Chcesz zwiększyć widoczność swojej strony w internecie? Pozycjonowanie może Ci w tym pomóc. Aby jednak uzyskać odpowiednie efekty, warto wybrać dobrego fachowca. Nie wiesz, ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych? Sprawdź ceny SEO!
Dowiesz się, z czego wynika cena pozycjonowania i czy tanie pozycjonowanie może wywindować stronę internetową na topowe miejsca w wyszukiwarce Google.
Pozycjonowanie Google – cena: Ile kosztuje SEO miesięcznie?
Przede wszystkim musisz zadać sobie odpowiednie pytanie. Zamiast zastanawiać się, ile kosztuje pozycjonowanie stron, pomyśl raczej, jaki efekt chcesz osiągnąć – czy jest to obecność w wynikach wyszukiwania, konkretny poziom ruchu na stronie, sprzedaż, czy jeszcze coś innego. Pozycjonowanie stron i jego koszty są zależne od wielu czynników, które trzeba na wstępie przeanalizować. Działania należy dopasować indywidualnie nie tylko do strony i branży, ale również do Twojego budżetu i celów.
SEO, a w konsekwencji także pozycjonowanie stron, są działaniami złożonymi. Z tego powodu ich składowych nie da się pobieżnie ustalić np. na podstawie statystyk oglądalności witryny lub konkurencji – należy je dobrać indywidualnie dla Twojego przedsiębiorstwa.
Algorytmy Google uzależniają pozycję w wyszukiwarce od bardzo wielu czynników, na przykład jakości strony internetowej, czasu jej wczytywania, a także architektury. Tanie pozycjonowanie stron, które opierałoby się jedynie na pozyskiwaniu linków, nie będzie skuteczne, natomiast gdy zlecisz usługę pozycjonowania fachowcom, możesz liczyć na lepsze efekty, jednak zapłacisz nieco więcej.
Generalnie można jednak stwierdzić, że im większy będziesz miał budżet, tym szersze działania będziesz mógł podjąć.
Koszty SEO zazwyczaj ustalane są na podstawie dwóch kategorii – najczęściej jest to stawka godzinowa albo abonament miesięczny.
Cena pozycjonowanie strony w oparciu o stawkę godzinową
W przypadku konsultacji potrzebną liczbę godzin można oszacować, jednak ich ostateczna liczba może ulec zmianie. Zaletą stawki godzinowej jest możliwość modyfikacji budżetowych w poszczególnych miesiącach.
Cena pozycjonowania strony na podstawie miesięcznego abonamentu
W przypadku abonamentu koszt pozycjonowania strony jest znany odgórnie i nie ulegnie zmianie bez wcześniejszych ustaleń.
Koszty pozycjonowania stron internetowych mogą sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie, jednak najtańsze pakiety SEO zaczynają się od ok. 3 000 zł. Taki budżet pozwala już na efektywne działania, aczkolwiek oznacza ograniczoną ilość treści na stronę czy działań w ramach link buildingu.
Pozycjonowanie strony internetowej a content marketing
Dobrzy specjaliści SEO niemal zawsze wykonują indywidualne wyceny pozycjonowania. Dlaczego? Ponieważ każdą stronę internetową należy traktować inaczej. Wycenę i realne działania poprzedza audyt SEO. Specjalista wykonuje analizę fraz kluczowych w Google Search Console, a także analizę konkurencji.
Ostatecznie cena jest mocno uzależniona od content marketingu. Do podniesienia pozycji stron i sklepów w wyszukiwarce Google niezbędne są odpowiednie treści. Być może strona internetowa posiada ją solidnego bloga, a sklep przemyślane i autorskie opisy produktowe oraz opisy kategorii. W takim przypadku wystarczy optymalizacja treści pod kątem SEO.
Jeśli aktualnie na witrynie brakuje wartościowego contentu, cena pozycjonowania rośnie, przynajmniej na początku, dopóki witryna nie zapełni się zoptymalizowanymi treściami.
Od czego zależy cena pozycjonowania?
