Przejdź do
baner_under_the_fold 5

Czym jest SXO? Jak audyt SXO pomoże Twojej stronie?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Czym jest SXO? Jak audyt SXO pomoże Twojej stronie?

SXO (Search Experience Optimization) to optymalizacja doświadczeń użytkownika odwiedzającego serwis www. W tym artykule postaram się wyjaśnić, jakie praktyczne aspekty kryją się pod tym tajemniczo brzmiącym określeniem. Podpowiem również, jak audyt SXO pomoże Twojej stronie i dlaczego warto go zrobić.

W czasach powszechnej digitalizacji i rozwoju cyfrowych technologii, chcąc pozyskać informacje o firmie, marce czy inicjatywie, większość osób rozpoczyna poszukiwania w internecie. Strony internetowe, wizytówki Google i profile w mediach społecznościowych stanowią „twarze” działających (nie tylko) online podmiotów. Zazwyczaj budują także pierwsze wrażenia i doświadczenia z kontaktu z marką. A te, jak nietrudno zgadnąć, mogą być pozytywne lub nie.

marcowy dred2

Wyobraź sobie, że w poszukiwaniu sportowego obuwia wpisujesz w wyszukiwarkę Google nazwę wymarzonego modelu sneakersów. W wynikach wyszukiwania pojawia się kilka sklepów internetowych z asortymentem, który Cię interesuje. Jadąc pociągiem, nie korzystasz z komputera, lecz przeglądasz wyniki na smartfonie.

Pierwsza witryna, którą próbujesz otworzyć, ładuje się tak długo, że zniechęcony przedłużającym się oczekiwaniem, zamykasz okno. Pierwsze koty za płoty – myślisz, klikając kolejny na organicznej liście wyników link.

Choć tym razem strona otwiera się stosunkowo szybko, świetne pierwsze wrażenie szybko mija. Już po kilku chwilach okazuje się bowiem, że pod linkiem nie znajduje się wcale podstrona z butami, które chcesz kupić, ale… inna, dotycząca dziecięcych modeli tej samej marki.

Do trzech razy sztuka. Hop – na wyświetlaczu telefonu pojawia się kolejna oferta. Punktuje już na starcie załadowaniem strony w błyskawicznym tempie. Czcionka jest na tyle duża, że czytanie opisu produktu (zresztą – bardzo oryginalnego), nie stwarza najmniejszych problemów, a wszystkie niezbędne informacje (tabela rozmiarów butów, koszty wysyłki, czas dostawy) są naprawdę dobrze wyeksponowane. Nie ulega wątpliwości, że – zwłaszcza po dwóch kiepskich doświadczeniach – znalezienie sklepu, który zapewnia satysfakcjonujące doświadczenia, jest powodem do radości.

Pół sekundy, które… zmienia wszystko

Aby wywrzeć pozytywne wrażenie na użytkowniku, masz tylko… 50 milisekund (0,5 sekundy).

Posiadanie atrakcyjnej, dobrze wypozycjonowanej strony internetowej jest niezbędne do osiągnięcia takiego celu. Pamiętaj jednak, że to dopiero początek. To, czy odbiorca będzie kontynuował swoją aktywność w serwisie, zależy od kolejnych kroków i tego, jakie emocje wywoła w nim proces zakupowy.

Czy wiesz, że:

  • z badania The Effect of Aesthetics on Web Credibility, zrealizowanego przez M. Caseya i F. Alsudani, wynika, że aż 75% osób ocenia wiarygodność strony internetowej wyłącznie na podstawie jej estetyki;
  • wg danych udostępnionych przez Adobe – 39% osób przestanie się angażować w witrynę, jeśli obrazy się nie ładują lub ładowanie trwa zbyt długo;
  • jak wskazują dane z badania przeprowadzonego przez Akamai, 100-milisekundowe opóźnienie w czasie ładowania strony internetowej może zaszkodzić współczynnikowi konwersji o 7%, a dwusekundowe zwiększa współczynnik odrzuceń o 103%?

A to jeszcze nie wszystko! Google twierdzi, że 61% użytkowników raczej nie wróci na stronę mobilną, z którą mieli problem, a 40% odwiedzi stronę konkurencji. Nie ma więc sensu tracić potencjalnych klientów przez często nieświadomie popełniane błędy.

Czym jest SXO?

