Przejdź do
baner_under_the_fold 2

Artykuł sponsorowany – jak go napisać?

Strona główna > Czytelnia > Content > Artykuł sponsorowany – jak go napisać?

Artykuł sponsorowany to świetna forma reklamy, która – wybijając się ponad marketingowy szum – pomoże Ci zwiększyć świadomość marki oraz wiedzę odbiorcy o produkcie bądź usłudze. Dlaczego jest tak skuteczna? Właśnie o tym przeczytasz w poniższym (niesponsorowanym) artykule.

Dzisiejszy internet przypomina upstrzone kolorowymi bilbordami ulice Polski lat 90. Pop-upy, banery wykorzystujące niemal całość wolnej przestrzeni na stronach internetowych, reklamy intruzywne, video automatycznie odtwarzające dźwięk… To wszystko sprawia, że zagubiony internauta często nie poświęca już niemal żadnej uwagi treściom, które są w ten sposób reklamowane.

Z pomocą przychodzą więc artykuły sponsorowane. Czym są i jak je napisać, by nie tylko przyciągnąć uwagę czytelnika, ale także zainteresować go reklamowanym produktem, usługą bądź marką? Jeżeli chcesz poznać odpowiedzi na te pytania – nie uciekaj i czytaj dalej!

2

Czym jest artykuł sponsorowany?

Nienachalny, subtelny, a jednocześnie pomocny oraz bogaty w niezbędną wiedzę – to nie tylko charakterystyka idealnego sprzedawcy, ale również zestaw cech, którymi powinien odznaczać się skuteczny artykuł sponsorowany.

Ten format promocji w internecie zakłada przede wszystkim dostarczenie odbiorcy intrygującej treści w formie: odpowiedzi na nurtujące pytania,  rankingów czy porad. Jako że jest to tekst reklamowy, nie należy zapominać o najważniejszym – nakierowaniu uwagi czytelnika na reklamowany produkt lub usługę.

Warto wspomnieć jednak, że w przypadku tego rodzaju artykułów trzeba to zrobić z klasą i wyczuciem. Jeśli odbiorca dostrzeże, że celem tekstu jest jedynie nachalna reklama – czy to poprzez faworyzowanie w rankingach, czy za sprawą wplatania linków lub nazwy firmy na każdym kroku lektury – zrazi się do prezentowanych treści, a reklamodawca straci jego zaufanie.

Czym więc kierować się w procesie tworzenia artykułu sponsorowanego, by uniknąć tego rodzaju potknięć? O tym nieco dalej…

Artykuł sponsorowany a SEO

Artykuły sponsorowane nie służą jedynie zwiększaniu świadomości marek oraz wiedzy o oferowanych przez nie produktach. Dużą zaletą tego rozwiązania jest ich wymierny wpływ na pozycjonowanie stron internetowych.

Publikacja tekstów sponsorowanych, np. w serwisach branżowych, zakłada umieszczenie linku zwrotnego do strony zleceniodawcy. To zapewnia istotny bonus w kategorii Page Rank, pomagając w zwiększeniu widoczności witryny w wynikach wyszukiwania.

Wyższe miejsce w SERP-ach to rzecz jasna więcej kliknięć, co bezpośrednio przekłada się na zyski firmy. Pozycjonowanie SEO to długotrwały proces, jednak każde z działań należy traktować jak inwestycję, która prędzej czy później się zwróci.

Dlaczego warto pisać artykuły sponsorowane?

„Po co mam pisać jakieś dziwne artykuły, skoro wystarczy reklama w wyszukiwarce i social mediach?”– być może podobnie skonstruowane pytanie pojawia się właśnie w Twojej głowie. Jest zasadne, gdyż stworzenie dobrego i spełniającego swoją rolę tekstu sponsorowanego to trudne zadanie, wymagające wyczucia nawet od doświadczonych copywriterów. Formy tradycyjnej promocji internetowej, takie jak wspomniane już reklamy Google czy Facebooka, to bez wątpienia nadal skuteczny rodzaj działalności marketingowej. Do czego więc posłużą Ci artykuły sponsorowane?

