Przejdź do

Case Study Wedel – odbudowa widoczności strony internetowej 

Strona główna > Czytelnia > SEO > Case Study Wedel – odbudowa widoczności strony internetowej 

SEO to obszar nieustannie kształtujący się, a przez to niezwykle nieprzewidywalny. Karty rozdaje wyszukiwarka Google, która ma największy udział w rynku, a zasady gry dyktują aktualizacje jej algorytmów. 

Nierzadko zdarza się, że strona internetowa z dnia na dzień traci widoczność budowaną mozolnie przez wiele miesięcy czy nawet lat. Właśnie tak stało się w przypadku witryny Home Cooking marki E.Wedel – W Kuchni Z Wedlem. Po październikowych aktualizacjach Core i Spam Update strona utraciła pozycję, a tym samym ruch. Celem naszego klienta było odbudowanie widoczności serwisu, co udało nam się osiągnąć dzięki przemyślanej i dobrze przeprowadzonej strategii. 

Co ciekawe, zamiast tworzyć dodatkowe treści – jak to często bywa w ramach SEO – mocno uszczupliliśmy zawartość strony. Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszamy do naszego case study!

Kilka słów o naszym kliencie 

E.Wedel to polska marka słynąca z produkcji czekolady i innych słodyczy. Została założona w 1851 roku przez Karola Wedla, który wraz z żoną Karoliną zaczął serwować pitną czekoladę przy ulicy Miodowej w Warszawie. Obecnie marka jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych producentów słodyczy w Polsce i Europie Środkowej. Produkty E.Wedel (eksportowane do niemal 60 krajów na całym świecie) znane są z wysokiej jakości składników i tradycyjnych receptur, a także z kreatywnych smaków i opakowań.

Problemy i cele 

Klient zgłosił się do nas, kiedy to strona zawierająca przepisy kulinarne (z wykorzystaniem produktów E.Wedel) odnotowała znaczny spadek widoczności i ruchu. Naszym zadaniem było zdefiniowanie aspektów odpowiedzialnych za taki stan rzeczy, a następnie wdrożenie strategii naprawczej, czyli odbudowanie widoczności serwisu. 

Nasza strategia dla strony W Kuchni z Wedlem, czyli co zaplanowaliśmy w ramach kampanii SEO

W pierwszej kolejności przeprowadziliśmy analizę wyników witryny, która wykazała, że widoczność utraciły przede wszystkim podstrony zawierające przepisy tworzone przez użytkowników. 

Niestety, zawierały zdjęcia o nieco niższej jakości i teksty, które mogłyby być bardziej dopracowane, gdyż pojawiały się w nich drobne błędy językowe.

Algorytmy Google’a od dawna są wrażliwe na niedopracowany content, jednak po wprowadzonych 4 i 5 października 2023 roku aktualizacjach Core i Spam Update, zaczęły one oceniać witryny jeszcze surowiej. Stąd nagły spadek widoczności i ruchu na stronie naszego klienta. 

Unknown

Wykres pochodzi z narzędzia analitycznego Senuto

Poza tym, że strony z przepisami od użytkowników nie generowały ruchu, dodatkowo eksploatowały crawl budget i utrudniały robotom dotarcie do innych przepisów. Czym jest crawl budget? To inaczej budżet indeksowania, czyli liczba stron w obrębie jednej witryny, które Googlebot odwiedza i indeksuje w określonym przedziale czasowym. Jeśli zostanie on przekroczony, niektóre adresy URL mogą nie trafić do indeksu, a przez to nie wyświetlą się w wynikach wyszukiwania.  

Z tego względu w ramach naszej strategii zdecydowaliśmy się usunąć znaczną część gorszej jakości treści w serwisie.

Przebieg działań – usunęliśmy 64% treści i zoptymalizowaliśmy 100 podstron!

Na początku współpracy witryna z przepisami zawierała aż 1622 podstrony. Pod koniec października 2023 roku usunęliśmy 1041 adresów URL, czyli około 64% całej zawartości serwisu.