Kluczowe dla ceny są składowe oferty SEO. Porównując je, warto zwrócić uwagę na:
- treści na stronę – ile znaków ze spacjami oferuje dany dostawca i czy przygotowywanie treści poprzedziła rzetelna analiza słów kluczowych;
- link building – w tym przypadku ma znaczenie nie ilość, a jakość źródeł zaś dobry specjalista zajmie się budową profilu linków przychodzących z wartościowych adresów,
- obecność audytu SEO i jego zakres (również to, czy obejmuje research fraz kluczowych),
- sposób weryfikacji skuteczności strategii – czy agencja raportuje swoje działania i w jakiej formie,
- możliwość bieżących konsultacji.
Przede wszystkim należy pamiętać, że nad projektem SEO po stronie agencji pracuje sztab specjalistów: specjalista SEO, specjalista ds. treści, project manager. Ich wiedza i doświadczenie to również koszt pozycjonowania, o którym często zapomina się porównując oferty.
Na cenę wpływ ma również poziom skomplikowania projektu. Mogą też dojść elementy dodatkowe, jak szkolenia. Wszystko to kształtuje ostateczną cenę oferty.
Jak wycenić pozycjonowanie stron internetowych?
Zaczęliśmy od kosztów, bo są one bardzo istotne przy wycenie. Przystępując do niej, należy wykonać wstępną analizę serwisu i konkurencji oraz zaplanować strategię, która będzie mogła pozytywnie wpłynąć na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Następnie należy ustalić budżet, zaczynając od minimum. Koszt pozycjonowania może się tutaj różnić między agencjami, dlatego trzeba wybrać taką ofertę, która będzie jak najbardziej dopasowana do potrzeb i możliwości firmy.
Skuteczność pozycjonowania a content marketing i branża
Cena SEO jest tym większa, im więcej pracy bierze na siebie dostawca. Przykładowo, w sytuacji gdy content on-site tworzymy wewnętrznie, istnieje możliwość obniżenia wysokości miesięcznego budżetu. Należy jednak pamiętać, że takie działanie będzie mocno obciążało nasze wewnętrzne zasoby na rzecz realizacji strategii pozycjonowania.
W zależności od branży, jaką się zajmujesz, również koszty poszczególnych działań mogą się różnić. Warto pamiętać o podstawowej regule – im większy zakres prac, tym wyższa cena pozycjonowania.
Ile kosztuje pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne jest zazwyczaj najtańszym rodzajem usługi SEO. Wpływ na to ma przede wszystkim niższa konkurencyjność. W większych miastach to bardzo dobry sposób na uzyskanie lepszej pozycji w Google i dotarcie do jeszcze szerszego grona potencjalnych klientów.
Ile kosztuje SEO dla lokalnej firmy? Ceny zazwyczaj zaczynają się od 2 000-3 000 zł. Będą jednak rosły, gdybyśmy chcieli promować ten sam biznes w Warszawie i Sochaczewie. Zakres prac, który zaproponuje agencja, w dużej mierze będzie opierał się na optymalizacji on-site i link buildingu. Content w tym przypadku stanowi mniej istotny aspekt. Strategia pozycjonowania opiera się przede wszystkim na wartościowych linkach.
Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?
Pozycjonowanie sklepu internetowego jest droższą formą pozycjonowania. Optymalizacja strony i jej rozbudowa pochłaniają dużo pracy. Sklepy internetowe działają krajowo, nie ograniczają się lokalizacją miast. W związku z tym często konkurencyjność jest znacznie wyższa i skuteczne pozycjonowanie wymaga większej inwestycji.
Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego? Tu ceny zaczynają się od 3 000-4 000 zł. Jednak oferty z przedziału 5 000-10 000 (i więcej) nie są rzadkością. Poza wizją rozwoju warto w ich przypadku zwrócić uwagę na content on-site (główny koszt pozycjonowania przy wyższych pakietach), który oferuje agencja. Może być on bardzo potrzebny np. pod opisy kategorii, produktów i blog.
Ile kosztuje pozycjonowanie strony firmowej?
Pozycjonowanie strony www firmy również może być dość kosztowne. Jej optymalizacja często jest bardzo rozległa jak w przypadku sklepu internetowego.
Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej dla firm? Budżet, z jakim możemy zacząć rozważać wsparcie agencji SEO, to 3 000 zł. Gdy działamy w mocno konkurencyjnej branży ceny mogą sięgnąć nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Aby dokonać precyzyjnej wyceny, należy przeprowadzić analizę konkurencji.
