Przejdź do
baner_under_the_fold-2-2048×486

Jak wprowadzić nagłówki i metatagi na stronie? WordPress, Joomla, Shoper i PrestaShop (poradnik)

Strona główna > Czytelnia > SEO > Jak wprowadzić nagłówki i metatagi na stronie? WordPress, Joomla, Shoper i PrestaShop (poradnik)

Nagłówki

Z wprowadzaniem nagłówków w różnego rodzaju CMS sprawa jest dosyć prosta – dziś we wszystkich edytorach tekstu, również w tych wbudowanych w CMSy, istnieje możliwość ustawienia tekstu jako nagłówki H1-H6, co nie zawsze było takie oczywiste. Przy ustawianiu nagłówków pamiętajmy o tym, że nagłówek H1 zazwyczaj powinien pojawić się na stronie tylko raz. Przejdźmy więc do najpopularniejszych obecnie CMSów i instrukcji wprowadzania metadanych.

WordPress

WordPress to w tej chwili prawdopodobnie najpopularniejszy CMS. Jego popularność bierze się m.in. stąd, że jest bardzo prosty w obsłudze i intuicyjny – nawet osoba, która nigdy wcześniej nie miała do czynienia z budową lub obsługą stron, poradzi sobie z nim bez większych problemów. Oferuje też niezliczoną ilość wtyczek, które umożliwiają dużą rozbudowę strony o przydatne funkcje – łącznie z zainstalowaniem modułu do prowadzenia sklepu internetowego. Jego popularność sprawia, że oferuje się już nawet zakup usługi hostingowej sprofilowanej właśnie pod WordPress. Znajdziemy też sporą liczbę tutoriali, które pozwolą nam na opanowanie tego systemu w bardzo dużym stopniu.

Wprowadzanie metadanych również jest w nim bardzo proste i szybkie. Wymaga jedynie zainstalowania wtyczki do pozycjonowania, która i tak jest już standardem na WordPressie i usłyszymy o niej w każdym poradniku: Yoast SEO. Jest ona o tyle przydatna, że znajdziemy w niej również funkcje, które znacznie nam ułatwią pozycjonowanie strony, a nawet pisanie treści. Oprócz Yoast SEO, popularną wtyczką o podobnej funkcjonalności jest także All in one SEO.
Po zainstalowaniu Yoast SEO metadane wprowadzamy w bardzo prosty sposób: w edytorze pod każdą stroną lub wpisem pojawi się okno z podglądem metadanych w Google.

(screen 1) Gdy klikniemy ten podgląd, będziemy mogli edytować title i description (screen 2).

Teraz już tylko klikamy zaktualizuj i gotowe.

Joomla

Zanim WordPress powstał i wyewoluował do formy, którą wypracował sobie popularność, pierwsze miejsce zajmowała Joomla. W dużym skrócie można powiedzieć, że oferowała podobne funkcjonalności (prosty i czytelny layout, możliwość instalacji dodatkowych wtyczek, łatwość obsługi, możliwości optymalizacji) i różniła się głównie wyglądem.

Dziś Joomla jest na drugim miejscu podium CMSów pod względem popularności i łatwości obsługi. Oferuje ona także samodzielne wprowadzanie metadanych. Aby je wprowadzić, należy w głównym oknie kliknąć menu naszej strony, następnie wejść w edycję wybranej podstrony; w oknie edycji podstrony, w górnej jego części, przechodzimy w zakładkę Opcje wyglądu strony, gdzie mamy pole title (screen 1).

Aby wpisać meta description, przechodzimy do zakładki Opcje metadanych (screen 2; to nie błąd, title i description są w osobnych zakładkach). Zapisujemy podstronę i gotowe.

Możemy także użyć popularnej wtyczki EFSEO.

Shoper

Każdy, kto prowadzi e-commerce, dobrze zna Shopera – bo to prawdopodobnie najlepszy CMS dla sklepów internetowych. W Shoperze wstawienie metadanych jest bardzo proste, trzeba się tylko przeklikać przez kolejne kategorie i produkty, więc przy dużej ich liczbie może być czasochłonne. Nie będa nam jednak potrzebne żadne dodatkowe wtyczki. W dodatku, jeśli nie wypełnimy metadanych samodzielnie, to zaciągną się one automatycznie z nazwy i opisu produktu. Z jednej strony jest to oczywiście pewne ułatwienie, z drugiej jednak nie mamy nad tym kontroli i nie możemy przewidzieć, czy system zrobi to poprawnie. Dlatego zawsze rekomendujemy ręczne wprowadzenie.