W okresie przed świętami bożonarodzeniowymi liczba zapytań i wejść na frazy powiązane ze stroną E.Wedel zaczęła rosnąć – jak wykazało narzędzie Senuto, a także dane z Google Search Console. Związane było to z sezonowością, czyli zjawiskiem polegającym na wzroście zainteresowania poszczególnymi frazami w danym okresie w roku, co wykorzystaliśmy w naszej strategii odbudowywania widoczności. 

Od stycznia 2024 roku rozpoczęliśmy optymalizację 100 stworzonych przez użytkowników podstron z przepisami, a mianowicie:

  • dodaliśmy nowe grafiki (wyższej jakości); 
  • uporządkowaliśmy przepisy, dodając punkty przygotowania; 
  • ujednoliciliśmy miary; 
  • rozbudowaliśmy przepisy o dodatkowe elementy, takie jak: opcje modyfikacji, porady dotyczące wykańczania ciast, wyboru odpowiedniej jakości składników i dekoracji.

Nasze działania sprawiły, że strona zaczęła zyskiwać jeszcze większą widoczność na ważne dla naszego klienta frazy!

Efekty, czyli co udało nam się osiągnąć

Przede wszystkim udało nam się odzyskać wysokie pozycje, czyli zrealizować główny cel, z jakim zgłosił się do nas klient. Obrazuje to poniższy wykres, pochodzący z narzędzia Senuto:

Unknown-1

Nasze działania doprowadziły do wzrostu widoczności w TOP3 o 41% i w TOP10 o 38%, co jednocześnie zaowocowało wzrostem liczby kliknięć! Warto zaznaczyć, że w marcu udało nam się uzyskać spektakularny efekt w tym obszarze, a mianowicie rekordowy wzrost ruchu – o ponad 80% YoY, czyli rok do roku.

Podsumowanie

Spadki pozycji i ruchu po aktualizacjach algorytmów zdarzają się dość często, ale każdy przypadek wymaga indywidualnego podejścia. Dzięki przeprowadzonej analizie odkryliśmy, że największy problem w przypadku strony W Kuchni z Wedlem stanowiły podstrony z gorszej jakości contentem tworzonym przez użytkowników. Zdecydowaliśmy się na dość odważny ruch, bo usunęliśmy ponad połowę treści. 

Decyzja okazała się jednak strzałem w dziesiątkę. Strona zaczęła generować bardzo dobre wyniki. Efekty, jakie udało się osiągnąć, potwierdzają skuteczność prowadzonych przez nas działań. 

Pomogliśmy klientowi dopasować się do nowych wymagań wyszukiwarki Google i zoptymalizować treści tak, aby strona znów stała się atrakcyjna w oczach algorytmów, przyciągała użytkowników, a także pomagała pośrednio lub bezpośrednio realizować cele biznesowe. 

Patryk Błachnio

Patryk Błachnio

Senior SEO Specialist

Specjalista SEO związany z Fabryką Marketingu od 2020 roku. Posiada bogate doświadczenie w branży, a jego portfolio obejmuje projekty dla wielu znanych marek, takich jak TVP, Wedel czy Eveline. Specjalizuje się w technicznej analizie serwisów oraz strategii i planowaniu treści w oparciu o holistyczne podejście do SEO Contentu.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Marketing emocjonalny – jak wykorzystać emocje i wartości ludzkie w komunikacji marketingowej?

    Zig Ziglar, amerykański trener sprzedaży, powiedział kiedyś: „Ludzie nie kupują, kierując się logiką. Kupują, kierując się emocjami”....

    Czym jest Agile Marketing? I jakimi zasadami się kieruje?

    Agile Marketing to odpowiedź na zmieniające się praktyki marketingowe na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Tradycyjnie zespoły marketingowe...

    Co to jest User Generated Content? Rola UGC w strategii marketingowej

    Według badań przeprowadzonych przez Nielsena, aż 9 na 10 konsumentów bardziej ufa treściom tworzonym przez innych użytkowników,...

    Case Study Wedel – odbudowa widoczności strony internetowej 

    SEO to obszar nieustannie kształtujący się, a przez to niezwykle nieprzewidywalny. Karty rozdaje wyszukiwarka Google, która ma największy...