Media społecznościowe to potężne narzędzie, umożliwiające dotarcie do dużej liczby potencjalnych klientów. Działania organiczne na fanpage’u mogą jednak nie wystarczyć do osiągnięcia celów biznesowych, dlatego warto skorzystać z płatnych kampanii i dotrzeć do nowych odbiorców. Reklama produktów lub usług na Faceboooku może być bardzo skuteczna – trzeba jednak właściwie ją zaplanować. W poniższym artykule przedstawimy, co wziąć pod uwagę przy planowaniu kampanii na Facebooku.
Ustalenie celu kampanii
Podstawową kwestią przy planowaniu kampanii na Facebooku jest precyzyjne określenie jej celu. Bez tego nie będziemy w stanie wykazać jej skuteczności – a to bardzo ważny aspekt kampanii. Manager reklam na Facebooku oferuje nam kilka różnych celów, z czego można wyróżnić trzy główne: świadomość marki, działania i konwersje. Wybrany przez nas w momencie planowania kampanii cel reklamowy powinien być zgodny ze strategią marketingową firmy.
Pierwszy z nich obejmuje reklamy mające na celu zwiększenie rozpoznawalności firmy oraz dotarcie z przekazem do odbiorców z naszej grupy docelowej. Cel działania to z kolei reklamy zachęcające naszych fanów do podjęcia konkretnej reakcji w związku z reklamami – może to przybierać różną postać, np. przejście na stronę docelową, polubienie strony, napisanie komentarza, instalacja aplikacji czy obejrzenie filmu. Ostatni cel, czyli konwersje, jest celem typowo sprzedażowym; jego zadaniem jest zachęcenia odbiorców do wykonania pożądanej przez nas czynności, którą może być np. zakup produktu w sklepie internetowym.
Określenie grupy docelowej i persony
Jeśli wybraliśmy już nasz cel reklamowy kampanii, to następnym krokiem jest wybór właściwych grup docelowych. Pomoże nam w tym tzw. persona, czyli profil naszego idealnego klienta – ponieważ gdy znamy naszego idealnego odbiorcę, znacznie łatwiej będzie nam stworzyć komunikaty, które trafią właśnie do niego i będą skuteczne. Jeśli chcemy dobrze zbudować personę, musimy zadać sobie pytania dotyczące między innymi tego, kim ona jest, ile ma lat, gdzie mieszka, gdzie pracuje, jakie ma zainteresowania, z jakimi codziennymi problemami się boryka czy też jak nasz produkt mógłby jej pomóc. Im więcej szczegółów, tym lepiej – choć oczywiście nie do przesady; zapisujmy te elementy, które pomogą nam w skonstruowaniu komunikatu do niej i w rozwiązaniu jej problemu. Aby tak stworzona persona wydawała nam się bardziej realna, możemy nawet dodać do niej zdjęcie oraz nadać jej imię i nazwisko.
Persona jest wzorem osób, z których będziemy budować naszą grupę docelową.
Kreacja, czyli dopasowanie komunikatu do grupy
Po określeniu celu naszej kampanii oraz grupy docelowej, kolejnym krokiem podczas tworzenia reklam na Facebooku jest kreacja reklamowa. Kreacja powinna opierać o stworzoną wcześniej personę i grupę docelową, tzn. „mówić ich językiem”. Dla przykładu: innego języka użyjemy w reklamach etui do telefonów komórkowych kierowanych do młodzieży, a innego do przedsiębiorców poszukujących usług księgowych. Podobnie wygląda kwestia doboru grafiki – również i ona powinna być maksymalnie dopasowana do osób z naszej grupy docelowej i być spójna z całościowym przekazem. Ostatnią kwestią przy planowaniu kreacji reklamowej jest wybór formatu reklamy; manager reklam na Facebooku oferuje nam kilka różnych formatów – od najprostszych reklam z pojedynczym obrazem, przez tzw. karuzelę (kilka rozdzielonych grafik w jednej reklamie, które można przewijać) aż po reklamę wideo.
Budżet i harmonogram reklam na Facebooku
Przystępując do planowania kampanii reklamowej na Facebooku musimy określić budżet, który na nią przeznaczymy oraz harmonogram emisji reklam. Do dyspozycji mamy dwa rodzaje budżetów, które ustalamy w momencie planowania kampanii lub poszczególnych zestawów reklam: budżet dzienny, całkowity lub ich połączenie. W przypadku tego drugiego będzie to kwota wydana przez cały okres emisji reklam. Budżet całkowity można też rozplanować według harmonogramu na określone dni i godziny.
Kwestię harmonogramu możemy pominąć, jeśli nasze reklamy mają się wyświetlać w sposób ciągły, tzn. przez całą dobę. Ustawienie konkretnego czasu emisji reklam ma sens w momencie, gdy nasze reklamy chcemy wyświetlać o danej porze dnia. Jeśli na przykład prowadzimy kawiarnię i oferujemy promocję na śniadania w godzinach porannych, to możemy ustawić wybrane godziny wyświetlania reklam, aby poinformować o niej jak największą ilość osób znajdujących się w pobliżu naszej kawiarni o danej porze.
Jak zmierzyć efekty kampanii?
Mierzenie efektów kampanii reklamowej na Facebooku i analiza ROI, czyli zwrotu z inwestycji, to bardzo ważny element prowadzenia każdej płatnej kampanii w Internecie. Na podstawie uzyskanych wyników możemy łatwo stwierdzić, czy dane działania są dla nas opłacalne i czy warto dalej inwestować w nie środki, czy może należy coś zmienić. Efekty kampanii reklamowej na Facebooku ściśle łączą się z jej celem, o czym pisaliśmy na początku artykułu. Możemy więc mierzyć wartość sprzedaży wygenerowaną przez użytkowników Facebooka, liczbę nowych polubień naszego profilu firmowego czy też liczbę pozyskanych leadów (w przypadku kampanii mającej na celu pozyskiwanie kontaktów). Wszystkie interesujące nas liczby znajdziemy w przejrzystych raportach w Managerze reklam.
Jak zaplanować kampanię reklamową na Facebooku – podsumowanie
Gdy zaczniemy inwestować nie tylko czas, ale także i środki w kampanie reklamowe, to kolejnym krokiem będzie ich optymalizacja. Dzięki temu nasze działania będą skuteczniejsze i będą nam przynosić zysk, a poniesione koszta będą coraz mniejsze.