SXO jest innowacyjnym, kompleksowym podejściem do marketingu internetowego, którego celem jest zapewnienie odbiorcy maksymalnie pozytywnych doświadczeń już od momentu wyszukiwania serwisu/produktów/usług w Google. Harmonijnie łączy SEO (Search Engine Optimization), czyli doskonale znane pozycjonowanie, z UX-em (User Experience) – doświadczeniem użytkownika sieci.

Mówiąc prościej – dzięki SXO potencjalny klient nie tylko szybko i wygodnie znajdzie Twoją witrynę w organicznych wynikach wyszukiwania Google (SEO), ale także ją odwiedzi. Pozytywne doświadczenie sprawi z kolei, że wykona on preferowaną akcję, np. zrobi zakupy (UX). W tym procesie SEO będzie więc czynnikiem, który skutecznie przyciągnie odbiorcę, a UX – zatrzyma go na dłużej.

Działania z zakresu SXO uwzględniają także:

  • działania CRO (conversion rate optimization). Dzięki CRO zoptymalizujesz ścieżkę konwersji w taki sposób, by jak najwięcej ruchu na stronie generowało akcję – transakcje w sklepie, wyższe wartości koszyków zakupowych, gorące leady etc.;
  • działania z zakresu UI (User Interface), uwzględniające ogół elementów i reguł w procesie projektowania wizualnego danego produktu (witryny, sklepu www). Są to m.in. struktura strony, menu, rozkład treści, szata graficzna czy galerie zdjęć;
  • analitykę. Podążanie ścieżką SXO bez badania rezultatów to działanie pozbawione sensu. Kluczowym elementem procesu jest obserwacja i weryfikacja rezultatów oraz wyciąganie wniosków. Przydatne w tym procesie narzędzia to Google Analytics, testy A/B czy Hotjar — łatwy w obsłudze program, który dostarczy Ci danych, w jaki sposób odwiedzający korzystają z Twojej strony.

Strategie SXO wykorzystują nie tylko właściciele sklepów internetowych, ale także operatorzy firmowych stron internetowych czy branżowych portali o konkretnej (także niszowej) tematyce.

Jakie działania warto wykonać w ramach SXO?

Działania w ramach SXO obejmują następujące obszary:

  • optymalizacja serwisu z uwzględnieniem tytułu witryny, meta description, adresu URL oraz opisów rozszerzonych. Te powinny uwzględniać słowa kluczowe oraz – co bardzo ważne — precyzyjnie odpowiadać na zapytanie użytkownika w Google. Idealnie byłoby też, gdyby wykorzystywały język korzyści i CTA (call to action). Dzięki użyciu markera danych mogą także zwiększyć współczynnik klikalności — CTR (click through rate);
  • optymalizacja kodu, HTML i stylu CSS;
  • optymalizacja treści w serwisie. Jeśli klient poszukuje sportowego obuwia, treści na podstronie, figurującej w wynikach wyszukiwania Google, powinny precyzyjnie odpowiadać na jego potrzeby. Jak myślisz, co się stanie, jeśli zamiast oferty sneakersów Google pokaże mu eleganckie mokasyny? Istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że odbiorca zamknie stronę zdecydowanie szybciej, niż ją otworzył, a sklep nie zyska jego aprobaty i nie wywoła pozytywnych skojarzeń w przyszłości.

Nie mniej ważne od precyzji przekazu są konkretne elementy contentu: atrakcyjny, ciekawy dla użytkownika tytuł i lead (w artykułach), język ściśle dostosowany do grupy docelowej, przejrzysta struktura treści — stosowanie wypunktowań, pogrubień, śródtytułów, uatrakcyjnienie przekazu poprzez elementy graficzne: zdjęcia, infografiki etc.;

  • działania z zakresu UX z uwzględnieniem czasu ładowania strony, nawigacji (ta powinna być intuicyjna i przejrzysta), layoutu, formularzy kontaktowych i panelu do logowania. Aby zbudować pozytywne doświadczenia zakupowe, unikaj zbędnych elementów: uciążliwych, irytujących reklam, licznie wyskakujących okienek czy formularzy (np. wyskakujących po 2 sekundach od otwarcia strony formularzy zapisu na newsletter);
  • dostosowanie wszystkich elementów witryny do przeglądania na urządzeniach mobilnych. Jedno jest pewne — od kilku lat liczba osób korzystających z internetu przy użyciu mobilnych urządzeń rośnie. Wiele wskazuje na to, że taki trend będzie eskalował. Stworzenie użytkownikom możliwości wygodnego przeglądania witryny także na „mobilach” nie jest dziś wyborem, a absolutną koniecznością.

liczydło

Czym jest i na czym polega audyt Search Experience Optimization?

