Przejdź do

Error 404 – jak naprawić popularny błąd 404?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Error 404 – jak naprawić popularny błąd 404?

„Podana strona nie istnieje”, „Strony nie odnaleziono”, „Page not found” – każdy z tych komunikatów, pojawiający się na stronie internetowej, może wskazywać na błąd 404. Chcesz wiedzieć, czym on jest w praktyce, jakie konsekwencje za sobą niesie i jak samodzielnie go naprawić? Zapraszamy do lektury.

Dany adres URL nie istnieje, czyli źródło irytacji internautów

Brak dostępu do ulubionego serwisu internetowego zazwyczaj budzi irytację i frustrację internautów. Zwłaszcza jeśli jeszcze kilka dni temu treści były dostępne na wyciągnięcie ręki.

Zanim jako opiekun witryny internetowej odpowiedzialny za SEO uruchomisz Google Search Console, pomyśl jak nieprzyjemne konsekwencje niesie ze sobą błąd 404, nawet jeśli zdaniem Google pojawianie się strony błędu nie wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie witryny. Postaw się po stronie użytkownika, który po kilkukrotnym obejrzeniu niechcianego komunikatu szybko  opuszcza stronę internetową. Zjawisko powtarza się wielokrotnie w przypadku innych odbiorców, a to z pewnością nie pozostanie niezauważalne dla robotów Google.

Podana strona nie istnieje? Jedną z najczęstszych przyczyn takiego stanu rzeczy jest błąd 404 (lub inaczej mówiąc – error 404). Czym jest w praktyce i kiedy do niego dochodzi?

sprawdźto

Czym jest error 404?

Użytkownik, chcąc zobaczyć treści na jakiejś stronie internetowej, zazwyczaj wpisuje jej adres URL w górnym pasku przeglądarki. Przed jej wyświetleniem komputer wysyła do serwera prośbę o przesłanie kopii strony internetowej. Jeśli wszystko przebiega zgodnie z planem, użytkownik otrzymuje w odpowiedzi nagłówek http z kodem 200. Jeśli jednak serwer we wskazanym miejscu nie znajduje poszczególnych elementów strony, wyświetla błąd 404.

 

przykład błędu 404

W kategoriach technicznych błąd 404 jest kodem statusu HTTP, oznaczającym, że strona, do której próbowałeś dotrzeć, nie została odnaleziona na serwerze (co ważne – w takiej sytuacji sama komunikacja z serwerem przebiega bez zarzutu). Error 404 świadczy więc o odwołaniu do nieistniejącej lokalizacji lub pliku.

Innymi słowy: błąd 404 pojawia się z reguły w momencie, kiedy strona (lub dana podstrona) została przeniesiona lub usunięta, a wyświetlenie jej zawartości nie jest możliwe.

PS: Jeśli chodzi o błąd 404, każda cyfra w kodzie ma określone znaczenie. Pierwsza oznacza błąd internauty, druga jest błędem składnikowym, trzecia to z kolei brak możliwości wyświetlenia żądanego celu.

Błąd 404 – jakie są przyczyny?

Do najczęstszych przyczyn błędu 404, leżących po stronie serwisu, należą:

  • zmiana struktury adresów URL strony www z powodu przeniesienia serwisu do innego CMS-u;
  • zmiana struktury adresu URL www ze względu na zmianę nazwy produktu lub usługi;
  • prace serwisowe na stronie;
  • trwałe lub tymczasowe usunięcie podstrony;
  • wprowadzenie zmian w pliku .htaccess;
  • problemy z uprawnieniami CHMOD;
  • złośliwe oprogramowanie.

Czasem zdarza się również tak, że komunikat error 404 pojawia się na skutek niedbałych działań użytkownika – błędnego wpisania adresu strony www „z palca” czy niewyczyszczonych w przeglądarce plikach cookies i cache.

Najpopularniejsze komunikaty świadczące o błędzie 404

Komunikaty o błędach mogą pojawić się w każdej przeglądarce i w każdym systemie operacyjnym. Większość z nich wyświetla się wewnątrz okna przeglądarki i przybiera następującą treść:

  • błąd 404;
  • 404 Nie znaleziono;
  • 404 not found;
  • żądany adres URL nie został znaleziony na tym serwerze;
  • żądany adres URL nie istnieje;
  • HTTP 404;
  • błąd 404 – nie znaleziono;
  • 404 nie znaleziono pliku lub katalogu;
  • HTTP 404 nie znaleziono;
  • 404 Strona nie została znaleziona
  • błąd 404. Strona, której szukasz, nie może zostać znaleziona.