W górnym menu wybieramy Asortyment, następnie przechodzimy do Kategorii, a w nich klikamy po lewej stronie wybraną kategorię; w głównym oknie wystarczy teraz rozwinąć pole pozycjonowanie. (screen1)

W Produktach klikamy już tylko wybrany produkt i wybieramy pozycjonowanie z menu po lewej stronie. (screen2)

Jeśli zaś chodzi o metadane podstron samego portalu, a nie sklepu, wybieramy z górnego menu Zawartość, następnie Strony informacyjne, dalej wybieramy stronę, i następnie Pozycjonowanie z menu po lewej.

PrestaShop

PrestaShop to open source’owy odpowiednik Shopera. Ma wiele zalet, których nie ma Shoper (np. jest darmowy), ale ma też wady, które dla niektórych mogą być dyskwalifikujące (np. nie ma integracji z Allegro). Różnice między Shoperem a PrestaShopem przypominają spory między użytkownikami PC oraz Maców i można by na ten temat napisać spory elaborat, dlatego wybór zostawiamy Tobie i przechodzimy do metadanych.

Aby wprowadzić metadane:
W lewym menu, w dziale Sprzedaż wybieramy Katalog, następnie wybieramy Kategorie; w polu z nazwą kategorii klikamy po prawej stronie w Edycję (ikona ołówka). W module Edycji znajdziemy pola do wpisania metadanych. (screen2)

Ścieżka do wprowadzania metadanych produktów jest identyczna – poza tym, że po kliknięciu edycji produktu wybieramy zakładkę SEO. (screen1)

Aby edytować metadane dla podstron, wybieramy w lewym menu dział Ulepszenia, dalej Wygląd, następnie Strony. Podobnie jak w Edycji Kategorii, klikamy ikonę ołówka po prawej stronie pola z nazwą strony. W Edycji znajdziemy pola do wpisania metadanych. (screen3)

Jak sprawdzić, czy metadane są dobrze wprowadzone?

Wystarczy przejść na stronę www produktu lub strony i wcisnąć kombinację klawiszy CTRL+U. Wyświetli nam się kod strony. Należy w nim wyszukać (CTRL+F) fraz <title> i
meta name=”description” content= . Powinniśmy znaleźć przy nich te same treści, które wpisywaliśmy w CMS. (screen Kod).

W wynikach Google zobaczymy je natomiast po najbliższym przeskanowaniu naszej strony przez robota Google; jeśli bardzo zależy nam na czasie, możemy sami przeindeksować stronę w Google Search Console.

Dlaczego nie ma mojego CMSa?

Jeżeli używasz CMS-a, którego tu nie wymieniliśmy, to nie ma powodów do obaw – większość z nich i tak jest mniej lub bardziej udanymi klonami tych powyższych. Wprowadzenie metadanych i poprawnych nagłówków to niewielka ilośc pracy, która może się przełożyć na znaczną poprawę wyników pozycjonowania. Są to też czynności, od których należy zacząć pozycjonowanie. Jeśli więc dostaliśmy napisane metadane od copywritera lub napisaliśmy je sami, to nie pozostaje nam już nic innego, jak tylko działać z powyższym poradnikiem.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Jak budować lojalność klienta? – sprawdź nasze sposoby

    Na dzisiejszym nadmiernie nasyconym rynku miliardy rozmaitych marek nieustannie konkurują o uwagę konsumentów. Klienci od świtu do zmierzchu...

    Oto 5 powodów, dlaczego reklama w wyszukiwarce jest niezbędna dla Twojej firmy

    Digital marketing stale ewoluuje. Zmieniają się trendy i udział poszczególnych kanałów w generowaniu konwersji oraz zysków. Jednak...

    Etyka w marketingu: jakie praktyki są akceptowalne, a które mogą zaszkodzić wizerunkowi marki?

    Czy w dzisiejszych czasach marketing jest etyczny? Wiele osób ma duże wątpliwości – czarny PR, nieuczciwe praktyki rynkowe czy brak...

    Co to jest Consent Mode 2.0 i dlaczego należy je wdrożyć?

    Rewolucja w sieci – te słowa najlepiej określają ustawę o rynkach cyfrowych (DMA) i akt o usługach cyfrowych (DSA). Mają...