Współpracę z klientem rozpoczęliśmy we wrześniu 2022 r., a celem działań była optymalizacja kosztów kampanii oraz zwiększenie liczby konwersji na prowadzonych wcześniej kontach w Google Ads.
Na początku współpracy najważniejsza dla nas była analiza i weryfikacja efektywności przeszłych działań w kampaniach Google Ads oraz wdrożenie poprawnych pomiarów dla prowadzonych kampanii.
Nieustająco monitorując działania konkurencji, pracowaliśmy na stworzonych przez nas raportach dla każdego produktu klienta w Looker Studio.
Jak odnieśliśmy sukces?
- Przenieśliśmy pomiary konwersji z Google Analytics do Google Tag Manager,
- Pozostawiliśmy aktywne reklamy w drugiej połowie grudnia,
- Ominęliśmy algorytmy Googla,
- Połączyliśmy wszystko z analizą psychologiczną grupy odbiorców reklam.
W ciągu 5 miesięcy współpracy osiągnęliśmy spektakularne wyniki. Wzrost konwersji o 318% i wzrost wyświetleń o 479% przy jednoczesnym spadku kosztów konwersji o 49%.
Jak tego dokonaliśmy? Przeczytaj poniższe case study.
Ponadstandardowe działania to ponadstandardowe wyniki.
We wrześniu 2022 roku do grona naszych klientów dołączyła firma z sektora finansowego zajmująca się technologią i oprogramowaniem do zarządzania procesami biznesowymi dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz dużych korporacji z segmentu enterprise. Firma ta działa na rynku od ponad 25 lat i cieszy się uznaniem wśród partnerów technologicznych i biznesowych na polskim rynku. Po 5 miesiącach współpracy wygenerowaliśmy wzrost konwersji o 318%, przy jednoczesnym spadku kosztów konwersji o 49%. Za konwersje wspólnie z klientem uznaliśmy:
- wysłanie formularza,
- pozostawienie numeru telefonu na stronie klienta,
- połączenie telefoniczne nawiązane bezpośrednio z reklamy,
- kliknięcie/skopiowanie adresu mailowego, lub numeru telefonu,
- złożenie zamówienia lub rejestrację konta na platformie klienta.
Zadanie i punkt wyjścia
Rozpoczynając współpracę z klientem, najwyższe koszty kliknięcia (CPC) dla wyszukiwanych haseł związanych z brandem wynosiły aż 14 zł za jedno kliknięcie. Kampanie prowadzone na istniejących kontach przynosiły średnio 153 konwersje miesięcznie, jednakże każda z nich generowała średni koszt w wysokości 143 zł. Dodatkowo nie było jednoznacznego podziału pomiędzy kampaniami związanymi z marką a kampaniami poza brandowymi. Co więcej, prowadzono działania na kilku różnych kontach reklamowych, co powodowało duplikację i kanibalizację poprzez pokrywanie się zadań.
Priorytetem postawionym nam przez klienta było zmniejszenie kosztów kampanii o 15% oraz zwiększenie liczby konwersji na prowadzonych kontach w Google Ads o min. 20%. Oprócz redukcji kosztów istotne było poprawienie jakości pozyskiwanych leadów.
Pod względem kosztów, dążyliśmy wraz z klientem do obniżenia CPC dla haseł związanych z marką. Wysokie koszty kliknięcia powodowały znaczące wykorzystanie budżetu reklamowego na kampanie brandowe, które były elementem domykającym konwersję, a nie pozyskującym nowych użytkowników. Konieczne było zidentyfikowanie strategii, która umożliwi utrzymanie widoczności marki, jednocześnie znacznie zmniejszając koszty prowadzonych działań.
Dodatkowo istotnym czynnikiem było wprowadzenie wyraźnego podziału między kampaniami brandowymi a kampaniami poza brandowymi. Ustalenie klarownych różnic pozwoliło na skupienie się na unikalnych cechach obu rodzajów kampanii, dostosowanych do różnych grup odbiorców. Wyeliminowanie duplikacji kampanii przyczyniło się do bardziej efektywnego wykorzystania budżetu i uniknięcia niepotrzebnych kosztów.
Pierwsze kroki
Kampanie Google Ads stanowią podstawowe narzędzie dla firm, które pragną dotrzeć do swojej grupy docelowej w Internecie. Jednak sukces kampanii Google Ads nie kończy się na jej uruchomieniu, potrzebna jest dokładna analiza i weryfikacja efektywności przeprowadzonych działań. Oto cztery podstawowe kroki, które przeprowadziliśmy na początku współpracy z klientem:
- Analiza i weryfikacja.