Błąd 404 a „Server not found”. Na czym polega różnica?

Czasem użytkownik może zobaczyć komunikat Server not found, który na pierwszy rzut oka wydaje się podobny do tych wymienionych wyżej. Należy jednak pamiętać, że nie jest to błąd 404. Jak wspominaliśmy wcześniej, w przypadku błędu 404 połączenie z serwerem jest możliwe, a problem leży bezpośrednio po Twojej stronie lub jest związany z daną podstroną.

przykład błędu 404 ze strony agata meble

Oswoić błąd 404 przy pomocy grafiki, czyli ukłon w stronę odbiorcy

Błąd 404 nie zawsze wygląda tak samo. Wiele stron internetowych posiada własne niestandardowe strony 404, które pomagają użytkownikom łatwiej odnaleźć to, czego szukają. W niektórych przypadkach są one tak przyjazne i estetycznie wykonane, że trudno domyślić się nawet, że chodzi o stronę z błędem 404.

przykład błędu 404 ze strony Tears of Joy

Błąd 404 jak Dino T-Rex

Czy kojarzysz, jak zachowuje się przeglądarka Google Chrome, gdy nie może wyświetlić strony ze względu na brak połączenia z internetem? Użytkownik zyskuje wówczas dostęp do bardzo prostej, ale niezwykle wciągającej gdy platformowej. Warto skorzystać z kreatywności na własnej stronie internetowej bądź stronie klienta. Zamiast suchego komunikatu, postaw na dowcipną bądź kreatywną grafikę. Frytkownicy patrzą na witrynę łaskawie i, gdy strona wyświetla się w atrakcyjny sposób.

Na marginesie, tęsknisz za grą Dino T-Rex, gdy połączenie z internetem zostanie przywrócone. Intrygującą platformówkę możesz pobrać prosto z Google Play!

Stworzenie kreatywnego szablonu strony z błędem 404 to skuteczny sposób na zminimalizowanie kiepskiego wrażenia spowodowanego brakiem możliwości odnalezienia żądanych treści. Jeśli zechcesz wdrożyć w życie takie rozwiązanie, poniżej znajdziesz kilka elementów, o których warto pamiętać:

  • logotyp Twojej firmy;
  • komunikat, który poinformuje, dlaczego wyświetlenie żądanej treści nie jest możliwe;
  • ciekawa grafiki dostosowana do grupy docelowej, specyfiki serwisu czy kategorii;
  • link do innej podstrony (odnoszący np. na stronę główną czy podobnych produktów);
  • kod rabatowy, który zatrzyma potencjalnego klienta w obrębie witryny i zachęci go do zrobienia zakupów;
  • wezwanie do działania – call to action;
  • informacje kontaktowe.

Pamiętaj jednak, że nawet najbardziej kreatywny i przyciągający uwagę szablon jest tylko „plasterkiem”, który pozwala zminimalizować negatywne skutki błędu. Duża liczba regularnie pojawiających się błędów 404 może zmniejszyć wiarygodność serwisu i negatywnie wpłynąć na wyniki wyszukiwania w Google.

Gdy zamiast błędu na stronie pojawia się atrakcyjna treść, możesz na chwilę obłaskawić odwiedzających (a przy okazji roboty Google), a w ten sposób dać sobie więcej czasu na rozwiązanie problemu nieistniejących stron, jednak nie warto z tym zwlekać!

przykład błędu 404 ze strony Ceneo

Uruchamiamy Google Search Console: Błąd 404 a SEO

W swoich wytycznych Google mówi, że błędy 404 nie mają bezpośredniego wpływu na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Nie oznacza to jednak, że nie wpływają na nią w sposób pośredni.

W jaki sposób błąd 404 wpływa na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google?

Jednym z najważniejszych czynników rankingowych jest dziś doświadczenie użytkownika. Stałe występowanie błędu na stronie, obejmującego nie jedną, a kilka podstron, może skutkować irytacją internautów, opuszczeniem serwisu i odwiedzeniem strony konkurencji.