Jakie działania obejmuje pozycjonowanie stron internetowych?
Agencja SEO powinna przedstawić plan pozycjonowania – strategię, która pokaże, jakie działania w jej ocenie będą w stanie poprawić notowania serwisu. Kluczowym elementem przy wyborze oferty jest zakres proponowanych usług. Oferta z wyceną pozycjonowania powinna zawierać odpowiedź na pytania:
- czy agencja proponuje wartościowe linki,
- czy jest w stanie dostarczyć content na stronę.
Koszt jednego artykułu z linkiem dofollow wynosi ok. 300-400 zł. Zbyt duża liczba linków powinna dać nam do myślenia, czy aby na pewno dana agencja stawia na jakość.
Dodatkowo należy również zweryfikować, czy dostawca ma pomysł na rozwój serwisu i wie, jakie elementy techniczne na stronie warto zoptymalizować. Kompletna oferta SEO to nie tylko liczba linków, ale też perspektywa dogłębnej analizy w audycie SEO oraz synergia działań on-site i off-site.
Ile kosztuje audyt strony internetowej?
Audyt SEO to zazwyczaj pierwszy etap i fundament pozycjonowania serwisów, będący także istotnym elementem weryfikacji oferty. Jest narzędziem, które pomaga w sprawdzeniu jakości witryny internetowej. Jego obecność jest kluczowa dla dobrze wykonanego projektu SEO, ponieważ pokazuje, jak powinna przebiegać optymalizacja strony. Audyt obejmuje analizę witryny pod kątem typów treści, linków, elementów technicznych oraz fraz kluczowych.
Audyt stron i sklepów internetowych
Ile kosztuje audyt strony? Cena za audyt serwisu zaczyna się od 2 000 zł. Najdroższy jest audyt stron e-commerce, w przypadku których rozmiar serwisu jest największy.
Działania on-site – dlaczego treści są tak ważne?
Działania on-site mają kluczowy wpływ na pozycję witryny. Dzielimy je na dwa główne obszary obejmujące optymalizację strony:
- content marketing,
- aspekty techniczne.
Pozycjonowanie stron www – optymalizacja techniczna
W przypadku tych drugich ważne jest zbadanie szeregu elementów, które mają wpływ na klarowność odczytu zawartości strony oraz komfort użytkownika na stronie. Przykładami takich elementów są:
- układ nagłówków,
- meta tagi,
- szybkość ładowania strony,
- linkowanie wewnętrzne.
Treść to z kolei najważniejszy czynnik, wpływający na pozycję witryny. Teksty powinny być unikalne i wartościowe. Duplikacja treści nie tylko nie pomoże, ale może wręcz zaszkodzić pozycjonowaniu serwisu niwecząc całą strategię pozycjonowania i efekty pozyskania wartościowych linków.
Tworzenie treści nie jest łatwym zadaniem. Powinna nieść ona wartość dla użytkownika, a jednocześnie być zoptymalizowana pod roboty wyszukiwarki. Warto postawić więc na profesjonalną agencję, która zaproponuje rozwiązanie łączące oba cele i w przyjazny dla czytelników sposób wplecie w tekst konkurencyjne frazy.
Link building – off-site i jego wpływ na pozycjonowanie strony www
Link building w SEO to proces polegający na budowaniu odnośników zewnętrznych do naszej witryny. Jego celem jest podniesienie rankingu serwisu w wyszukiwarkach internetowych oraz zwiększenie widoczności strony firmy w internecie. Tego typu działania dobrze jest powierzyć doświadczonemu specjaliście SEO, który zadba, aby odnośniki i strategia ich pozyskiwania były bezpieczne dla serwisu.
Strategia pozyskiwania linków znacznie się zmieniła na przestrzeni ostatnich lat. Obecnie Google preferuje naturalny link building, a więc pozyskiwanie linków zgodnie z zasadami White Hat SEO. Agencja pozycjonująca nasz serwis powinna stawiać więc na jakość, a nie na ilość. W praktyce oznacza to, że kupowanie dużej liczby tanich linków może zaszkodzić naszemu serwisowi.