Było to kluczowe dla zrozumienia, które strategie działają najskuteczniej, a które aspekty wymagają poprawy.
- Pomiary.
Kolejnym etapem było wdrożenie poprawnych pomiarów dla prowadzonych kampanii w Google Ads. Jest to proces, który wymaga planowania, monitorowania, analizy i optymalizacji. Dzięki temu mogliśmy nie tylko zweryfikować efektywność kampanii, ale także wprowadzać ciągłe korekty, by dostosowywać reklamy do zmieniających się potrzeb i zachowań użytkowników.
- Nowa strategia.
Następnym działaniem było wdrożenie świeżej struktury reklamowej, wraz z nowymi podziałami kampanii, grup reklam, i słów kluczowych. Był to bardzo istotny element poprawy efektywności kampanii w Google Ads na koncie klienta.
- Monitoring konkurencji.
Elementem strategicznym podczas współpracy z klientem był również stały monitoring działań konkurencji. Dzięki raportom generowanym przez Looker Studio zdobywaliśmy cenne informacje na temat rynkowych trendów i zachowań konkurencji. To pozwoliło nam nie tylko zrozumieć, co nasza konkurencja robi dobrze, ale również zidentyfikować potencjalne luki w jej strategiach, które mogliśmy wykorzystać na naszą korzyść.Przed uruchomieniem kampanii najważniejsze było ukończenie prac analitycznych, które rozpoczęliśmy ponad miesiąc przed planowanym startem działań. We wrześniu wprowadziliśmy pierwsze, najważniejsze zmiany na koncie reklamowym, które były konieczne przed pełnym wdrożeniem nowej strategii w kolejnym miesiącu.
Pierwsze wyniki naszej pracy udało się zaobserwować już w październiku, a kolejne działania pozwoliły na zachowanie wzrostów również w kolejnych miesiącach, co można zaobserwować na podstawie poniższego wykresu.
Ponadstandardowe działania i ich efekty
Po wykonaniu szeregu działań optymalizacyjnych na koncie klienta podjęliśmy decyzję o migracji pomiarów konwersji z Google Analytics do Google Tag Managera.
Takie rozwiązanie wciąż jest unikalne na rynku reklamowym. Precyzyjne śledzenie konwersji, przy jednoczesnym wykluczeniu optymalizacji opartej na mikro-konwersjach kształtowało naszą strategię dla następnych etapów.
Przeniesienie pomiarów konwersji do Google Tag Manager pozwoliło nam na bardziej szczegółowe i elastyczne śledzenie różnych działań użytkowników, co jest kluczowe dla zrozumienia, jakie elementy naszej strony i kampanii reklamowych są najbardziej efektywne, co widać na poniższym wykresie kosztów konwersji.
Dodatkowo podjęliśmy decyzję o centralizacji wszystkich kampanii reklamowych marki, przenosząc i zarządzając nimi na jednym koncie reklamowym — tym, które posiadało najobszerniejszą historię działań. Ta decyzja miała na celu uproszczenie procesu zarządzania kampaniami oraz wykorzystanie zebranych danych historycznych do optymalizacji przyszłych kampanii.
Integracja wszystkich kampanii na jednym koncie pozwoliła nam na lepsze zrozumienie, jak różne kampanie i strategie wpływają na siebie nawzajem, co z kolei umożliwiło poprowadzenie skuteczniejszej alokacji budżetu i zaplanowanie przyszłych działań.
Kolejnym krokiem w strategii było utrzymanie aktywnych reklam w drugiej połowie grudnia, z zachowaniem tego samego budżetu, lecz z niższymi stawkami. Ta decyzja miała znaczący wpływ na osiągnięte rezultaty kampanii.
W tym okresie wiele firm i konkurencyjnych przedsiębiorstw całkowicie zrezygnowało z reklam lub znacznie ograniczyło budżety. Zauważyliśmy, że zainteresowanie produktami naszego klienta historycznie nie spadało, ale zmieniała się jakość zapytań na bardziej precyzyjną. Nasza strategia polegała na wykorzystaniu tej luki na rynku, aby utrzymać zasięgi i kontynuować zdobywanie kolejnych konwersji.
Odpowiedź na pytanie, czy ta decyzja się opłaciła, jest widoczna na poniższym wykresie.