Uniwersalna recepta na sukces w sprzedaży, marketingu oraz zdobycie sympatii wyszukiwarki Google nie istnieje. To, jakie działania okażą się strzałem w dziesiątkę, zależy bowiem od indywidualnych aspektów: grupy docelowej, aktualnej pozycji serwisu w Google, obranych celów czy dotychczasowych działań z zakresu marketingu internetowego i pozycjonowania.

Dzięki audytowi SXO precyzyjnie prześwietlisz swoją stronę – ze szczególnym uwzględnieniem tego, co wpływa na efektywność działań SEO, UX i CRO. W ten sposób dowiesz się, które elementy serwisu „kuleją” i wymagają ulepszenia. Będziesz mógł więc realizować szyte na miarę działania, które poprawią widoczność Twojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania Google, zwiększą satysfakcję użytkowników, a co za tym idzie — pomogą zrealizować biznesowe cele. Audyt SEO jest podstawą skutecznej optymalizacji serwisu.

Audyt SXO = audyt SEO + audyt UX + audyt CRO

Dlaczego warto zainwestować w audyt SXO?

Dzięki audytowi SXO i wcieleniu w życie działań, które pomogą poprawić słabsze punkty witryny:

  • polepszysz widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania Google;
  • sprawisz, że więcej osób, które znalazły w Google Twoją stronę, zdecyduje się ją odwiedzić;
  • zamienisz więcej osób odwiedzających witrynę w aktywnych kupujących;
  • zmniejszysz prawdopodobieństwo porzucenia koszyków zakupowych;
  • zbudujesz wizerunek sklepu przyjaznego kupującym;
  • zyskasz więcej powracających klientów dzięki pozytywnym doświadczeniom.

Czy warto zainwestować w działania SXO?

Głównym celem SEO jest zwiększenie widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Niestety większa widoczność nie zawsze przekłada się na lepszą konwersję. Aby poprawić efekty na tej płaszczyźnie, warto wcielić w życie działania z zakresu UX. Połączenie obu elementów to mieszanka iście wybuchowa — combo o wzmocnionej skuteczności — wielowymiarowe, kompleksowo odpowiadające na potrzeby współczesnych internautów.

Algorytmy Google regularnie przechodzą modyfikacje. Od jakiegoś czasu SEO nie polega jedynie na upychaniu w tekstach na stronie słów kluczowych i generowaniu jak największej liczby linków. Na to, jakie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania osiągnie witryna, wpływają także inne czynniki budujące ogólne doświadczenia odbiorcy.

Kluczem do sukcesu jest więc wielowymiarowe, kompleksowe podejście, a działania z zakresu SXO to najlepszy sposób, aby je zapewnić.

na-rowerze

Autor

Mateusz Malinowski - posiada doświadczenie w prowadzeniu ponad 100 projektów SEO. Pracuje w Fabryce Marketingu jako SEO Manager, gdzie jest odpowiedzialny za tworzenie kompleksowych strategii SEO (rynek krajowy i zagraniczny), audytowanie serwisów, rekomendacje content marketingowe pod kątem SEO, proces linkbuilding’u oraz szkolenie klientów. Ponadto zarządza działem SEO oraz Contentu. Wierzy, że dobry klient to klient świadomy, dlatego z przyjemnością i lekkością dzieli się swoim doświadczeniem i wiedzą. Szkolił w takich firmach jak: CodeMedia, Blue Media, Skarbnica Narodowa, El Digital, AW+. Występuje na licznyc meetup’ach.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    17 narzędzi SEO do efektywnej analizy strony www

    Analiza strony WWW jest tym etapem pracy, który weryfikuje, czy nasze dotychczasowe działania przynoszą pożądane przez nas rezultaty....

    Evergreen Content – czyli jak generować duży ruch na stronie?

    Zwiększenie ruchu na stronie, przekształcenie odwiedzających w potencjalnych klientów, zbudowanie pozytywnego wizerunku to tylko kilka...

    Reklama w Allegro Ads – co powinieneś wiedzieć?

    Allegro jest najbardziej popularną platformą sprzedażową w Polsce. Obecnie (październik 2021) zrzesza aż 20 mln użytkowników idealnie...

    Lokalne SEO – jak osiągać wysokie pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania Google?

    Lokalne SEO to strategia optymalizacji, która pomoże Twojej firmie być bardziej widoczną w lokalnych wynikach wyszukiwania Google....