasycona słowem kluczowym – tutaj rzekłbym nawet można pokusić się , że należy wykonać o lekki keyword stuffing, aby takie podstrony wypozycjonować;
- śródtytuły powinny także zawierać słowo kluczowe – dobrze jest aby taki sródtytuł był pytaniem;
- artykuł musi być długi, merytoryczny (6–8 tys zzs), z wartościowymi materiałami graficznymi / video mnóstwem zdjęć – jest to szczególnie istotne w przypadku budowania rankingów.
Reasumując – w każdej branży warto przypatrzeć się czy występuje sezonowość oraz w jaki sposób użytkownicy szukają usług czy produktów. Dzięki temu można z wyprzedzeniem zaplanować działania content marketingowe.