Dla przypomnienia – za konwersję uznaliśmy następujące działania: wysłanie formularza, pozostawienie numeru telefonu na stronie klienta, połączenie telefoniczne nawiązane bezpośrednio z reklamy, kliknięcie lub skopiowanie adresu mailowego, lub numeru telefonu, złożenie zamówienia lub rejestrację konta na platformie klienta.
W rezultacie utrzymanie aktywnych reklam w drugiej połowie grudnia zaowocowało:
- zwiększeniem widoczności marki klienta,
- zwiększeniem ilości konwersji,
- znacznym zmniejszeniem kosztów konwersji w porównaniu do innych okresów.
Strategia okazała się bardzo skutecznym sposobem na osiągnięcie pozytywnych wyników w czasie, który uważany jest przez reklamodawców za mniej korzystny.
Trzecim zastosowanym przez nas krokiem podczas współpracy było zaimplementowanie dynamicznych nagłówków. Dzięki temu rozwiązaniu mogliśmy dostosować tytuły reklam do konkretnej wyszukiwanej frazy przez potencjalnego klienta. W rezultacie nasze reklamy stawały się bardziej spersonalizowane i miały większe szanse na przyciągnięcie uwagi użytkownika.
Kluczowym aspektem w implementacji nagłówków dynamicznych było również utrzymywanie odpowiedniej kontroli nad kolejnością ich wyświetlania. Wiedzieliśmy, że nie wszystkie nagłówki będą równie skutecznie zwracać uwagę internautów, dlatego wprowadziliśmy hierarchię, w której określone CTA zawsze miały tę samą pozycję. W naszej kampanii najlepszą pozycją dla wezwania do działania okazała się pozycja nr 2, wykazaliśmy, że generuje największą liczbę kliknięć i konwersji. To drobiazg, który zrobił znaczną różnicę w efektach końcowych kampanii.
Dzięki sprawowaniu kontroli nad kolejnością nagłówków byliśmy w stanie przetestować różne kombinacje i wybrać optymalną konfigurację. Ta systematyczna analiza pozwoliła nam zoptymalizować nasze reklamy i maksymalizować ich skuteczność. Ustalenie stałej pozycji dla kluczowego CTA pozwoliło nam na utrzymanie spójności i ułatwiło użytkownikom skupienie się na najważniejszym przekazie. Różnica w analizowanych wynikach pokazuje, że mimo coraz doskonalszego działania algorytmów Google, czasami tzw. ręczna optymalizacja potrafi być kluczowa dla poprawienia efektywności kampanii.
Czwartym elementem jaki zastosowaliśmy w naszej strategii w procesie poprawy jakości reklam dla klienta, była dokładna analiza profilu odbiorcy kampanii, z uwzględnieniem jego zachowań w Internecie. Pozwoliło to nam lepiej zrozumieć preferencje, zainteresowania i potrzeby odbiorców, co w następstwie umożliwiło lepsze dopasowanie przekazu reklamowego do oczekiwań użytkowników oraz ustawienie dedykowanych reklam na określonych portalach internetowych. Naszym celem były serwisy o tematyce nawiązującej do show biznesu, mody oraz życia celebrytów.
Realizacja kampanii odbywała się wyłącznie za pośrednictwem panelu Google Ads. Efektem powyżej wymienionych działań były reklamy, które osiągnęły 4-krotnie wyższy wskaźnik klikalności (CTR) niż inne kampanie graficzne prowadzone na tym samym koncie.
Wnioski
Podczas całej współpracy z klientem skorzystaliśmy z szeregu innowacyjnych strategii, które przyniosły znaczące rezultaty.
Kluczowym aspektem naszego podejścia było głębokie zrozumienie naszej grupy targetowej i jej zachowań online. Pozwoliło nam to na celowane działania marketingowe, które były skrojone na miarę preferencji grupy docelowej. Wykorzystaliśmy nietypowe techniki, które umożliwiły nam zwiększenie widoczność i utrzymanie zaangażowania, zachowując jednocześnie pełną kontrolę nad naszymi komunikatami reklamowymi.
Istotnym elementem w całym procesie współpracy była stała i otwarta komunikacja z klientem. Regularne spotkania statusowe, organizowane dwa razy w tygodniu, usprawniły komunikację, dały możliwość szybkiego reagowania i dostosowywania strategii do bieżących potrzeb klienta.
Opinia klienta