Dzieje się tak nawet, gdy nie licząc kilku błędnych od dresów, strona www wyświetla się poprawnie i jest atrakcyjna dla odbiorcy. Konkurencja w sieci jest zbyt duża, by użytkownik w takiej sytuacji chętnie pozostał na Twojej stronie, skoro alternatywne treści z łatwością znajdzie w wynikach wyszukiwania Google.

Istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że w takich okolicznościach Google uzna te podstrony za niezgodne z zapytaniami, a co za tym idzie – nieistotne i niewiarygodne.

Zwiększy się także współczynnik odrzuceń, czyli sesji ograniczających się jedynie do wyświetlenia strony i jej opuszczenia, bez wykonania jakiejkolwiek interakcji – w końcu użytkownik, widząc, że nie znaleziono strony, nie będzie chciał na niej dłużej pozostać. Jeśli dołożymy do tego spowodowane błędami kłopoty z indeksowaniem, gorsze pozycje w SERP-ie okażą się jedynie kwestią czasu.

Aby uniknąć takiego scenariusza, warto naprawiać błędy 404 szybko i… skutecznie.

Jak samodzielnie naprawić error 404?

Sposób naprawy błędu 404 zależy przede wszystkim od jego przyczyny. Pierwszymi krokami, jakie warto wykonać, jest sprawdzenie, czy dany adres URL jest poprawny, odświeżenie strony oraz wyczyszczenie w przeglądarce plików cookies i cache. Jeśli takie działania nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, konieczne będzie wytoczenie cięższych dział.

W pierwszej kolejności odśwież stronę, lecz niestety istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że źródło problemu leży gdzie indziej i niekoniecznie w pamięci podręcznej. Oto kilka sprawdzonych sposobów, aby trafnie zidentyfikować nielubiany błąd 404.

error 404

Usunięcie konkretnych podstron i zmiany adresów url

Jeśli usunąłeś dane podstrony ze swojej strony www, musisz pamiętać, że prawdopodobnie zostały one już zaindeksowane – użytkownicy wciąż będą widzieć usunięte linki w wynikach wyszukiwania Google. Gdy spróbują kliknąć w nieistniejący adres, ich oczom ukaże się komunikat o błędzie.

W takich okolicznościach najlepszym rozwiązaniem będzie ustawienie permanentnego przekierowania 301 Moved Permanently. Aby tego dokonać, umieść w katalogu fragment kodu w pliku .php lub htaccess. Takie działanie poprawi wiarygodność witryny i sprawi, że odwiedzający serwis znajdą treści, których szukają, dzięki czemu nie stracą do Ciebie zaufania.

Używając przekierowania, koniecznie pamiętaj o tym, że nie musi ono (a często wręcz nie powinno) kierować odbiorcy do strony głównej. Wiele zależy tu przede wszystkim od struktury słów kluczowych, linków czy specyfiki podstrony.

  • Usunięte strony produktowe przekieruj na inne podstrony z podobnym asortymentem – nowszym modelem obuwia, tym samym modelem w innej kolorystyce etc. Jeśli takowe nie istnieją, skieruj klienta do strony kategorii produktu.
  • Usunięte strony kategorii przekieruj na inne strony zawierające te same słowa kluczowe (lub ich część). Jeśli kategoria została połączona z inną i z tego powodu usunięta, przekieruj stary adres do nowej – zbiorczej.
  • Usunięte wpisy blogowe przekieruj na wpisy o podobnej tematyce i/lub inne wpisy zawierające te same słowa kluczowe (lub ich część).

Migracja strony na inny serwer

W przypadku gdy niedawno dodałeś lub przeniosłeś stronę na inny serwer, możliwe, że została ona umieszczona w niewłaściwym folderze. Sprawdź ścieżkę dostępu do strony, do której chcesz się dostać, i porównaj ją z tym, co widzisz w swoim protokole transferu plików (FTP) lub systemie zarządzania treścią (CMS). Jeśli strona znajduje się w niewłaściwym miejscu, przenieś ją do właściwej lokalizacji i spróbuj ponownie uzyskać do niej dostęp w przeglądarce. Nadal nie znaleziono strony? Przejdź do uprawnień w CMS.