1

Marketing internetowy XXI w. rozwija się błyskawicznie, dotrzymując kroku wciąż przyspieszającemu światu. Dlatego właśnie wraz z ewolucją sieci i zmianami zachodzącymi w niemal każdym aspekcie wirtualnego życia przedsiębiorcy i marketerzy otrzymują coraz to nowe możliwości kontaktu z potencjalnym klientem. Dzisiejsze działania marketingowe ulegają personalizacji, przeważa także nastawienie na korzyść oferowaną odbiorcy. Nie trzeba zapewniać, że dużo przychylniej spojrzy on na taką propozycję niż na następny z setek podobnych banerów, które towarzyszą mu codziennie podczas surfowania po internecie.

Dlatego właśnie artykuły sponsorowane płyną z nurtem zmian. Proponują czytelnikowi interesującą treść, w której skrywa się naturalnie wpleciona reklama, mająca na celu poinformować go o marce, produkcie lub skłonić do podjęcia określonych działań. Taka forma promowania gwarantuje, że internauta dużo chętniej zapozna się z ofertą Twojej firmy – z jakiegoś powodu przecież kliknął w odnośnik o intrygującej go tematyce, prawda?

Skuteczny Content Marketing w formie artykułów sponsorowanych – poprzez rozwiązywanie ich problemów i odpowiadanie na palące kwestie z poziomu eksperta w danej dziedzinie – zbliży Cię do Twoich klientów.

Jak napisać artykuł sponsorowany – 5 porad

Przechodzimy więc do części praktycznej. Czym kierować się podczas tworzenia treści, by powstały artykuł sponsorowany dobrze spełniał swoje zadanie oraz był dla czytelnika przyjemny w odbiorze? Czego zaś unikać? Oto 5 porad, które pomogą Ci w skutecznym i czytelnym pisaniu internetowej treści.

1. Podstawy

Zadbaj o poprawność językową oraz dostosowanie formy wypowiedzi do odbiorcy Twojego tekstu. Artykuły sponsorowane warto pisać jasnym językiem, stosować krótkie zdania (o długości nie więcej niż 20 słów). Rzecz jasna, ewentualne literówki czy – co gorsza – błędy ortograficzne obniżą Twoją wiarygodność w oczach odbiorcy. Spróbuj przeczytać tekst na głos, poddaj go kilkukrotnej, uważnej korekcie, by mieć pewność, że brzmi i wygląda profesjonalnie.

Pamiętaj też, że przygotowujesz tekst dla czytelnika, nie wyszukiwarek. Jeśli piszesz dla specjalistów z branży, nie bój się hermetycznego języka; jeżeli zaś Twój artykuł ma zachęcić niezaznajomionych z tematem – ostrożnie ze skomplikowanym słownictwem. To zagwarantuje, że odbiorcy w pełni zrozumieją przekaz i zwiększy skuteczność Twoich słów.

2. Wybór tematu i fraz kluczowych

Warto, by Twój artykuł dotyczył kwestii, które rzeczywiście interesują czytelników. Dobór odpowiednich słów kluczowych zwiększy szanse na to, że internauta napotka Twój tekst podczas szukania odpowiedzi na swoje pytania. Celuj więc w aktualną, nurtującą tematykę w branży i zadbaj o dobór adekwatnych fraz kluczowych.

3. Planowanie

To dobra praktyka przy pisaniu każdego rodzaju treści, ponieważ zapewnia przejrzystość efektu końcowego oraz ułatwia proces twórczy. Artykuły sponsorowane dzielą się na sekcje tożsame z innymi formami tekstów internetowych. Wyróżniamy więc: chwytliwy tytuł, lead, wstęp, rozwinięcie, zakończenie oraz – w niektórych przypadkach – stopkę. Co więcej, przydatnym nawykiem jest naszkicowanie sobie roboczych wersji nagłówków, które uporządkują tekst i pomogą poruszyć każdą niezbędną kwestię.