Link buidling ma duży wpływ na to, ile kosztuje pozycjonowanie. Dobry link building to połowa sukcesu, choć niestety bywa kosztowny. Mimo istotnego zwiększenia ceny pozycjonowania, nie należy rezygnować z wartościowych linków, tworzonych między innymi poprzez artykuły sponsorowane. W końcu koszty pozycjonowania to przecież inwestycja, która ma przynieść wysoki zwrot. W rękach dobrze przygotowanych specjalistów z pewnością się to uda!
Analiza i raportowanie – to również koszt pozycjonowania strony
Warto też wiedzieć, że w cenie pozycjonowania zawiera się także monitorowanie widoczności Twojej strony. Zatrudniony przez Ciebie SEOwiec lub agencja SEO powinni co miesiąc przesyłać Ci raport pokazujący, co się dzieje z Twoją stroną. Na tej podstawie podejmuje się decyzje odnośnie do kolejnych działań. Oczywiście możesz także sam nadzorować pracę agencji SEO, co jest świetnym sposobem na poznanie mechanizmów działania Google i pozycjonowania.
Metody rozliczania za pozycjonowanie
Cennik SEO bywa bardzo zróżnicowany w poszczególnych agencjach. Na rynku funkcjonuje kilka sposobów rozliczenia za pozycjonowanie, które mają swoje wady i zalety.
Pozycjonowanie strony internetowej – sposoby rozliczenia:
- model abonamentowy – polega na miesięcznej opłacie, w ramach której wykonywane są ustalone prace. Ten model jest transparentny, elastyczny i zakłada systematyczną pracę rozłożoną w czasie, co w pozycjonowaniu ma największy potencjał. Nie wywiera także presji na wykonawcy, dzięki czemu nie robi on nieprzemyślanych i ryzykownych ruchów;
- rozliczenie za efekt – pojawia się coraz rzadziej, choć można się z nim jeszcze spotkać. Niesie ze sobą dość duże ryzyko ze względu na dążenie wykonawcy do jak najszybszego osiągnięcia dużych efektów – a w SEO dobre efekty rzadko kiedy przychodzą szybko. Rezultaty takich działań mogą być więc widoczne na krótką metę, ale w dłuższej perspektywie takie pozycjonowanie prędzej zaszkodzi. Opłata też jest mniej transparentna, ponieważ wykonawca może zażyczyć sobie więcej, niż zakładano początkowo, jeśli efekt rzeczywiście będzie imponujący;
- model hybrydowy, czyli abonament (stały koszt pozycjonowania) + dodatek za efekt – z pozoru taki system wygląda bezpiecznie dla klienta, jednak w praktyce może (choć nie musi) mieć wady systemu rozliczenia za efekt przy jednoczesnej opłacie abonamentowej. Nie jest to jednak regułą – zazwyczaj umowy przy tym rodzaju rozliczenia są bardzo dopasowane do konkretnej sytuacji i klienta, więc nie warto tego modelu z góry skreślać.
Przykładowy cennik pozycjonowania w Fabryce Marketingu
W Fabryce Marketingu ceny zawsze przygotowujemy indywidualne wyceny pozycjonowania, starając się dopasować je do potrzeb i możliwości klienta. Możemy jednak przedstawić poglądowy cennik pozycjonowania stron internetowych.
Podstawowe pakiety zaczynają się od 3 000 zł w przypadku stron www i zawierają pełny audyt SEO wraz z bieżącymi analizami i raportowaniem. W ich skład wchodzi również link building. W przypadku sklepów internetowych dolna granica jest jednak wyższa – cennik pozycjonowania sklepu internetowego rozpoczyna się od 4 000 zł. Wynika to ze znacznie większego zapotrzebowania na content on-site.
W przypadku średniej wielkości serwisów internetowych najczęściej rekomendujemy pakiety cenowe mieszczące się w przedziale między 5 000 a 8 000 zł. Jednak gdy klient chce stworzyć własne zaplecze SEO, wtedy ceny mogą być i dwukrotnie wyższe.
Pozycjonowanie stron – dlaczego warto?
Warto pamiętać, że SEO i usługa pozycjonowania to inwestycja w jakość Twojej witryny. Koszt pozycjonowania stron internetowych może wydawać się wysoki, ale jeśli weźmiesz pod uwagę długoterminowe korzyści – wzrost ruchu, leadów i sprzedaży – jasne jest, że inwestycja w SEO to mądra decyzja.