Brak uprawnień dostępu

Pojawienie się komunikatu o braku uprawnień dostępu może świadczyć o problemach z uprawnieniami CHMOD (change mode – polecenie zmiany zezwoleń dostępu do plików w systemach uniksowych). W takiej sytuacji warto zweryfikować ustawienia uprawnień w swoim systemie CMS.

Wprowadzenie zmian w pliku .htaccess

Plik .htaccess jest elementem serwera www, odpowiedzialnym m.in. za kontrolę przekierowań. Efektem zmian w jego strukturze może być pojawienie się błędu 404. Jeśli w Twoim przypadku tak właśnie się stało, skorzystaj z kopii bezpieczeństwa, odtwórz kopię pliku sprzed zmian i sprawdź, czy błąd wciąż istnieje. Jeśli tak, być może warto skoncentrować się na poszukiwaniu złośliwego oprogramowania.

Złośliwe oprogramowanie

Nie wszyscy wiedzą, że przyczyną komunikatu „Page not found” może być także złośliwe oprogramowanie. Poprzez uszkodzenie systemowego pliku „Hosts” niektóre wirusy są w stanie wymusić na stronie wystąpienie błędu 404 – nawet mimo poprawnej lokalizacji plików na serwerze. Aby wyeliminować tę przyczynę, przeskanuj komputer przy użyciu dobrej jakości programu antywirusowego. Jeśli okaże się, że system jest zainfekowany – usuń złośliwe oprogramowanie.

Podsumowanie

Błąd 404 jest jednym z najpopularniejszych i najczęściej występujących błędów w procesie wyświetlania witryn. Choć pojedynczy przypadek, pojawiający się jedynie od czasu do czasu, nie wpłynie na wiarygodność witryny i doświadczenie użytkownika, regularnie występujący błąd 404 może nieść za sobą przykre skutki:

  • obniżenie pozycji strony w Google,
  • zmniejszenie zaufania do marki,
  • nieskuteczne działanie wewnętrznej wyszukiwarki na stronie,
  • spadek liczby konwersji.

W przypadku niewielkich witryn zawierających kilka czy kilkanaście podstron z powodzeniem można monitorować poprawność komunikacji ręcznie – wpisując w pola wyszukiwarki poszczególne adresy URL czy „skacząc” z podstrony na podstronę.

Z kolei gdy mamy do czynienia z rozbudowanymi serwisami z setkami wewnętrznych adresów, samodzielna weryfikacja jest dużo bardziej czasochłonna, a czasami wręcz niemożliwa. Wówczas najlepszym rozwiązaniem może okazać się skorzystanie z audytu SEO strony, umożliwiającego szybkie i skuteczne namierzenie wszystkich podstron z błędami. Profesjonaliści przy okazji zidentyfikują pozostałe niedociągnięcia w obrębie witryny, a Ty unikniesz problemów z indeksowaniem strony i innych kłopotów obniżających jej pozycję wyszukiwarce!

Dawid Rabczuk

Dawid Rabczuk

SEO Specialist

W Fabryce Marketingu pracuje na stanowisku SEO Specialist. Specjalizuje się w technicznej analizie i optymalizacji serwisów oraz w tworzeniu audytów SEO i audytów UX.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Trendy marketingowe w 2025 roku

    W marketingu jak w kalejdoskopie – zmiany pojawiają się praktycznie non stop. Aby wyprzedzić lub przynajmniej nadążyć za konkurencją,...

    Parametry UTM – co to jest i jak z nich poprawnie korzystać?

    Prowadzenie działań marketingowych online ma liczne zalety. Do najważniejszych z nich należy możliwość dokładnego zmierzenia, jaka...

    Kampania Google Ads czy Facebook Ads – którą wybrać?

    Google Ads i Facebook Ads (Meta Ads) to systemy reklamowe z pozoru wyglądające na bardzo podobne do siebie. Nasuwa się zatem pytanie: czy któryś...

    Remarketing Video – jak wykorzystać połączenie YouTube Ads i Google Ads?

    Czy osoba, która odwiedziła Twoją stronę internetową, ale nie dokonała za jej pomocą żadnego działania (np. zakupu...