4. Reklama

Jak zgrabnie umieścić ją w treści artykułu? Pamiętaj, by zrobić to w ostrożny i nienachalny sposób. W przypadku tekstów rankingowych i recenzji kieruj się obiektywizmem; nie skupiaj się wyłącznie na zaletach reklamowanego produktu. Pozwól sobie na rzetelność i szczerość, którą bez wątpienia docenią czytający artykuł potencjalni klienci.

Dobrze zastosowany język korzyści ubarwia suchy tekst – nie ma nic gorszego niż tyrada na temat cech jakiegoś rozwiązania, dla której brak poparcia w adekwatnych przykładach. Stosuj schemat: Cecha – Zaleta – Korzyść, by uświadomić odbiorcy, co może zyskać.

5. Model AIDA

Przed napisaniem pierwszych znaków tekstu reklamowego zapoznaj się z modelem AIDA – wzorcem następujących po sobie etapów podczas podejmowania decyzji zakupowej. Według tych założeń, kupując, przechodzimy przez szereg kroków – począwszy od uwagi, przez zainteresowanie, pożądanie, skończywszy na działaniu (Attention, Interest, Desire, Action). W mikroskali ten model możesz zastosować w artykułach sponsorowanych.

  • Na początku wystarczy przyciągnąć uwagę odbiorcy – zaintrygować go tytułem, a następnie pomysłowym leadem.
  • W kolejnym kroku należy wzbudzić zainteresowanie produktem. Pomogą Ci tu opisy sytuacji, które łatwo odnieść do codziennego życia, czy też odpowiedzi na potencjalne pytania klienta. Warto „przyprawić” je szczyptą statystyk, dzięki którym uwiarygodnisz swoje słowa.
  • Etap pożądania zakłada ukazanie odbiorcy korzyści związanych z danym rozwiązaniem, co ułatwi mu dokonanie wyboru.
  • Działanie to wisienka na torcie – wezwanie do zakupu, dzięki któremu czytelnik dowiaduje się, co zrobić, by stać się właścicielem produktu czy rozpocząć korzystanie z usługi.

Model AIDA to narzędzie, które bez wątpienia pomoże Ci usystematyzować kształt artykułu sponsorowanego tak, by skutecznie spełniał swoje zadanie.

O czym pisać, by chętnie czytano?

Jeżeli jesteś specjalistą we własnej branży, to bez wątpienia śledzisz nowinki i rozumiesz potrzeby klientów jak nikt inny. Tę bazę wiedzy możesz wykorzystać właśnie przy tworzeniu artykułu sponsorowanego. Pisz więc o tym, co zaciekawi potencjalnych odbiorców.

Na rynku pojawiły się nowe produkty? Stwórz ranking najlepszych rozwiązań w danym przedziale cenowym. Sprzedajesz usługi? Napisz case study, które ukaże Cię „w akcji”. Zajmujesz się produkcją? Umieść swój produkt w szerszym kontekście przy użyciu formy poradnikowej lub artykułu tematycznego.

Projekt bez tytułu (23)

Co więcej – w sieci znajdziesz liczne rozwiązania, które ułatwią Ci wybór tematu oraz określenie fraz kluczowych dla Twojego artykułu. Dzięki nim otrzymasz informacje o popularności danej tematyki; podsuną Ci one także niezbędne słowa kluczowe, które wzmocnią pozycję tekstu w wyszukiwarkach.

Oto niektóre z nich:

  • Planer słów kluczowych Google Ads,
  • Google Trends,
  • Answer The Public,
  • Ubersuggest,
  • Semstorm,
  • Senuto,
  • Ahrefs.

Z czego składa się dobry artykuł?

Tytuł – wizytówka Twojego artykułu sponsorowanego, która jednocześnie zwraca na siebie uwagę oraz zapowiada jego treść. Zaciekawia odbiorcę obietnicą rozwiązania problemu, odpowiedzi na pytania czy po prostu przyjemnej lektury. Warto zastosować formę pytania lub użyć konkretnej liczby, by rozbudzić oczekiwania czytelnika i zachęcić go do kliknięcia w link.

