Przejdź do
baner_under_the_fold

Jak wykorzystać YouTube w influencer marketingu?

Strona główna > Czytelnia > Content > Jak wykorzystać YouTube w influencer marketingu?

Jak prowadzić influencer marketing na YouTube? 

Gdzie najlepiej prowadzić influencer marketing w 2020 roku? Choć Facebook cały czas świetnie się trzyma, to najczęściej wymienia się Instagram i YouTube. Wszystkie te platformy łączy jednak to, że mocno promują content video – w tym kontekście to jednak YouTube oferuje największe możliwości. Jak w takim razie można wykorzystać tę platformę w influencer marketingu? 

Influencer marketing na YouTube – dlaczego warto? 

Content video z roku na rok liczy się coraz bardziej. W 2020 roku jego rola będzie naprawdę znacząca, a już teraz generuje 57,7% całego ruchu w Internecie (co stanowi dwukrotność ruchu generowanego przez Netflix). Nawet na polskim YouTube mamy już 100 kanałów, które mają ponad milion subskrypcji – i sporo kanałów, które mają ich powyżej 500 000. Liczby więc mówią same za siebie. 

Dzieje się tak nie tylko dlatego, że content video sam w sobie jest bardzo atrakcyjny. Dużą rolę w tej popularności odgrywa fakt, że YouTube, oprócz tego, że jest platformą video, to jest także wydajnym i łatwym w obsłudze narzędziem marketingowym. Pozwala nie tylko na prosty montaż video, ale także na promowanie contentu w obrębie samej platformy (nawet za niskie kwoty) i przez Google Ads. Można w nim łatwo śledzić oglądalność, budować społeczność wokół kanału i oczywiście zarabiać – czyli to, co tygrysy lubią najbardziej. Jeśli dodamy do tego fakt, że właścicielem YouTube jest Google, a filmy z YT są pozycjonowane w wyszukiwarce, to pytanie „czy warto mieć kanał na YT” staje się pytaniem retorycznym. Nie dziwi też fakt, że wielu influencerów zbudowało swoją markę tylko w oparciu o kanał na YouTube. 

Skoro już to wszystko wiemy, to nasuwa się pytanie: jak wykorzystać ten potencjał w influencer marketingu? 

Zanim zaczniemy nagrywać 

Przede wszystkim – z YouTube’a należy korzystać w przemyślany i zaplanowany sposób. Jednym z podstawowych błędów popełnianych na YouTube jest to, że najpierw nagrywa się film, a dopiero potem zastanawia się, czemu on ma właściwie służyć. Aby influencer marketing na YouTube był skuteczny, kolejność powinna być odwrotna – najpierw ustalamy, po co w ogóle będziemy kręcić i jaki cel ma nasza obecność na YouTube. Warto zwrócić w tym miejscu uwagę, że cel istnienia marki lub influencera na YouTubie – jeśli jest przeprowadzany w przemyślany sposób i realizowany w profesjonalny sposób – z celu marketingowego automatycznie staje się korzyścią. 

Co więc możemy zyskać, prowadząc influencer marketing na YouTube? 

– Wsparcie sprzedaży. Jeżeli planujemy wprowadzić do sprzedaży produkty (lub już je mamy), to kanał na YouTube może być świetnym miejscem do ich promocji. Oczywiście pod żadnym pozorem nie można tego robić wprost – kierujemy się tu jedną ze złotych zasad content marketingu: sprzedawaj bez sprzedawania. 

– Budowanie wizerunku eksperta. Zauważyliście, ile jest na YT filmów typu „how to” albo recenzji różnych sprzętów i produktów? To rewelacyjny sposób dotarcia marki do klientów. Nawiązując współpracę z youtuberami i influencerami z naszej branży, możemy dotrzeć do klientów w atrakcyjny dla nich sposób, jednocześnie prezentując produkty w taki sposób, na jaki zwykła reklama by nie pozwoliła. 

– Budowanie społeczności i poszerzanie zasięgu. Może to być zarówno celem, jak i poboczną korzyścią prowadzonej działalności – dając widzom dobry content, możemy się spodziewać, że wokół kanału i influencera zbuduje się społeczność, która będzie chciała nawiązać relację z influencerem lub z ludźmi dzielącymi światopogląd czy pasję. Możemy też spróbować zaistnieć w społeczności influencera, który jest w jakiś sposób związany z naszą branżą. 

Niezależnie od tego, co wybierzemy, cel powinien być elementem większej strategii. 

Jak prowadzić influencer marketing na YouTube 

Zasady prowadzenia kanału i tworzenia filmów na YouTube mają ten sam punkt wyjścia, co zasady content marketingu. W jednym zdaniu można by powiedzieć, że należy dostarczać treści jak najwyższej jakości, dbając jednocześnie o autentyczność przekazu i wizerunku. W przypadku video trzeba jednak pamiętać o pewnej rzeczy. 

Filmowcy mają takie powiedzenie, że błąd w scenariuszu na ekranie rośnie do kwadratu. To złota zasada, o której należy pamiętać, będąc na YouTube. Każde nasze niedopatrzenie i zaniedbanie w strategii, scenariuszu filmu (tak, warto pisać scenariusz każdego filmu) czy pomyśle na współpracę z influencerem lub youtuberem będzie na ekranie widoczne o wiele bardziej, niż na papierze czy w naszym wyobrażeniu. Wracamy tu do punktu wyjścia z początku artykułu: jeśli chcemy, aby influencer marketing na YouTube się nam opłacił, to wybór youtubera i omówienie z nim współpracy – a także nasz cel współpracy z nim – powinny być zaplanowane od początku do końca. 

Złoty czas dla influencerów na YouTube 

Nie ma co ukrywać, że YouTube jest w tej chwili prawdziwym eldorado dla influencer marketingu. Platforma ta jest nieco bardziej wymagająca niż np. prowadzenie fanpage na Facebooku czy Instagramie – ale za to daje pod wieloma względami naprawdę spore możliwości. A wszystko wskazuje na to, że będzie tylko lepiej. 


Zapisz się do newslettera

Pozostałe najnowsze artykuły

Pozycjonowanie bloga – kilka prostych sposobów na wyższe pozycje w wyszukiwarce

Blogi istnieją w sieci od ponad 20 lat, a ich rola całkowicie zmieniła się od czasów, gdy stanowiły one formę publicznego... 

LinkedIn Ads – do kogo można kierować reklamy?

Serwis społecznościowy LinkedIn odnotowuje stale rosnącą liczbę użytkowników. Coraz więcej osób oraz firm zakłada tam swoje profile, aby... 

Jak pozycjonować sezonowe słowa kluczowe?

Ilekroć mówimy o słowach kluczowych dobrze jest sprawdzić, czy podlegają one sezonowości. Sezonowość słów kluczowych to nic innego,... 

Czym jest techniczne SEO?  

Techniczne SEO jest to proces, w którym analizie zostają poddane techniczne elementy serwisu. Rekomendacje techniczne, które zostają...