Lead to krótka „zajawka” treści artykułu, która ma na celu przykucie uwagi czytelnika i zachęcenie do zapoznania się z…

treścią. Można podzielić ją w szkolny sposób na wstęp, rozwinięcie i zakończenie – części naturalnie się uzupełniające:

  • wstęp ma zaprezentować poruszany problem i zachęcić do przeczytania rozwinięcia;
  • rozwinięcie to najbardziej obfity fragment tekstu, gdzie autor zajmuje stanowisko, przytacza argumenty, statystyki etc.;
  • zakończenie podsumowuje tekst, porządkując przekaz artykułu.

Stopka to miejsce, w którym umieścisz podpis i link do swojej witryny.

Pisząc na stronę internetową, należy pamiętać o nagłówkach. Mają one nieocenione znaczenie dla pozycjonowania, a ponadto służą również czytelnikom, pomagając im zorientować się w tekście i ułatwiając „skanowanie” ekranu w poszukiwaniu interesujących fragmentów. Przestrzeganie powyższego schematu zaowocuje uporządkowanym artykułem o jasnym przekazie, który spełni swą marketingową rolę.

Publikacja artykułów sponsorowanych – gdzie to robić?

W internecie znajdziesz wiele miejsc, które chętnie – za odpowiednią opłatą – opublikują Twój artykuł sponsorowany. Jako że ten rodzaj publikacji ma niebagatelny wpływ na SEO Twojej witryny, warto przyjrzeć się szczegółom.

Zwróć uwagę na to, jaki rodzaj linku zostanie umieszczony w tekście. Najlepsze efekty przyniesie link zwrotny dofollow, który przekieruje część „mocy” SEO do strony źródłowej. Co równie istotne – warto, by portal, w którym publikujesz, pasował tematycznie do treści Twojego tekstu oraz reklamowanej marki czy produktu. Przyczyni się to do napływu nieprzypadkowego ruchu wysokiej jakości, pomoże także w promocji firmy wśród zainteresowanych tą gałęzią rynku internautów.

Jakie opcje warto rozważyć? Przede wszystkim witryny oraz blogi branżowe, które oferują takie usługi. Wiele agencji marketingowych ma też własne portale, z których korzystają przy promowaniu swoich klientów.

Istnieją także serwisy kumulujące strony z przeróżnych dziedzin, np. whitepress.pl, gdzie bez wątpienia znajdziesz coś dla siebie. Wystarczy wysłać kilka maili, aby otrzymać cenniki i dokonać wstępnych ustaleń.

Kilka słów na koniec

Artykuły sponsorowane to skuteczna forma nowoczesnej reklamy, odpowiadająca na potrzeby współczesnych internautów. Wymagają one jednak od autora wyczucia oraz lingwistycznych i sprzedażowych umiejętności. W końcu wysokiej klasy Copywriting to nieoceniona pomoc w każdym aspekcie prowadzenia strony internetowej – od pozycjonowania, przez budowanie pozycji marki, aż po samą sprzedaż.

Mamy nadzieję, że po zapoznaniu się z powyższymi poradami bez trudu napiszesz tekst, który zaowocuje zyskami w każdym obszarze Twoich marketingowych działań. Powodzenia!


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Error 404 – jak naprawić popularny błąd 404?

    „Podana strona nie istnieje”, „Strony nie odnaleziono”, „Page not found” – każdy z tych komunikatów, pojawiający się przy...

    Podsumowanie roku 2021 w Google Ads

    Gdybym miał ująć w jednym zdaniu wszystkie zmiany w systemie reklamowym Google Ads, które wprowadzono w ciągu ostatniego roku,...

    Podsumowanie roku 2021 w SEO

    2021 rok upłynął nie tylko pod hasłem kolejnych fal pandemii COVID, ale także dynamicznych zmian w SEO. Te z kolei...

    Artykuł sponsorowany – jak go napisać?

    Artykuł sponsorowany to świetna forma reklamy, która – wybijając się ponad marketingowy szum – pomoże Ci zwiększyć świadomość...